Schwerer Schienenpanzerspähzug Diorama

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Schwerer Schienenpanzerspähzug Diorama

Bericht door Panzer-Shop »

Een bouwverslag van mijn eerder begonnen project. Echter heb ik een nieuw draadje gemaakt omdat de oude toch wat verouderd was en het doel ook veranderd is.

Oude draadje:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=12808

Tijdens de Tweede Wereldoorlog streden de Duitsers hevig op het Oostfront tegen de Russen. Het voeren van een oorlog op grote afstand van eigen land maakt meerdere zaken lastig, waaronder bevoorrading. Naast het brengen van goederen via de lucht was het spoor een van de belangrijkste bevoorradings-methodes die beschikbaar was.

Echter, de inwoners van Rusland waren natuurlijk ook niet gek. Toen het duidelijk werd dat de Duitsers het spoor veel gebruikten voor het bevoorraden van troepen aan het front werd het spoor een van de doelwitten van partizanen die deze bevoorrading wilden stoppen. Het opblazen van het spoor bleek een effectieve manier om dit te doen.

Wie dat natuurlijk minder leuk vonden waren de Duitsers zelf. Het is lastig om met overmacht alle stukken spoor te bereiken, aangezien je een spoorbaan door een bos moeilijk met een tank kan gaan beschermen tegen deze partizanen. Wat was de oplossing? De ''Schwerer Schienenpanzerspähzug''. Deze trein werd gebruikt om stukken spoor te verkennen en te beschermen. Ook reed deze trein veelal voor bevoorradingstreinen uit. Het was dus geen trein om de oorlog mee aan te gaan aan het front, maar om het spoor te beschermen achter de linies.

Afbeelding

Van de Schwerer Schienenpanzerspähzug waren 16 sets van 12 voertuigen gepland, maar uiteindelijk zijn er niet meer dan 6 sets van de band gerold. Het doel van deze trein was dat hij onafhankelijk kon rijden in verschillende samenstellingen, om het spoor te beschermen tegen partizanen. Elke wagen had een 76 pk Steyr motor en kon dus zonder locomotief van A naar B rijden. Met een snelheid van 20 kmph kon een maximale afstand van 700 kilometer worden afgelegd zonder te stoppen voor brandstof. Voor grote stukken werden deze wagens getrokken door een grotere stoomloc, maar dit is uiteraard niet wenselijk in een situatie waarin gestreden word. De maximum snelheid van deze wagens was 40 kmph.

Mijn idee is om een korte samenstelling te maken van 6 wagens. Het oorspronkelijke idee was om het geheeld rijdend te maken, dit is voor nu even van de baan. Eerst maar eens een versie die gewoon stil kan staan en mooi kan zijn, dan ga ik daarna wellicht eens prutsen om er een motor in te krijgen.

Afbeelding

Ik wil van deze trein een diorama gaan maken waarin de trein in een museum staat. Dus moderne tijd, zoals bijvoorbeeld in het Bovington Tank Museum (VK) of het Panzer Museum in Munster (D). Deze trein staat mooi te zijn terwijl die omringd is door ander historisch materieel, van WW2 naar de koude oorlog, van alle afkomsten.

De tekeningen voor de trein zijn inmiddels ver gevorderd. De eerste wagons rollen ook al uit de printer, de 4e test print loopt nu. Een set van 6 wagens bestond dus uit 2 Artilleriewagens, 2 Flakwagens, een commandowagen en een zogenaamde ''Taktischeswagen''.

Afbeelding

Afbeelding

De verf komt binnen een aantal dagen, evenals de hal voor het museum. Leuk leuk leuk!


Gebruikersavatar

RieX
Berichten: 219
Lid geworden op: 17 aug 2010 21:39

Re: Schwerer Schienenpanzerspähzug

Bericht door RieX »

Heel leuk Kevin en leerzaam met die uitgebreide achtergrond info. Ben heel benieuwd naar het eindresultaat.


Groet Rieks

N scale, what else?
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Schwerer Schienenpanzerspähzug

Bericht door Panzer-Shop »

Update!

De eerste set is uit de printers en de basislaag verf zit erop. Ik wou van origine voor het zand geel gaan dat je het meeste ziet, echter bleek dat niks dus ging ik toch voor grijs.

Details schilderen etc moet nog, maar over hoe hij er nu uit ziet ben ik zeker niet ontevreden.

Overigens ben ik erg tevreden over het geprinte resultaat. Met de vorige (goedkopere) printers die ik had kon ik bij de vorige test rondes niet het perfecte resultaat behalen, nu ik een aantal maanden later nieuwe, betere printers heb gaat dit 100x beter. Ik ben er erg gelukkig mee. Foto’s voor de liefhebber!

Wellicht zou dit draadje beter staan in het forumdeel waar je de bouw van een diorama beschrijft. Kan ik dit zelf verplaatsen of moet ik daar een mod voor hebben, @Hoontje?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Schwerer Schienenpanzerspähzug

Bericht door Hoontje »

Hey Kevin, dat moet Een Moderator doen. Als je een titel pm't dan wijzig ik het voor je!

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Schwerer Schienenpanzerspähzug

Bericht door shoven »

Panzer-Shop schreef: 11 aug 2020 15:40
Overigens ben ik erg tevreden over het geprinte resultaat. Met de vorige (goedkopere) printers die ik had kon ik bij de vorige test rondes niet het perfecte resultaat behalen, nu ik een aantal maanden later nieuwe, betere printers heb gaat dit 100x beter. Ik ben er erg gelukkig mee. Foto’s voor de liefhebber!

Wat heb je nu voor betere printers gekocht dan? (ik ben me aan het oriënteren op 3d printers)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Schwerer Schienenpanzerspähzug

Bericht door Panzer-Shop »

Ik zit nu op printers van Phrozen. Die hebben een vrij brede reeks, dus veel keuze. Vooral het Monochrome scherm is voor mij de gamechanger, ik ga niet meer terug naar standaard LCD.



tv_man
Berichten: 1437
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Schwerer Schienenpanzerspähzug

Bericht door tv_man »

Ziet er erg mooi uit, zijn de Flakvierlings ook geprint? Ziet er namelijk erg dun uit.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Modelbouwerke
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: Schwerer Schienenpanzerspähzug

Bericht door Modelbouwerke »

Panzer-Shop schreef: 12 aug 2020 12:43 Ik zit nu op printers van Phrozen. Die hebben een vrij brede reeks, dus veel keuze. Vooral het Monochrome scherm is voor mij de gamechanger, ik ga niet meer terug naar standaard LCD.
Dat zijn resin printers denk ik.
Resultaat is over het algemeen zeer mooi.
Alleen iets meer werk en iets meer chemicaliën in gebruik.


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Schwerer Schienenpanzerspähzug

Bericht door Panzer-Shop »

@tv_man, jazeker! Inderdaad super dun, vandaar dat ik 2 koepels op reserve heb geprint en geschilderd zodat ik niet in de penarie zit als ik er een sloop.

@Modelbouwerke, klopt, resin inderdaad!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Schwerer Schienenpanzerspähzug Diorama

Bericht door Panzer-Shop »

Hallo allen,

Langzaam maar zeker knutselen we door. De trein is praktisch klaar. Alles is geschilderd en de details zitten erop, evenals een aantal decals. Ook heb ik inmiddels de museumhal grotendeels in elkaar zitten en heb ik de algemene indeling van het museum bepaald door de paden af te bakenen. Hieronder een aantal beelden van het resultaat tot nog toe. Er komen nog preisers en bordjes met uitleg zoals in elk museum. Ook wil ik ergens een vliegtuigtrap naast een voertuig zodat bezoekers erop kunnen staan om de bovenkant van het voertuig te zien. Ook moeten er natuurlijk nog veel meer voertuigen in om het op te vullen.

Ik hoor graag wat jullie ervan vinden!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Panzer-Shop op 18 aug 2020 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Schwerer Schienenpanzerspähzug Diorama

Bericht door maarten »

Echt heel gaaf, ziet er superstrak uit!


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Schwerer Schienenpanzerspähzug Diorama

Bericht door FidOo »

Puh dat zijn geen goedkope jongens die printers van hun. Ik wacht wel ff op de Elegoo Saturn. Wel is je resultaat echt superstrak. Ook het spuit/schilderwerk zit er goed op!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Schwerer Schienenpanzerspähzug Diorama

Bericht door Panzer-Shop »

Bedankt heren! :)

Phrozen printers zijn inderdaad niet heel goedkoop, maar wel kei betrouwbaar.

@FidOo, Kijk eens naar hun nieuwe 4K mini die ze hebben aangekondigd. Die is volgens mij alleen vandaag nog voor maar €30 verzendkosten ipv 140. Dat is de printer met de hoogste resolutie in resin-printer-land ooit. 4K op een 6 inch scherm. Prachtig. Als ik als hobbyist nu een printer zou moeten kopen voor N was dat hem geworden, 100%. Grotere buildplate heb je niks aan in N, zoals op de Saturn. Details is wat je wilt en dat doet die als geen ander.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Schwerer Schienenpanzerspähzug Diorama

Bericht door Panzer-Shop »

Oh, @FidOo, ik zie nu dat FEPshop hem ook verkoopt in de pre-order. Koop hem daar en je hebt geen verzendkosten en geen importkosten. Nice.


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Schwerer Schienenpanzerspähzug Diorama

Bericht door Pjotr »

Het zijn inderdaad mooie printers met een indrukwekkende resolutie. Ik heb vorige week de Elegoo Saturn besteld vanwege de afmetingen.
Als ik van het bestaan van de Phrozen op de hoogte was, had ik wat meer gaan twijfelen. Maar soms wil ik nog wel eens een N-Spoor rijtuig ontwikkelen en dan is een wat grotere buildplate toch ook wel weer makkelijk.

Maar het merk Phrozen ga ik zeker ook volgen.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Schwerer Schienenpanzerspähzug Diorama

Bericht door FidOo »

Ik volg Pieter zijn opmerking helemaal, je hebt gelijk als je zegt dat details belangrijker zijn. Maar in mijn geval gaat het ook om de mogelijkheid om idd rijtuigen of loks te kunnen printen en dan is een grotere buildvolume wel erg praktisch. Maar desalniettemin erg interessant.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Schwerer Schienenpanzerspähzug Diorama

Bericht door Panzer-Shop »

Het zijn mooie tijden met zoveel keus voor N-Spoor :)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Schwerer Schienenpanzerspähzug Diorama

Bericht door Panzer-Shop »

Ik knutsel rap door blijkbaar, want het einde komt in zicht! Alle voertuigen staan erin, de bordjes zijn geplaatst en de eerste preisers mogen naar binnen. Er moeten nog een paar details bij als een vliegtuigtrap, maar ik ben er dus bijna. Ik hoor het graag als jullie dingen missen die het nog meer een museum gevoel kunnen geven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



garco
Berichten: 253
Lid geworden op: 01 apr 2013 20:36

Re: Schwerer Schienenpanzerspähzug Diorama

Bericht door garco »

Echt prachtig gedaan!


Gr. Tjarco
-------------------------------------------------------------------
Scandinavisch N-spoor -- bezig met overstap naar SNCF
https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Schwerer Schienenpanzerspähzug Diorama

Bericht door Panzer-Shop »

Bedankt Garco!

Voor de liefhebbers nog een paar kiekjes van de trein:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

spoorfreak
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51

Re: Schwerer Schienenpanzerspähzug Diorama

Bericht door spoorfreak »

Kevin,

Erg mooi allemaal! Wat een details. Zo kunnen we de schaal N mooi promoten. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Ga zo door!

Daniël.



Ton Duits
Berichten: 249
Lid geworden op: 15 sep 2013 14:33
Locatie: Beverwijk

Re: Schwerer Schienenpanzerspähzug Diorama

Bericht door Ton Duits »

Gaaf gemaakt hoor, hou wel van die WW2 diorama's.


Met vriendelijke groet,
Ton Duits...

Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Plus software 5.1.6, Z21 Pro Link 10838, 6x Roco 10836, 4x 10837, 5x 10819
Fleischmann Profie rails in spoor N. MP1 wisselaandrijving…
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Schwerer Schienenpanzerspähzug Diorama

Bericht door Panzer-Shop »

Bedankt heren. Het diorama is nu volledig af, hier een paar mooie plaatjes om het af te sluiten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Plaats reactie