Marti-N zn eerste baanplan (122x50)

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Marti-N
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 jul 2019 19:48

Marti-N zn eerste baanplan (122x50)

Bericht door Marti-N »

Hallo Allen,

Hierbij mijn eerste baanplan. Omdat dit mijn eerste N-spoor baan wordt is deze vooral om uit te proberen wat wel en niet kan.
Ik heb een plaat van 122x50 cm gemaakt met daaronder ruimte voor bedrading.
Doel is met deze baan;
- Digitaal rijden
- Leren hoe wissels e.d. aan te sturen
- Meerdere locs tegelijk laten rijden
- Wil de buitenste cirkel eventueel kunnen omschakelen zodat daarop ook met een analoge loc gereden/getest kan worden.
- Vooral wil ik van deze baan leren hoe dingen wel en niet moeten voordat ik met een grotere baan start.

Planning is ook om naar de digitaal dag te gaan in Lochem en daar meer over digitaal rijden te leren. Wil uiteindelijk met de computer/ipad kunnen bedienen.

Afbeelding
Ik heb de baan al uitgelegd zoals op bovenstaande afbeelding. De twee punten die op tekening niet aan elkaar passen liggen op de tafel wel aan elkaar. Ik gebruik Minitrix rails.

Qua materieel vind ik vooral periode III, IV en V mooi. Ik richt me niet specifiek op 1 land, heb wat Nederlands, wat Duits en wat Zwitsers materieel. Gewoon wat ik leuk vind.

Tips, Trucks en Ideeën zijn meer dan welkom.

Groet Martin


Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Marti-N zn eerste baanplan (122x50)

Bericht door Sibbesuisje »

Hoi Martin, leuk baanplan, maar wel ambitieus op zo'n kleine ruimte.
Een paar uitdagingen waar je rekening mee moet houden:
- je binnen baan is R1. Er zijn redelijk wat loks die hier moeite mee hebben en ook lange wagons kan lastig worden. Dus je moet je afvragen of dit past bij je materieel.
- je lokatie van de wissels is heel logisch. Echter, en wissel direct na een bocht kan problemen opleveren (hangt van je loks en wagons af). Ideaal heb je er een recht stukje tussen voordat je bij de wissel komt.

Ikzelf had eerst een dergelijke baan met eenzelfde maten. Was een goede leerschool, en ondanks dat ik geen hele lange wagons of grote stoomlokken rijd, vermijd ik R1 bochten (ja, dat zou je rij mogelijkheden wel erg limiteren). Maar als jou materiaal daar geen probleem mee heeft, dan is er niets mis mee natuurlijk.

Success en plezier met de bouw.

Mvgr, Sander


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: Marti-N zn eerste baanplan (122x50)

Bericht door Detlev »

Sibbesuisje schreef: 07 jul 2019 11:30 .... Echter, en wissel direct na een bocht kan problemen opleveren (hangt van je loks en wagons af). Ideaal heb je er een recht stukje tussen voordat je bij de wissel komt....
Helemaal waar, maar dat is vooral als de afbuigende stand de andere kant op gaat dan de bocht (S-bocht). In dit plan zou bij afbuigende stand gewoon de bocht verlengd worden en dat levert doorgaans geen problemen op.



Onderwerp starter
Marti-N
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 jul 2019 19:48

Re: Marti-N zn eerste baanplan (122x50)

Bericht door Marti-N »

Bedankt voor jullie feedback, de R1 bocht gaat tot nu toe met alle locs. Ik heb in ieder geval geen stoomlocs waarbij een aantal assen star achter elkaar geplaatst zijn. De lange rijtuigen nemen wel aardig de binnenbocht, maar dat is met de R2 bocht niet veel minder.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Marti-N zn eerste baanplan (122x50)

Bericht door bpieters »

hoi Martin,
Als testbaan is dit prima.
Bij een volgende stap naar een definitieve baan zou ik aanraden ruimere bogen,slankere wissels, flexrail en als het kan code 55 rails bijv. peco toe te passen vooral in het zichtbare gedeelte.
Betekent dan wel grotendeels afscheid nemen van wat je nu hebt liggen.
Succes met het testen.
groet,
Bert


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Marti-N zn eerste baanplan (122x50)

Bericht door Nico Essers »

Leuke testbaan waarop je het digitaal rijden goed kunt uitproberen. Je volgende baan zou ik zoals reeds aangegeven niet meer met R1 uitvoeren. Als je met bijvoorbeeld veel gebruikte treinstellen zoals de Piko GTW's of Talent wilt gaan rijden dan is R2 het minimum. Op de site van bijvoorbeeld Piko staat bij ieder type trein wat de minimale straal is. Succes.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
Marti-N
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 jul 2019 19:48

Re: Marti-N zn eerste baanplan (122x50)

Bericht door Marti-N »

Hallo Allen,

Dank voor de tips en trucks. Ik heb inmiddels 1x R1 bocht weggehaald en het rangeer gedeelte wat aangepast.

Afbeelding

De rails ligt nu los op de houten plaat en alles rijdt goed. Geen ontsporingen gehad tot nu toe.

Het weekend heb ik in Lochem de Piko 40220 GTW in DB uitvoering aangeschaft incl D&H decoder. Deze rijdt ook netjes over de gehele baan.

Afbeelding

Verder blijft dit een klein testbaantje om de (digitale) techniek van de N-spoorbaan onder de knie te krijgen.

Ik zal jullie updaten voor wat betreft de bouw (in een ander topic?).

Groet Marti-N



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Marti-N zn eerste baanplan (122x50)

Bericht door erik-n-fan »

Hi! Genoeg te leren met dit plan. Enige kleine tip is dat het binnenspoor vanuit links onder teveel kronkelt dan nodig. Dit kan er lelijk uitzien.
Dus je komt de bocht uit (tegen de klok in binnenste spoor), wissel naar links, wissel naar recht en dan bochtje links. Ik zou - zelfs voor een testbaan - de wissels niet zo leggen. Zorg dat over wissels niet links-rechts-links gereden wordt maar hou de richting van beweging vast vanuit het begin. Dus links link rechts kan wel. Dat ziet er mooier uit.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
Marti-N
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 jul 2019 19:48

Re: Marti-N zn eerste baanplan (122x50)

Bericht door Marti-N »

Dat kan inderdaad mooier en efficiënter. Dank voor de tip. Zie hier de update;


Afbeelding


Plaats reactie