GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

ben toch weer een beetje aan het experimenteren Qua plaatsing van lantaarnpalen en stoplichten.

op onderstaande foto heb ik drie lantaarnpalen van de buitenrand naar de binnenrand van middenplantsoen verplaatst middels symbolisch een rood rondje.

voor de stoplichten heb ik een vulringetje neergelegd en de stopstrepen symbolisch een stokje voor gebruikt.

Afbeelding

om nu te voorkomen dat er nog meer gaten ontstaan om bedrading door te voeren eerst maar jullie mening.

de overige verkeerd geboorde gaten worden natuurlijk opgevuld.

dus graag weer jullie idee hierover als ik het zo zou gaan maken.

mij lijkt dit het meest logisch.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

zoals ik jullie wel eerder heb verteld werkt mijn vrouw in een winkel waar ze ook hobbyspullen verkopen.

zo kwam ze nu weer thuis met een zakje met palletten met het idee erachter dat ik dat wel kon gebruik als kap op een lantaarnpaal of zo.
want ze vond het wel een mooie uitstraling hebben.

toen ik het kreeg heb ik natuurlijk vriendelijk dank je wel gezegd en daarna hartelijk gelachen.

Afbeelding

pas toen ik liet zien de maat van een stoplicht en dit naast haar palletten had gelegd begreep ze dat dit ietwat te groot was.

maar het idee was leuk en dat wilde ik even met jullie delen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

de suggesties die er zijn gedaan over de uitvoering van mijn verkeerslichten een beetje proberen uit te werken.

ten eerste geprobeerd om de paal van zwarte ringen te voorzien

Afbeelding

na drogen dit buisje de draadjes erdoor gefriemeld en weer opgesteld zoals hij dan op de baan zou moeten komen.

Afbeelding

strookt dit meer met de werkelijkheid?


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

goede morgen allemaal,

het is mij vanmorgen gelukt om het eerste verkeerslicht op het verkeersplein te plaatsen.

hiep hieperdepiep hoera.

Afbeelding

hierna ga ik de overige vijf afmaken en plaatsen en aansluiten.

als ik dat voor elkaar heb volgt het resultaat op filmpje.

als jullie net zo benieuwd zijn hiernaar als ik blijf mij volgen.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

nu ik zo lekker aan het stoeien ben met ledjes en printplaatjes ben ik er toch wel achter gekomen dat solderen van dit spul met mijn normale soldeerbout eigenlijk een krim is.
dat ding is eigenlijk veel te grof om fijn mee te kunnen werken.

door een mazzeltje van de belastingdienst heb ik mezelf dan maar een soldeerstation cadeau gedaan in de hoop dat het werken hiermee ietsiepietse handiger gaat.

Afbeelding

we gaan het vandaag eens uitproberen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

nou eerste resultaten zijn bevredigend.

enige probleem voor MIJ is dat ik nu veel beter merk hoeveel ik bibber.

eigenlijk zou de afstand tussen de tip van de bout en het handvat vele male korter mogen zijn want dan denk ik dat het bibberen beter onder controle is te houden.

maar goed het laat zich zeker fijner solderen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

voor diegenen die nieuwsgierig zijn naar mijn vorderingen even een update.

drie van zes zijn geplaatst.

Afbeelding

het gaat niet snel maar ik kom er wel :mrgreen:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

goede morgen allemaal,

vanmorgen de overige drie verkeerslichten kunnen plaatsen zodat er nu zes op het verkeersplein staan;

Afbeelding

vanmiddag ga ik me weer in allerlei bochten wringen onder de baan teneinde die zes lichten te voorzien van A; ieder een blok van vier kroonsteentjes en B; vervolgens in paren van drie te verbinden met het bedieningsrelais zodat het verkeersplein beveiligd is met stoplichten.

als dit is gelukt volgt hier filmpje van.

ben er overigens nog niet van overtuigd dat in het midden dit nog moet worden uitgebreid met nog eens drie lantaarnpalen op de plaats van de rode rondjes.
ik denk dat dit teveel van het goede wordt.
in plaats van lantaarnpalen aldaar zou ik ook gewoon drie bomen kunnen planten.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

om straks als ik onder de baan bezig ben te kunnen weten welk draadje waaraan en waar naar toe moet heb ik mezelf maar een hulp middeltje gegeven :mrgreen:

Afbeelding

tenslotte moet ik van zes draadbundels eerst twee keer drie maken waarna die twee weer aan de module moeten komen.

wel zo handig als ik de juiste lampjes op de juiste aansluiting plaats :D

scheelt weer een hoop frustratie.

zal straks of dan wanneer alles aan elkaar geknoopt is hiervan ook weer een plaatje proberen te maken.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

de volgende verkeerslichten die ik in elkaar ga zetten moeten dus duidelijk langere draden aan gesoldeerd worden.

ben nu ongeveer twee uur bezig geweest om van drie verkeerslichten ( ieder vier draden ) elk vier draadjes in een blokje van vier kroonsteentjes te prutsen. jawel dan liggend op mijn rug en net buiten gezichtsbereik. dus meer op gevoel dan dat ik wat zag.

maar goed nog een drietal te gaan en dan onderlinge verbindingsdraden eraan knopen en dan weer door naar module. PFFFFT

zoals eerder gemeld het gaat langzaam. maar beter langzaam en goed dan snel en nog een zootje. morgen weer een dag.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

voor de compleetheid van mijn draadje heb ik uit de rubriek vraagbaak "relais knipperlicht " mijn laatste bericht gekopieerd.

even over het feit dat jullie waarschijnlijk wel weten dat ik graag zelf probeer iets te maken.

zo hebben wij al jaren dit ding in onderstaande videootje in de huiskamer staan.

eigenlijk is het zo vanzelfsprekend dat je hem eigenlijk niet eens meer ziet.

als je nu de beweging op het filmpje bekijkt dan kun je misschien ook zien wat ik zag namelijk een knipperlichtschakelaar.

eerst het filmpje;

https://youtu.be/G39gOgzJ_G4

stel je nu eens voor dat ik op het bewegende armpje aan de voor en achterzijde een magneetje plak.

dan voor en achter dat handje een staander met daaraan een reedcontact.

doordat het magneetje bij het reedcontact komt zal er een schakeling in die reed plaatsvinden die op zijn beurt het contact op bistabielrelais activeert en in de andere stand van de arm het ander contact van dit relais activeert en op die manier eigenlijk het daarop aangesloten lampje aan en uit kan zetten.

aangezien dat relais twee aansluitmogelijkheden heeft kan ik daarmee twee cirquits van mijn knipperbollen apart aan en uit zetten.

dit alles heb ik in huis en hoef ik dus niet te kopen.

zoals zo vaak gezegd de oplossing van elk probleem heb je gewoon in huis. of het werkt ????

ik ga experimenteren.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

maar ik ben vandaag bezig geweest met mijn verkeerslichten.

ben al dagen bezig geweest in een vreemde houding onder de baan te zitten en al de draadjes netjes op kleur van die zes stoplichten om die zo te bundelen dat ik uiteindelijk op twee gelijke bundels uitkwam teneinde die op het module aan te sluiten.

de module eerst stroomloos gemaakt die overigens al die tijd keurig zijn groen,geel en rood patroontje om en om met het tweede aansluitpunt op mijn proefplakje storingvrij heeft gedraaid.

dus na het stroomloos zetten de draadjes van de proeflampjes losgemaakt en de verkregen twee draadboompjes netjes op de juiste plaats in het module gestoken.

dan verwacht je dat het spul netjes brand zoals het al die tijd gebrand heeft maaaaar neeee hoor hij heeft een nieuw patroonsvolgorde bedacht en lijkt meer op een kermis dan op een stoplicht.

geen idee hoe dit kan dus wie het weet mag mij dat vertellen.

hieronder de volgorde zoals gebruikt.

Afbeelding

proefplankje zo gemaakt ;https://youtu.be/JX5FwVPIM-Q


hieronder zoals het er nu uitziet waarbij aangetekend dat ik paaltjes zo gedraaid heb dat allen normaal zichtbaar zijn.

https://youtu.be/VNbI79SXng0

hieronder de grbuikte bedrading met aansluiting;

Afbeelding

wie kan mij vertellen wat ik verkeerd gedaan zou kunnen hebben ???


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

ben vanmorgen bezig met alles loshalen. ik kan alleen maar concluderen dat ik ergens toch draden heb verwisseld of dat in één van de verkeerslichten toch kortsluiting is geslopen. kan geen andere verklaring vinden voor het feit dat schakelpatroon veranderd zou zijn of dat de gele lampjes bijna continu branden.

het is heeel veel werk maar zo is het ook niets.

dus ben weer druk EN in weer een onmogelijke houding.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

stoplichten stuk voor stuk getest op juiste werking en geconstateerd dat één van van de stoplichten een niet werkend geel lampje heeft.

dat kan de oorzaak niet zijn.

heb nu gemonteerd op groep 1 van de module op de klem 1,2 en 3 die stoplichten. massa op klem 10

op de andere groep klem 4,5 en zes de eerder gebruikte proeflampjes. massa op klem 9

stroom erop en jawel groep 1 heeft afwijkend lichtwissel patroon terwijl de tweede groep het normale patroon heeft.

als ik groep 2 op groep 1 zet en omgekeerd groep 1 op 2 zet en de massa mee omwissel geeft dat hetzelfde afwijkende patroon zoals op filmpje maar dan omgekeerd.

hier snap ik dus nu echt niks meer van en heb er filmpje van gemaakt https://youtu.be/JgflUX_P7SY en dat opgestuurd naar de leverancier en gevraagd welke verklaring hij hiervoor heeft.

nu maar wachten op zijn antwoord.

dus wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

na tussen door eergisteren met dat ding met die zwaaiarm om daar een knipperlichtschakelaar van te maken heb ik die activiteit maar aan de kant geschoven omdat dat ding door een magneet op de arm bevestigd te hebben gekregen uit balans raakte en dus er mee ophield.

niet verder mee aan het klooien geweest en gewoon een schakelaar besteld in een doe het zelf uitvoering want ik heb al zoveel voor elkaar gekregen dus dit zal ook wel lukken.

eergisteren besteld en vandaag in huis.

zo moet het er uit gaan zien.

Afbeelding

zo moet het in elkaar

Afbeelding

en hiermee mag ik dat doen

Afbeelding

wat ik dan weer wel mis is de eventuele bediening cq de aansluitmogelijkheden want dat schijnen er een tich te zijn.

maar goed eerst het stoplichtverhaal tot een goed en werkend einde zien te brengen.

en voor hen die mijn stoplichtenverhaal volgen hieronder nog filmpje van de zes stoplichten zoals ze nu werken gemonteerd op proefplankje waarbij opgemerkt dat stoplicht 4 de van links een defect geel lampje heeft.

https://youtu.be/kb1uxWW63jc

zoals jullie zien is het nog steeds een raar verhaal wat ie laat zien.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Henk van de Weerdt
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo Jan,
janiegein schreef: 08 mei 2020 17:24 dat ding door een magneet op de arm bevestigd te hebben gekregen uit balans raakte en dus er mee ophield.
En als je aan de andere kant van die arm ook een magneetje bevestigd?


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Ik heb zowel een magneet aan de voor als achterzijde van de hand geplakt.
Dat was met twee keer heen en weer genoeg om hem stil te zetten. Omdat hij eigenlijk tegen de reed bleef plakken.
Toen heb ik eentje alleen aan de buitenkant gedaan en dus langs de reed ging.
Dat hield hij een uur vol alvorens hij geen snelheid genoeg overhield om heen en weer te gaan.

Leuk experiment maar helaas.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Henk van de Weerdt
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo Jan,
janiegein schreef: 08 mei 2020 19:10 Dat hield hij een uur vol alvorens hij geen snelheid genoeg overhield om heen en weer te gaan.
Zomaar nog een vraag, hoe groot was die magneet?


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

voor wat betreft de vraag aan heer Huizer over de rare werking van het stoplichtrelais kreeg ik onderstaand antwoord.

kees huizer <keeshuizer@live.nl>
Vr 8-5-2020 18:47
Hallo Jan,

Er zit maar 1 massa op de print dat is klem 9.
Klem 10 is een plus dus zal het niet werken.
Je leds in de lichten zitten dan anders als de proef opstelling.
Tijden kan ik wel veranderen maar dat moet ik hier doen.

groeten Kees


met dit antwoord schiet ik niets op.

ik denk in eerste instantie hoe kan je een led verkeerd aansluiten?
immers als je hem verkeerdom aansluit brand ie niet.
maar dat is weer niet helemaal waar want als ik op de anode min zet en op de cathode plus en draai de voeding om brand ie ook.

dus wat is de juiste aansluiting zodat het nooit verkeerd kan gaan.

aangezien alle lampjes branden maar in een verkeerde volgorde Plus dat de kerstboomlampjes wel branden in de juiste volgorde met de massa op klem 9 en de stoplichtlampjes wel branden in de verkeerde volgorde met de massa op 10 snap ik niet hoe ik wat verkeerd zou moeten aansluiten.

snappen jullie wat met dit antwoord bedoelt wordt ?


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

tenzij ik met het opbouwen van de lampjes de min zijde van de leds dus de cathode kant gebruikt heb als de plus zijde.

en als ik er goed over nadenk heb ik bij alle lampjes eerst de lange pin onderling verbonden en de kleur draden op de korte pin.

dus daar zou heel goed de fout kunnen zitten want dan werken de de lampjes wel op de plus dus klem 10 en niet zoals het moet de min op klem 9.

zijn jullie het met mij eens dat ik daar de fout heb gemaakt want de kerstboomlampjes branden dus wel op die klem 9 en in juiste volgorde.

zou betekenen dat ik alle bedrading los moet zien te maken van de lampjes en alles opnieuw moet solderen maar dan net andersom.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Henk@

de magneten die ik gebruikt heb zijn 3 mm doorsnee en 1 mm dik


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

ja mannen het is moeilijk maar moet erkennen dat ik een cruciale fout heb gemaakt die me gewoon zes nieuwe stoplichten kost.

heb inderdaad de massa op alle anodes gesoldeerd en de plus op alle kathodes.

aangezien de lampjes met secondelijm in de behuizing zitten geplakt krijg ik die er niet meer uit.

voor de eerste zes heb ik er nog wel in huis maar de geplande voor het plein station Nieuwestad niet meer.

lampjes genoeg maar geen smoelen meer. voor aldaar zal ik wat moet maken, heb de maat dus dat moet lukken maar is wel weer hoop extra werk door mijn eigen dommigheid.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Henk van de Weerdt
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo Jan,
janiegein schreef: 09 mei 2020 10:23 de magneten die ik gebruikt heb zijn 3 mm doorsnee en 1 mm dik
Dat is een kleine magneet, dat zo'n armpje daar al moeite mee heeft. Aan de andere kant is dat ding er ook niet voor gemaakt natuurlijk. ;-)


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

heb vanmiddag de eerste soldeerpunten gehad voor het in elkaar zetten van het bouwpakket van de knipperlichtmodule.

is wel een voor mijn doen hele puzzel maar met geduld kom ik een heel eind.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

tv_man
Berichten: 1439
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door tv_man »

Heb het hele verhaal van de stoplichten doorgelezen, bekend verschijnsel dat van het puzzelen met draadjes. Maar uiteindelijk gaat het werken. Dat markeren van kroonsteentjes is geen gek idee, het is mij al eens voorgekomen dat onder de baan opeens alles gespiegeld werd aangesloten met alle gevolgen van dien.

In het midden van de rotonde bloemen zouden misschien wel leuk staan trouwens. Gewoon gekleurd strooisel ofzo.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Plaats reactie