LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3014
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Ron »

geen foto's meer te zien, wel filmpjes.

Veel plezier met het verhuizen, lijkt mij een rotklus trouwens :shock:

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Krab »

Oei weer veranderingen aan je baan door de verhuizing succes ermee Michiel. ;)

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Wim H »

Ai ai Michiel! Niet nog een keer... :( Maar ja, er is weinig aan te doen. Nog een keer door de zure appel heen bijten. Straks komt het weer helemaal in orde. Maar leuk is anders. Zelf had ik het 12 jaar geleden met mijn h0 baan. Na de verhuizing heeft die een jaar in delen tegen de muur gestaan, omdat er eerst veel in huis moest worden geklust. Maar uiteindelijk is het weer prima in orde gekomen :) Totdat ik naar Rusland verhuisde :lol: Toen ben ik maar op schaal N overgestapt.

Succes met verhuizen!
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Michiel »

Genoeg andere kopzorgen, waardoor de voorbereiding van de verhuizing en de afbraak van modelbaan met vertraging verloopt. Maar zo langzamerhand is het volledige meubel afgebroken, en ligt het puin in de hobbykamer te wachten op het vrijkomen van de nieuwe woning.
Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Michiel »

Ik ben nog niet verhuisd, maar het de baan alvast op z'n vermoedelijke plaats neergelegd, en het concept van de schaduwsporen uitgedokterd. Zoals duidelijk op de foto is die paal een belangrijke spelbreker, maar stimuleerd om te zoeken naar creatieve oplossingen.

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Hoontje »

Mag je niet om de paal heen Michiel? Dan kun je gewoon rondrijden.

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Michiel »

Met een spoor om de paal heen zou de baan meteen gigantisch groot en lomp worden. Ik neem al heel wat plaats in beslag met m'n modelbaan in de living. Het moet niet nog erger worden. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door enderscw »

Mooi hoor! Nu maar hopen dat de verhuizing vlot verloopt en je snel weer verder kan.

Wouter


Groet,

Wouter


Every day is a school day.

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Debvd »

Michiel,

Toch het schaduwstation eronder leggen? Je sporen zijn volgens mij aan beide kanten al gedaald of is dat niet mogelijk?

Gr Bjorn


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Michiel »

Toch wel, geen paniek. :D

De voorste rode lus is na de hele omwenteling 1 niveau gedaald (ongeveer 5cm), en kan langs zij in het segment keren. Het zal niet makkelijk zijn om dit zo achteraf te gaan uitvoeren, maar het is ook niet onmogelijk. De achterste rode lus is niet gezakt, maar kan keren op gelijke hoogte, onder de hoge stad die er bovenop komt. Dat is dus de makkelijkste kant.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 891
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Hube »

Schaduwstation eronder zonder een helix en de middelste modules scharnierend ophangen zodat je bij het schaduwstation kunt.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Michiel »

Ik heb een dergelijk concept overwogen, maar zonder helix zak je niet zomaar 15cm. En praktisch lijkt het me ook niet, want je moet telkens alles van de bovenbaan halen, om vb een zetje te kunnen geven aan een twijfelende loc in het schaduwstation, om maar een voorbeeld te geven. Maar toch bedankt voor het creatief meedenken, Gerard. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Debvd »

Was net aan de wandel en zat te denken als je die daling door zet naar voren zou je de scahduwstation eronder aan de voorkant kunnen doen en kan je er makkelijk bij :-)

Maar wat je net schreef de daling is wel moeilijk



dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door dwarsligger »

Rechtermodule is al bijna een helix. Beetje verbouwen. Vanaf links de volledige lengte gebruiken om via de achterwand te dalen. Dus 1 helix aan de rechterzijde en dan schaduwstation in een keerlus eronder. Die kan je zo moeilijk/simpel maken als je wil.

Zo heb ik mijn baan ook gebouwd. schaduwstation in een keerlus via een splitsing naar een dubbelsporige bovenbaan, ook in een keerlus (2 dus). Schaduwstation kan dan 1 richtingsverkeer blijven.

Volgens mij heb je ruimte (en kunde) genoeg om er wat van te maken. Beetje creatief zijn.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Wim H »

Ja, maar Michiel was in zijn vorige baan nu net van de helix afgestapt (vanwege slechte ervaringen). Om hem dan nu terug te bouwen...

Michiel, kun je het schaduwstation niet op een andere plek bouwen? Bv langs een zijmuur en dan verbinden met een brug over het looppad? (Als je begrijpt wat ik bedoel).
Door de brug uitneembaar te maken, blokkeer je de woonkamer niet als je niet rijdt.
Het schaduwstation kan worden afgedekt met een plaat of worden ingebouwd in een kast.
Groet, Wim



dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door dwarsligger »

Ik denk dat een klimspiraal geen probleem hoeft te zijn. Ik rij met hetzelfde materieel als Michiel en ondervindt geen problemen in de spiraal zelf.

Grootste probleem waren de wissels volgens mij. Daarom zei ik ook dat je een schaduwstation zo moeilijk mogelijk kan maken als je zelf wil. Ik heb 6 sporen met ieder 5 blokken achter elkaar. Dat zijn dan dus ook maar 10 wissels, maar wel 30 opstelblokken, Veel ruimte dus. De baan van Michiel is even diep alleen VEEL breder dan de mijne. Moet technisch dus allemaal wel haalbaar zijn. En je kunt natuurlijk ook met nog minder wissels af.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Michiel »

Er zijn twee basisaspecten waarom ik uiteindelijk heb afgezien van mijn schaduwstation.
Het eerste aspect waren de insulfrog wissels die met kleine stoomlocs regelmatig haperingen veroorzaakten. Maar het ander aspect was het feit dat treinen bijna uitsluitend aan het schaduwrijden waren. Veel lawaai maar op de bovenbaan gebeurde bijna niets. Slijtage met het voortdurend klimmen in spiralen was ook aanzienlijk, en gezien die slijtage vooral tijdens het schaduwrijden optrad, was het in feite verloren slijtage, zonder nut. Kortom, een (bijna) vlakke baan is zoveel efficienter en interessanter.

Maar ieder weegt zijn eigen voorkeuren en ervaringen af. Geen probleem met zij die wel tevreden zijn van hun helixen en het schaduwrijden van treinen. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Debvd »

He Michiel,

Als je die keerlussen houdt zoals je rood hebt getekend, kan je dan ook niet 1 aftakking maken dat je een verbinding tussen beide legt? Evt dubbelspoor ...niet noodzakelijk overigens en kan je ook nog verrassend af en toe onderlangs doorrijden.

just a thought



dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door dwarsligger »

Michiel, mee eens. Iedere extra gereden meter (en zeker omhoog) zorgt voor extra slijtage.

Aan de andere kant; geen schaduwstation en daarmee iedere keer je materieel vastpakken en eventueel in en uit een doosje zorgt ook voor slijtage. Zeker de zelfbouw modellen wil je niet te vaak vastpakken.

Ik zou ook willen dat alles op 1 niveau zou/kon staan. Maar ja, concessies he.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Wim H »

Geen schaduwstation is ook geen oplossing lijkt me.
Misschien kun je een lang en smal schaduwstation maken? 4 sporen naast elkaar. 2 treinen per spoor. De baan moet dan iets naar voren om ruimte te maken. 15 cm is genoeg denk ik. Ik weet niet of je er aan de voorzijde dan nog goed langs kunt. Zo niet, dan kun je nog een hapje uit de bestaande modules nemen. Voor het stationsemplacement is er nog ruimte.
Behalve doorgaande schaduwsporen kun je ook nog kopsporen toevoegen die tegen de steunpilaar eindigen.
Succes met puzzelen!
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Michiel »

Een spoor over de hele lengte onderdoor lijkt me heel lastig om goed aangelegd te krijgen, alsook de aansluiting langs de ander kant... weer stijgen met een spiraal? Ook een lang spoor tegen de muur wordt lastig om aangesloten te krijgen, en hoe ligt de baan dan? Met de voorkant tegen de paal? Dat zou ook niet praktisch zijn. Maar in elk geval bedankt voor het meedenken en de suggesties. Het stimuleert de inspiratie. ;)

Maar Wim, jij las m'n gedacht. Ik was inderdaad van plan om twee, mogelijk 3 sporen parallel in beide rode lussen aan te leggen, maar ik moet nog uitzoeken of het past, en hoe scherp de bochten worden. In elk geval is er ook nog het groene schaduwstation met een opstelspoor of 8. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Debvd »

Michiel,

Dit bleef me ff bezighouden....is het mogelijk om een lat/balk langs de achterkant te plaatsen? Hoeft maar 3 to 4 cm breed te zijn en je hebt je overloopspoor van de ene kant naar de andere kant zonder dat je onder de baan hoeft uit te komen, dus geen daling van 10 of 15 cm maar gewoon ofver de hele lengte dalen of stijgen tussen de rode keerlussen, en je andere ideeen kunnen dan ook ook van parallel sporen in de rode lussen .....just a thought


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Michiel »

Jouw idee van de smalle lat neem ik mee in mijn overwegingen. Ik ga eens zien hoe makkelijk dit uit te voeren is, en wat ik ervoor inruil. Bedankt voor het idee.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Wim H »

Hallo Michiel,
Ik bedoelde eigenlijk ook een plank achter de baan. Geen Ondergronds schaduwstation. Wel iets breder; 15 cm of zo, zodat er 4 schaduwsporen op kunnen. Ik zal proberen het morgen eens te schetsen.
Groet, Wim


Plaats reactie