NS Groentewagens en Geelbanders

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

NS Groentewagens en Geelbanders

Bericht door Ipharra »

Hallo eenieder, enthousiast geworden na het modelleren van de FCS veewagen, ben ik ook maar begonnen met het tekenen van een GW stortwagen, oftewel de geelbander. Heb al met behulp van wat aanpassingsetjes een GW gebouwd maar ik was hier toch niet helemaal tevreden over, dus ook hier gold weer dan maar zelf aan de slag. Heb er een nodig om achter de getrokken treinen via Franeker mee te geven, maar heb ook een foto ontdekt met een 2400, twee maal GW en een Dg, op de spoorlijn naar Franeker, zodat er totaal in eerste instantie 3 stuks gaan komen. Van de Dg heb ik reeds de opbouw in huis en in de primer staan. Ik heb dus het plan opgevat om de drie variaties die er zijn in de zijkant van de wagen te gaan tekenen. Zijn per slotte maar een paar kleine aanpassingen. De eerste wordt een model naar de GW 463 zoals deze in het Spoorweg museum staat. Vanochtend weer zitten stoeien in de tuin met Fusion 360 met als resultaat dat de kopwand als begin klaar is. Ga straks maar weer eens verder met de zijwand. Hou jullie ook hier weer op de hoogte van mijn werk.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ipharra op 02 jun 2020 08:14, 3 keer totaal gewijzigd.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Geelbander GW

Bericht door Ronald2016 »

Dat is ook een mooie wagon. Je bent lekker bezig.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Geelbander GW

Bericht door Ipharra »

Zo weer een dagje verder buiten in de tuin aan het tekenen geweest. Alle drie de zijkanten van de drie varianten nu ook klaar. Wordt morgen dus "hutje bouwen met Jaap", Wanden plaatsen en dan kan het dak erop en de klikbevestiging en versteviging binnenin aanbrengen.

Afbeelding
De versie zoals in het Spoorweg museum.


Afbeelding
Vrijwel dezelfde zijkant, alleen ontbreken hier de schuine U-balken aan de uiteinden.


Afbeelding
en een versie met een U-balk i.p.v. van een stang als versteviging achter de deurvanger.
Laatst gewijzigd door Ipharra op 23 apr 2020 07:21, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Geelbander GW

Bericht door Ipharra »

Zo weer wat bruiner en tussen wat klusjes door het een en ander tot wagenopbouw verwerkt.

Afbeelding


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Geelbander GW

Bericht door Hoontje »

Mooie versie Guus. Ben benieuwd of en hoe ze eruit zien als ze geprint zijn.

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Geelbander GW

Bericht door Ipharra »

Hoi Alwin,

Ik ben ook erg benieuwd, DHL staat zo voor de deur met de eerste print van de FCS veewagen, erg benieuwd hoe die is geworden.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Geelbander GW

Bericht door Hoontje »

Jaah top! Houdt ons op de hoogte als je wilt!

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Geelbander GW

Bericht door Ipharra »

Mooi waardeloos weer DHL, zogenaamd aan de deur geweest en er zou niemand thuis zijn, in deze tijden werkt deze smoes alleen niet. Kan ik hem morgenavond ophalen bij een pickup point, grrr.
Al eerder gebeurd met een pakje, een tijdje geleden, nooit meer iets van gezien of gehoord en klagen helpt ook niet, krijg je alleen maar de standaard antwoorden maar echt helpen, ho maar


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Geelbander GW

Bericht door maarten »

Off topic natuurlijk maar ik heb precies dezelfde (vervelende) ervaringen gehad met DHL, gewoon hele dag thuis geweest en dan zeggen dat er niemand was. :? Of dat ze op een industrieterrein na 8 uur 's avonds of zelfs op zaterdag gaan bezorgen. Gek hè dat er dan niemand thuis is. :x


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Geelbander GW

Bericht door Ipharra »

Na dezelfde perikelen met de GW proefprint te hebben gehad die ik ook had met de ontvangst van de FCS veewagen i.v.m. verzending dan toch nog binnengekomen. De GW had ik al hier en daar aangepast en na een badje wasbenzine van een half uur en een paar dunne laagjes met de Action spuitbus ben ik niet geheel ontevreden over het resultaat voor mijn tweede 3D model. De roosters aan de kopkant en zijkant komen aardig uit de verf. De ventilatie met de gleuven moet nog wat worden aangepast om wat beter te smoelen. Aan de hand van de eerste print van de veewagen en deze print heb ik besloten om terug te gaan naar het "tekenbord" en de nodige wijzigingen en aanpassingen aanbrengen.

Afbeelding


Afbeelding
Binnenkort weer meer als de vernieuwde printen binnenkomen.
Laatst gewijzigd door Ipharra op 23 apr 2020 07:23, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1107
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: Geelbander GW

Bericht door Doolemeister »

Mooi Guus! Ziet er goed uit!
Maak je ze ook beschikbaar voor verkoop?


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Geelbander GW

Bericht door Ipharra »

Hoi Arjan, heb al even wat rondgesnuffeld bij SW hoe een shop op te zetten, verder nog niet echt in verdiept. Als ze naar mijn zin zijn, dan wil ik ze ook beschikbaar maken voor de verkoop.
Laatst gewijzigd door Ipharra op 30 apr 2020 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1107
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: Geelbander GW

Bericht door Doolemeister »

Beste Guus,

Ik ben benieuwd en wacht rustig af.


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel

Jasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 dec 2008 11:03
Locatie: Mora D'Ebre, España

Re: Geelbander GW

Bericht door Jasper »

Wauw dat printen is echt mooi geworden, niet gedacht dat het al zo gedetailleerd kon.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Geelbander GW

Bericht door Ipharra »

Zo weer even een update, de vernieuwde en aangepaste print ontvangen en een eerste laagje primer gegeven. Heb besloten om het dak apart te printen, scheelt een hoop afplakwerk met spuiten en het eindresultaat oogt dan ook veel beter. De eerste foto geeft mijn inspiratie bron weer voor het modelleren van de GW. De achteroplopende Dg is van 3Dbuilder. Verder komt er nog een om met de getrokken boottrein meegenomen te worden als stortwagen, maar dat is een ander draadje. Wordt nu een kwestie van voorzichtig schuren en primeren en dan voorzien van de kleurlaag. Wachten is verder dan nog op de opschriften van Andreas Nothaft voor de GW. Verder merkte ik dat ik door het wagenrood ben dus die ook maar even bijbesteld.

Afbeelding
Ja ik weet het de kap van de voorste wagen zit niet helemaal goed, dat is de nieuwe print, de middelste is de eerste print, met vast dak.

Afbeelding
dit was het eerste idee om deze trein te maken, maar ben hier toch van afgestapt. Was het toch niet helemaal.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Geelbander GW

Bericht door Sibbesuisje »

Heel gaaf Guus, dit word onderhand een zeer goed lijkend model!
Ik vond die foto van je eerste idee ook wel interessant. Het was me nog niet eerder opgevallen dat de Roco geelbanders de verkeerde trap constructie hadden. Nog eens door wat NVBS archief foto's heen gegaan en inderdaad hadden alle Gs-v en geelbanders een 'lange plank' onder de schuifdeuren en zijn die smalle treden alleen gebruikt voor de grotere Gbs wagons.


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1107
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: Geelbander GW

Bericht door Doolemeister »

Zo dat wordt gaaf!


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Geelbander GW

Bericht door Ad_M »

Lijkt mij geweldig om het eindresultaat in je handen te hebben en het smoelt gewoon :D
Heel netjes

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Geelbander GW

Bericht door Ipharra »

En als toegift voor vandaag, alvast de handgrepen aan de deuren gezet, kijken of ik vanavond de rangeergrepen op de kopkanten kan plaatsen. Vooral de deuren hebben nog wat extra schuur aandacht nodig om ze goed vlak te krijgen, maar dat is me bij de Hbissen ook goed gelukt, dus dat komt hier ook wel weer goed.

Afbeelding

Verder iedereen bedankt voor de commentaren tot nu toe, geeft weer energie om hier mee door te gaan.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: NS wagenserie 121 S-CHR/Gs-v en wagenserie 133 GW/Gls (geelbander)

Bericht door Ipharra »

Even een update, het resultaat met losse handgrepen was niet echt naar mijn zin dus het model nog weer aangepast met meegeprintte handgrepen. Oogt toch wat strakker, verder worden er nu vier ventilatoren meegeprint aan de binnenkant van het dak (één reserve), zodat er geen losse ventilatoren hoeven worden aangeschaft. Alles wat er nu nog nodig is, is een onderstel en wat verf en decals voor de opschriften. Andreas Nothaft heeft standaard voor een GW de opschriften in het assortiment en kunnen eventueel op verzoek van een ander nummer worden voorzien. Met vallen en opstaan kom ik er achter wat de mogelijkheden en vooral de onmogelijkheden zijn bij het modelleren, en waar je op moet letten. Binnenkort plaats ik weer wat foto's van de vorderingen. Nu eerst de veewagen afmaken, ben eigenlijk met teveel modellen tegelijk bezig, ook nog een noodbagagewagen op basis van dit model in de pijplijn. Wacht tot het Utrechts Archief weer open gaat om de tekening van de dakindeling te bekijken, ben er ondertussen achter door de schaarse foto's hoe beide zijden van de wagen zijn ingedeeld.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: NS wagenserie 121 S-CHR/Gs-v en wagenserie 133 GW/Gls (geelbander)

Bericht door Ronald2016 »

Worden mooie modellen zo, en een mooie toevoeging in de collectie. Ik neem aan dat als je tevreden bent, ze op shapeways gaan komen?

PS: Het Utrechts Archief is weer open https://hetutrechtsarchief.nl/over-ons/ ... ende-weken


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: NS wagenserie 121 S-CHR/Gs-v en wagenserie 133 GW/Gls (geelbander)

Bericht door Ipharra »

Hoi Ronald,

Bedoeling is dat ik in de loop van volgende week een shop open bij SW en daar komt als eerste dan de NS veewagen FCS beschikbaar, zodra deze gereed is en ik er wat foto's van de wagen bij kan plaatsen. Ik denk dat een week later de drie GW uitvoeringen dan beschikbaar worden in de shop. De nood bagagewagen gaat wat langer duren. Ik heb al gepolst bij het Utrechts Archief maar alles gaat nu volgens afspraak en alleen dringende gevallen krijgen toegang. Eens kijken of ze de tekening toch voor me willen scannen en mailen, zal denk ik lastig worden want deze kan in principe alleen in Utrecht worden bekeken.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: NS wagenserie 121 S-CHR/Gs-v en wagenserie 133 GW/Gls (geelbander)

Bericht door Ipharra »

Zou gisteren al de hernieuwde printen moeten binnenkrijgen. Helaas DHL meldt doodleuk dat ik al twee dagen achter elkaar zogenaamd niet thuis ben. En dit is ook niet de eerste keer dat dit gebeurt, ben er een beetje klaar mee met DHL, en ook dus het bestellen bij SW, laat staan hier een shop starten zodat mensen die spullen bestellen met dezelfde ellende worden opgezadeld. Houdt in dat de hele planning zoals ik die in mijn hoofd had ongeveer een week gaat worden opgeschoven. Misschien toch net als anderen maar een 3d printer aanschaffen en zelf gaan printen. Hopelijk tot gauw met nieuwe updates.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: NS wagenserie 121 S-CHR/Gs-v en wagenserie 133 GW/Gls (geelbander)

Bericht door mikey »

Je tekent en maakt echt mooie modellen Guus. Ik heb er zeker interesse in wanneer het beschikbaar komt (Moet dan wel aanschuiven bij al mijn andere projecten :roll: )

Laat je niet uit het veld slaan bij SW door een lastige DHL bezorger. Meestal als ik een DHL tracé link krijg, vul ik online gelijk de optie in op de DHL site dat het bij een afhaalpunt geleverd mag worden. Dan hoef ik er ook niet speciaal voor thuis te zijn en kan ik het ophalen wanneer het mij uitkomt.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: NS wagenserie 121 S-CHR/Gs-v en wagenserie 133 GW/Gls (geelbander)

Bericht door 3dbuildr »

Guus, ik sluit me helemaal aan bij Mike: mooie modellen! En als ik naar je aangezette handgrepen kijk vind ik dat hartstikke strak :Thumb

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Plaats reactie