Conrad Pendelautomaat

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Conrad Pendelautomaat

Bericht door Panzer-Shop »

Hallo allen,

Vraagje, ik wil op een Conrad Pendelautomaat (link 1) een 12V motortje (link 2) aansluiten. Het idee is dat het motortje 10 seconden naar links draait, 10 secondes wacht en weer terug gaat. Geen gezeur met lastige dingen, gewoon stroom aan en gaan.

Nu is mijn vraag, gaat dat wel lukken? Qua amperage kan de print het makkelijk hebben, maar ik heb hem hier nu liggen en lees in de handleiding allemaal lastige dingen met diodes in het geval van lampjes etc.

Mijn elektrotechnische kennis is niet echt super, dus Jip en Janneke taal zou mij erg helpen!

Link 1, Pendelautomaat:
https://www.conrad.nl/p/pendelautomaat- ... t-1-216524

Link 2: 12V motor:
€ 5,55 21% Off | DC 12V 0.6rpm Reversible High Torque Turbo Worm Gear Motor GW370 DC Reducer Motor
https://a.aliexpress.com/XKXjcywKX

Alvast bedankt voor het meedenken!

Kevin



tijdperk3
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 jan 2018 17:49

Re: Conrad Pendelautomaat

Bericht door tijdperk3 »

Kevin, deze automaat is bedoeld voor een loc op een stukje spoor. Als de loc een van de 2 eindstukken bereikt schakelt er op de print iets om waardoor de loc de andere kant op gaat. De motor die je er op aan wilt sluiten lijkt me hier niet geschikt voor. Een pendelautomaat schakelt niet vanzelf om na een ingestelde tijd. Je zal dan een andere print moeten zoeken. Heb even geen idee welke je dan wel.kunt gebruiken.


Groeten, Peter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Conrad Pendelautomaat

Bericht door Panzer-Shop »

Hallo Peter,

Aah, oké. Ik dacht dat die schakelde via een timer en niet iets detecteerde. Bedankt!

Kevin


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Conrad Pendelautomaat

Bericht door maarten »

Het enige wat dit ding doet is x-seconden linksom draaien en daarna dezelfde x-seconden rechtsom draaien. Een wachttijd zit daar niet in. Bij locjes werkt dat wel dmv de diodes, het laatste stukje rail is linksom stroomloos (wordt geblokkeerd door diode). Draait de stroom om dan gaat de diode wel geleiden en rijdt het locje weer terug. Er zit hiervoor géén detectie in de schakeling, de diodes blokkeren het rijden op het laatste stukje rail. Heel simpel maar wel doeltreffend.

Het mooie van deze setup is dat de railspanning wordt omgepoold door het relais op het printje (oftewel het heen- en terugrijden). Dat betekent dat je hem ook kunt voeden met gelijksspannings pwm signaal. Daarmee kun je een locje lekker langzaam laten rijden zonder dat hij snel stilvalt. De rijspanning van je trafo gaat alleen door het relais, er wordt niets aan veranderd.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Harri
Berichten: 194
Lid geworden op: 04 nov 2016 11:52

Re: Conrad Pendelautomaat

Bericht door Harri »

Kun je niet iets doen met twee tijd-relaitjes met wisselcontacten?
- zet een handschakelaar om en spanning gaat naar relais 1, motor start na 10 seconden en draait linksom.
- na 10 seconden valt relais af, motor stopt en tegelijk gaat spanning naar relais 2 die na 10 seconden de motor rechtsom start.
- na 10 seconden valt deze weer af, motor stopt en spanning gaat naar relais 1 die na 10 seconden de motor start.
- enz


DB diesels, tijdperk IV
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Conrad Pendelautomaat

Bericht door Panzer-Shop »

Ik heb zo een ding, wat werkt. Maar deze schakelt dus hard, zonder pauze tussendoor, van de ene naar de andere kant. Het liefst wil ik hem wel met pauze.

Iets zelf knutselen ben ik niet goed in wat elektronica betreft, maar als iemand anders dat wel kan betaal ik er graag voor :D



TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Conrad Pendelautomaat

Bericht door TonN »

Als je nu eens begint met een looplicht:
https://www.conrad.nl/p/velleman-mk107- ... sert_kz=8J

De eerste 2 lampjes zorgen voor een relais naar voren, 2 lampjes rust, 2 lampjes voor een relais de andere kant op, 2 lampjes rust. 0f 3-1-3-1. Er zit een pot meter op voor de speed.


Plaats reactie