Marklin baanplan in n-schaal

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Wim H »

Hallo Roderick,
Bij deze nog een schetsje. Deels in Wintrack, om de (on)mogelijkheden van het schaduwstation te laten zien. Ik heb de opstelsporen diagonaal geplaatst om ze iets langer te maken. En ik heb het gespiegeld zodat je via het buitenste spoor stijgt en daardoor een iets minder steile helling krijgt:
Afbeelding

De rest is even snel geschets in Paint. Het is eigenlijk vrijwel hetzelfde als wat Gerard gepost heeft. De grootste aanpassing is dat ik nog overloopwissels heb toegevoegd zodat je in beide richtingen door je station kunt rijden.
En het paradebaanvak is nu dubbelsporig.

Groet, Wim

PS Ik ben nog uitgegaan van 60 cm breedte. Mocht je toch 70 cm ter beschikking hebben, dan is dat altijd beter.


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 891
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Hube »

Ik heb het plan nog wat aangepast.
Op het boven nivo (groen) kan, het diagonaal liggende station, nu van 2 zijden benaderd worden. Dat geeft een interessantere treinenloop. Bovendien is er nu ook een paradespoor ontstaan aan de voorzijde. Rechts boven een industrie spoor.
Het schaduwstation op het onder nivo (rood) heb ik aan de voorzijde gelaten (sorry Wim). Dit voor de bereikbaarheid. Met een scharnierende klep boven het schaduwstation zou deze nog beter bereikbaar gemaakt kunnen worden. De tussenruimte tussen beide nivo's is klein, ca. 7 cm. Dus moeilijk bereikbaar.
Zoals het plan nu is, is er ook nog geen keerlusmodule nodig.
60x200base.jpg
60x200base.jpg (78.58 KiB) 3766 keer bekeken
groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Onderwerp starter
Pitje
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2020 15:38

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Pitje »

Een schuin station beperkt me nogal met het aanleggen van een rangeer terrein of andere features, maar uiteraard zeer bedankt voor het meedenken en tekenen!
Ik heb in de tussentijd ook nog even wat zitten stoeien met Wintrack:

Afbeelding
Afbeelding

Wat denken jullie hiervan?

Met vriendelijke groet,

Roderick


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 891
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Hube »

Roderik,
Ziet er ook mooi uit.
Gaat het rechts onder in de hoek naar een schaduwstation?

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Onderwerp starter
Pitje
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2020 15:38

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Pitje »

Zeker!
Schaduwstation ligt 7cm lager dan de rest. Maar is open aan de onderkant dus ik kan er wel bij komen

Met vriendelijke groet,

Roderick


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 891
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Hube »

Als je van het schaduwstation naar boven komt moet je achteruit weer terug als je weer het schaduwstation in wilt.
Of “kop” maken in het station. Is dat de bedoeling?
Geeft wel een gevarieerde treinenloop.
Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Onderwerp starter
Pitje
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2020 15:38

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Pitje »

Oef dat is inderdaad goed gezien, was me nog niet eens opgevallen..
Enig idee hoe ik dit op een mooie manier kan oplossen?


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 891
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Hube »

Je kunt het ook gewoon accepteren.
Af en toe een trein in het schaduwstation wegzetten en een andere op halen is een leuke rangeerbeweging.
En je hoeft dan op het onderste nivo ook geen keerlus te maken maar dat wordt dan een zogenaamde “fiddle yard”.
Het is toch een interessant plan.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Wim H »

Tsja... Ik vind het erg druk; veel themas op een erg klein oppervlak. Hierdoor komt geen enkel thema echt goed tot zijn recht.

Ik denk dat je nog even achterover zou "moeten" zitten (je moet natuurlijk niks, het is een advies) en accepteren dat je gewoon minder ruimte hebt. En dus minder kunt weergeven.

Wat Gerard al schreef over het keren van een trein: elke trein MOET keren, anders kom je niet terug naar je schaduwstation. Dat gaat je al snel tegenstaan, tenzij je erg van rangeren houdt. Maar dat is volgens mij niet zo... Plaats het zichtbare station in een lus (bv de schets die Gerard maakte). Als je hem liever niet diagonaal wilt, dan wissel je station en paradebaanvak van plaats. Ruimte voor rangeersporen is om het station heen wel te vinden. Die had je in het eerdere ontwerp ook (waar je meer ruimte had). Het laadspoor van een steengroeve kun je ook hier op de vrije baan aansluiten.

Nog een paar andere opmerkingen:
- Het station heeft 4 sporen, met veel wissels, maar op de twee middelste sporen kunnen treinen van slechts 40 cm staan... Daar ga je niet blij van worden denk ik. Liever een spoor en een paar wissels minder en een grotere nuttige lengte.
- De draaischijf sluit direct aan op de hoofdbaan. Dat is niet realistisch en ook niet praktisch. Ik vind hem sowieso te groot voor een klein baantje als dit, maar zou hem -indien toegepast - toch direct aansluiten op je station. Dan kun je nog een lokwissel doorvoeren wat het ding weer iets logischer maakt.
- Wel een draaischijf met lokloods maar waar zijn de verzorgingssporen van het depot? Dus plaats voor het laden van kolen, van zand, water bijvullen, inspectieput, enz enz.
- Ik zie ook een fabriek met spooraansluiting, maar om daar te komen moet je via de draaischijf rangeren. Dat werkt ook niet fijn, niet in het groot, maar ook niet in het klein. Ik zou hem met het station verbinden.

Een algemeen advies van mijn kant: accepteer dat je minder ruimte hebt en bedenk goed wat je echt graag wilt zien op een modelbaan. Niet alles hoeft nu op deze baan. Later heb je wellicht meer ruimte en kun je ook nog dingen toepassen.

Groet, Wim



Onderwerp starter
Pitje
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2020 15:38

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Pitje »

Na een aantal weken van wikken en wegen en schrappen en bedenken. Kom ik er gewoon niet uit. Het plan zoals ik gemaakt had is niet fijn, rijrichtingen kloppen niet. Het oogt niet realistisch, jullie hadden allemaal stuk voor stuk gelijk!

Het hele plan gaat op de schop, en ik wil hier iemand voor gaan inschakelen, desnoods tegen vergoeding. Ik wil niet het risico lopen dat het nooit van de grond komt.

Wie o wie heeft er interesse?

Met vriendelijke groet,

Roderick


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Nico Essers »

Ik heb je draadje nog eens doorgespit. Gezien de afmetingen die je nu te beschikking hebt van 60 x 200 cm zul je denk ik naar het principe toe moeten van minder is meer. Een eenvoudig enkelspoor traject met klein station, een stukje paradebaan en eventueel een eenvoudig schaduwstation. Hiervoor zou ik het hondenbot principe aanhouden. Ook zou ik me niet blind staren op slanke wissels omdat deze meestal veel meer ruimte vragen. Als je niet met 2 of 3 assige locomotieven gaat rijden is puntstuk polarisatie geen must en kun je terug vallen op de compactere wissels.De meeste treinen kunnen prima met R2 bochten overweg, R1 zou ik weg laten. Voor puristen zijn deze bochten en wissels minder geschikt maar op kleinere banen vaak een uitkomst. Verder veel ruimte laten voor scenerie en zo kun je toch een prachtige baan bouwen. Probeer hier mee eens te stoeien. Een baantje tekenen kunnen de meesten van ons wel voor je maar dan is het niet je eigen baan en dat is toch wel het mooiste. Lukt het echt niet dan helpen we je zeker wel.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
Pitje
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2020 15:38

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Pitje »

Ik heb ondertussen de ruimte naar 70x200 gekregen. Ik vind zelf de midden slanke wissels wel het mooist.
Natuurlijk zal het nooit compleet je eigen baan zijn als iemand anders tekent, daarom dacht ik ook samen met iemand eraan te werken :)

Met vriendelijke groet,

Roderick



TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door TonN »

2 meter is leuk, maar nog steeds niet super groot. Denk goed na over wat je wil. Hoe lang zijn je treinen? Hoeveel sporen heeft je station in je dromen?
Iemand kan je helpen, maar jij moet je dromen op tafel leggen. Als je droomt van Utrecht en niet verder komt dan Roodeschool, moet je er niet aan beginnen. (Aan Utrecht ook niet, maar dat is een ander verhaal.)

Maar men denkt ook heel snel aan een vaste baan, terwijl heel veel mensen alleen maar modules hebben. Natuurlijk meestal om mee te nemen, maar modules kan je ook thuis gebruiken. Wil je rijden of wil je bouwen. Bouwen kan aan de eettafel. Zo meteen ga ik weer verder aan mijn baan werken. Op de bank, op de laptop. Dat rijden komt later wel een keer.


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 891
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Hube »

Hube schreef: 13 feb 2020 18:26 Ik heb het plan nog wat aangepast.
Op het boven nivo (groen) kan, het diagonaal liggende station, nu van 2 zijden benaderd worden. Dat geeft een interessantere treinenloop. Bovendien is er nu ook een paradespoor ontstaan aan de voorzijde. Rechts boven een industrie spoor.
Het schaduwstation op het onder nivo (rood) heb ik aan de voorzijde gelaten (sorry Wim). Dit voor de bereikbaarheid. Met een scharnierende klep boven het schaduwstation zou deze nog beter bereikbaar gemaakt kunnen worden. De tussenruimte tussen beide nivo's is klein, ca. 7 cm. Dus moeilijk bereikbaar.
Zoals het plan nu is, is er ook nog geen keerlusmodule nodig.
download/file.php?id=16653
groetjes,
Gerard
Ik vind dit plan zo gek nog niet, al zeg ik het zelf.
De basis is een hondenbot en je kunt het nog naar behoefte aanpassen.
Wat zou je anders willen of wat mis je?
Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Onderwerp starter
Pitje
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2020 15:38

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Pitje »

Het station in dat ontwerp vind ik mooi, zo'n mooi doorlopend lang station zorgt er alleen wel voor dat je eigenlijk geen ruimte overhoudt voor rangeren en/of een 2e klein goederen station in de baan. Als je bij de eerste post kijkt zie je wat ik bedoel, 1 hoofd station en verder in de lijn een klein goederen station. Dat vind ik erg mooi en hoop ik graag te kunnen bouwen in deze baan.



TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door TonN »

Het probleem van die voorbeelden is dat ze gemaakt zijn om rails te verkopen. Je houdt geen ruimte over voor een dorpje bv.

Kijk hier eens naar:
https://www.youtube.com/watch?v=8TT0tzs9ebw
Die baan past met gemak in de ruimte die jij hebt. En er staat heel veel. En dat kan vooral door de beperking die hij zich opgelegd heeft. Vooral niet teveel rails.
Banen met tunnels geven ook voordelen. Er wordt soms gerangeerd in de tunnel. Dus een deel van je wissels kunnen daarin, waardoor je station langer kan. Dat riviertje moet je wat omleiden naar links, zo dicht mogelijk naar de tunnel ingang. Misschien moet je je afvragen of die rivier niet heel erg in de weg zit.
De lus om het station zou ik weghalen. Die zit je in de weg.

Helemaal links onder heb je ook nog een ruimte. Is dat geen plek voor een goederen station? Dan heb je aan de ene kant het pasagiers gedeelte en aan de overkant de goederenafhandeling. Dat onderste perron lijkt me overkill.
Om het geheel speelser te krijgen zou je de perron sporen in een lichte boog kunnen leggen. Hou je iets meer ruimte linksonder. Niet teveel, want dan zie je kieren tussen de wagens.

Een paar ideetjes. Probeer de meters rails te beperken. Maar luister niet naar mij. Ik ben de laatste die iemand mag vertellen dat ie teveel rails op de baan heeft. :)


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Michiel »

Een voorbeeld snel in elkaar gepuzzeld van een station dat als hoofdthema dient op de modelbaan van 200x60, diagonaal geplaatst voor maximale lengte, met doorgaande hoofdsporen, twee stopsporen, een goederenlaadplaats en een kleine locloods. Het hoofdpoor komt ondergronds weer samen om naar een schaduwstation met keerlus te lopen (niet getekend). Sporen zijn Peco code 55 met lange wissels.

Het zal wel erg moeilijk worden om hier nog een extra industriespoor of bergspoor aan te leggen. Maar ik geef dit plan maar mee als inspiratiebron. Dit is een plan waarop je lekker treinen per computer kan laten rondrijden met veel onverwachte treinvariatie. Automatisering is een kernwoord op deze baan. Het is niet meteen een baanplan waarop je met de handregelaar wilt gaan rangeren. Dat kan deels langs de kant van het goederenlaadspoor en locloods, maar daar blijft het een beetje bij.

Scenery vul je zelf maar in, trammetje? Car system? Het kan er tussen en over. Plaats zat hiervoor, maar een dergelijk formaat van station verwacht wel een proviciestadomgeving. Je kan trein tot bijna een meter laten stoppen aan het perron. Hellingen zal je zorgzaam moeten aanleggen, opdat ze binnen de perken blijven (2,5%)

Succes met het plannen!

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Pitje
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2020 15:38

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Pitje »

Hallo allen,

Bedankt voor de reacties. Ik ben weer lekker aan het stoeien.
Ik vind dat station wel heel erg mooi Michiel, heb je toevallig ook een wintrack bestand zodat ik het hier kan openen en kan bewerken?

Met vriendelijke groet,

Roderick


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Michiel »

Roderick, stuur me een PB met je email adres, dan stuur ik je het tra-bestand toe. (en dat geld voor iedereen met interesse ;) )


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Pitje
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2020 15:38

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Pitje »

Je hebt een PB ;)



Onderwerp starter
Pitje
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2020 15:38

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Pitje »

Na wat stoeien met jouw plan kom ik op dit uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op zich ben ik hier wel heel erg blij mee.
Hebben jullie nog feedback hierop? Iets wat ik over het hoofd zie?

Met vriendelijke groet,

Roderick


Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Alro »

Is dat stationnetje voor bij de tunnel voor een pendelbaan? Dan moet volgens mij de wissel bij het dubbelspoor omgedraaid worden om op het goede spoor terug te geraken.


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Michiel »

Toch wel een paar opmerkingen: :)

- Je hebt een overloop wissel weggehaald onderaan. Die was nodig opdat je alle goederensporen in het station kan gebruiken via de rechte kant van het station. Het extra (halte)spoor dat je in de plaats hebt gelegd kan je dan best met een engelse wissel op het hoofdspoor laten aansluiten en zo die overloop te herstellen. Een engelsman in een hoofdspoor is niet aangeraden, maar per uitzonderling moet het kunnen.

- Je hebt een extra spoor onderaan het station toegevoegd met twee opstelsporen. Die lopen naar een kant van het station waar geen overloopwissels zijn. Je kan er dus niet van regime veranderen, en dus steeds over hele lengte via tegenspoor naar het schaduwstation moeten rijden, wat het verkeer op de hele modelbaan zal ophouden. Ofwel overloopwissels toevoegen (niet evident, niet veel plaast en overdekt in tunnel), of de uitbreiding anders aansluiten, vb vertrekken van rechtsboven en dan naar beneden op het plan.

-Je kan in het diagonaal liggend deel van de keerlus in het schaduwstation ook nog een of twee opstelsporen kwijt.

Voor de rest, prima plan, een beetje druk, maar je wilt treinen zien rijden en wat variatie hebben. Succes!
Laatst gewijzigd door Michiel op 19 mar 2020 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Pitje
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2020 15:38

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Pitje »

Oops! Was helemaal vergeten om die wissels onderin terug te plaatsen, goed opgemerkt!

Ik zat al te stoeien met die extra opstelsporen bij het station. Ik zal eens kijken of ik overloop wissels kan plaatsen en anders zal het spoor afvallen denk ik.

Verder zal ik inderdaad nog eens kijken of ik wat extra sporen in het schaduw station kwijt kan. Miste als wel wat..

@Alro
Goed opgemerkt. Het is geen pendel station maar een goederenspoortje. Desalnietemin moet die overloop er inderdaad wel komen, bedankt voor je feedback!

Ik ga weer verder knutselen, bedankt voor de reacties!

Met vriendelijke groet,

Roderick



Onderwerp starter
Pitje
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2020 15:38

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Pitje »

Hallo allen,

Op zich nog niet heel veel veranderd in het baanplan behalve dan de overloop wissels.
Nu is 2 rail compleet nieuw voor mij en dus ook het bijkomende probleem: Keerlussen.

Ik wil gebruik gaan maken van RoSoft xTreme, maar ik raak redelijk verward van hoe ik het allemaal zou moeten aansluiten (zeker aangezien de volledige bovenbaan in principe 1 grote dubbelsporige keerlus is).

Kan iemand dit misschien met een illustratie verduidelijken?

Met vriendelijke groet,

Roderick


Plaats reactie