Kortsluitbeveiliging dr5000

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door martindomburg »

Beste Wim,

Je verwijt nu de Ketel zwart te zijn,

Ik maak een in mijn ogen best logish vergelijk op deze reactie van jou:
Als Steven verstandig is gaat hij voor echte kwaliteit, en voorkomt daarmee dan veel gesmolten wielen en draaistellen, en brandgevaar. Het doel van de DR5000 is dat je er van alles op aan kunt sluiten. Maar als dat alles alleen de artikelen van Digikeijs zijn, dan zou ik toch iets verder kijken. Dan is er wel wat beters te koop.
Waarbij jij de DR5000 zonder enige goede onderbouwing in een slecht daglicht zet. Gebaseerd op je eigen mening en irritatie op een merk. Notabene ontwikkeld en gemaakt door dezelfde persoon die ook electronica voor jou heeft ontworpen (Kunnen we dan stellen dat als hij slechte kwaliteit maakt....) In mijn ogen zaai jij als enige haat hier en trek je mijn verhaal volledig uit contect om je eigen doelen te bereiken, mij zwart te maken. Ik verzoek je vriendelijk om hier nu mee op te houden. Vraag me ook ten dege af wat je nu hiermee probeert te bereiken.

Dit is het laatste wat ik hierover ga zeggen. Ik probeer hier de lezers te helpen, zou je ook moeten doen.

Met vriendelijke groet,
Martin


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door WilcoV »

Martin, richt alsjeblieft je pijlen op de inhoud en laat je niet uit de tent lokken. Verstandige lezers weten wel wat ze moeten lezen. Ik ben in ieder geval blij met al je hulp en ondersteuning ongeacht of ik het ergens wel of niet mee eens ben.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door shoven »

Voor de goede orde: beide heren zijn druk bezig mij te helpen.
Ze hebben alleen een wat verschillende kijk op de zaken, om het maar even zo te zeggen. :mrgreen:

We gaan nu eerst maar eens kijken of er wat mis is met de DR5000, er gaat deze week een hele lading elektronica richting DTS.

Afbeelding


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door Rebel »

Hhmmm heet draadje hier ;) , maar ben wel heel nieuwsgierig of het probleem gevonden wordt


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door martindomburg »

Vandaag de set van Steven ontvangen en toen de kinderen op bed lag direct uitgepakt en aangesloten. En in tegenstelling tot de eerste bevindingen hier kon ik gelukkig constateren dat er met de DR5000 en met de booster niets mis is! Als ik de spanning inschakel staan zowel de booster als de DR5000 op rood, druk ik op GO van de DR5000 gaan de beiden netjes direct op Groen. Maak ik vervolgens met twee draadjes op de track output van de Booster een sluiting (Gewoon keihard) vliegen de beiden direct op Rood.

Heb er een filmpje van gemaakt voor de duidelijkheid:



Dus de bewering dat de DR5000 van slechte kwaliteit zou zijn is niet zo. Wel heb ik een idee van de oorzaak en die heb ik bij Karst Drenth, de ontwikkelaar, even weerlegt en die kon het bevestigen.

Allereerst is de DR5000 ingesteld op 16V welke een DC spanning is (gelijkspanning), de Booster heeft een 16V AC (wisselspanning). Als wisselspanning omgezet word naar een DC om daar een DCC spanning mee te maken is de factor 1,42 wat betekend dat er 22,5V uit de booster komt. Daar mag je 1,2V van de gelijkrichter en 1,7V van de H-Brug (die maakt de DCC spanning) afhalen wat neerkomt op 19V uitgangsspanning.

Dat is een potentiaal verschil van 3V geeft tussen de twee boosters. Dat is veel te hoog wat absoluut sluiting kan geven op de overgang, en andere problemen.

Ten tweede, en daar ligt mijn vermoeden waarom de sluiting niet of te laat word gedetecteerd is de bedrading. Als de infrastructuur niet in orde is door te lange afstanden en te dunne draden wordt de detectie niet of te laat gedetecteerd. Daarom pleit ik ook altijd voor een goede ster bedrading met de juiste diameters.

Door te lange afstanden, te dunne draden en foutieve lassen kun spanning verloren gaan en komen de signalen niet meer aan bij de centrale.

Vanaf de centrale minimaal 0,5 mm2 tot 2 meter. Daarboven 0,75 tot 5 meter.

Persoonlijk advies aan Steven:
- De DR5000 is prima in orde, daar hoef je nu niet meer druk om te maken.
- gebruik de booster van hetzelfde merk als de centrale om voedingsissues te voorkomen. Of gebruik dezelfde voedingsbron als die van de centrale op de Roco booster.
- Kijk goed de bedrading na.

Mijn eigen vuistregel, misschien heb je daar wat aan:
vanaf de centrale met 1,5 mm2 naar een of meerdere centrale verdeelpunten (zodat je een ster creeert) en vanaf daar met 0,75 naar je detectiemodules. Vanaf de modules kan je tot 4 meter met 0,2 mm naar de sporen. Daarboven 0,5 mm2 gebruiken. Niet onderweg oplassen o.i.d. maar verdeelpunten maken. Elk verdeelpunt apart naar een hoofdverdeelpunt nabij de centrale.

Vraag anders Marcel Willemse even, die staat altijd bij ons op de stand. Die had exact hetzelfde probleem maar dan met de IB Basic en Uhlenbrock Booster 4. Hij heeft nu ook de DR5000 en heeft alle bedrading aangepakt (zat op de zoals zoveel te lezen is de "ringleiding" methode) en gedaan zoals bovenstaande. Bij hem zijn de problemen nu weg.

Hoop dat je hier wat aan hebt en dat geld ook voor lezers met hetzelfde probleem op dit moment of in de toekomst.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door shoven »

Hmmm.
Mijn bedrading is vanaf de centrale met 2,5 mm2 tot een meter of 5. Vanaf de centrale lijn wordt afgetakt naar verdeelblokjes middels 0,5 mm2 draad, en daar vanaf 0,14 mm2 naar de baan...
De secties worden gescheiden door Rosoft Booster scheidings modules, dus op de overgangen geen last.
We gaan er nog eens naar kijken.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door martindomburg »

Vervang die 0,14 eens door 0,2. Het lijkt weinig maar effectief zit daar een wezenlijk verschil.

De 0,14 kan tot een kleine 50 cm, 0,2 tot 4 meter

Vergeet niet dat de kortsluitstroom meer als 3 A is.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door Marksintpancras »

Zat eens terug te lezen, maar tussen de regels door las ik, met mede weten van de test van Martin, dat er het kortsluitsignaal niet bij de booster aankomt. Tja, en draaddiktes, ivm dat mijn oude baan ook wel eens elektronische storing had. Weet ik dat Martin geen boel shit spreekt. In mijn nieuwe baan zitten zelf de hoofddraadikte van de rijspanning van 4mm2, en dan 1,5mm2 naar de tm44, en van de tm44 naar rail 0,2mm2 tot 4 meter vanaf tm44, langer afstanden tot 8mtr wordt bekabeld met 0,4mm2 bekabeld. Hoe dikker hoe beter.

0,14mm2 draad geeft na 2 meter bij kortsluiting stromen meestal problemen. Ivm de krapte in de draad. Liever investeren in goede draad dan lasstromen op de rails ivm de beveiliging in de file staat.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door FidOo »

shoven schreef: 07 jan 2020 22:59 Hmmm.
Mijn bedrading is vanaf de centrale met 2,5 mm2 tot een meter of 5. Vanaf de centrale lijn wordt afgetakt naar verdeelblokjes middels 0,5 mm2 draad, en daar vanaf 0,14 mm2 naar de baan...
De secties worden gescheiden door Rosoft Booster scheidings modules, dus op de overgangen geen last.
We gaan er nog eens naar kijken.
Even uit nieuwsgierigheid. Door de scheidingsmodule van rosoft ondervang je het probleem dat je tussen de overgang van je centrale naar de booster het spanningsverschil krijgt via je lok en dus alsnog daar een "kortsluiting" krijgt. Maar ondervind het automatisch rijden hier geen hinder van want tenslotte staat er op het booster gedeelte een hogere spanning en verwacht dus ook dat je treinen harder rijden. Misschien dat dit bij het werken met stopsecties hier geen last van hebt. Maar bij het rijden op positie via itrain zou dat wel kunnen toch.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door Willempie »

Goed, geef dan ook even een verklaring waarom het wel goed werkt met de Multi-Maus setup, dus die als centrale via de 10764 versterker, met een 10764 als extra booster.
En waarom het wel werkt met de Z21 en een 10764 als booster, en met de DR5000 niet, met uiteraard dezelfde bedrading.

@ Martin, allemaal verkeerde aannames.

De plaats waar de keiharde kortsluiting wordt gemaakt op de baan is voor de test met de verschillende centrales op precies dezelfde plaats op de baan.


Groetjes.



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door Marksintpancras »

Willempie schreef: 08 jan 2020 13:36 Goed, geef dan ook even een verklaring waarom het wel goed werkt met de Multi-Maus setup, dus die als centrale via de 10764 versterker, met een 10764 als extra booster.
En waarom het wel werkt met de Z21 en een 10764 als booster, en met de DR5000 niet, met uiteraard dezelfde bedrading.

@ Martin, allemaal verkeerde aannames.

De plaats waar de keiharde kortsluiting wordt gemaakt op de baan is voor de test met de verschillende centrales op precies dezelfde plaats op de baan.


Groetjes.
Willempie, ik heb net een winkelier gesproken over kortsluiting icm boosters. Ik ken nog een geval kortsluiting icm dr5000 die bij draad van 0,25 mm2 en lengte 7 meter niet afslaat bij kortsluiting, wel bij draad 0,5mm2. Doe je een andere booster en 0,25mm2 draad dan geeft deze wel kortsluiting aan.
@Martin neemt niks aan, echter 0,14mm2 bij digitaal rijstroom is niet ideaal. Als jij goed naar assortiment van Brawa kijkt hebben zij dikkere draad voor digitale rijspanning. Dus wat @martin zegt zit gewoon een grote kern van waarheid in.

Trouwens wat is jouw aannamen om 15 volt, 3 ampère door een draadje van 0,14mm2 te jagen van 4 meter lang zonder problemen???

Waarom de ene combinatie van merken wel werkt en dan andere niet. Is toch heel simpel, kwestie dat ze elkaar snappen of niet. Dat is gewoon de werking van het kastje icm hoe die het booster signaal verwerkt. Dus de ene merkt bijt de andere, en bij een enkele is die lief. Tja, shit happens.

Maar hierbij is Shoven nog steeds niet geholpen, maar als ik hem was zal ik eens je bedrading vervangen voor wat dikkere.
Om gewoon de bedrading uit te sluiten.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Roadman
Berichten: 85
Lid geworden op: 20 jan 2014 21:09

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door Roadman »

Hm. Grappig dat betoog over draaddiktes. Van de centrale en booster zoveel mm. Dan vertakken naar zoveel mm, dan naar de rails zoveel mm. Wellicht snap ik dan iets niet.

Ik rijd Koploper, met een IB uit 2011 en 2 Power 3 Uhlenbrocks. Draaddiktes zoals hierboven genoemd; het zal wel, maar ik snap er niks van. Ik ben geen techneut. Maar wat ik wel heb is dat ik zo'n 2,5 km draad onder mijn baan heb. Van allerlei diktes door elkaar. Ik heb gewoon ook, wellicht "old school" een ringleiding of 3. Een "steraansluiting"? Nooit van gehoord trouwens. De ringleiding is van montage en luidspreker draad. Barst van de lasverdindingen.
Ik heb meerdere keerlussen en 2 daarvan worden "afgehandeld door de Power 3 modules. Die lussen zijn gevoed met...….het ouderwetse schellendraad. Wat vroeger gebruikt werd in telefooncentrales. Werkt perfekt en overbruggen wel 10 en 15 meter. Rails, dekoders zijn er gewoon op aangesloten. Probleemloos werkt het.

Aansluitingen aan rails of dekoders ? Ik gebruik wat voor handen is. Draaddiktes ? Geen idee. Ik pak wat ik nodig heb. Alle diktes door elkaar. Als het draadje te kort is ? Gewoon een stukje verlengen. De uiteinden in elkaar draaien, even de bout erop, een stukje isolatie tape eroverheen en klaar. Zijn het dezelfde diktes? Geen idee ! Enhet werkt gewoon hoor. :D

Problemen met het rijden en korstluiting meldingen die wel of niet doorkomen ? Wel nee. Gewoon gaan. Er loopt wel eens wat uit de rails natuurlijk, korstsluitmelding komt binnen, oplossen die storing, en......door !

O ja. Er rijden zo een stuk of 20 treinen probleemloos rond. Al vele jaren.

Dus ja......ben ik nou zo slim of....? Ik weet het niet. Maar ik kan het niet rijmen met het verhaal over de juiste diktes aanhouden enz. enz. Ik zal wel "vloeken in de kerk" met mijn werkwijze. Maar het werkt probleemloos. Dus...…. wie kan dat dan verklaren ? ;)

Ben toch wel nieuwsgierig daarnaar en als een "soort tegenwind" tegen het draaddikte verhaal wat ik las.

Groetrjes,
Fred
Laatst gewijzigd door Roadman op 08 jan 2020 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.



Roadman
Berichten: 85
Lid geworden op: 20 jan 2014 21:09

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door Roadman »

quote
"Willempie, ik heb net een winkelier gesproken over kortsluiting icm boosters."
unquote

De firma Huider soms Mark?

Maar als je mijn draadgepruts wil zien ? Be my guest. Ik zelf woon in Heerhugowaard en we zijn toch al bijna 1 gemeente :D . Kun je aan de forummers bevestigen dat wat ik vertel op waarheid berust. En ik, eigenlijk, niks van de draaddiktes geloof. Maar, nogmaals ik ben geen techneut. Verre van dat. Ik weet niets van die berekeningen. Kan net testen met mijn metertje of ergens stroom op staat.

Maw. Ik haal een beetje de geloofwaardigheid van het draaddikte verhaal onderuit, denk ik. Sorry..... :cry:

Fred



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door Marksintpancras »

Fred,

Ga geen namen noemen qua winkeliers. En sorry, wij gaan nooit 1 gemeente worden ivm wij gaan naar Alkmaar.

Maar even over draad diktes, een draad kan zoveel watt aan, dat kan je weer terug rekenen naar ampère. Maar ik stop in jouw meterkast een stop in die onbeperkt stroom doorlaat, en ik die daarvan op verlengsnoer de met draad dikte 1,5mm2 en sluit aan de waterkoker, werkt het. Los erop de wasmachine, werkt het. De droger ook los erop, verrek het werk. Ohw ja, nog ff los de magnetron via de verlengsnoer, het werkt.
Echter ik zet nu alle opgesomde apparaten op de verlengsnoer aan, draad brand door. Bij een dikkere, uitgerekende kabeldikte tbv de amperage geen brand en functioneerd alles gewoon door.
Dingen werken gewoon goed, echter of het verstandig is om een dunne draad te gebruiken is weer een tweede. Zolang het goed gaat, wil niet zeggen dat als er bijvoorbeeld in een geval van onverwachte piekstroom ook nog werkt.
In mijn vorige baan had ik ook draad dikte van 0,14mm2 naar het spoor. Functioneerde gewoon goed, echter de huidige treinen vragen ook meer amperage. (ivm sound, binnenverlichting, etc) of het wel verstandig is qua warmteontwikkeling om die 0,14mm2 te gebruiken.
Het moet maar 1 keer fout gaan,en dan?? Meestal is dan het antwoord, had ik maar geluisterd. Tja, het kan ook blijvend goed gaan. Dat is weer de andere kant van het verhaal.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door Willempie »

Ik ga hier verder mijn energie niet meer aan verspillen.

Groetjes.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door martindomburg »

Roadman schreef: 08 jan 2020 17:31 Hm. Grappig dat betoog over draaddiktes. Van de centrale en booster zoveel mm. Dan vertakken naar zoveel mm, dan naar de rails zoveel mm. Wellicht snap ik dan iets niet.
........

Groetrjes,
Fred
Nee hoor, dat is helemaal niet vreemd dat je deze kritische vraag stelt. ALs "niet techneut" is het logisch als je de theorie van installatietechniek niet machtig bent. Je leest een verhaal en die strookt niet met hetgeen je zelf ervaart. Dan mag je dat best wel aan de kaak stellen.

Als Installatietechnicus heb ik een opleiding genoten waarin elektrotechniek en energietechniek centraal staan en we het installatievak leren. Daarin leer je hoe energie zich gedraagt, en ook waarom koperweerstand, isolatieweerstand doen met stromen en spanning. Die theorie is heel uitgebreid en nauw verwant aan natuurkunde. Het pleidooi wat hier gevoerd word omtrent de diktes van draden en manier van bedraden zal door een techneut met installatietechniek als logica worden beschouwd, waar een niet techneut "leek in vaktermen" dat als onlogisch ziet.

Dat jouw baan wel werkt is heel goed mogelijk. Er word ook niet gezegt dat het niet kan, maar afgeraden omdat in theorie het problemen kan geven. Het niet goed uitvoeren van een installatie kan leiden storingen, problemen en zelfs brand. De methode zoals jij die beschrijft en ik zelf ook helaas te vaak zie is gevoeliger voor storingen, uitval en brand als een methode comform de theorie. Maar zoals wel vaker in de natuurkunde liggen theorie en praktijk niet altijd dicht bij elkaar. Als je het goed uitvoerd, zoals je dus ogenschijnlijk wel hebt gedaan, kan ook een installatie die niet comform de theorie is gewoon goed en veilig functioneren.

Om even voor mijzelf te praten, ik ben al enkele jaren bij mensen thuis bezig om hun modelspoorbaan te automatiseren. Op professionele basis gemiddel 2/3 dagen per week. Vele banen automatiseren we van nul af aan, dus met een schone lei. Maar het merendeel zijn klanten die veel problemen ondervinden met hun elektronica. Zoals het probleem van Steven, of uitval, spookmelders, stilvallende treinen en andere rare storingen. In twee gevallen was de installatie zelfs levens- en brandgevaarlijk. (Inderdaad ook lage spanning kan gevaarlijk zijn, onderschat de stromen niet, die zijn hoger bij een lage spanning).

Ik benader deze klussen altijd met het oog op installatietechniek, vooral de meet- en regeltechniek, iets waar ik voor DTS in werkzaam was. Want in principe is het ook installatietechniek, maar dan op kleine schaal. Tot op heden leidt deze theorie ervoor dat alle banen zonder problemen zijn gaan functioneren. Van alle banen die ik in de afgelopen 5 jaar heb bedraad heb ik ook geen enkele keer een storing gehad. Ja soms, maar dan zat de oorzaak tussen de rugleuning en het toetsenbord :P

Hiermee blijkt dan dat de theorie en de praktijk wel degelijk in lijn liggen. Maar nogmaals, je hebt het geluk dat je de bedrading gewoon goed hebt uitgevoerd omdat je domweg geen problemen ondervind.

Dus top!
Goed, geef dan ook even een verklaring waarom het wel goed werkt met de Multi-Maus setup, dus die als centrale via de 10764 versterker, met een 10764 als extra booster.
En waarom het wel werkt met de Z21 en een 10764 als booster, en met de DR5000 niet, met uiteraard dezelfde bedrading.
Vertel jij het maar WIm, ik ga ervan uit dat je als techneut zelf als het potentiaal verschil was opgevallen en dat je een degelijke methodiek hebt toegepast om een storing in een installatie te vinden. Uit je verhaal kan ik dat niet herleiden in ieder geval. Feit is, zie het filmpje, dat de combinatie DR5000/Roco Booster gewoon functioneerd. De andere versies die jij hebt getest ben ik geen getuigen van geweest.

Zoals ik je berichten lees heb je getest op de baan. Wat geen efficiente methodiek is om effectief een storing op te sporen, je gaat immers testen met meerdere mogelijke storingsfactoren tegelijk.

Om een effectief een storing te kunnen vinden dien je eerst mogelijke oorzaken uit te sluiten, en dat mis ik in je verhaal.

Voor het algemene belang kan ik wel de manier van storingszoeken uitleggen. Dan heeft iedereen er wat aan, er zullen vast meer lezers zijn die wel eens een storing hebben en deze methode is universeel toe te passen op allerlei lectrotechnische storingen. Het gaat infeite over het isoleren en uitsluiten van mogelijke oorzaken. ALs we naar deze casus kijken:

De mogelijke logische oorzaken:
- Defecte DR5000
- Defecte Roco Booster
- Defecte PB bus kabel
- Potentiaalverschil booster
- Spanningsverliezen in de infrastructuur
- Weerstanden in de rails en overgangen maar ook bedrading waardoor de kortsluitstroom (wat wel 10-12A kan zijn) niet worden afgevoerd.

Feit is dat er ergens een sluiting optreed, de centrale niet ingrijpt. Het lijkt erop dat de kortsluitstroom de booster niet bereikt, althans niet boven het ingestelde ampèrage komt bij de booster of de centrale.

Dan ga je als eerste alles scheiden van elkaar. Dan kun je mogelijke oorzaken uitsluiten en afstrepen. Dat kan ook pas als je de factoren van elkaar isoleert op een volgorde van mogelijke oorzaken. Zoals ik in het filmpje gedaan heb ik Steven gevraagd de DR5000 en de Roco Booster op te sturen. Hierdoor heb ik de eerste drie mogelijke oorzaken al geïsoleerd van de rest van de mogelijke oorzaken.

Als eerste heb ik de DR5000 getest, toen de DR5000 met de Booster. Zoals je op het filmpje kunt zien reageren de beide modules direct op de kortsluiting. Daarmee kun je niets anders dan feitelijk vaststellen dat de DR5000, de Roco Booster en de PB Bus gewoon goed functioneren. Meer kan je er ook niet van maken.

Dan blijft nog over als mogelijke oorzaken:

- Potentiaalverschil booster
- Spanningsverliezen in de infrastructuur
- Weerstanden in de rails en overgangen, maar ook bedrading waardoor de kortsluitstroom (wat wel 10-12A kan zijn) niet worden afgevoerd.

Aangezien de tweede en derde item inherent met elkaar verbonden zijn heb ik ook het advies gedaan om die punten eens goed na te lopen.

Deze methode is het meest effectief om een storing op te sporen, isoleren en uitsluiten. Dus heb je ooit een storing in je baan, ga onderdelen scheiden en sluit oorzaken uit.

ALs ik verder zou gaan zou ik eerst de makkelijkste oorzaak aanpakken, het potentiaalverschil. Het is een feit dat de centrale en de booster een identieke voedingswaarde moet hebben. Potentiaalverschil (ondanks een booster scheiding frutsel) is niet ok. Als ik de voeding nu vervang voor een identieke voeding als de centrale dan sluit ik het potentiaalverschil uit. Als dit het probleem nog steeds niet heeft opgelost dan blijft alleen nog de infrastructuur over.

Als ik vervolgens de baan zou gaan onderzoeken, dan begin ik met het loskoppelen van de bedrading in secties. Ik begin dan met de dichtsbijzijnde sectie en kijk of de installatie dan functioneert. Dit breid ik uit net zolang tot ik een punt heb bereikt dat de installatie niet meer functioneert. Omdat ik heb uitgesloten dat de centrale en booster defect zijn kan ik aannemen dat ik de bron heb gevonden. Dan is het nog zaak te achterhalen wat er in dat deel van de bedrading mis gaat.

Hopelijk hebben jullie hier wat aan!

Groetjes Martin


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door Rebel »

Interessant allemaal om te lezen, hoewel ik niet alle technische verhandelingen hier begrijp of kan volgen.
Maar is nu de conclusie dat er ergens op de baan teveel weerstand is waardoor de kortsluitstroom niet boven de 3Ampère komt?
En dus het kortgesloten component doorgefrituurd wordt met b.v. 2.8Ampère?


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door FidOo »

Nee je conclusie in dat opzicht is niet goed. Lokaal is de weerstand lager waardoor de hoge stroom dus lokaal blijft (stroom kiest altijd de weg van de minste weerstand). Dus als de weg naar de booster te veel weerstand heeft zal de stroom daar niet aankomen en dus schakelt deze niet af.
Dit is even in vrij simpele vorm hoe kortsluiting en de detectie hier van werkt.
Martin zijn punt is dus zeker goed. Blijft het vreemd dat in het geval van Steven de booster wel reageert met een andere centrale. Dit kan ik dus ook niet verklaren.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door martindomburg »

Dat zou kunnen zijn dat door de lagere voltage de weerstand net te hoog is om de energie te transporteren.

Is een theorie, waarbij ik vermoed dat er in het deel, blijkt alleen het schaduwstation te zijn, een draadbreuk of foute las hier het probleem gaat zijn.

Maar goed het zijn theorieën en ideeën. De DR5000 en een nieuwe DR5033 booster zijn vandaag naar Steven vertrokken. Met de DR5033 sluit je de factor potentiaalverschil uit. Als het probleem dan nog blijft gaat hij de lassen nalopen in de bedrading van het schaduwstation.

Uiteindelijk zal de oorzaak boven water komen zodra er genoeg factoren zijn uitgesloten.

(Ben wel erg benieuwd ook)


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door Rebel »

FidOo schreef: 10 jan 2020 12:50 Nee je conclusie in dat opzicht is niet goed. Lokaal is de weerstand lager waardoor de hoge stroom dus lokaal blijft (stroom kiest altijd de weg van de minste weerstand). Dus als de weg naar de booster te veel weerstand heeft zal de stroom daar niet aankomen en dus schakelt deze niet af.
Dit is even in vrij simpele vorm hoe kortsluiting en de detectie hier van werkt.
Martin zijn punt is dus zeker goed. Blijft het vreemd dat in het geval van Steven de booster wel reageert met een andere centrale. Dit kan ik dus ook niet verklaren.
Ik heb het hele draadje nog eens nagelezen, wat informatie uit de DR5000 handleiding nagelezen en wat op dit onderwerp op internet gezocht.
Dit alles omdat ik dit draadje erg interessant vind en probeer te begrijpen hoe e.e.a. werkt en waarom die storing optreed. Ik probeer er ook wat van op te steken, mede gezien ik ook een DR5000 heb en in de toekomst ook nog wel eens een booster nodig ga hebben.
Wat ik ervan begrijp is dat een booster niets meer is dan een aparte voeding waar dan een digitaal signaal, vanaf de DR5000 in dit geval, op wordt doorgezet. De PB Bus zorgt voor de communicatie van de digitale signalen voor het rijden tussen de centrale en de booster, naast nog wat andere device specifieke signalen t.b.v. de communicatie tussen DR5000 en de ROCO10764.
Dus op moment dat er een kortsluiting zou optreden in het Booster circuit moeten er m.i. 2 dingen gebeuren de Roco booster moet afslaan en er moet een signaal richting DR5000 met de boodschap er is kortsluiting in het ROCO 10765 circuit, op basis waarvan de DR5000 dus ook zou moeten moeten afslaan.
Deze boodschap heeft dan niets te maken met weerstanden en stromen e.d. m.i.
Lijkt mij wel als voorwaarde dat als er lokjes digitaal rijden op een baan met apart gevoede boosters e.d. dat de potentiaalverschillen niet te groot mogen zijn en dat de fasen ook gelijk moeten staan. Hier kunnen anders ook andere problemen optreden op de overgangen van het ene naar het andere circuit. Maar zou niets te maken mogen hebben met het signaleren van een echte kortsluiting.
Lijkt er dan toch sterk op dat of de Roco het signaal niet of te laat afgeeft, of de DR5000 het signaal niet of niet goed oppakt.
De DR5000 en ROCO 10764 Booster lijken wel dezelfde taal te praten, bewijst ook de test van Martin in zijn proefopstelling.
Dus m.i. JA . . . . . de ROCO 10764 wordt wel ondersteund. Ook wat ik lees op internet zijn er maar zat voorbeelden die ook in deze combi hiermee succesvol werken.
Ik gooi het dan eerder op verstoringen van het signaal en dus het kabeltje wat van de PB Bus (DR5000) naar de ROCO 10764 Booster loopt.
Ik zag overigens ook dat er configuratie mogelijk is in de DR5000 op de PB-Bus. Misschien dat daar nog wat te halen is.
Misschien valt er ook nog wat uit de logging te halen op moment dat het op de baan optreed.




Afbeelding


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door Willempie »

Goed,

We plaatsen een DR5000 i.p.v. een Multi-Maus of een Z21.
We veranderen niets aan de baan.

Met de DR5000 is er een probleem op de booster sectie die galvanisch gescheiden is van de Sectie van de centrale.

Waar komt dan het potentiaal verschil vandaan?
Waar is er dan in eens een probleem met raillasjes, of dikte bedrading?
Waar is er dan ineens een probleem met een booster kabeltje?

Groetjes.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door shoven »

Dit weekend een DR5033 aangesloten en getest. Werkt goed, kortsluitdetectie is weer in orde. Ik test uiteraard nog even verder, ook met een in voedingsspanning verlaagde Roco.
Maar dit geeft de burger moed. We prutsen verder.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door martindomburg »

FIjn om te horen Steven!!!

Dat betekend dat je de bedrading dus niet hoeft te controleren, dat de juiste booster en voedingsspanning de truk heeft gedaan.

Succes met verder onderzoek.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Roadman
Berichten: 85
Lid geworden op: 20 jan 2014 21:09

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door Roadman »

En is duidelijk dat die DR5000 alleen dus goed werkt als er spullen van dezelfde firma ( ie. Digikeys) op wordt aangesloten. Hardware van andere bedrijven geven dus foutmeldingen, ondanks dat de handleiding iets heel anders suggereert.(Zie eerdere melding daarover). Lijkt een beetje op valse info verstrekking dan toch ? Temeer daar er op geen enkele wijze een aanvulling of verwijzing hierop wordt gegeven door Digikeys. Noch via een aanvulling bij de handleiding ( in tegendeel zelfs, zie eerdere berichten hierover) noch via hun website. Bijzonder jammer en geeft te denken.....

Fred


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door shoven »

Dat is de vraag. Als de theorie van Martin klopt zou de kortsluitbeveiliging ook niet goed moeten werken als ik de voedingsspanning van de Digikeijs booster op 22V zet. En omgekeerd, als ik de voedingsspanning van de Roco verlaag tot een niveau vergelijkbaar met de DR5000.
We gaan het proberen.
Van de handleidingen van Digikeijs ben ik niet heel erg onder de indruk, bij de DR5033 staat dat je Loconet.B via connector 1 moet aansluiten, maar dat blijkt connector 2 te zijn... Afijn, hij doet het.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie