Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Michiel »

Wat ik ooit klaar zou willen krijgen is een Benelux trek-duwtrein in schaal N, in de originele uitvoering zoals ze in 1974 is verschenen. De meest in het oog springende kenmerken van een 1974 uitvoering van deze trein zijn:
  • [li]Locomotief zonder gele streep[/li]
    [li]Plan W rijtuigen waarbij de plooisegmenten naast de deuren blauw zijn[/li]
    [li]Stuurstandrijtuig heeft een grijs dak[/li]
    [li]De I4 rijtuigen zijn gekoppeld aan de stuurstand-kant van de trein[/li]
De treinsamenstelling is:

[HLE 25.5] [B11 plan W] [B11 plan W] [B11 plan W] [BA I4] [A I4] [WRDk plan D]

In schaal N zijn de plan W rijtuigen beschikbaar bij Fleischmann (art. 8155), en courant te vinden. De set I4 rijtuigen is beschikbaar bij LS Models (art. 72013), maar uiterst zeldzaam en vreselijk duur. Arnold heeft plan D rijtuigen (art. 3680-010) maar zijn vrij duur en moeilijk te vinden voor een redelijke prijs. Het plan-D rijtuigen zal dan ook mog omgebouwd moeten worden tot stuurstandrijtuig. De locomotief is niet kant en klaar beschikbaar. Er was een Shapeways HLE22 kap, maar niet meer beschikbaar. Er bestaat een hars kap van de HLE25, maar erg moeilijk te vinden. Het postrijtuig (plan L) dat soms meereed, laat ik achterwegen, en hou het bij de typische samenstelling.

Dus, dit project zal z'n tijd vragen, deels verzamelen, deels zelfbouw, en zit daarom in de ondersectie: doe het zelf.

En dan een paar foto's om in de stemming te komen:

Afbeelding(foto: Gerard van Vliet) B2557 geheel blauw met TD Benelux, Rijswijk, 11 april 1975.

Afbeelding(foto: Gerard van Vliet) B2551 met TD Benelux met postrijtuig, lok nog geheel zonder gele band, Rotterdam, 10 april 1974

Afbeelding(foto: Mediarail.be)

Afbeelding(foto: www.lijn-12.be)De Beneluxtrein richting Antwerpen met de NS-stuurstandrijtuig op kop.

Afbeelding(foto: F. van der Jagt) Een karakteristiek beeld dat jaren lang te zien is geweest: een stuurstandrijtuig plan D dat net onder de kap van Amsterdam CS uitsteekt; 20 september 1975.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Marco66
Berichten: 168
Lid geworden op: 20 mar 2018 09:15
Locatie: Wognum

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Marco66 »

Hoi Michiel,

Mooi project, zal wel wat tijd overheen gaan, want die 25.5 is inderdaad niet eenvoudig om aan te komen, ik ben ook wel eens gaan rondneuzen.
Stuurstand heb ik (gegoten kap van marktplaats ooit) in mijn bezit.
Misschien dat Fred (3dbuilder) iets kan betekenen bij shapeways ( voor de 25.5), maar dat moeten we dan eerst vragen.

Groeten Marco.


Groeten Marco

caspervt
Berichten: 119
Lid geworden op: 25 nov 2012 13:11

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door caspervt »

Hoi Michiel,

Ook in dit draadje ga ik je lastig vallen... We hadden eerder al een ontmoeting met de I1 en I2 rijtuigen. Als je goed kijkt op de achtergrond van die foto's, dan zie je ook een 25.5 in wording ontstaan. Hierbij nog een tweetal foto's van dit project:

Afbeelding

Afbeelding

Model is op basis van een Arnold OBB loc (1046) met hele vergelijkbare draaistellen als de NMBS 25.5. Ik ga daar verder ook niets aan doen. Het Arnold model is nieuw ontwikkeld en rijdt goed. De kap van het model is in 0,3 mm dik messing met 0,2 mm dik nieuwzilver details. De kop en dak zijn 3D print. Pantograaf is eigenbouw uit messing met magneetjes in plaats van veertjes (afstotend magneetje houdt de panto omhoog. Veel minder opvallend dan die dikke veertjes in model.

Model is ongeveer halverwege ontwikkeling. Samen met de I2 (tweede proef) en I1 (eerste beginsel) gaat de tweede versie van de ets binnenkort weer in bestelling. Moet hier nog wel veel aan doen. Het dak van de 25.5 ligt heel laag, dus dat past net niet over de electronica van de originele print, dus ik vrees dat ik ook een nieuw printplaatje moet laten maken. Verder wil ik de zilveren sierstrippen uit blank nikkelzilver maken. Het enige waar ik echt nog geen oplossing voor heb zijn de zilveren nummers en NMBS logo op de loc. Echt totaal geen idee hoe ik die mooi in die kleur voor elkaar ga krijgen...

Ook hier wilde ik pas wat laten zien als het verder af is, maar is het ook zonde als iemand anders energie gaat steken in iets wat al ontwikkeld wordt. Plan D stuurstrandrijtuig staat ook op de planning, evenals nieuwe versies van de Plan W (ik vind de Fleischmann wel voor verbetering vatbaar...), maar dit zijn projecten puur in de idee-fase... Heeft iemand toevallig nog mooie tekeningen van plan W? Die zijn erg welkom!!

Met groet,
Casper


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 615
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Pjotr »

Mooi project Michiel,

Zelf ben ik met een 3D ontwerp bezig van een Plan-D, omdat de Arnold exemplaren eigenlijk Plan-K's zijn.
Het idee is om dit door te zetten naar een Benelux stuurstand als ik over wat meer detailfoto's en tekeningen beschik.

De eerste fase van dit project is overigens nagenoeg afgerond. De draaistellen voor Plan-D heb ik een beetje herontwikkeld om een betere stroomvoorziening te realiseren. De messing binnenkant van de draaistellen moet binnenkort bij het etsbedrijf vandaan komen.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 742
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Jettuh »

Een Plan D stuurstand kan je hier vinden, mocht je hem nodig hebben:
https://www.shapeways.com/product/QNFEC ... stuurstand

Op dit moment heeft alleen Bisschop hem besteld, misschien heeft hij wat foto's van de print ;)


https://www.shapeways.com/shops/spoorobjecten
3D geprinte modellen van o.a. de V-IRM, Plan V/T en SGMm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Michiel »

Gweldig het enthousiame

voor de stuurstand zit ik mogelijk op een piste, dankzij een attente forumgenoot. Ik ben benieuwd. Voor de loc heb ik ook een piste voor een kap, en wacht op bevestiging. Maar hoe dan ook zullen de loc en stuurstand veel modelbouwinbreng vergen. Tof!

En fantastisch hoe jullie bezig zijn met jullie Beneluxprojecten. Casper, die 25.5 wordt werkelijk mega fijn! Zo doorgedreven gedetailleerd zal het bij mij niet worden. Prachtig werk! Pieter, ik ben heel benieuwd naar jouw plan-D perikelen. Lijkt me ook heel interessant te zijn.

Jettuh, dat Shapeways stuurstandmodel lijkt me H0, en geen N te zijn. Maar zeker weten doe ik het niet.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 742
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Jettuh »

Hoi Michiel,

Ik heb het even aangepast en erbij geschreven dat het een N versie is ;)
Deze heb ik namelijk ooit eens voor Bisschop Modelbouw gemaakt, dus als je geen zin hebt in zelfbouw, kan je het ook aan hem vragen om af te bouwen ;)


https://www.shapeways.com/shops/spoorobjecten
3D geprinte modellen van o.a. de V-IRM, Plan V/T en SGMm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Michiel »

Die Shapeways stuurstand is zeker een optie. Bedankt om er bij te zetten dat het schaal N is. Meteen een stuk duidelijker. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 980
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Ronald2016 »

Casper, dat ziet er mooi uit. Dus de links van de i1 waren nuttig voor je die ik in een ander draadje had gepost. Ben zeer benieuwd wanneer ik de i2 en i1 en die loc zelf kan bouwen en kan laten rijden.

Michiel, leuk project. Ga ik ook volgen aangezien een stuurstand ook leuk is.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging

Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 742
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Jettuh »

Met dank aan Bisschop Modelbouw nog een paar aanpassingen gemaakt.
af84d3c8-d2dd-4956-ad10-531dc6eda466.jpg
af84d3c8-d2dd-4956-ad10-531dc6eda466.jpg (41.3 KiB) 4997 keer bekeken
8401bd17-f121-4cab-baa2-8ee627ed34ce.jpg
8401bd17-f121-4cab-baa2-8ee627ed34ce.jpg (33.86 KiB) 4997 keer bekeken
Veel bouw plezier aan die zich hieraan willen wagen :mrgreen:


https://www.shapeways.com/shops/spoorobjecten
3D geprinte modellen van o.a. de V-IRM, Plan V/T en SGMm
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 615
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Pjotr »

Een terugkerend vraagje: Zijn de wanden rondom de ramen dunner gemaakt, zodat deze wat minder diep liggen ?


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 742
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Jettuh »

Helaas niet, de wanddikte is overal hetzelfde.
sorry


https://www.shapeways.com/shops/spoorobjecten
3D geprinte modellen van o.a. de V-IRM, Plan V/T en SGMm

tijdperk3
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 jan 2018 17:49

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door tijdperk3 »

Wordt steeds interessanter , dit topic. 25.5 zou ik ook graag toevoegen aan de collectie.


Groeten, Peter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Michiel »

Een samenvatting van de zoektocht dezer dagen. De volledige samenstelling van deze trein is te vinden in een of andere vorm. Sommige makkelijk, andere als half-fabrikaat, maar voor alle rijtuigen en de locomotief is er op z'n minst een werkbasis vindbaar.

De locomotief
Een paar kappen van de HLE 25.5 zijn voorlopig nog te bestellen via Stéphane Demaegdt, medewerker van het vroegere MTE te Blankenberge. De HLE23 kappen op Shapeways zijn niet meer beschikbaar, maar naar vermoeden zullen deze kappen via een andere producent weer op de markt komen, maar er is nog geen melding wanneer. Sporadisch zijn er nog kappen te vinden van de HLE 25.5 en HLE 23 op veilingsites, of bij collega modelbouwers, maar die zoektoch kan vele maanden duren. Hoe dan ook, een HLE 25.5 zal een vrij grote modelbouwinspanning vragen om ze klaar en rijvaardig te krijgen.

De Plan W rijtuigen
Occassies van de plan W rijtuigen zijn heel dikwijls te vinden op bekende veilingsites, voor meestal vrij redelijke prijzen. Fleischmann artikelnummer 8155 is een Benelux plan-W rijtuig in vroege uitvoering. Normaal heeft men maar twee of drie rijtuigen nodig voor een typische samenstelling.

De I4 rijtuigen
LS Models heeft twee sets uitgebracht van de I4 rijtuigen in Benelux uitvoering. Artikelnummer 72013 was de vroege uitvoering met grijs dak, en 72014 de latere uitvoering met blauw dak. Beide sets zijn uiterst moelijk te vinden en meestal onredelijk duur. Look-alikes van duitse oorsprong, omgeschilderd in Benelux livrei, kunnen mogelijk dienen als tijdelijke place-holders. vb Fleischmann rijtuigen met artikelnummers 8110 en 8111.

Het stuurstandrijtuig
Het Arnold plan-D rijtuig (artikenummer 3680-010) is in feite een plan-K. Maar het blijft een bruikbare werkbasis voor doorwinterde knutselaars. Maar dit rijtuig is wel vrij lastig te vinden aan een redelijke prijs. Op Shapeways is een interessante kap beschikbaar van het stuurstandrijtuig. Daar is natuurlijk ook wel veel werk aan om ze inzetbaar te krijgen. Voor schuchtere modelbouwers kan men bij "Bisschop Modelbouw" eens polsen voor een kant-en-klare versie op basis van de Shapeways kap.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

bisschop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 952
Lid geworden op: 17 sep 2008 15:54
Locatie: sliedrecht

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door bisschop »

Pjotr schreef: 09 okt 2019 15:08 Een terugkerend vraagje: Zijn de wanden rondom de ramen dunner gemaakt, zodat deze wat minder diep liggen ?
In vergelijking met de arnold is de 3d print al beter te lezen dunner.

Voor de rest ja wij zijn bezig met de benelux stuurstand pas een jaar of 2 achter de schermen maar gewoon te weinig tijd om echt lekker door te kunnen gaan met de kap bodemplaat en draaistellen zijn geen probleem hiervoor heb ik al wat liggen.
Wanneer wij hem kunnen aanbieden weet ik nog niet maar ik durf wel te zeggen dat hij dan in 2 varianten komt in het blauw geel en volledig geel.

Groetjes,
Rob


Bouwt modeltreinen van de NS
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Michiel »

Ik heb een kap van de locomotief 25.5 bij Stephane besteld. Ik snap uit verschillende verhalen dat het nog niet zo evident is om een goed rijdend model ermee te verkrijgen. Maar ik zal m'n best doen.

In verband met de rijtuigen van Fleischmann, dat het aangepaste Silberlingen zijn, dat wist ik wel, en dat ze iets te hoog op de poten staan, daar valt wel wat aan te doen, denk ik. En, dat zal ik zeker eens proberen.

De LSM I4-rijtuigen blijken geen goede rijeigenschappen te hebben, zal ook wel een oorzaak hebben. Dat ga ik ook onderzoeken.

Ik heb een kap van een stuurstandrijtuig overgenomen. Ik weet niet wat ik moet verwachten. Ik wacht op de ontvangst van de zending.

Ondertussen heb ik de eerste plan W van Fleischmann ontvangen. Het startsein is gegeven.
Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Michiel »

Vandaag ontving ik een stuurstandrijtuig plan D uit hars. Ik heb het nog niet van dichtbij bekeken, maar zo van ver lijkt het heel redelijk. Er lag meteen ook een tweede Fleischmann plan W naast. Beetje bij beetje worden alle basis elementen verwacht.
Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Michiel »

En een dag later ontving ik deze LS-Models Benelux I4 rijtuigen (72014). De kleuren zijn wat vreemd: het blauw te blauw en het geel niet gelijk tussen streep en deuren, de raamhoeken te rond, en de rijeigenschappen schijnen ronduit slecht, maar ze kosten wel 4x de prijs van een goed model van elk ander merk. Eigenlijk niet correct, maar kijk, ik heb er toch ook voor betaald. Ik ben een even grote ezel als alle andere LSM kopers om die balachelijke bedragen te blijven betalen voor ondermaatse kwaliteit. Ik denk dat dit mijn eerste en meteen laatste LSM rijtuigen zullen zijn, of ze zouden ze me aan een normale prijs moeten aanbieden.

Op de tweede foto is duidelijk te zien dat de Fleischmann plan W rijtuigen te hoog op de wielen staan, makkelijk 1 mm.

Afbeelding

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

CC72000
Berichten: 1218
Lid geworden op: 14 jan 2011 10:33
Locatie: Noord Brabant

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door CC72000 »

Michiel schreef: 12 okt 2019 13:30 En een dag later ontving ik deze LS-Models Benelux I4 rijtuigen (72014). De kleuren zijn wat vreemd: het blauw te blauw en het geel niet gelijk tussen streep en deuren, de raamhoeken te rond, en de rijeigenschappen schijnen ronduit slecht, maar ze kosten wel 4x de prijs van een goed model van elk ander merk.
je kunt je afvragen wat het meest correct is, de Fleischmann of de LS Models. Als je een mooi homogene treinsamenstelling wilt, dan zal de airbrush uit de kast gehaald moeten worden. De Fleischmann glanst meer dan de LS, dus waar ga je vanuit? Als de stuurstand gespoten moet worden kun je gelijk de rest mee kwasten!
Recent heeft uitgeverij Uquilair nog een interessant boek uitgebracht: Amsterdam Brussel - De historie van de Beneluxtreinen.

Ik heb een aantal andere versies van I4: C1 en een Railtourset: die rijden echt niet slecht. Ik heb wel andere koppelingen gebruikt, omdat de originele nog wel eens willen blijven haken bij een buffer (zelfde probleem als bij de USI rijtuigen). In vaste samenstelling zijn de Peho clip koppelingen goed bruikbaar.
Laatst gewijzigd door CC72000 op 12 okt 2019 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.


Diederik - Lid AFAN.FR - specialdesigntrains
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 980
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Ronald2016 »

Dat is best snel dat je de ls models rijtuigen hebt. Ik heb deze namelijk nog niet eerder aangeboden gezien.
Succes met de verdere zoek en bouw. En ik zal ook verder blijven zoeken.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Michiel »

Ronald, ik kreeg een vriendelijk tip via email, betreffende een winkel die er toevallig nog eentje in stock had. Puur geluk en ik gelukkig (toch wel ;) )

Diederik, met deze LSM I4 rijtuigen heb ik de indruk dat het blauw van een nachttrein is. Ik voel geen associatie met het Benelux blauw. Maar ik kan het niet aantonen in absolute termen. Het is echt gevoelsmatig. Met de Fleischmannen heb ik wel een goed Benelux-gevoel. Maar ik ga niets overschilderen. Dan ben ik de belettering ook kwijt. De stuurstand en loc zullen weer een andere kleur blauw krijgen, die ik op zicht zal mengen.

En als ik ooit veel vertrouwen en moed heb, weather ik ze allemaal tegelijk, en "blenden" de rijtuigen beter samen tot een geheel.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Rick
Berichten: 1610
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Rick »

Michiel schreef: 12 okt 2019 13:30Ik ben een even grote ezel als alle andere LSM kopers om die balachelijke bedragen te blijven betalen voor ondermaatse kwaliteit. Ik denk dat dit mijn eerste en meteen laatste LSM rijtuigen zullen zijn, of ze zouden ze me aan een normale prijs moeten aanbieden.
Andere LSM-rijtuigen rijden wel goed, maar ik weet niet meer of mijn I4 ook slecht reden. Ik heb ze verkocht omdat ze niet pasten bij de Fleischmann Plan W qua kleur en hoogte. Ook de kap van de 25.5 van MTE heb ik gehad en verkocht, er zat nog veel werk aan en ik vond de afwerking en hoogte niet passen bij de LSM-rijtuigen. Ook een gietharskapje dat ik op Houten tegenkwam heb ik om die reden weer weggedaan. Dat er geen stuurstandrijtuig beschikbaar was was ook een reden om de trein weer te verkopen. Wel succes met jouw trein, ik hoop dat het beter gaat dan bij mij. ;)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Michiel »

Hoi Rick, ik heb wel vertrouwen dat het goed komt. Ik ben niet moeilijk, en ben zeker geen rivettenteller. Als het goed smoelt, en de indruk is homogeen en evenwichtig, dan ben ik heel tevreden. Dat er een trappetje fout is, of een venster niet breed genoeg, dan kan me eigenlijk een worst wezen. Mijn beneluxtrein zal allesbehalve perfect zijn, maar ik streef wel naar eentje dat goed smoelt.
Laatst gewijzigd door Michiel op 12 okt 2019 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Rick
Berichten: 1610
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Rick »

Ja, dat had ik dus niet. Een missend trappetje of te breed raam vind ik niet erg maar de LSM I4 stonden ruim lager dan de loc en Plan W waardoor de gele baan niet mooi aansloot en qua detaillering was het ook twee uitersten. Het paste voor mijn gevoel gewoon niet goed en met de missende stuurstand kon alles wel in de verkoop. Als je dat een beetje goed krijgt staat het al veel beter, maar dat heb ik niet gedaan.

Ik heb er nog steeds een beetje spijt van dat ik lang geleden op Eurospoor niet die complete oude Beneluxset heb gekocht die te koop stond. :(


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Bericht door Michiel »

Ik was van plan om de Fleischmann stellen iets te laten zakken, en mogelijk de LSM rijtuigen een tikkeltje hoger (hangt af van de oorzaak waarom ze niet goed rijden). Maar je hebt gelijk dat zoals het nu is, met de gele streep die verspringt en kasten met buffers op verschillende hoogte, het geen zicht is.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Plaats reactie