stoomloc kiezen twijfel tussen fleischmann en minitrix

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
u43hvs
Berichten: 597
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

stoomloc kiezen twijfel tussen fleischmann en minitrix

Bericht door u43hvs »

Binnenkort jarig, dus wat geld te verbranden. Stoomlocs interesseerden mij tot voor kort niets (NS in n heeft ze niet), maar als je wat video`s bekijkt loopt het water je in de mond.
ben zelf een liefhebber van veel lichtjes en geluiden

Dan kom ik op twee opties van locs die nog een beetje leverbaar zijn
Fleischmann BR 44
https://www.n-spoorstore.nl/nl/n-spoor/ ... -met-sound
en
Minitrix br 003 https://www.dm-toys.de/en/product-detai ... 16031.html

De minitrix heeft verlicht loopwerk en verlicht kolenvuur + sound
De fleischmann heeft sound + verlicht loopwerk

Over de fleischmann zijn op https://www.1zu160.net/scripte/forum/index.php inmiddels 550 berichten geschreven allemaal over de belabberde kwaliteit van het loopwerk, maar ook over het magnifieke geluid.

Over de minitrix vind je verbazend weinig topics op dat forum, maar daar wordt wel melding gemaakt over de mindere kwaliteit van het geluid.
Zijn op dit forum mensen met ervaringen (vooral goede!) over deze modellen.
Of is het fleischmann model wat net op n spoorstore is aangekondigd een al wat beter model ?

vragen, vragen en twijfels


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht

MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: stoomloc kiezen twijfel tussen fleischmann en minitrix

Bericht door MaartenOtto »

Tja de vraag is waar je meer waarde aan wil hechten. Wil je af en toe eens een museumrit rijden met dit ding en dan even goed genieten om ‘m vervolgens een uur op een opstel terrein te parkeren.... Ga dan voor de Fleischmann. Wil je juist dat ie vaak rijdt en heb je geen zin om regelmatig de boel te onderhouden... kies dan de trix. Overigens ben ik wel van mening dat voor een dusdanig bedrag, waar ik een volledig treinstel voor koop wel wat beter mag verwachten van de beide firma’s.


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.

Onderwerp starter
u43hvs
Berichten: 597
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: stoomloc kiezen twijfel tussen fleischmann en minitrix

Bericht door u43hvs »

De loc zal geregeld de benen strekken


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht

thevandijks
Berichten: 430
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: stoomloc kiezen twijfel tussen fleischmann en minitrix

Bericht door thevandijks »

Ik bezit de 01 en de 03 van Minitrix, mooie locs met toch wel een mooi geluid. Doen het goed, eigenlijk nooit een probleem gehad. R1 doen ze niet, R2 gaat wel. Probleem is de trekkracht, ik heb eigenlijk nooit meer dan 4 rijtuigen aan de haak. Is wel behoorlijk aan de prijs, maar ja wat is er nu wel goedkoop in onze hobby!

Groet Hans


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: stoomloc kiezen twijfel tussen fleischmann en minitrix

Bericht door Jeroen »

Beurzen zijn vrij goedkoop momenteel!


Afbeelding

Johan160
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 feb 2020 14:07

Re: stoomloc kiezen twijfel tussen fleischmann en minitrix

Bericht door Johan160 »

Ik heb een Fleischmann BR44 met sound en ben er erg tevreden over. De trekkracht is redelijk, geluid subliem. Het drijfwerk moest inderdaad even inlopen want het bleef regelmatig vastzitten. Maar dat is nu over. De manier waarop ze de decoder hebben ingesteld vind ik erg mooi: je draait de knop open en er komt eerst een hoop gesis, dan komt de loc langzaam in beweging met harde exhaust slagen en versneld heel geleidelijk, net echt. Zodra je de knop weer terugdraait zwakt het geluid af en hoor je zelfs het rammelen van het drijfwerk. Er is ook een functie dat je de loc “tevreden” op constante snelheid kunt laten rijden, dus niet met die constante tsjoek tsjoek maar een zachte roffel. E.e.a. Is ook nog verder in te stellen met een Sprog o.i.d. Zo heb ik de tijd verlengd dat de cylinderslagen dempen bij vaart verminderen. Zo kun je natuurgetrouw een station binnenrijden zonder cylindergeluid, alleen gesis en remgeluid. Kortom: erg mooi allemaal!

Ik kende dit soort geluid alleen van Soundtraxx decoders in Blackstone H0n3 locs. Maar nu is het eindelijk doorgedrongen tot N. Nu de rest van de fabriekanten ook nog overstag en zijn we van het plastic speelgoed geluid af....😉😀

Veel succes met het maken van je keuze!
Johan.



Onderwerp starter
u43hvs
Berichten: 597
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: stoomloc kiezen twijfel tussen fleischmann en minitrix

Bericht door u43hvs »

Ja moeilijk hoor zo een keuze. Trekkracht is voor mij geen issue. Ik heb 1 wagon uit dat tijdperk.


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht

thevandijks
Berichten: 430
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: stoomloc kiezen twijfel tussen fleischmann en minitrix

Bericht door thevandijks »

Je kan dan ook nog denken aan de BR 82 van Piko, geluid is werkelijk heel mooi. Is natuurlijk wel een tenderloc voor de zware rangeerdienst, maar wat let je dan om de loc in te zetten voor een museumtreintje? Ik gebruik hem bij de mijn om af en toe wat kolenwagens te verplaatsen.
Maar als je aan een loc denkt in deze zware goederendienst is een 44 natuurlijk geweldig, denk ook nog even dat Fleischmann ook nog met een BR 23 komt, is ook een mooie machine.

Groet Hans



Onderwerp starter
u43hvs
Berichten: 597
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: stoomloc kiezen twijfel tussen fleischmann en minitrix

Bericht door u43hvs »

Hans, maar die br 44 is wel heel fraai, zeker met een olie tender, dan valt die minder uit de toon tussen de diesels


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht

thevandijks
Berichten: 430
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: stoomloc kiezen twijfel tussen fleischmann en minitrix

Bericht door thevandijks »

Ja vooral met olie tender zoals we hem kennen uit laatste jaren in Duitsland!

Nou suc6 met het kiezen!

Groet Hans



Johan160
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 feb 2020 14:07

Re: stoomloc kiezen twijfel tussen fleischmann en minitrix

Bericht door Johan160 »

Wat ik nog vergat: ook de wielen draaien vrij synchroon met de uitlaatslag, iets wat je bijna nergens ziet. Behalve dan weer bij Blackstone, maar daar zit een optische sensor aan de motor zodat de decoder altijd weet wanneer hij geluid moet maken.

Ik vind het persoonlijk altijd jammer als je op een beurs een peperdure spoor 1 loc ziet rijden waarbij het cylindergeluid totaal niet synchroon loopt met de wielen en de full power uitlaatslag hoorbaar blijft totdat hij helemaal stil staat.

Maar misschien ben ik wel een zeurpiet......

Groeten, Johan.



thevandijks
Berichten: 430
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: stoomloc kiezen twijfel tussen fleischmann en minitrix

Bericht door thevandijks »

Nee een perfectionist. Nu ga ik er ook op letten! _o_

Groet Hans



Onderwerp starter
u43hvs
Berichten: 597
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: stoomloc kiezen twijfel tussen fleischmann en minitrix

Bericht door u43hvs »

Ik heb de fleischmann br44 gekocht 5 minuten op de baan gehad en toen rap omgeruild voor een piko 2400.
Op geleidende wissels kortsluiting. Bij een lichte bocht lopen de wielen uit de rails. Wel een magnifiek geluid


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht

MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: stoomloc kiezen twijfel tussen fleischmann en minitrix

Bericht door MaartenOtto »

Prachtig, maar dus onbruikbaar. Meteen retour afzender. Dat geld kun je beter besteden aan een model waar je meer plezier aan gaat beleven.


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.

ollie
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mei 2016 06:38

Re: stoomloc kiezen twijfel tussen fleischmann en minitrix

Bericht door ollie »

Goede morgen Hisko de vries omtrent stoomlocomotieven welk br nr.dan ook of merk neem eens een kijkje op you tube bij Michas Moba Welt deze heeft heel veel info en voorbeelden en is erg behulpzaam.
mvg.ollie



Onderwerp starter
u43hvs
Berichten: 597
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: stoomloc kiezen twijfel tussen fleischmann en minitrix

Bericht door u43hvs »

De keuze is al gemaakt heren. Het is geen stoomloc geworden


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht

thevandijks
Berichten: 430
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: stoomloc kiezen twijfel tussen fleischmann en minitrix

Bericht door thevandijks »

u43hvs schreef: 22 mei 2020 09:42 De keuze is al gemaakt heren. Het is geen stoomloc geworden
Er zijn echt wel stoomloc's die het wel goed doen hoor, denk aan de Piko 82 en de Minitrix 01 of 03. De 44 ziet er prachtig uit, en heeft een hele mooie sound, maar door de grote van de loc is het een lastige loc voor wissels en kleine bogen. Maar een 2400 is een heel goede keuze, ik ben er blij mee!

Groet Hans



Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: stoomloc kiezen twijfel tussen fleischmann en minitrix

Bericht door Nijboer »

De BR44 is inderdaad een geval apart.
Ik heb er ergens op dit forum ook een hele geschiedenis over geschreven. De loc is echt mooi, maar is enorm gevoelig voor minder goed gelegde
rails. En die van mij had een voorloopwiel dat er net niet ver genoeg op de as gezet was wat ook steeds ontsporingen veroorzaakte.
Nu ik dit allemaal verbeterd heb, gaat het stukken beter. Absoluut een aanrader.


Plaats reactie