GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 765
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door mini rijder »

Hoi Jan,

Mijn tekenkunsten in paint zijn niet zo geweldig, maar een plaatje is meestal duidelijker dan woorden.
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (41.64 KiB) 2762 keer bekeken
De ledjes heb ik voor het gemak als een lampjes symbool getekend, en de krulstaartjes moeten de weerstanden voorstellen.
Als je het zo aansluit, dan zou het moeten werken.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Als filmpje goed bekijkt heb ik het zo aangesloten.
Geel is de +
Blauw is de -
Uiteraard zitten de ledjes goed oftewel korte pootje - en lange pootje +


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Spoor010 »

" gisteren werd ik diverse keren gestoord door allerhande zaken in en om huis waardoor ik een beetje kriegel werd omdat ik nu eenmaal bezig ben met de nodige priegelzaken. dit pikte mijn vrouw ook op en gisteravond na het eten zei ze ik heb een cadeautje voor je." :idea:


Maar als je priegel zaken klaar zijn en je krijgt honger, vind je hopelijk niet zo'n tweede bordje op de keuken deur ! :lol:


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.
Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 765
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door mini rijder »

Hoi Jan,

In het filmpje zit de 5volt voeding verkeerd aangesloten.
Het blauwe draadje van je voeding moet aan de COM, de gele aan de middelste klem van je kroonsteen.
Van de buitenste klemmen, sluit je er één aan op NO, de andere op NC.
Je voeding moet dus maar met één draad aan je relais vast zitten.

Groetjes: Robby



tijdperk3
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 jan 2018 17:49

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door tijdperk3 »

janiegein schreef: 13 mei 2020 18:28 Als filmpje goed bekijkt heb ik het zo aangesloten.
Geel is de +
Blauw is de -
Uiteraard zitten de ledjes goed oftewel korte pootje - en lange pootje +
Hallo Jan, ik denk dat het beter gaat als je gele draad die naar het printje loopt weghaalt. Dan hou je 1 gele draad over naar de kroonsteen. En de 2 blauwe draden van de - naar de print ook weg. Dan is de COM nu leeg. En heb je 2 blauwe draden van de leds naar de print. Als laatste leg dan je 1 blauwe draad van de - naar de COM. Dan zou het moeten werken. En dan is het precies zoals schema van Minirijder
NOTE:
Zie net dat hij ook al gereageerd heeft.


Groeten, Peter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

oke, heb het zo gedaan zoals zowel Robby als Peter het hebben verteld.

nu brand/knippert wel de led verbonden met NC maar de led verbonden met NO niet.

verbind ik met losse draad NO en NC branden/knipperen ze allebei tegelijk.

Afbeelding

betekend voor mij dat NO geen verbinding heeft/maakt met COM. relais toch niet goed??? of doe ik het weer fout. :(


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door tv_man »

Misschien zit het ledje verkeerd om? (op de foto was lastig te zien)


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

tijdperk3
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 jan 2018 17:49

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door tijdperk3 »

Dat klinkt als een haperend relais.
Heb je nog een andere print om te proberen?
Het zou kunnen dat met de eerste experimenten het relais een kortsluiting aan het in en uitschakelen was.
Dan zou het kunnen dat door warmte een kant (NO) nu geen verbinding meer kan maken.


Groeten, Peter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

neem aan dat dit schakelgebeuren allemaal zit in dat grote blauwe blok.

zou ik daarvan een eventueel zo dat leverbaar is los nabestellen en dat deze weer lossolderen of gaat dat niet.

kan waarschijnlijk beter om een nieuw setje te bestellen en deze erbij houden zodat er drie verschillende knippermomenten kunnen worden gecreëerd


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Ronald216
Krijg bericht dat jij wat hebt geplaatst maar zie niets?


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door maarten »

Dat grote blauwe blok is het relais. Als je hem duidelijk hoort klikken dan zou ik er van uit gaan dat ie functioneert, die dingen gaan niet zo snel kapot eigenlijk. Als je niets hoort klikken dan zou ik het in de schakeling zoeken, dan kan het dat het relais niet wordt aangestuurd en/of dat je voedingsspanning te laag is. Je kunt hem uiteraard wel vervangen als je wilt.

Heb je een multimeter om (ohms) door te meten?

Overigens het draadje waar je de ledjes mee voedt is voor mij een gruwel, de kans op sluiting is door de losse adertjes erg groot. Dat wil niet zeggen dat het meteen kapot gaat maar het helpt zeker niet bij het zoeken naar storingen.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

maarten;

ik heb de multimeter erop gehad.
ja je hoort dat ding netjes klikken.

de multimeter meet netjes vijf volt
zet ik multimeter op geluid dus als ik de pinnen tegen elkaar houd geeft dat een piep.

als één van de pennen op de COM zet en de ander op NO hoor je niets
zet ik één pan de pennen op d COM en de ander op NC hoor je de piep gelijk in het ritme van het klikken.

betekend dus dat de NO niet meedoet en dat zit in dat blauwe ding.

heb hierover al contact met leverancier en wacht daar op antwoord.

en jouw gruwel over mijn voedingsdraad begrijp ik maar dat werkt al probleemloos 13 jaar zo moet alleen af en toe de draad weer goed in kroonsteentje zetten. dat gevlochten mantel dus de massa laat zich simpelweg niet vertinnen. dus ik doe af en toe dat losse borstel stukje vernieuwen en werkt weer feilloos. :mrgreen:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

tijdperk3
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 jan 2018 17:49

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door tijdperk3 »

Jan , ik zat nog eens naar je soldeerwerk te kijken. Je zou de pennen van het relais, idd dat blauwe blok, nog eens kunnen solderen. Misschien dat het een "kouwe las" is. Dan zit er wel tin aan. Maar is er geen verbinding. Anders blijft alleen het vervangen van het relais over. Issie toch echt stuk.


Groeten, Peter
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 564
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door fenix »

Hallo Jan,

Wat Peter net schrijft heb ik ook eens bekeken en het zou mij niets verbazen als daarin de oorzaak ligt.
In plaats van op de schroefjes meten met je piepertje kun je eens aan de onderzijde meten direct op de
pinnen van de print/relais. In de afbeelding heb ik ze rood omcirkeld.

Als je daar wel piepjes krijgt, inderdaad je soldeer verbindingen nog eens overdoen.

Succes,
Fenna
Bijlagen
relais.jpg
relais.jpg (123.23 KiB) 2613 keer bekeken


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Hallo allemaal,

bijzondere dank voor het meedenken van allen die mij hiermee wilden helpen.

op aanraden van Robby om alles nog eens goed door te lopen en vooral Peter die mij erop attendeerde dat ik waarschijnlijk een koude lasverbinding had en Fenna het daar mee eens was.

heb vanmorgen de soldeerbout gepakt en alle verbindingen opnieuw laten vloeien en eventueel wat soldeer erbij zodat nergens maar ook nergens de koperen ondergrond meer te zien is.

het resultaat!!!!!! :lol: :D

https://youtu.be/JoV40plo-Pc

nogmaals dank en lof voor alle meedenkers ook die buiten het forum om!. _o_

ik ga verder met het maken van de knipperbollen daar heb ik nu alle tijd voor zonder de grijze cellen te hoeven overbelasten waarom dat ding niet deed wat ie moest doen.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Ronald2016 »

Mooi dat het werkt, weer een leuk effect op de baan.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 564
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door fenix »

Hallo Jan, fijn dat het nu voor elkaar is :)

groetjes, Fenna



tijdperk3
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 jan 2018 17:49

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door tijdperk3 »

Succes met de knipperbollen puzzel, Jan. Blij dat de schakeling nu wel werkt. :Thumb :D


Groeten, Peter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

ondanks weer een behoorlijke reuma aanval en mijn handen wel lijken of ze zo uit de diepvries komen heb ik voor vandaag de 18 knipperbollen klaar.
Het ging met de nodige stramheid en daardoor de nodige pijn maar naast het bijbehorende gebibber toch voor elkaar gekregen.
oke de één wat beter geslaagd dan de ander maar dat zal als ze geplaatst zijn niet meer opvallen.

Afbeelding

dit zijn er veertien van de achttien. de overige vier stonden al voor stationsgebouw.

morgen maar eens kijken of het lukt om ze op de baan geplaatst te krijgen en dan maandag hopelijk aangesloten.

Hoop ook volgende week de orange lampjes voor de stoplichten binnen te krijgen dus kan ik ook dat verhaal weer mee verder.

één ding is zeker en dat is dat ik zonder jullie hulp bij lange na niet zo ver gekomen zou zijn.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2002
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Bjor »

Jan,

Ontzettend leuk gedaan. Jammer dat er geen bolvormige, oranje leds zijn, maar ik vind het héél leuk.
Je Preisertjes zullen je dankbaar zijn ;)

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

17 knipperbollen zijn nu geplaatst en helaas moet ik er ééntje overdoen omdat er een draadje is losgeschoten :oops:

daarnaast moet ik weer terug de schoolbanken in want ik kan niet meer tellen blijkbaar.

de eerste tekenen van seniele aftakeling die horen bij het ouder worden??? :mrgreen:

ipv 9 zebrapaden zijn het er tien dus ik mag naast die éne herstellen er nog twee bijmaken.

moet wel stellen dat de aanblik door al die knipperbollen het straatbeeld de boel wel wat verlevendigd wordt. :D

dus ik vermaak me wel weer vandaag.

gelukkig zijn mijn handen iets beter bestuurbaar door een iets mindere stramheid door de reuma.

dus wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

zoals jullie weten heb ik dus die stoplichten gemaakt.
daarbij heb ik als kleur voor de lampjes gebruikt rood,geel en groen.
nu vind ik dat ondanks dat die kleurtjes in het gekochte setje zaten dat de kleur geel voor mij onnatuurlijk aandoet omdat WIJ nu eenmaal gewend zijn aan de kleur oranje in onze stoplichten.

nu is het op zich al een behoorlijk priegelwerk om die ledjes in het stoplichtframepje te prutsen en dat zo ook nog eens niet klemvast zitten.
ik heb daarom een druppie secondelijm gebruikt om ze vast te zetten.

nu ik dus die gele ledjes wil omwisselen voor oranje kom ik mezelf tegen want als ik de gele ledjes wil verwijderen breekt het "huis" in twee stukken.

ik heb om die reden een potje kristal klear bij H@ns besteld in de hoop dat dat wel lijmt maar niet muurvast. zodat mocht er een ledje sneuvelen dit redelijk simpel te vervangen is.

weten jullie de precieze gebruiksaanwijzing van dat spul want dat staat er wel op maar mijn Engels is te minimaal om dit goed te vertalen.

wie verteld mij dit in Jip en Janneke?


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2002
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Bjor »

Jan,

Kristal Klear werkt ook als lijm met geen al te grote hechtkracht (maar sterk genoeg voor jouw ledjes.)
De doet met een kaasprikkertje een klein beetje Kristal Klear aan het ledje en schuift hem in de behuizing.
Dan een paar uur laten drogen. Kristal Klear is wit als het vloeibaar is, maar het droogt glashelder op. Je ziet er dus niks van.
Wil je een ledje later losmaken, dan eventueel een beetje water erop, en je kunt hem er uit halen.

Je had even goed boekbinderslijm kunnen gebruiken. Droogt ook transparant op en lost op in water.

Succes,

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

dank je wel ben voor deze uitleg.

ga ermee aan de gang zodra ik de ledjes binnen heb.
deze zijn onderweg en hangen al 14 dagen in de lucht dus het wordt tijd dat ze gaan landen.

blijven afwachten dus en niet alleen de ledjes maar tig zaken meer die ergens tussen China en Nederland zich bevinden.

door de Corona is de verzendprogramma daarvandaan een drama.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door tv_man »

Misschien een heel klein beetje verdunde rode verf op het gele ledje zodat de kleur een beetje meer oranje wordt? Valt te proberen want desnoods kan je ze altijd nog vervangen. Tenzij de ledjes al allemaal losgemaakt zijn.

Verf wel goed laten drogen voordat je ze gaat testen.

En Kristal Klear werkt inderdaad goed voor dit soort dingen. Ook voor raampjes van maximaal ongeveer 5mm.

En pakjes uit China is een ramp nu. Ik zit al twee maanden te wachten op een bestelling uit die richting.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Plaats reactie