PIKO 1202 neemt nog een sprintje als 'ie bijna stil staat

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
mgrim
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jul 2019 20:51

PIKO 1202 neemt nog een sprintje als 'ie bijna stil staat

Bericht door mgrim »

Hey hoi!

Ik heb onlangs een PIKO 1202 loc gekocht, inclusief een PIKO decoder (als ik het wel heb). Locje rijdt prima (als een TGV zo hard), maar bij het afremmen tot 0, dan neemt de loc toch nog heel even een kort sprintje en komt dan 5 à 10 centimeter verder wel tot stilstand. Ik rijd met iTrain en een DR5000.

In CV4 heb ik de afremvertraging op 1 gezet, maar ik zie geen verbetering. Nu heb ik ook het internet er een beetje op nageslagen, maar ik vind niet welke CV ik moet aanpassen om te komen tot een mooie lineaire vertraging tot 0.

Heeft een van jullie een goede tip voor me?

Groet,

Martin


Martin
NS-modelbaan in ontwerp. Aansturing met Z21 en iTrain 5.x
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: PIKO 1202 neemt nog een sprintje als 'ie bijna stil staat

Bericht door BenQ »

Martin,
Ik heb de BR82 van Piko en die had dit probleem ook, alleen heb ik er een geluidsdecoder inzitten.
H@ns had een digitale dag in Lochem en daar kwam ook iemand van Piko en die heeft het aangepast, geen idee wat.
Misschien dat Matthijs van Freebit het weet, 9/10 november naar Houten Digitaal zal hij er waarschijnlijk ook zijn.
Of anders Martin Domburg.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: PIKO 1202 neemt nog een sprintje als 'ie bijna stil staat

Bericht door Willempie »

De PID instellingen van de decoder aanpassen.

CV54, CV55, CV56

Groetjes.


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: PIKO 1202 neemt nog een sprintje als 'ie bijna stil staat

Bericht door BenQ »

Wim,
Was jou vergeten, maar bedankt.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
mgrim
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jul 2019 20:51

Re: PIKO 1202 neemt nog een sprintje als 'ie bijna stil staat

Bericht door mgrim »

Thanks! Deze tips hebben me geleid naar http://www.kelderspoor.nl/lokdec/inst.php en daar ga ik zeker even meer experimenteren. Mogelijk ook voor wat andere locs die met lage snelheden wat schokkerig lopen.


Martin
NS-modelbaan in ontwerp. Aansturing met Z21 en iTrain 5.x

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: PIKO 1202 neemt nog een sprintje als 'ie bijna stil staat

Bericht door FidOo »

Zijn dit esu decoders toevallig want een lok die ik heb met een esu sounddecoder v4 vertoont datzelfde gedrag.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: PIKO 1202 neemt nog een sprintje als 'ie bijna stil staat

Bericht door BenQ »

Joost,
Die van mij wel, ik heb deze decoder ook.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Archer
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 sep 2016 11:40
Locatie: Den Haag

Re: PIKO 1202 neemt nog een sprintje als 'ie bijna stil staat

Bericht door Archer »

Willempie schreef: 16 okt 2019 10:13 De PID instellingen van de decoder aanpassen.

CV54, CV55, CV56

Groetjes.
Ik had dit eerder met een BR218 (H0) en na een tip van de vriendelijke lokale handelaar deze CV's aangepast zoals hij zei, en het probleem was sterk verminderd maar nog niet perfect. Gisteren toevallig met mijn Piko Hondekop (N) bezig geweest die hetzelfde gedrag vertoonde op lage snelheid met een ESU decoder.
Toen zag ik in de handleiding ineens dat de lokpilot een handige "automatische configuratie" optie heeft om dit in te stellen. Hiervoor zet je CV 54 op 0 en daarna vanuit stilstand F1 activeren, de lok rijdt dan 2 seconden op volle snelheid en stopt automatisch weer. De decoder meet dan de last regeling en schrijft deze direct in de juiste CV's.

(correctie voor juiste CV dankzij @martindomburg )
Laatst gewijzigd door Archer op 08 nov 2019 00:00, 2 keer totaal gewijzigd.


Groeten,
Pascal
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: PIKO 1202 neemt nog een sprintje als 'ie bijna stil staat

Bericht door Michiel »

...en de vraag is dan: heeft het geholpen?


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: PIKO 1202 neemt nog een sprintje als 'ie bijna stil staat

Bericht door Sandopie »

Dat automatisch inregelen geeft niet bij alle locs een mooi resultaat.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Archer
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 sep 2016 11:40
Locatie: Den Haag

Re: PIKO 1202 neemt nog een sprintje als 'ie bijna stil staat

Bericht door Archer »

Sorry, dat had ik wel gedaan in een ander onderwerp over de herrie die de Piko Hondekop maakt maar hier vergeten... :oops: : viewtopic.php?f=26&t=13177&p=213670#p213670 Al zou ik geen reactie hebben geplaatst als het niet had geholpen natuurlijk, bedankt voor de scherpe opmerking. ;)

Ik geloof direct dat het niet voor elke loc een oplossing bied of dat elk merk decoder een vergelijkbare optie hiervoor heeft. In mijn geval gaf het bij de Hondenkop een goed startpunt die dit gedrag zo goed als verholpen heeft maar moet het nog proberen bij de BR218 in H0, want daarin heb ik het handmatig en op het advies van mijn handelaar ingesteld.


Groeten,
Pascal

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: PIKO 1202 neemt nog een sprintje als 'ie bijna stil staat

Bericht door Sandopie »

Pascal,

Waarom sorry. Ik wilde alleen aangeven dat het systeem niet in alle gevallen zaligmakend is. That's all.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Archer
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 sep 2016 11:40
Locatie: Den Haag

Re: PIKO 1202 neemt nog een sprintje als 'ie bijna stil staat

Bericht door Archer »

Ik begrijp wat je bedoelde hoor Rinus en vond het een prima aanvulling. Mijn "sorry" was bedoeld richting Michiel omdat ik er niet bijverteld had dat het in mijn geval geholpen heeft.


Groeten,
Pascal

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: PIKO 1202 neemt nog een sprintje als 'ie bijna stil staat

Bericht door FidOo »

In mijn geval (arnold MAK 1024 met esu loksound v4) helpt dit niet. Ik ben er alleen nooit aan toegekomen om er verder in te duiken. Weet wel dat het iets typisch is voor esu. Bij zimo en d&h heb ik er nooit last van.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Archer
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 sep 2016 11:40
Locatie: Den Haag

Re: PIKO 1202 neemt nog een sprintje als 'ie bijna stil staat

Bericht door Archer »

Ik ben door @martindomburg op gewezen in het onderwerp over de Piko Hondenkop die lawaai maakt dat ik het verkeerde CV nummer heb doorgegeven. :oops: Het is CV54 die bij de ESU decoder op 0 gezet moet werden en de verdere uitleg klopte wel over het activeren van F1 en dat de loc dan 2 seconde op volle snelheid gaat rijden.

Mijn excuses voor deze onjuiste informatie en heb het zojuist aangepast in mijn vorige reactie. :oops:


Groeten,
Pascal
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: PIKO 1202 neemt nog een sprintje als 'ie bijna stil staat

Bericht door Michiel »

Thanks Pascal! Ik kende deze techniek niet, vond jouw uitleg en tip interessant en instruerend. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: PIKO 1202 neemt nog een sprintje als 'ie bijna stil staat

Bericht door Zap75 »

Fijn, dit wist ik nog niet! Had dit weekend een nieuwe Piko NS1200 gekocht en er een LokSound 5.0 micro in geplaatst. Liep niet erg mooi bij trage snelheden. Schokkerig, te snel etc. Dit trucje met CV54 loste dit ineens op! Daarna moest ik wel zelf CV3,4 en 5 weer opnieuw kalibreren maar dat is zo gebeurd. Loopt nu als een zonnetje!

Ga dit zo ook proberen met m'n Piko NS2200 want die loopt vrij beroerd... Bekend euvel schijnt.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: PIKO 1202 neemt nog een sprintje als 'ie bijna stil staat

Bericht door martindomburg »

Klopt,

Helaas hebben wij ook met de micro decoders van ESU maar weinig bevredigende resultaten. Waarbij we ook ervaren dat de micro te gevoelig is en snel kapot gaat. ESU doet het goed op H0 maar in N maar in een paar gevallen echt goed. Best wel jammer, zeker omdat het nogal prijzige decoders zijn.

Maar gelukkig zijn er ook modellen waarin ze goed presteren zoals Arnold. En het is ook maar net wat jou persoonlijke definitie van mooi rijgedrag is.

De Piko 1200 kregen wij het mooiste rijdend met een DH18A, gevolgt door de N45 en de ToM micro Next18.
De 2200 idem de Doehler, maar dan de DH12A uiteraard.

Vreemde is wel weer dat de ESU het beste resultaat geeft in de 2400 serie naast Piko eigen decoder. Soms is er geen touw aan vast te knopen.....


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Plaats reactie