GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Norman;

de rotonde aankleden is nog een open boek.

zoek eigenlijk eerst nog naar een monument wat meer opvalt dan het tot nu gebruikte prieelachtige ding.

denk daarbij aan een sokkel met een ruiter te paard maar die kan ik niet vinden.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

ben wat betreft het in elkaar zetten van de knippermodule klaar.

Afbeelding

naar mijn idee netjes gesoldeerd;

Afbeelding

voor ik dat ding kan testen zal ik eerst een gebruiksaanwijzing cq handleiding moeten hebben hoe dat ding aan te sluiten en te gebruiken .

heb al gegoogeld maar vind alleen maar aansluitingen voor in een auto en dat zoek ik dus niet.

hebben jullie een idee waar ik dat kan vinden of moet ik Velleman daar apart om vragen?


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

ik heb denk ik een passend standbeeld gevonden.

de binnenrotonde heeft een doorsnee van 9 cm

het standbeeld geeft een maat aan van 54 mm

denken jullie dat dit wat is???

Afbeelding


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 647
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Sibbesuisje »

Hoi Jan,
Op zich wel een leuk ding voor een standbeeld. Wel een beetje napoleontische stijl, iets wat buiten Frankrijk misschien minder logisch is.
Heeft natuurlijk nog wel een goede lik grijze verf nodig ;)

Succes, ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden.


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door tv_man »

Als bij dat soort figuren de maat staat aangegeven als 54mm betekent het dat een gemiddeld mens 54mm op ooghoogte is. Een heel ruiterfiguurtje kan zo dus 10cm groot zijn. (dus ik neem aan dat je het figuurtje zelf nog niet in huis hebt en de stijl van het figuurtje doet vermoeden dat het 54mm is.)

Maar tinnen soldaatjes/wargamefiguren zijn zeker iets die goed zouden kunnen werken.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

hoi Sander,

buiten het feit om dat dat dingetje in grijs/groen brons geschilderd zou moeten worden denk ik niet dat de napoleontische stijl zal opvallen.

als ik zo in gedachte de beelden bedenk die ik in Nederland zie staan ken ik 99% van die figuren ook niet laat staan dat ik me afvraag uit welke tijd dat zou kunnen zijn of uit welk land die gasten afkomstig zouden kunnen zijn.

het gaat tenslotte om een stukje aankleding :D


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door tv_man »

Met zo een standbeeld kan je ook een stukje geschiedenis bedenken voor de wereld van de treinbaan. "28mm wargame figures" is de zoekterm waarmee je heel veel gaat vinden.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Norman;

heb hier op die website een uurtje zitten snuffelen en had wat gevonden maar bij bestellen blijkt dat die mensen alleen maar PAY PALL als betalingsmethode accepteren wordt dat niks.

simpel omdat ik problemen zat heb gehad met Pay Pall. en ik wil niet weer daar een rekening openen.
ben ongeveer vijf jaar bezig geweest om van die opdringerige gasten af te zijn.

dus helaas maar dank voor suggestie.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

terug naar mijn knipperlichtmodule.

heb er 12 volt opgezet en jawel er brand het rode lampje.

maar dan, wat moet er op die drie aansluitingen?

eerste heet =NO
tweede heet = COM
derde heet = NC

zal daar toch iets aan moeten hangen om te kunnen testen of er wat wil knipperen.

wie helpt???


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

tijdperk3
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 jan 2018 17:49

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door tijdperk3 »

Jan, die 3 aansluitingen zijn van het relais op de print. Daar kun je knipperbollen mee schakelen. Een led van de knipperbol op de NC. In detail zou dat zijn de anode van de led op de +5 v. De kathode van de led ( wat normaal gesproken het korte pootje is) via een weerstand naar de NC. Op COM sluit je de - van de 5 v aan. Als je de print dan onder spanning zet( de 12 v) zou het relais in en uit moeten schakelen. En daar mee ook de led. Het zou kunnen dat je met een schroevendraaier de instelpotmeters even moet verdraaien om de boel aan de praat te krijgen.


Groeten, Peter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Peter;

ik ben waarschijnlijk erg dom maar als ik op de com de - 5 volt zet waar laat ik dan de + van die 5 volt als er op het spanningskanaal al 12 volt + en _ staat???


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door tv_man »

De ene 5V op de COM en de andere 5V op de NO (normaal open) zodat wanneer hij wordt ingeschakeld aan de 12V kant het relais stroom doorlaat aan de 5V kant.

De NC (normaal closed) kan je gebruiken als je het ledje normaal aan wilt hebben en wanneer de print onder spanning komt te staan hij uitschakelt.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

tijdperk3
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 jan 2018 17:49

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door tijdperk3 »

janiegein schreef: 10 mei 2020 14:29 Peter;

ik ben waarschijnlijk erg dom maar als ik op de com de - 5 volt zet waar laat ik dan de + van die 5 volt als er op het spanningskanaal al 12 volt + en _ staat???
Dom niet Jan. Alleen wat onwetend misschien De 12 v gebruik je om de print te voeden. Zie ook op het schema dat een paar berichten ook op de foto staat. De 5 v heb ik apart genoemd om daar alleen de led mee te voeden. +5v aan de ene kant van de led. Andere kant van de led weerstand. De andere draad van de weerstand op NO. En op COM de - van de 5v. Als het relais nu schakelt heb je een gesloten stroomkring voor de led. Edit: nu ik mijn verhaal teruglees denk ik dat je vraag beter snap. De 12 v wordt wel op het printje aangesloten, MAAR deze 12v zit NIET aan de nc, com of no. Deze 3 zijn alleen de contacten van het relais en die moet je apart aansluiten. In feite alleen een schakelaar waar jij zelf een functie voor verzint. En in jouw geval dus de knipperbollen.


Groeten, Peter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

onderstaand filmpje laat zien dat ik het heb begrepen en dat knipperding werkend heb.
had alleen de beschrijving van dat ding ook verkeerd begrepen omdat ik dacht dat er meerdere verschillende schakelingen mee gedaan konden worden zodat ik meerdere groepen lampjes apart kon laten knipperen. maar omdat te kunnen bereiken moet ik dus meer of meerdere van deze units gebruiken. of is er een mij onbekende truc voor om dit met dit ding te doen.

ook is op filmpje te zien de stoplichtregelaar die ik nu WEL met de ledjes werkend heb.
voordat ik nieuwe stoplichten kan bouwen ( de reeds gebouwde kan ik niet meer uitelkaar halen zonder ze kapot te maken ) moet ik nog wachten op China waarvandaan een X-aantal 2 mm lampjes onderweg zijn waarbij ook orange lampjes waarvan ik denk dat die mooier staan in de stoplichten dan de gele.

https://youtu.be/_9CAZoFPlcw

we gaan in iedergeval knipperbollen maken met 3 mm lampjes.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

tijdperk3
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 jan 2018 17:49

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door tijdperk3 »

Netjes Jan,

Heb je toch mooi voor elkaar gekregen. :Thumb


Groeten, Peter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

nu ik de knipperbollen aan het maken ben is de volgende vraag;

op het stationsplein heb ik 9 zebrapaden getekend. X 2 knipperbollen per zebrapad is 18 knipperbollen.

denken jullie dat alle 18 knipperbollen tegelijkertijd moeten knipperen of moet ik er nog één of twee modules bijmaken zodat niet alles tegelijkertijd
gaat of wordt het dan weer een kermisachtig iets???

wat denken jullie hierover.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door maarten »

Voor mezelf zou ik het anders doen maar in jouw geval zou ik het niet te moeilijk maken en ze tegelijk schakelen.

Ik zou voor mezelf bijvoorbeeld denken aan een elektronische dobbelsteen. Die werkt dan als toevalsgenerator zodat niet steeds dezelfde knipperbollen gaan branden. In plaats van elke led een opto-coupler om het betreffende zebrapad te 'beveiligen'. De start-drukknop sturen met een NE555 die als astabiele multi vibrator is geschakeld (bijvoorbeeld steeds 5 seconden aan en 5 seconden aan). Maar dat is gewoon even een snelle gedachte, het kan misschien sneller/makkelijker. ;) Er zit overigens wel een maar aan, op het moment dat je 'gooit' verwacht ik dat de ledjes 'wild' gaan knipperen, je knipperbollen gaan dan vrolijk mee-knipperen. Dat wil je natuurlijk niet. Daarnaast is een NE555 redelijk constant waardoor je mogelijk vaak hetzelfde 'getal gooit' (en dus dezelfde knipperbollen gaan knipperen). Daarmee is dit eigenlijk geen goede oplossing... 8)7


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Wordt het niet meer een soort van Rad van Fortuin met het idee van prijsrijden😀

Nee dat wordt te kermisachtig denk ik en ja veel te moeilijk voor mij.

Maar allemaal tegelijk? Ik weet het niet.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

gisteren werd ik diverse keren gestoord door allerhande zaken in en om huis waardoor ik een beetje kriegel werd omdat ik nu eenmaal bezig ben met de nodige priegelzaken.

dit pikte mijn vrouw ook op en gisteravond na het eten zei ze ik heb een cadeautje voor je.

Afbeelding

ik kon alleen maar glimlachen. :D


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

soms scheelt het best wel als je niet gestoord wordt :lol:

en zo kreeg ik de tijd om de eerste vier knipperbollen te maken En te plaatsen.

de eerste twee;

Afbeelding

en nog eens twee zodat er vier voor het stationsgebouw staan;

Afbeelding

nu nog veertien te gaan en daarna aansluiten.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 765
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door mini rijder »

janiegein schreef: 11 mei 2020 16:31 Maar allemaal tegelijk? Ik weet het niet.
Je kan een deel op de tweede uitgang aansluiten. Deze gaan dan aan als de andere uit gaan, en andersom.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

In jip en janneke svp HOE???


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

tijdperk3
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 jan 2018 17:49

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door tijdperk3 »

janiegein schreef: 12 mei 2020 19:59 In jip en janneke svp HOE???
Je hebt de NO uitgang nog over op de klemmenstrook. Daar kun je dezelfde truc uithalen met de 5v , led en weerstand. Een voorwaarde is dan wel dat - van de 5v op de COM moet zitten. COM is de afkorting van Common( gemeenschappelijke). NC is normally closed. ( Normaal gesloten) . Als het relais niet aangestuurd wordt heb je dus een schakelverbinding tussen COM en NC. Als het relais schakelt krijg je een verbinding tussen COM en NO. Normally open ( normaal open). Heb je hier iets aan???


Groeten, Peter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Dat is dus eigenlijk simpel.
Ik wissel de huidige 5 volt + en - gewoon om.
Dus + op de com en dan de NO en de NC worden dan beide -

Morgen uitproberen.

Voor zover ik het snap lijkt me goed plan TOP.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

mini rijder; tijdperk 3;

heren ik heb gedaan zoals jullie het hebben uitgelegd.

onderstaand filmpje laat zien draadjes netjes + op COM en twee maal - NO en NC.

hiervandaan naar apart kroonstje met in het midden de COM en de buitenzijden NO en NC.

zo zou het apart moeten knipperen maar filmpje laat zien dat dat niet zo is.

https://youtu.be/Lu8fjCNtCyg

wat heb ik verkeerd gedaan????


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie