Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)

Bericht door Robert_N-Nm »

Startrain NS Serie 1300
Door: Robert Wienesen

Als volgende op de nominatie, de Startrain NS 1300 welke recent op de markt is gekomen na een lange aanlooptijd. Of de beloftes waar zijn, dat lezen we zo, eerst maar eens een korte geschiedenis van het grote voorbeeld.

Geschiedenis/Grote voorbeeld:
De geschiedenis van de NS 1300 begint in Frankrijk in met de ontwikkeling van tweeling, bekend als de CC 7001 en CC 7002, welke in 1949 het fabrieksterrein van Alsthom verlieten. Omdat de NS al bekend was met de producten uit het land van stokbrood en wijn (in de vorm van de NS serie 1100 welke vanaf 1948 gezamenlijk met z’n Franse evenknie werd geproduceerd) was de keuze voor een grotere variant snel gemaakt.

Afbeelding

In 1952 verliet de eerste NS-lok (1301) de poorten van Belfort en deze werd uitvoerig getest op het traject Zwolle-Groningen/Leeuwarden. Een ruim jaar later stond de teller op tien stuks, al hoewel de 1303 geen lang leven was beschoren. Deze verongelukte in 1953 ter hoogte van Weesp en is daarna afgevoerd. Ter vervanging kwam een lok uit de Franse bouwlijn (de NS 1311) zodat er wel weer tien loks beschikbaar waren. De ervaringen met de loks waren dusdanig dat er nog een kleine serie werd bijbesteld in Frankrijk. Dit vijftal (1312-1316, aflevering 1956) werd echter al in het berlijnsblauwe kleurschema geleverd aangezien het turquiose toch wat te gevoelig was voor vervuiling en in 1955 al werd overgeschilderd.

Over de daarop volgende jaren trokken ze allerlei treinen en werden ze langzaam maar zeker aangepast met het veranderende tijdsbeeld. Eerst kwamen de vishaken op de loks, en vanaf de jaren zeventig werden de loks ontdaan van hun versierselen en raakte het geel-grijs in zwang. Zo met het komen van de jaren tachtig waren de loks toe aan een stevige revisie en aangezien er nog zat te doen was werden de loks uitvoerig gemoderniseerd en kregen ze hun bekende gele jasjes met de stadswapens. Enkele loks kregen zelf eenbeenspanto’s.

Afbeelding

In 2000 viel uiteindelijk het doek voor de 1300-serie, de laatste loks werden uit dienst gehaald en gesloopt. Alleen de 1302 (NSM), 1304 (KLOK), 1312 (NSM) en 1315 (KLOK) zijn de dans ontsprongen waardoor er zo heel af en toe nog een 1300 over de Nederlandse sporen toert.

Het model:
Uiteraard gaan we het model eens nader bekijken. Zo knallen we de lok pats vanuit het doosje in de fotostudio te Lochem. Wat opvalt is dat de lok goed bekt, een niet te misstane NS-lok. Keurig Berlijnsblauw met mooie sierstripjes en een nummerschildje. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik de 1300-en alleen uit de gele periode ken maar de indruk die het model achterlaat is top. Helemaal de turquiose 1302 staat z’n mannetje, de details springen veel duidelijker in het oog dan bij de berlijnsblauwe zusters (1301 en 1307). Daarbij komt dat men inmiddels in staat is geweest om de originele turquiose kleur te achterhalen waardoor de 1302 nu in een historisch verantwoord jasje rond kan op de modelbaan.

AfbeeldingAfbeelding

Verder valt op de daktuin is voorzien van leidingen en een mooie set passende panto’s met twee sleepstukken. Het zijn dus niet de bekende sommerfeld panto’s van een DB-lok, in ieder geval doet het het model veel goeds.

Afbeelding

Nader bekeken. Een zijde van de lok is uitgerust met een volledig repetoir aan plastic aanzetsels in de vorm van remslangen en een koppelhaak met koppeling. Deze laatste geven het model een zeer verfijnde indruk. De bedrukking van de sierstrips (reliëf) is prima op orde en de nummerschildjes zitten mooi gecentreerd op de zijkant tussen de sierstrips in. De kleuren zijn helder en de belijning is strak.
De loks hebben allemaal een zakje met kleine deeltjes (remslangen, schortplaat e.d.) zodat ook de andere zijde van de lok, waar de standaard NEM-koppelhaak zit, naar een mooi gesloten unit kan worden verbouwd. Uiteraard zit er aan beide zijde een NEM-koppelschacht dus het is ook mogelijk om de lok in opzending mee te geven in andere treinen, alleen is het even pielen om de koppelschacht vrij te leggen.

Technische uitrusting:
Zoals het een goede fabrikant betaamt is de lok volgens huidige inzichten geconstrueerd. Dat betekent een motor met vliegwiel en een NEM 651 aansluiting voor de digitale decoder. Om de decoderaansluiting te bereiken moeten de kleine deeltjes van de kap worden verwijderd alvorens de kap zelf van het motorblok gelicht kan worden. Daarna zit de decoder in een handomdraai. De kwaliteit van de decoderaansluiting is goed te noemen, geen geklooi met slechte contacten zoals de minitrix-decoderaansluiting. Hier is overigens een Kühn N-025 gebruikt voor het digitaliseren.

Afbeelding

De lok (6-assen aangedreven, 2 antislipbandjes) zet zich al vrij vlot in beweging op de analoge baan. Ze rijdt soepel, zonder morren weg. De lok loopt ook gewoon rustig zonder rare bijverschijnselen over de (test)baan heen en het vliegwiel zorgt voor een stabiele rustige rit. Qua trekkracht kan ik echter geen hele gewaagde uitspraken meer doen dan dat ik de loks heb gezien op een testrondje dus vandaar een uitnodiging om jullie ervaringen met betrekking tot de rijeigenschappen te delen in het forum in dit draadje/test.

De verlichting is gerealiseerd met LED’s en wisselt met de rijrichting van wit naar rood (2x bovenste lampen).

Afbeelding

Verpakking:
De verpakking is vergelijkbaar met de verpakking van andere fabrikanten, dus een hard plastic omhulsel met daarin een plastic inleg in de vorm van de lok. De lok is er redelijk simpel uit te halen. Het is lang niet zo erg als bijvoorbeeld de eerder geteste V60 Oost van fleischmann waarbij gedoseerd geweld een must was. Uiteraard zit in de verpakking een klein gesealed zakje met de remslangen en andere kleine deeltjes.

En nu de klapper: Er zit een Nederlandse handleiding bij de loks. Waar in veel gevallen wordt gekozen voor Duits en Frans heeft de fabrikant in al z’n wijsheid ingezien dat een Nederlandse handleiding wenselijk was. Kijk daar houden we van, ze hebben nagedacht. In de handleiding is in principe alles te vinden over de lok qua openen en onderhoud. Voor diegene die het Nederlands niet machtig zijn is er ook nog een Engelstalige tekst bijgeleverd.

Overige:
Er is momenteel een drietal varianten in omloop zoals in deze test te zien is. Echter er zitten nog enkele kleurvarianten aan te komen in de vorm van een geel-grijze lok en een berlijnsblauwe 1300 met eenbeenspanto’s. Of de gemoderniseerde 1300 ook zal komen is nog onduidelijk. De nu gemaakte loks zijn namelijk grotendeels gelijk aan de Franse en Spaanse zusterloks, de gele 1300 is dat niet bijvoorbeeld door de aanwezigheid van een A-sein. Voor verdere informatie check de actuele catalogus van Hobbytrain/Kato/Lemke.

Conclusie:
Lang verwacht, en een prima aanwinst voor de Nederlandse modelbaan. De oude arnold en roco 1300-en kunnen nu welverdiend met pensioen na al die jaren. Met een prijs van 140-150€ is de lok netjes geprijsd en

Het wachten is nu echter wel op een setje bijpassende personenrijtuigen. Zo zou een setje turquiose/berlijnsblauwe plan D-rijtuigen (Arnold) zeker een welkome aanvulling zijn, idem een stam mooie plan E rijtuigjes. Goederen mag niet zo’n probleem zijn. Bij Hobbytrain is een mooie set Oppeln beschikbaar en de diverse andere fabrikanten is ook wel wat te vinden.

De modellen van deze test (incl. de foto's van het binnenwerk) zijn beschikbaar gesteld door N-spoorstore/Freebit. Waarvoor uiteraard mijn dank aan H@ns.

Gegevens:
Merk: Startrain (in NL via Hobbytrain/Lemke)
Type: NS 1300
Schaal: 1:160, spoor N
Tijdperk: III-IV
Catalogusnrs:
ST60131 E-Lok NS 1301, berlijnsblauw
ST60132 E-Lok NS 1302, turquiose
ST60133 E-Lok NS 1307, berlijnsblauw met NS-vignetten
Frame: metaal
Opbouw: kunststof
Assen: 6 stuks, x-assen aangedreven, a antislipbandjes
Digitaal: stekkerverbinding volgens NEM 651 (zespolige ministekker)
Verlichting: omgekeerd L-sein/rode sluitlichten wisselend met de rijrichting (LED)
LoB:
H:
B:
Gewicht:
Min. Radius: geschikt voor R1
Koppeling: standaard N-spoorkoppeling, NEM 355 adapter aanwezig.
Prijs: adviesprijs € 149,95 (€139,95 bij N-spoorstore, de oude adviesprijs)

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/1300_(locomotieftype)
http://en.wikipedia.org/wiki/SNCF_Class_CC_7100
hobbytrain hoofdcatalogus 2010/2011


Fan van Alpenbanen in N(m)

boemel
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 apr 2010 12:48
Locatie: hoogeveen

Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)

Bericht door boemel »

hallo ,

Gisteren al gezien voor 165 Euro , schijnt nieuwe adviesprijs te zijn.


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)

Bericht door Jos »

Top verslag hoor Robert, dank je.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)

Bericht door Rob Fongers »

Ben ik lief geweest Jos :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Maar Robert het is niet mijn en jouw genre maar toch wederom een mooi en interessant verslag, TOP man


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Mickdeg
Berichten: 82
Lid geworden op: 13 okt 2008 09:15

Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)

Bericht door Mickdeg »

Dank je voor deze prachtige beschrijving. Ik ben er zelf ook zeer over te spreken. :D

en om even in te gaan over "Wat hangen we er achter?" :?:

Als we het puur over Nederlands materieel hebben komt natuurlijk het al genoemde en gewenste aan bod.
Ook in de jaren 50, 60, 70, bijpassend aan de uitvoering die we nu geleverd hebben gekregen, reden de 1300'den internationale reizigerstreinen.

Heeft iemand een paar suggesties over:
welke wagons,
uit welke landen,
welke uitvoeringen
van welke fabrikanten,
we achter deze "juweeltjes" kunnen hangen? :?:

Met vriendelijke groet

Mick


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)

Bericht door Robert_N-Nm »

@Rob
Inderdaad niet mijn genre loks, het verslag is echter mede op verzoek van H@ns ontstaan. Zelf wilde ik sowieso al een mattest schrijven, het thema zou dan de Rocky Rail Sggmrss '90 zijn, maar die waren nog niet beschikbaar.

@Mickdeg
Tja, qua internationale treinen zou alles wel zo'n beetje moeten kunnen. Ik zou zeggen kijk eens op de site van Nico Split. Daar staan wel een paar voorbeelden op, zoals een D-trein met Silberlinge (zoals de mtx 15720 en 15721) of de Duitse sneltreinwagens zoals mtx 15790-96. Ook de Rheingold zullen ze wel voor hebben gehangen en die vind je bij Arnold en Minitrix (laatste heeft een 5-delige set onder art.nr 15860).

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)

gdw1963
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 sep 2008 16:44

Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)

Bericht door gdw1963 »

De 1300 werd voor zowel personen als goederen vervoer ingezet.

Voor personen vervoer zijn bruikbaar plan D, plan E, plan K, plan N en plan W. Een en ander rangschikken naar je eigen tijdperk, ik heb voornamelijk tijdperk III en beperk me tot plan D, E en K.

Voor goederen vervoer ben je wat ruimer in je keuze. Kolen of bietenwagens, kalk wagens, ketel wagens, erts wagens, VAM wagens enzovoort. Ook hier rekening houden met je tijdperk.


Gerwin

Spoort NS tijdperk III
Gebruikersavatar

jwernsen
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 jun 2010 14:43

Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)

Bericht door jwernsen »

Gisteren heb ik een 1301 gekocht en 's middags direct op de baan gezet om mee te rijden.
Ik moet zeggen, deze loc heeft erg mooie rijeigenschappen.

- Hij is bijzonder stil, ook op topsnelheid (die overigens vrij laag ligt)
- Analoog kan hij zonder haperen stapvoets rijden

Ik ben er erg blij mee, wat mij betreft is deze loc een verademing in vergelijking met bijvoorbeeld die luidruchtige Minitrix locjes.

Jeroen


NS, Multimaus, Koploper
Gebruikersavatar

verzameldirk
Berichten: 223
Lid geworden op: 24 nov 2008 15:48

Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)

Bericht door verzameldirk »

nu de 1100 aub in de zelfde kwaliteit

Dick


Mijn vrouw en ik verzamelen modeltreinen in diverse schalen, en van vele fabrikaten voor mijn treinfoto's zie http://www.flickr.com/photos/35830155@N05

hadevos
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 mar 2010 10:57
Locatie: Den Haag

Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)

Bericht door hadevos »

Ik ben in het bezit van alle drie beschikbare uitvoeringen, ze zijn in één woord schitterend. Ik heb de locomotieven laten inlopen waarna ze voor treinen zijn ingezet en ik moet helaas zeggen dat ze na wat langer gebruik problemen krijgen met de stroomafname en zijn ze niet meer vooruit te branden. Het gaat niet om één locomotief maar om alle drie dus dat is geen toeval. Ik rij analoog met een elektronische snelheidregelaar, rij op Peco code 55 rails en nadat ik de baan nogmaals had schoongemaakt werd het niet veel beter. Na nader onderzoek viel mij op dat de assen met plastic bandjes aan de buitenkant zitten, vind ik geen slim idee, ik heb ze naar het midden verplaatst. Ik zag dat er wel wat aanslag op de wielen zat, die heb ik gereinigd. Twee van drie locomotieven waren na een paar rondjes weer in hun goede doen en lopen langzaam perfect, de derde laat het in bochten (straal 40 cm) nog wel eens afweten blijkbaar kantelen de draaistellen niet goed zijwaarts, hij blijft ook in één richting wat schokkend in bochten rijden. De vliegwielen stellen niets voor, de locomotief heeft vrijwel geen uitloop en komt met een klap tot stilstand. Ik kijk uit naar de geel/grijze en gerenoveerde maar ik snap niet dat er zoveel andere nummers van de blauwe en geel/grijze worden uitgebracht. Wie kan zich permitteren om alle modellen te kopen, ook voor de leverancier is het een extra investering, een jaartje of twee er tussen zou beter zijn geweest. Ook de Franse 7107 komt er aan, die is in Nederland geweest tijdens NS150.


Gebruikersavatar

RaceDuck
Berichten: 275
Lid geworden op: 15 feb 2008 17:34
Locatie: Ergens tussen spoor 1 en 13 in

Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)

Bericht door RaceDuck »

Op marktplaats biedt een verkoper deze modellen ook aan en beweerd dat er per model 250 stuks van zijn gemaakt. Kan iemand dit bevestigen of ontkennen?


De Ns in N spoor database http://www.ns1op160.nl

Deze site is sinds 2022 in eigendom van Hans
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)

Bericht door Krab »

Hee Raceduck ,
die man wil enkel de hoofd prijs voor het materiaal hebben dat hij voor een vriend die overleden is .
Verkoop prijzen zijn gewoon niet normaal , maar dat zul je wel gezien hebben als je ziet wat hij te koop aanbied .

groetjesss Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)

Bericht door Rick »

RaceDuck schreef:Op marktplaats biedt een verkoper deze modellen ook aan en beweerd dat er per model 250 stuks van zijn gemaakt. Kan iemand dit bevestigen of ontkennen?
Dat klopt, van elke versie zijn er maar 250 gemaakt.



Paulan
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 dec 2009 17:43

Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)

Bericht door Paulan »

RaceDuck schreef:Op marktplaats biedt een verkoper deze modellen ook aan en beweerd dat er per model 250 stuks van zijn gemaakt. Kan iemand dit bevestigen of ontkennen?
Dit staat vermeld in de Catalogus van 2010 / 2011 dat er van elke versie 250 stuks van gemaakt worden. Er worden 8 versies geproduceerd dus totaal rond de 2.000 stuks.



Daf1979
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jul 2010 10:37
Locatie: Gouda

Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)

Bericht door Daf1979 »

Wel mooie kleuren en de locomotief zelf!

Maarre wat ik mij toch afvraag is:,,Waarom niet meteen al geel/zwarte 1300's over de toonbank


Grtz Pieter


Als treinenverzamelaar met een mooie modeltreinbaan kun je je inleven in de wereld van de reuzenmachines!

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)

Bericht door Rick »

Omdat daarvoor de mal aangepast moet worden. En dat geldt zowel voor de geel/grijze als gerenoveerde versie.



BlueTrain
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 aug 2010 20:19

Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)

Bericht door BlueTrain »

Gisteren in Houten een stel Plan W rijtuigen (Fleischmann) aangeschaft, ok, het zijn eigenlijk "Silberlingen" met andere ramen en een ander dakje maar ze misstaan zeker niet achter een tijperk IV 1300. Trouwens de "echte" plan W heeft ook een sterke gelijkenis met een Silberling dus dachten ze bij FLeischmann niet voor niets 1+1=3.

De blauwe 1307 heb ik nu een maand in bedrijf en hij bevalt goed. De uitloop is inderdaad bijna 0 ondanks het vliegwiel. Ik heb er meteen een decoder ingeschoven maar dan toch dikke punt van kritiek aan het adres van Startrain, wie heeft verzonnen dat al die losse delen eraf moeten om de lok open te maken? Eraf gaat prima, maar wat een gepruts om ze er weer op te krijgen zeg.... Veel geduld, en loep en vaste handjes zijn noodzakelijk en dan maar hopen dat er niet iets tussen het hoogpolig tapijt verdwijnt. En dat moet je dan ook weer om de zoveel tijd herhalen om het motortje blij te maken met een drupje olie. Leuk voor een neurochirurg in opleiding maar verder.......
Het zure is dat je er later achter komt dat lang niet alles wat er in de handleiding staat er ook echt af moet :!: Toch loont het de moeite, zeker met de extra E-kabel links buiten (zie foto grootbedrijf en onderdelen zakje) ziet ie er voor een N-spoor lok zeer compleet uit.



Modelspoorbarry
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)

Bericht door Modelspoorbarry »

Hallo Robert,

Geweldig verslag en inderdaad een mooie loc. Ik heb deze inmiddels ook aangeschaft via MCH te Hilversum.
Op een analoge trafo (Fleischmann) met een maximale output van 21 volt loopt de loc prima en haalt gemakkelijk de schaalsnelheid. In de beschrijving (inderdaad Nederlands) staat, dat de loc maar gereden mag worden bij een maximale spanning van 12 Volt. Als je dat inderdaad doet, loopt de loc langzaam.
Ook bij gebruik van een digitale decoder (bij mij een Kuehn N025v op ECoS-centrale met 15 Volt netdeel) loopt de loc te traag en komt niet aan de schaalsnelheid.

Zijn er meer mensen met deze ervaring?
Ik heb de vraag uitgezet bij de verkoper van de loc: MCH in Hilversum, maar daar krijg ik geen enkele reactie.

GRoeten,

Barry van Moll


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Gebruikersavatar

vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)

Bericht door vantongeren »

Niets aantrekken van die 12v max, iemand van onze club had deze 2 dagen lang op de baan met de draaischakelaar op de Fleischmann trafo gewoon bijna open (+/- 170) en dat is altijd anders dan een strakke gelijkspanning van 12v ;)

Groet,
Marcel


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III

Ben-N
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 sep 2010 15:04

Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)

Bericht door Ben-N »

Modelspoorbarry schreef:Hallo Robert,

Geweldig verslag en inderdaad een mooie loc. Ik heb deze inmiddels ook aangeschaft via MCH te Hilversum.
Op een analoge trafo (Fleischmann) met een maximale output van 21 volt loopt de loc prima en haalt gemakkelijk de schaalsnelheid. In de beschrijving (inderdaad Nederlands) staat, dat de loc maar gereden mag worden bij een maximale spanning van 12 Volt. Als je dat inderdaad doet, loopt de loc langzaam.
Ook bij gebruik van een digitale decoder (bij mij een Kuehn N025v op ECoS-centrale met 15 Volt netdeel) loopt de loc te traag en komt niet aan de schaalsnelheid.

Zijn er meer mensen met deze ervaring?
Ik heb de vraag uitgezet bij de verkoper van de loc: MCH in Hilversum, maar daar krijg ik geen enkele reactie.

GRoeten,

Barry van Moll
Hoi Barry,ik deel deze ervaring met je, en heb er nog geen oplossing voor gevonden. Groet, Ben.


N-Spoor, Koploper, IB-basic, Vergrootglas Ben-N
Gebruikersavatar

micha
Berichten: 63
Lid geworden op: 25 apr 2010 09:58
Locatie: Tilburg

Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)

Bericht door micha »

Ik wil aan het test verslag van deze loc nog even iets algemeens toevoegen voor de beginnende N-spoorders onder ons, zoals ikzelf:

ik heb ook de berlijns blauwe NS1300 en gisteren heb ik het eindelijk aangedurft om hem te openen en zelf een decoder aan te sluiten...!! Ja, no big deal zou je zeggen, maar voor de super beginner die nog noouit zo'n loc van binnen heeft gezien is dat toch wel eng. Maar, nu komt het: het werd echt AFSCHUWLIJK ENG....

Wat gebeurde er: ik kreeg de kap er met geen mogelijkheid van af. Dat ding zat echt heel vast en je durft nauwelijks kracht te zetten ivm de kwetsbare dakbekabeling en je weet ook niet hoeveel kracht je kunt uitoefenen voordat je iets sloopt of onherstelbaar verprutst. Afijn, opeens KLAP: halve trein ligt uit elkaar !!! Deeltjes vlogen over de vloer (ik heb een zeer donkere vloerbedekking...FIJN), 1 wiel kap was eraf gevlogen, 3 assen lagen eruit, de hele unit was van binnen losgeraakt, de aandrijf as lag eruit en de hele aandrijf unit hing met 2 ultra dunne kabeltjes die in het interieur van de loc verdwenen (want de kap zat nogsteeds muurvast). Later bleek dat de kap steeds vast bleef zitten omdat er aan de voor en achterkant 2 piepkleine randjes zaten (die lijken op de onderbumper bij auto's, geen idee hoe dat bij treinen heet). Die randjes leken vast te zitten aan de kap, maar het bleken losse delen te zijn. In de instructie werden die delen buffers genoemd. Dat had ik niet zo begrepen, aangezien ik bij buffers altijd denk ik aan die 2 ijzeren stootblokken voorop en achterop iedere loc/wagon.

Afijn, ik dacht echt: WEG 160 euro, trein kapot!! Maar, na alles weer gevonden te hebben, de instructie nog eens goed te hebben bekeken, zou en moest ik die kap open zien te krijgen om tenminste een reparatie poging te wagen. Nou, om een lang verhaal kort te maken. Die reparatie bleek vrij simpel, het plaatsen van de decoder ook (behalve dat er niet duidelijk bij de decoder staat welke kant onder en welke boven moet (dus dat was 50/50 gokken voor mij en ik gokte goed).

En nu komt hetgeen ik wilde zeggen: NA deze ogenschijnlijk rampzalige actie die iedere beginner de moed in de schoenen zou hebben doen zakken, reed de loc gewoon meteen de eerste keer 100% perfect. En dat bleef hij doen. En voor de duidelijkheid: ik heb echt niets bijzonders gedaan, heb geen ervaring, ben niet technisch en had geen gereedschap als hulpmiddel...

Kortom: deze Startrain 1300 is zeer degelijk gemaakt en kan wat hebben.


EpII-V, digitaal, NS+DB, Nederland+Duits landschap, eerste baan van 275x70
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3014
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)

Bericht door Ron »

Zo te horen heb je een leuke dag gehad :mrgreen: :mrgreen:

Zelf loop ik ook altijd zo te klooien.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Ratticus
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 jan 2015 19:37
Locatie: Beerse

Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)

Bericht door Ratticus »

Heb vandaag ook een gekocht en net hetzelfde bijna meegemaakt als jij met die middenste kap.
Blijven proberen die middenste kap eraf te halen en die "brak er gewoon af".
Die zit potvast en lijkt zelfs gelijmd te zijn, en is niet eens nodig eraf te halen.
Foute informatie in de handleiding dus.
En wat blijkt, ook 1 kabeltje is gewoon los van de decoder, mogelijk bij het lostrekken van de mùideenste kap wat normaal nieteens zou mogen.

Een deeltje van de dakbekleding is afgebroken en de kap dus en een kabeltje dat ik opneiuw gesoldeerd heb, spijtig genoeg was hij wel kort tegen de nem stekker afgeknapt.
Er staat telkens dat je geen kracht moogt zetten om de kap eraf te halen maar dan kan je best analoog blijven rijden....

Dus herstellen we de NIEUWE loc maar.
Zonde, ze mogen wel eens meer werk steken in de handleiding.


Mvg,

Davy aka Ratticus

-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
Gebruikersavatar

Ratticus
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 jan 2015 19:37
Locatie: Beerse

Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)

Bericht door Ratticus »

Ja slechte handleiding dus hé.
Onderstel kwam ook los inderdaad met tandwielen en al, maar was snel weer ineen met tandwielen.
het kwaad was al geschied.

Heb deze niet direct gevonden toen ik startrain opzocht op het forum :-(

Ach ja, daar leren we weeral ui.
Draad is gesoldeerd en afgeplakt, body zit er al op.
Alleen nog mooi zonder lijmrand proberen te lijmen dat middenkapje enzo.


Mvg,

Davy aka Ratticus

-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
Plaats reactie