Kortsluitbeveiliging dr5000

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door FidOo »

Waar mensen werken worden fouten gemaakt zeg ik dan maar. Hoe vervelend voor ons ook.
Maar ik zou zeggen, geef dit vooral aan digikeijs door! Want anders leren ze het ook niet.

Ben blij dat het probleem opgelost is Steven, helaas lijkt de oorzaak nog niet eenduidig boven water.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Roadman
Berichten: 85
Lid geworden op: 20 jan 2014 21:09

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door Roadman »

Dat is makkelijk !! Je koopt hardware bij deze toko. Dan vermelden ze info in hun handleiding dat produkten van andere leveranciers gewoon op hun spul werkt. Daar zijn, bleek, grote twijfels over.

En dan ook nog eens een fout in hun handleiding, zoals Shoven meldt, m.b.t. het aansluiten. En maar zeggen "lees de handleiding eerst !!". Of "het staat in de handleiding !" Wat moet je nu als "technische leek" met zulke gegevens. Niks dus. Met een grote kans dat er spullen stuk gaan die je, hun handleiding volgend, zo ook aansluit.
En het dan afdoen zoals Joost zegt ? Het zijn geen amateurs en je betaald er dik voor. Mag je ook je eisen stellen toch ? Krijg je korting bij ze als je de fouten meldt of zo.

Sorry hoor. Zo amateuristisch dit.
Fred


Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door enderscw »

Goed dat je alweer een paar stappen verder bent Steven.
Wat betreft Digikeijs ben ik persoonlijk zeer tevreden. Ja de kwaliteit van de handleiding laat te wensen over. Maar dat wil nog niet zeggen dat het product opzich ook ruk is.

Wat Joost zegt sluit ik me bij aan, we kunnen wel gaan lopen klagen op het forum dat het allemaal kut is maar zolang men niet aan Digikeijs meld wat het probleem is en dat de handleiding niet overeen komt met de realiteit zal er nooit wat veranderen.
Roadman schreef: 14 jan 2020 14:15 Het zijn geen amateurs en je betaald er dik voor. Mag je ook je eisen stellen toch ? Krijg je korting bij ze als je de fouten meldt of zo
Dat dachten 2 luchtvaartmaatschappijen ook toen ze een Boeing kochten. Helaas liep dat ook anders. (Hebben wij het gelukkig maar over treintjes)

En als je het er niet mee eens bent over de werkwijze van Digikeijs, je bent niet verplicht om bij ze te kopen hé. Er zijn meerdere aanbieders.
Laatst gewijzigd door enderscw op 14 jan 2020 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door martindomburg »

Tja er word al vrij rap met vingers gewezen nu richting Digikeijs, is niet helemaal terecht. Maakt overigens niet uit bij welk merk, in dit geval DK.

In de handleiding staat inderdaad de Roco Booster afgebeeld. Maar er staat ook in dat de beide spanningen geijk horen te zijn. Althans dat is een algemeen gegeven. In dit geval was dat niet zo en met de Digikeijs booster wel omdat die dezelfde voeding heeft als de DR5000.

Wat Steven terecht zegt, als de DK booster op een andere voltage staat, zou hij in theorie ook die fout kunnen geven. Ware het niet dat de DK booster en centrale hetzelfde zijn qua electronica, communicatie en techniek en In tegenstelling tot de Roco Booster LocoNet gebruikt om te communiceren. De DR5033 is een slimme booster en de MM niet. Dus ga je dat testen dan heb je nog steeds afwijkende factoren. Ook al zou je nu de Roco Booster op dezelfde spanning zetten, dan heb je nog het verschil tussen een domme en een slimme booster, PB bus en LocoNet, twee verschillende merken.

Er zijn dus teveel factoren die de bovenstaande kritiek niet hard kunnen maken, hetgeen ook door de fabrikant aangegeven zal worden.
Wil je dit dus echt representatief hard kunnen maken dan zal je echt moeten gaan testen. Maar is dat wenselijk, en nuttig?

Kortom, vingers wijzen heeft geen zin zolang de vinger niet eerst op de zere plek gelegd kan worden. Dat de handleiding te wensen overlaat is ook een discussie met een lange baard. De een kan ermee uit de voeten, de ander totaal niet.

Dit zie je niet alleen bij DK maar ook bij andere merken. Vandaar mijn eerdere opmerking omtrent marktbescherming. Onlangs zo'n zelfde akefiet gehad tussen een CS2 en een ESU booster, zou moeten werken toch..... Niet dus, bij Navraag gewoon het simpele antwoord: U moet ook een Marklin booster gebruken. Ja als hobbyist is dat lastig te begrijpen, maar als je zakelijk denkt kan je het wel ergens begrijpen. Nu staat er een EcoS2.....

Een merk afbranden is zinloos, zoals Wouter zegt is terecht, er zijn ook alternatieven. En als je investeerd in een goede dealer krijg je ook goede support en heb je in feite niks te doen met de fabrikant zelf of een gebrekkige handleiding.

@Steven Heb je al in vollast gereden? Dus met alle treinen aan?


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Roadman
Berichten: 85
Lid geworden op: 20 jan 2014 21:09

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door Roadman »

"En als je investeerd in een goede dealer" ?

En als je investeerT in een goede dealer ? Ik investeer liever in goed materiaal en een goede gebruiksaanwijzing. Als ik een auto koop die ruk is en ook een handleiding daarbij die niet klopt heb ik niks aan een goede dealer. Die maakt die auto dan niet beter.

Btw. de vergelijking van Wouter vind ik smakeloos en beneden alle peil. Sorry hoor. Op deze wijze ga ik mij niet verlagen en mijn gelijk proberen te krijgen. Als het op deze manier moet.....

Fred



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door Willempie »

martindomburg schreef: 14 jan 2020 15:15 Tja er word al vrij rap met vingers gewezen nu richting Digikeijs, is niet helemaal terecht. Maakt overigens niet uit bij welk merk, in dit geval DK.

In de handleiding staat inderdaad de Roco Booster afgebeeld. Maar er staat ook in dat de beide spanningen geijk horen te zijn. Althans dat is een algemeen gegeven. In dit geval was dat niet zo en met de Digikeijs booster wel omdat die dezelfde voeding heeft als de DR5000.
Goed zal ik het nogmaals herhalen, dat geldt alleen bij een booster overgang dus rijden van boostersectie A naar boostersectie B.

Dat is hier helemaal niet aan de orde daar beide secties galvanisch van elkaar gescheiden zijn. De enige keiharde verbinding is het boosterkabeltje op de B-Bus.

Groetjes.


Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door enderscw »

Maar wat heeft de dealer hier mee te maken Fred?
Die verkopen ook toch een product die gemaakt word door de fabrikant. En ik geloof dat de dealer in dit geval z’n stinkende best heeft gedaan om de boel uit te zoeken en op te lossen.

Ik verlaag me niet tot het een of ander om m’n gelijk te halen. Ik wil alleen maar aangeven dat je niet in de positie bent om eisen te stellen over een product ook al kost het veel geld, je blijft afhankelijk van de ontwikkelaar en bouwer van iets. En daarmee aan te sluiten op de opmerking van Joost. Waar gewerkt word maakt men fouten. Als je eisen zou willen stellen had je bij de ontwikkeling moeten zijn van het product.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.

Roadman
Berichten: 85
Lid geworden op: 20 jan 2014 21:09

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door Roadman »

Ik kwam niet met de suggestie van de dealer Wouter. Dat was Martin. Die betrekt de dealer erbij.

Als koper ben je altijd in de positie om eisen te stellen aan het product wat je koopt en dat, zoals wordt aangeprezen door de fabrikant, naar behoren dient te werken. Zal even mooi worden dat je , als koper, niet mag eisen dat jouw gekochte product niet aan die eisen voldoet.

Daar betaal je voor. En ik hoef niet bij de ontwikkeling van een product te zijn om eisen te stellen. Het is niet vrijblijvend hoor of een beetje aan het hobbyen. Het is business. Als eenmaal een product uit ontwikkeld is, dan mag je verwachten dat het aan de eisen voldoet waarvoor het is gemaakt. En is het dat niet, dan wel niet "uit ontwikkeld", dan moet je het niet op de markt brengen.
Dat is toch niet zo moeilijk. Blijkbaar is dat hier wel gebeurd, incluis de handleidingen.

Fred


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door martindomburg »

@@Fred
Nee je verdraaid mijn woorden.
Om in jouw vergelijking te blijven, is dit wat ik zei:
Als de auto gewoon goed is, maar de handleiding ruk dan maakt een goede dealer het verschil.

Je bent zelf degene die mijn vergelijk maakt met een slechte auto, ik niet.

Maar Boys, zullen we deze discussie in de kiem smoren, dit is er een met een lange baard en er is niemand bij gebaat. Geloof mij maar als ik vertel dat er geen enkel merk is die een perfecte handleiding schrijft. Er zijn altijd wel gebruikers die het niks of ontoereikend vinden, de fora staan er vol van. Er zijn ook zat DR5000 gebruikers die de handleiding wel goed genoeg vinden. Een wijze man zei ooit: het probleem zit vaak tussen toetsenbord en rugleuning, soms aan de ene kant, soms aan de andere kant van de lijn.

Dus laten we weer objectief gaan zijn en ontopic blijven bij het vinden van de oorzaak can het reeds opgeloste probleem.
Willempie schreef: 14 jan 2020 16:00
Goed zal ik het nogmaals herhalen, dat geldt alleen bij een booster overgang dus rijden van boostersectie A naar boostersectie B.

Dat is hier helemaal niet aan de orde daar beide secties galvanisch van elkaar gescheiden zijn. De enige keiharde verbinding is het boosterkabeltje op de B-Bus.

Groetjes.
Vertel het maar Wim, ik zou het anders ook niet weten.

Ik ontwikkel geen centrales, alleen oplossingen. Mijn theorie (wat jij aannames noemt) zijn gebaseerd op theoretische kennis en praktijkervaring. Als je een storing wilt oplossen moet je een theorie hebben van mogelijke oorzaken.

De door mij genoemde theorie, die oplossingsgericht is, heb ik geverifieerd bij de ontwikkelaar. Ik werk ook liever met ontwikkelaars want die denken vanuit de techniek, fabrikanten zijn commercieel ingesteld. Tenzij natuurlijk de ontwikkelaar ook de fabrikant is.

De drie aangedragen theorieën zijn door de ontwikkelaar bevestigd als mogelijke oorzaken en feit is wel dat de theorie tot een oplossing heeft gezorgd.

Vooralsnog gelukkig voor Steven nog voordat de laatste theorie omtrent de bedrading onderzocht moest worden.

Nu ben ook ik wel geïnteresseerd in de oorzaak, dus waarom het niet wilde werken met de andere setting.

Wat weten we:
- Centrale is goed
- baan functioneerd goed met de slimme booster met dezelfde voeding.
- innde oude situatie was er een andere voeding en spanningsverschil
- oude situatie had PB bus (welke wel in de centrale test functioneerde)
- nieuwe situatie heeft een L.Net communicatie

Ik ben wel benieuwd naar jouw theorie, de objectieve dan wel te verstaan.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door Marksintpancras »

Willempie schreef: 14 jan 2020 16:00
martindomburg schreef: 14 jan 2020 15:15 Tja er word al vrij rap met vingers gewezen nu richting Digikeijs, is niet helemaal terecht. Maakt overigens niet uit bij welk merk, in dit geval DK.

In de handleiding staat inderdaad de Roco Booster afgebeeld. Maar er staat ook in dat de beide spanningen geijk horen te zijn. Althans dat is een algemeen gegeven. In dit geval was dat niet zo en met de Digikeijs booster wel omdat die dezelfde voeding heeft als de DR5000.
Goed zal ik het nogmaals herhalen, dat geldt alleen bij een booster overgang dus rijden van boostersectie A naar boostersectie B.

Dat is hier helemaal niet aan de orde daar beide secties galvanisch van elkaar gescheiden zijn. De enige keiharde verbinding is het boosterkabeltje op de B-Bus.

Groetjes.
Dat galvanische van elkaar gescheiden zijn snap ik niet zo Willempie, ivm mijn 4 wielige locomotief staat met zijn eerste 4 wielen in sectie booster en met zijn achterste wielen in sectie centrale. Dan heb je gewoon verbinding van 2 circuits, de circuit van de centrale en die van de booster. Maar daar zal dat ding van jouw wel iets mee doen, maar wat is mij niet duidelijk. Weet wel hoe ze dat in het echt doen, door een stroomloze sluis ertussen te plaatsen en de trein me een bepaalde snelheid erdoor te laten rijden. Als je trein in elektrische circuits rijdt met dezelfde spanning lijkt mij dat in alle gevallen het beste.

En @Fred, ik kan genoeg spullen wat mankementen heeft en een dealer maakt in vele gevallen wel ff het verschil, door de service.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door Rebel »

Omdat dit onderwerp mij intrigeert, wil ik toch wel weten waar het probleem nu door veroorzaakt werd/wordt.
Misschien komen we er wel nooit achter, maar het zou ook wel interessant zijn te weten hoe een en ander met elkaar samenwerkt.
Daarom heb ik onderstaande redenering opgeschreven en ik hoop dat jullie mij hierop kunnen corrigeren indien ik dit niet juist beredeneerd heb.

Mijn beredenering:
Ik denk dat Wim hier bedoeld 2 onafhankelijke stroomcircuits een beetje vergelijkbaar met Galvanische scheiding.
Dus in dit verband heeft Wim gelijk dat dit geen invloed kan hebben op dit probleem.
Galvanische scheiding wordt vaak genoemd bij trafo's waarbij sprake is van een primair en secundair circuit.
Vaak bedoeld ook als veiligheid en te voorkomen dat als je contact hebt met het secundaire circuit er geen verbinding
mogelijk is met het vaak gevaarlijke primaire circuit. Het voorkomen van z.g. aardlussen.

De enige echte fysieke verbindingen zijn dan het PB-kabeltje (Digitaal Signaal) en
die gevallen van b.v. een treintje op de overgang van de 2 circuits (Digitale Rijspanning).
Een treintje op een overgang van 2 circuits blijft netjes doorrijden zonder haperingen met de juiste rijspanning en in dezelfde richting
omdat de digitale regeling en besturing via het kabeltje ervoor zorgt dat alles in sync blijft.
We gaan er dus even vanuit dat de 2 voedingen/boosters, onafhankelijk van elkaar, de rijspanning gelijk houden.
De rijspanning is dus een constante die overal gelijk is, verdeeld over 2 onafhankelijke circuits.

Dan moet er een treintje gaan rijden op zowel circuit 1 als 2. Zet je het treintje erop dan gebeurd er niets, terwijl er toch sprake is
van een digitale spanning.
Er dus meer nodig. Jawel een centrale die digitale signalen kan versturen naar het lokje/decoder zodat ie kan rijden.
Dus bij b.v. een digitale opdracht vanuit je centrale ; treintje 1 moet met een snelheid van 50 km/u vooruit rijden, wordt via het kabeltje aan beide voedingen/boosters doorgegeven via het kabeltje en op de digitale rijspanning gezet.
Dat moet zo omdat het 2 onafhankelijke digitale circuits zijn en het treintje op beide circuits moet gaan rijden..

In het geval van kortsluiting in een van de circuits zal afhankelijk van welk circuit, een van de voedingen/boosters dit signaleren op basis
van een overschrijding van een maximaal toelaatbare stroomsterkte en deze gebeurtenis omzetten in een digitale opdracht t.w. schakel de rijspanning uit en geeft die opdracht dan ook door aan alle andere gekoppelde voedingen/boosters, zodat deze ook uitgeschakeld worden.

M.i. heeft het dan dus ook niks meer met rijspanning, stromen, baanweerstanden te maken, maar eerder met verstoringen en/of niet doorkomen van de digitale signalen c.q. opdrachten. Een kortsluiting in circuit 2 is niet gelijk aan kortsluiting in circuit 1, zij zijn immers gescheiden.
Als er kortsluiting is wil je dat alle circuits worden uitgeschakeld om een puinhoop op de baan te voorkomen.
Dus de uitschakelopdracht wordt via het digitale circuit verstuurd om ervoor te zorgen dat alle soortgelijk gekoppelde voedingen/boosters ook
worden uitgeschakeld. (via het kabeltje)

Dus wat kan er nu de oorzaak van zijn dat soms wel en soms niet alle voedingen/boosters de rijspanning eraf gooien.
Dan ontstaan er vrij veel mogelijkheden;
De digitale opdracht wordt niet of niet goed verstuurd door de voeding/booster van het kortgesloten circuit. (software/firmware)
De kortsluiting wordt in z'n geheel niet opgemerkt door de booster van het kortgesloten circuit. (Defecte componenten/software/firmware)
De digitale opdracht wordt wel verstuurd maar niet of niet goed opgemerkt door de andere voeding/booster. (Defecte componenten/software/firmware)
Spreken de boosters wel exact dezelfde taal en zijn hun protocollen wel volgens exact dezelfde regels geïmplementeerd. (Versie/protocol verschillen)
Zijn er omgevingsfactoren die het digitale signaal verstoren.
etc. etc. etc.

Ik heb ook niet de kennis om op basis van de eerder geventileerde feiten aan te geven wat er fout is, maar ik ben wel benieuwd of mijn redenening
hier een juiste gedachtengang is. Of zit ik er helemaal naast. :roll:


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door enderscw »

Ik denk dat je gedachte nog niet eens zo gek is.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.

TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door TonN »

Rebel schreef: 15 jan 2020 02:26 Als er kortsluiting is wil je dat alle circuits worden uitgeschakeld om een puinhoop op de baan te voorkomen.
Interessante gedachte. Daar had ik stom genoeg nog niet eens bij stilgestaan. Dat ga ik meenemen in mijn ontwerp voor de elektronica onder mijn eigen baan.



FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door FidOo »

Hoi rebel. ik mis eigenlijk je echte naam dus reageer maar even zo. Ik zal even wat commentaar tussen je tekst zetten omdat daar toch wat dingen staan die niet 100% juist zijn.
Rebel schreef: 15 jan 2020 02:26 Omdat dit onderwerp mij intrigeert, wil ik toch wel weten waar het probleem nu door veroorzaakt werd/wordt.
Misschien komen we er wel nooit achter, maar het zou ook wel interessant zijn te weten hoe een en ander met elkaar samenwerkt.
Daarom heb ik onderstaande redenering opgeschreven en ik hoop dat jullie mij hierop kunnen corrigeren indien ik dit niet juist beredeneerd heb.

Mijn beredenering:
Ik denk dat Wim hier bedoeld 2 onafhankelijke stroomcircuits een beetje vergelijkbaar met Galvanische scheiding.
Dus in dit verband heeft Wim gelijk dat dit geen invloed kan hebben op dit probleem.
Galvanische scheiding wordt vaak genoemd bij trafo's waarbij sprake is van een primair en secundair circuit.
Vaak bedoeld ook als veiligheid en te voorkomen dat als je contact hebt met het secundaire circuit er geen verbinding
mogelijk is met het vaak gevaarlijke primaire circuit. Het voorkomen van z.g. aardlussen.

Hier heb je grotendeels gelijk, er zijn 2 stroomkringen aanwezig (1x centrale en 1x Booster), als deze verschillende spanningen hebben (zoals de oude situatie met de Roco booster en roco voeding) dan krijg je op het moment dat je van de ene stroomkring naar de andere rijdt op de overgang een spanningsverschil die er voor zorgt dat er stroom door je lok gaat lopen, als het goed gaat detecteert de centrale of booster dit en schakelt deze af. Werken gaat het nooit zonder verdere aanpassingen, hier komt die Module van wim om de hoek kijken, die eigenlijk niks anders doet dan een stukje gescheiden rail of uit de ene stroomkring of uit de andere stroomkring voeden. (soort keerlusmodule) en deze heft bovenstaand probleem op. LET OP!!!! dit was niet het probleem bij Steven.

De enige echte fysieke verbindingen zijn dan het PB-kabeltje (Digitaal Signaal) en
die gevallen van b.v. een treintje op de overgang van de 2 circuits (Digitale Rijspanning).
Een treintje op een overgang van 2 circuits blijft netjes doorrijden zonder haperingen met de juiste rijspanning en in dezelfde richting
omdat de digitale regeling en besturing via het kabeltje ervoor zorgt dat alles in sync blijft.
We gaan er dus even vanuit dat de 2 voedingen/boosters, onafhankelijk van elkaar, de rijspanning gelijk houden.
De rijspanning is dus een constante die overal gelijk is, verdeeld over 2 onafhankelijke circuits.

Hier ga je fout. De rijspanning was wel degelijk verschillend! zie mijn bovenstaand verhaal. Het kabeltje tussen de centrale en booster verzorgt alleen het digitale signaal (onversterkt) en de booster zet dit om naar rijspanning met dit zelfde signaal.
Het enige punt waarom je met enige zekerheid hebt dat de rijspanning gelijk is, is als de voedingen en de boosters gelijk zijn!!!



Dan moet er een treintje gaan rijden op zowel circuit 1 als 2. Zet je het treintje erop dan gebeurd er niets, terwijl er toch sprake is
van een digitale spanning.
Er dus meer nodig. Jawel een centrale die digitale signalen kan versturen naar het lokje/decoder zodat ie kan rijden.
Dus bij b.v. een digitale opdracht vanuit je centrale ; treintje 1 moet met een snelheid van 50 km/u vooruit rijden, wordt via het kabeltje aan beide voedingen/boosters doorgegeven via het kabeltje en op de digitale rijspanning gezet.
Dat moet zo omdat het 2 onafhankelijke digitale circuits zijn en het treintje op beide circuits moet gaan rijden..

Ja dit klopt aardig. Het digitale signaal geeft een decoder van een lok een bepaalde opdracht, in dit geval, rij met rijstap 50,(let op geen 50km uur, want een decoder weet niks van daadwerkelijke snelheid af!)

In het geval van kortsluiting in een van de circuits zal afhankelijk van welk circuit, een van de voedingen/boosters dit signaleren op basis
van een overschrijding van een maximaal toelaatbare stroomsterkte en deze gebeurtenis omzetten in een digitale opdracht t.w. schakel de rijspanning uit en geeft die opdracht dan ook door aan alle andere gekoppelde voedingen/boosters, zodat deze ook uitgeschakeld worden.Ja klopt.

M.i. heeft het dan dus ook niks meer met rijspanning, stromen, baanweerstanden te maken, maar eerder met verstoringen en/of niet doorkomen van de digitale signalen c.q. opdrachten. Een kortsluiting in circuit 2 is niet gelijk aan kortsluiting in circuit 1, zij zijn immers gescheiden.
Ja dit kunnen we nu concluderen dat is wel juist. Maar de detectie van kortsluiting heeft wel degelijk met spanning, stroom en weerstanden te maken! Dit is naar mijn mening wel belangrijk om te vermelden.

Als er kortsluiting is wil je dat alle circuits worden uitgeschakeld om een puinhoop op de baan te voorkomen.
Dus de uitschakelopdracht wordt via het digitale circuit verstuurd om ervoor te zorgen dat alle soortgelijk gekoppelde voedingen/boosters ook
worden uitgeschakeld. (via het kabeltje)

Dus wat kan er nu de oorzaak van zijn dat soms wel en soms niet alle voedingen/boosters de rijspanning eraf gooien.
Dan ontstaan er vrij veel mogelijkheden;
De digitale opdracht wordt niet of niet goed verstuurd door de voeding/booster van het kortgesloten circuit. (software/firmware)
De kortsluiting wordt in z'n geheel niet opgemerkt door de booster van het kortgesloten circuit. (Defecte componenten/software/firmware)
De digitale opdracht wordt wel verstuurd maar niet of niet goed opgemerkt door de andere voeding/booster. (Defecte componenten/software/firmware)
Spreken de boosters wel exact dezelfde taal en zijn hun protocollen wel volgens exact dezelfde regels geïmplementeerd. (Versie/protocol verschillen)
Zijn er omgevingsfactoren die het digitale signaal verstoren.
etc. etc. etc.

Ik heb ook niet de kennis om op basis van de eerder geventileerde feiten aan te geven wat er fout is, maar ik ben wel benieuwd of mijn redenening
hier een juiste gedachtengang is. Of zit ik er helemaal naast. :roll:

Tja je laatste conclusie is wel gedeeltelijk juist. Er zit iets tussen de DR5000 en de Roco Booster wat ruis veroorzaakt. Het gekke is. in de proefopstelling werkte dit wel (martin heeft het op video getest), op steven zijn baan niet. Dus vertel mij maar wat het is.

En @Roadman Geen idee waarom je zo fel reageert, voor mij klinkt het alsof je een persoonlijk probleem hebt gehad met digikeijs producten en nooit goed geholpen bent. En dat je dat hier nu wilt ventileren prima, maar beetje overtrokken naar mijn mening.
En dit is waar Martin gewoon een terecht punt maakt, als je het via een goede dealer/leverancier koopt komt er een oplossing.

Maar zoals je ziet werkte de proefopstelling wel. Dus nogmaals. Dingen zijn niet altijd zwart/wit, en digikeijs is hier geen uitzondering!

Maar ik maak dankbaar gebruik van de DR5000 als centrale en de 4018 als seindecoders. en die werken beide prima. Waarbij de eerste ooit een defect heeft gehad, en dit is door digikeijs prima opgelost.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door Willempie »

martindomburg schreef: 14 jan 2020 17:07
Vertel het maar Wim, ik zou het anders ook niet weten.

Ik ontwikkel geen centrales, alleen oplossingen. Mijn theorie (wat jij aannames noemt) zijn gebaseerd op theoretische kennis en praktijkervaring. Als je een storing wilt oplossen moet je een theorie hebben van mogelijke oorzaken.

De door mij genoemde theorie, die oplossingsgericht is, heb ik geverifieerd bij de ontwikkelaar. Ik werk ook liever met ontwikkelaars want die denken vanuit de techniek, fabrikanten zijn commercieel ingesteld. Tenzij natuurlijk de ontwikkelaar ook de fabrikant is.

De drie aangedragen theorieën zijn door de ontwikkelaar bevestigd als mogelijke oorzaken en feit is wel dat de theorie tot een oplossing heeft gezorgd.
Groetjes
Zal ik het nogmaals herhalen.

Waar zit het potentiaal verschil?
Wat veroorzaakt het?
Is er wel sprake van een potentiaal verschil?

Ik denk namelijk van niet.
Dus deze mogelijke oorzaak kunnen we afvinken, als niet van toepassing. Dat is mijn theorie.
En als die er wel is dan mag Karst Drenth mij dat uitleggen.

Wat overblijft is de DR5000 dat is de veranderde variabele in het geheel.

En hoe goed jij je best ook doet, een niet goedwerkend product kun jij ook niet beter laten werken.
Je kunt misschien wel om een probleem heen werken, maar dat lost het oorspronkelijke probleem niet op.

Groetjes.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door martindomburg »

Daar heb je 100% gelijk in Wim, je kan een product zeker niet verbeteren.

Tja en antwoord op je vragen, die stel ik me inmiddels ook af met de wetenschap die er nu is.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door Robert_N-Nm »

Goed, ruimen dan maar - gelieve de boel gezellig houden.

MvG
Robert (namens het moderatoren team)


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door rjvanhouten »

Dit draadje begint een beetje op Peyton Place te lijken. Of Eastenders, voor de jongere kijkertjes.
Zullen we er gewoon een punt achter zetten?

Groet,
Robert Jan


Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com
Gebruikersavatar

Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Re: Kortsluitbeveiliging dr5000

Bericht door Rebel »

@ FidOo: Bedankt voor je goede uitleg op mijn relaas. Er zijn mij weer een hoop zaken duidelijk geworden :P


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Plaats reactie