analoog heen en weer

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
MINITRIX104
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 okt 2019 21:23

analoog heen en weer

Bericht door MINITRIX104 »

Doordat ik meer aan huis gebonden ben ,een n.spoor baan opgezet .De baan bestaat uit drie lagen ,onder de haven daarvan kan rechtsaf naar een industrie gedeelte van 160x50 of linksaf onder de baan komt dan boven op het station deze lagen zijn digitaal daarboven komt de laag stad ,daar moet een analoge tram gaan rijden en dat is het probleem die bovenlaag is 180x 28 met aan een kant 50 cm te weinig om een lus te maken .mijn vraag is ik wil die tram door de winkelstraat laten rijden aan het eind een stukje berg in, daar stoppen en dan weer terug zonder mijn inmenging naar de andere kant een loods in en dan weer vice versa .Is dit mogelijk ?Dank vast Nico


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3888
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: analoog heen en weer

Bericht door Jeroen »

Hoi Nico,

Zeker is dit mogelijk. Zoek maar eens op een Pendelautomaat. Ik heb er hier eentje van Viessmann en dat werkt heel makkelijk en prima!

Grtz,

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 912
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: analoog heen en weer

Bericht door Frank_N »

H@ns heeft een goede:
https://www.n-spoorstore.nl/nl/n-spoor/ ... mitstart=0
Met wat zoeken op "pendelautomaat modelspoor" vind je er nog veel meer.


Groet van Frank

Onderwerp starter
MINITRIX104
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 okt 2019 21:23

Re: analoog heen en weer

Bericht door MINITRIX104 »

Hallo Jeroen en Frank .Hartelijk dank voor de reaktie ik ga er mee aan de slag



FidOo
Berichten: 5639
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: analoog heen en weer

Bericht door FidOo »

Ik heb voor een beurs diorama gebruik gemaakt van zo'n pendelautomaat van www.modelspoorelektronica.nl

Deze werkte de gehele beurs prima en waren betaalbaar en eenvoudig in te stellen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Nijboer
Berichten: 899
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: analoog heen en weer

Bericht door Nijboer »

Lekker zelf maken (met bijvoorbeeld een Arduino) !
Onderdelen zeer goedkoop bij ome Ali te verkrijgen.



Onderwerp starter
MINITRIX104
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 okt 2019 21:23

Re: analoog heen en weer

Bericht door MINITRIX104 »

Naar aanleiding van de reakties op mijn vraag een H.Tronic pendel automaat aan geschaft bij Conrad
Nou weet ik niet of in dit geval goedkoop -duurkoop is als je de prijs verschillen ziet ,maar ik heb het geinstalleerd zoals in de beschrijving staat alleen het werkt niet De tram rijd ,valt stil in de rail onderbreking met de diode ,het rode lampje op de print gaat uit ,na een bepaalde tijd weer branden ,maar de tram komt niet los ik moet dan via de transformater open zetten en een kontje geven dan gaat hij naar de andere kant maar blijft ook daar stil staan maar het moet toch uit zich zelf gaan en niet via de trafo.Van de drie dubbele klemmen gaat links vanaf de rail de middelste de rijstroom uitgang van de treintrafo ( A is uitgang E is ingang ) en als alles goed werkt de laatste klemmen via de schakelaar met de lichtstroom uit gang van de trafo en hier valt het bij mij stil Ik heb 30 jaar bus en tram ervaring ,maar hier kom ik niet uit .Ik gebruik nu 2 trafo,s de een als rijstroom en de ander als netstroom
maar moet ik soms een aparte rijstroom trafo aanschaffen ?
Als het niet lukt kijk ik maar bij de suggestie van Fido bij modelspoor electronica ,maar die is tijdelijk uit de lucht
Maar ik wacht eerst de eventuele oplossingen af .Dank je wel: Nico



garco
Berichten: 253
Lid geworden op: 01 apr 2013 20:36

Re: analoog heen en weer

Bericht door garco »

Wellicht dit topic verplaatsen naar 'Vraagbaak'?

Ik heb ook zo'n pendelautomaat gehad van Conrad trouwens en die werkte altijd prima. Wellicht dat de electronica expert nog iets kunnen roepen?


Gr. Tjarco
-------------------------------------------------------------------
Scandinavisch N-spoor -- bezig met overstap naar SNCF
https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2082
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: analoog heen en weer

Bericht door Robert_N-Nm »

En ook dat kan geregeld worden.

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)

tijdperk3
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 jan 2018 17:49

Re: analoog heen en weer

Bericht door tijdperk3 »

Ik heb nog eens nagedacht over deze schakeling, maar snap het nog niet helemaal. In de geb. aanwijzing staat dat de loc/tram eerst naar station B moet rijden.
Als dat niet gebeurt is het vrij logisch dat het systeem faalt. De diodes staan dan "verkeerd" en de diode in blok A blokkeert dan de spanning. De tram kan niet meer weg rijden. Als ik het verhaal lees van de TS is dat niet het geval en is wat "extra " spanning genoeg. Of de tram wordt per ongeluk naar zone C geduwd en kan dan opeens wel rijden, geen diodes die meer in de weg zitten . Tot het andere blok bereikt wordt waar je weer in dezelfde situatie belandt.

In dit geval zegt de geb.aanwijzing : polariteit van zone C omwisselen.
Dus omwisselen van zone c zou ik zeker even proberen. En dat geldt dan dus voor de rijtrafo. De voedingstrafo voor de schakeling zal dit probleem niet oplossen.


Groeten, Peter

piksov
Berichten: 1402
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: analoog heen en weer

Bericht door piksov »

Ik heb ook even gekeken, wat een vage handleiding zeg ....

Gelukkig hebben ze ook het schema beschikbaar bij conrad op de website....

Je moet een spanning (wisselspanning of gelijkspanning maakt niet uit) aansluiten van 15 tot 18 volt op beide W aansluiting.

Op de beide E (van eingang) moet je gelijkspanning treintrafo aansluiten.

Op beide A (van ausgang) moet je de de rails aansluiten.

(eventueel mag je de A en E aansluitingen ook wisselen mocht je dat toevallig zo hebben aangesloten, het relais poolt alleen om)

Ik zou de diodes even vergeten en de tijd zo kort mogelijk instellen.

Dan moet je treintje heen en weer rijden, maar zal wel tegen het stootblok rijden (en door het stootblok heen proberen te rijden)

Dit zou gewoon moeten werken.

Later kun je dan diodes toevoegen om te voorkomen dat de treintjes tegen het stootblok lopen

Guus


Plaats reactie