baanplan (nr 70+)

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
The Breeze
Berichten: 47
Lid geworden op: 08 nov 2016 07:42

baanplan (nr 70+)

Bericht door The Breeze »

Hallo

Na vele vele baanplannen ontwerpen nu eindelijk 1 die alles heeft wat ik zoek

laag 1 (de zichtbare laag)
links boven een dubbele helix die naar het schaduwstation gaat (die laag moet ik nog )
rechtsboven een enkele helix die naar een bergspoor gaat

laag 2 is dus het bergspoor

Afbeelding

Afbeelding

enkele geplande keerlussen maar helaas ook 1 ongeplande

tips zijn zeer welkom (in de tussentijd begin ik alvast aan het schaduwstation)


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: baanplan (nr 70+)

Bericht door maarten »

Bij het bergspoor liggen de 2 sporen naar de keerlus (erg?) dicht bij elkaar. Is dat een bewuste keuze? Anders zou ik het ene spoor de berg in laten duiken en dan pas later (bij/na de lus oid) tevoorschijn laten komen.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
The Breeze
Berichten: 47
Lid geworden op: 08 nov 2016 07:42

Re: baanplan (nr 70+)

Bericht door The Breeze »

Ik zie wat je bedoelt
maar op detail niveau is er nog ruimte genoeg

Ga eea wel nog fatsoeneren dus dit gedeelte wil ik dan ook nog rechter/mooier krijgen


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: baanplan (nr 70+)

Bericht door Hube »

Als je vanuit het schaduwstation van en naar de keerlus bij het bergstation gaat dan wordt het binnenste spoor van de linker helix in beide richtingen bereden. Dat lijkt me niet praktisch en creëert een bottleneck.
De keerlus middenin het zichtbare gedeelte vind ik overbodig. Je hebt al een keerlus in het schaduwstation (waarschijnlijk) en in de bergbaan. Als je die keerlus wilt houden dan kun je direct na dat het spoor weer aansluit (rechts) een overloopwissel plaatsen zodat je ook daar niet een lang stuk hebt wat in 2 richtingen bereden wordt.
Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: baanplan (nr 70+)

Bericht door Michiel »

Ik vind dit een heel merkwaardig baanplan. Lees "merkwaardig" als dat ik de opzet van het plan niet helemaal snap, maar dat is niet erg, want het is jouw plan.

Maar goed, mijn opmerkingen dan:
- Ik vind het vreemd dat je geen verbinding hebt tussen bergstation en dalstation. Alles loopt nogal steriel via het schaduwstation. Het speelelement ontbreekt dan toch wel een beetje, vind ik.
- Een bergstation met keerlus lijkt ook een gemakkelijkheidsoplossing. Een kopstationnetje met wat rangeerwerk lijkt me toepasselijker en mogelijk leuker als kijk en speellement dan een doorrijstation met vreemde keerlus.
- Het dalstation is wel heel bijzonder van opstelling. Daar had ik graag een woordje uitleg bij gelezen hoe je dat in je hoofd had gedacht. Ik zie een hoop sporen in alle richting wegsppringen en terug samenkomen, maar mis helemaal het verhaal erachter.
- Heb je rekening gehouden met de totale breedte van de baan dat je overal goed bij kan? Ik veronderstel dat je rechts nog tussen muur en baan kan staan waar "509.6" staat aangeduid.

Ik elk geval wens ik je veel succes en vooral plezier met de aanzet van je modelbaan, vooral dat dit plan alles heeft wat je zoekt.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
The Breeze
Berichten: 47
Lid geworden op: 08 nov 2016 07:42

Re: baanplan (nr 70+)

Bericht door The Breeze »

hmmm

een station heb ik niet eens ingepland (daar moet ik dan idd naar kijken)
het totale overzicht
links de zee met een kade is wat ik tot nu toe had gepland

Afbeelding

en ja ik kan rondom overal aankomen links, rechts maximaal reiken is 50 cm, alleen in het achterste gedeelte van de "T' is het verder maar nog steeds binnen bereik
wat betreft dat het bergspoor alleen via de helix is te bereiken dat klopt. om daar een aansluiting te realiseren via het vlakke spoor zal ik moeten zakken en daar heb ik de plaats niet voor ben ik bang


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: baanplan (nr 70+)

Bericht door Michiel »

Al je wisselstraten zijn problematisch en verhinderen een normaal treinverkeer. En er liggen naar mijn idee teveel sporen die eigenlijk niets bij brengen. Maar het algemeen concept is zeker interesant: het diep-liggend haventje met spooraansluiting onderaan een rotskust. Maar herbekijk je wisselstraten, en beeld je de treinbewegingen in. Je zal merken dat de meeste bewegingen niet kunnen, of fout uitkomen.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
The Breeze
Berichten: 47
Lid geworden op: 08 nov 2016 07:42

Re: baanplan (nr 70+)

Bericht door The Breeze »

Dus het advies is terug naar de tekentafel ?

op naar de 80+ ontwerpen.......
morgen krijg ik de 1e N trein binnen incl enkele test rails eens kijken of ik dan een beter inzicht krijg in N spoor (tot nu altijd H0 geweest)


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: baanplan (nr 70+)

Bericht door Michiel »

Je hoeft niet opnieuw te beginnen. Bekijk de wisselstraten eens. Ik ga uit van rechts rij-regime zoals in Duitsland en Nederland. Dan, stel je voor dat je van het schaduwstation omhoog komt, en je wilt de bergbaan oprijden... gaat niet. Wanneer je doorrijdt en je rijdt buitenom, je komt bij het haventje en wilt het havenstationnetje inrijden... gaat niet. Steeds liggen de wissel verkeerd. Beeld je zo een aantal rijwegen in. Met de aanpassing van de ligging van een paar wissels kom je al een heel eind. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
The Breeze
Berichten: 47
Lid geworden op: 08 nov 2016 07:42

Re: baanplan (nr 70+)

Bericht door The Breeze »

ben nog steeds zoekende
ben maar begonnen aan het schaduwstation, de rest moet dan maar later...
links vanuit de opstelsporen komt een helix en beneden vanuit de keerlussen ook nog 1. allebei dubbelspoor met een minimale radius van 329 (dia: 658) dus ruim voldoende om te stijgen en/of zakken op beide sporen indien nodig

mijn gedachte: treinen kunnen zowel links en rechtsom de baan op en af
opstelsporen: buitenste 2 sporen zijn doorrijsporen dan zijn er 8 opstelsporen (90+ cm)
keerlussen (opzet gejat van het almachtige internet ....) zorgt ervoor dat elke trein OF kan doorrijden of zich kan draaien en in tegenovergestelde richting zich A opsteld of B de baan weer op rijdt

Afbeelding

op en aanmerkingen hoor ik graag

Fred


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: baanplan (nr 70+)

Bericht door Hube »

Hoi Fred,
Ik vind jouw plan voor het schaduwstation nogal complex.
Je ziet het straks niet en hopelijk hoef je er nooit bij maar problemen komen altijd en meestal op de meest ongelukkige plekken.
Je hebt de beide keerlussen in elkaar gevlochten. Dat zal veel interactie geven tussen de treinen en daarmee ook beperkingen in de treinenloop.
Volgens mij heb je genoeg ruimte om de beide keerlussen uit elkaar te trekken met behoud van de mogelijkheid om door te rijden van de ene helix naar de andere.
Ook kun de je opstelsporen van jouw schaduw station al rechts boven in de bocht laten beginnen waardoor de opstelsporen ook langer kunnen worden.

groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
The Breeze
Berichten: 47
Lid geworden op: 08 nov 2016 07:42

Re: baanplan (nr 70+)

Bericht door The Breeze »

het schaduwstation komt op 50 cm hoogte de baan zelf op (onderzijde) 90 cm ruim zat om overal aan te kunnen dacht ik ?
de keerlussen gaan niets anders doen dan een treinstel keren rechts (2 sporen) komen of gaan alleen naar de baan of de opstelsporen verder niets (ja nog de wissels om op een evt ander spoor uit te komen

dacht zelf dat dit toch niet heel erg ingewikkeld was (maar ik kan me vergissen)

wbt de opstelsporen ja ze kunnen idd langer maar dan worden de bochten ook krapper ik hou het liefste een minimale bocht aan vergelijkbaar met FM R3a en niet kleiner ook op de baan zelf wil ik dat zoveel mogelijk aanhouden

maar ik zal er nog eens kritisch naar kijken, alle info is welkom


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: baanplan (nr 70+)

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Betreft het schaduwstation. Het engels wissel tussen de twee bogen in het rechterdeel kan in de praktijk de nodige problemen opleveren zoals deze nu is ingetekend. Op mijn testbaan heb ik een engels wissel direct achter een boog liggen en daarbij valt het mij op dat sommige onderdelen van de trein vrolijk de bocht vervolgen, ook al stond het engels wissel op recht uit. Het wonderlijke daarbij is dat sommige treinen niet eens ontsporen, maar het overgrote deel staat naast de rails of trekt zichzelf om omdat een deel rechtuit wil en een ander deel de bocht om. Het gaat dan in jouw plan om treinen die komen uit de boog. Om dit probleem te voorkomen moet je een stukje recht tussen engels wissel en boog leggen.
Betreft toplaag.
Dit probleem komt ook voor op de toplaag waar een engels wissel direct met een boog is verbonden. Klein stukje recht bij het engels wissel en misschien bij het wissel daarachter en dan kun je de bogen mooi naast elkaar laten aansluiten.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
The Breeze
Berichten: 47
Lid geworden op: 08 nov 2016 07:42

Re: baanplan (nr 70+)

Bericht door The Breeze »

Alvast iedereen bedankt voor het meedenken

Maar afgelopen weekend besloten om e.e.a. in een andere lege kamer te gaan opzetten. Deze kamer word nu gebruikt als 3d printer, soldeer en spuit (verf...) kamer.......... o ja + een babybedje voor als de kleinkinderen moeten slapen ...

ben druk bezig om een plan te maken voor de andere kamer (die nu bijna leeg is) zodat tijdens de wintermaanden het begin vd bouw gestart kan worden
zal binnenkort wel een nieuw draaje starten met de 1e opzet..


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: baanplan (nr 70+)

Bericht door maarten »

De combinatie babybedje, 3D printen, solderen en verf-/spuitkamer doet mij de wenkbrauwen fronsen... :?


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
The Breeze
Berichten: 47
Lid geworden op: 08 nov 2016 07:42

Re: baanplan (nr 70+)

Bericht door The Breeze »

maarten schreef: 26 okt 2020 09:19 De combinatie babybedje, 3D printen, solderen en verf-/spuitkamer doet mij de wenkbrauwen fronsen... :?
haha klinkt erger dan het is

is over nagedacht hoor... :D


Plaats reactie