Nordende

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Nordende

Bericht door Hoontje »

Meeuwen heb ik ooit gezien van een Brits merk, Langley.
Vind het echt een mooie brug zo. Voor eventuele werkende zuigers heb ik nog een Duits adresje... Ergens... Zucht...
Ik ga ff zoeken voor je de komende dagen.

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Nordende

Bericht door traiNiac »

Hij is heel mooi geworden Erwin. De details doen het hem ook. :Thumb


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Wrap up van de zomeractiviteiten

Bericht door HST »

Hehe, de R-is weer in de maand, dus dat betekent dat de knutseltijd weer is aangebroken! De afgelopen periode heb ik wel enkele kleine dingetjes aan de modelbaan toegevoegd:
  • Een deel van de wegberm voorzien van Faller hectometerpaaltjes en lage begroeiing
  • Wat bebording toegevoegd aan de weg (bebouwde kom / einde bebouwde kom, bordje ophaalbrug etc)
  • Enkele dummy verlichtingsmasten gefabriekt en geplaatst.
  • Overweg voorzien van slagboompjes en knipperlichtinstallatie (bouwpakketje Viessmann, toch wel klein die led solderen, maar het is gelukt!), en natuurlijk aangesloten op de dr4018.
  • Een nieuwe compressor voor de verfspuit aangeschaft (die is te lelijk voor een foto).
  • Stukje spoordijk achter de overweg voorzien van lage begroeiing
  • Het gebouwtje in diezelfde dijk, beetje verstopt achter de loods, verder vormgegeven en verouderd
  • Kant en klare portacabins geplaatst bij de laad-/losweg. Deze moeten nog van wat details voorzien worden.
Afbeelding


Qua materieel nog twee rijtuigen bij elkaar gescharreld, waardoor ik nu een vrijwel identieke trein kan samenstellen als op deze foto die ik enige tijd geleden vond op www.blockstelle.de, overigens van harte aanbevolen.
Afbeelding

Van dat alles ook nog een filmpje gemaakt en daar wat geluid onder geplakt, allemaal niet perfect, maar dan lijkt het nog ergens op. (Inmiddels dus wel een videobewerkingsprogramma aangeschaft maar nog geen fatsoenlijke camera.)

Hoop dat het jullie bevalt 😉.



groets, Erwin



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Nordende

Bericht door FidOo »

Die combinatie is zo lelijk dat ie toch wel gaaf is. Bijna onbegrijpelijk dat ze dit zo lieten rijden. Je baan is echt heel tof. Hoewel dat speel idee niet zo mijn ding is, is het wel erg gaaf om naar te kijken. Het filmpje is ook erg geslaagd vooral ook door het geluid wat je er aan toegevoegd hebt.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Nordende

Bericht door Hans »

Hallo Erwin,

Mooie voortgang en idd dat filmpje is leuk om naar te kijken.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Nordende

Bericht door Jeroen »

Een leuk filmpje, Erwin! De sfeer is perfect getroffen. Die zeemeeuwen maken het wel helemaal af.

Hoe heb je die geluiden gedaan, als in: waar heb je die vandaan? En wil je even verklappen wat voor programma je nu gebruikt voor de montage?

GRtz,

J.


Afbeelding

Bob & Edwin
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 mar 2019 12:08

Re: Nordende

Bericht door Bob & Edwin »

Hallo Erwin,

filmpje vanochtend zitten bekijken en dat is natuurlijk genieten.
zoals als voor mij werd geschreven de sfeer is goed en als ik naar de beelden kijk dan waan je je ook aan de kust.

mooi door gaan en o ja de R zit er de komende maanden in dus we verwachten nog e.e.a.

mvrgr Bob


Gebruikersavatar

sik234
Berichten: 302
Lid geworden op: 14 jun 2015 15:10

Re: Nordende

Bericht door sik234 »

ik zat tw wachten tot er rook uit kwam wat vet zeer realitsch


mvg ruud


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wrap up van de zomer

Bericht door HST »

.. wel erg gaaf om naar te kijken. Het filmpje is ook erg geslaagd vooral ook door het geluid wat je er aan toegevoegd hebt.
Bedankt Joost, ik leg hieronder uit hoe ik dat gedaan heb. Jeroen vroeg:
Hoe heb je die geluiden gedaan, als in: waar heb je die vandaan? En wil je even verklappen wat voor programma je nu gebruikt voor de montage?
Ik heb Movavi video editor Plus gebruikt voor de videobewerking. Ik weet niet of de Plus nou echt meerwaarde heeft ten opzichte van de basisversie, zo ver zit ik er niet in. Het schijnt vergelijkbaar te zijn met iMovie van Apple, ik gebruik zelf Windows10. Als de proefversie is verlopen en die verwijder je dan krijg je een korting ten opzichte van de reguliere prijs (die sowieso enkele tientjes is). Dit filmpje was mijn eerste experiment met de volwaardige versie en dat ging best makkelijk.

Ik vond de eerste filmpjes die ik maakte wel wat saai, zonder treingeluid. Het geluid zit natuurlijk ook niet in Movavi, dus hoe kom ik dan aan die geluiden?

Daarvoor ben ik niet uitgerust met een microfoon op reis en op jacht geweest. Youtube staat immers vol met filmpjes van echte treinen en modeltreinen met geluid. Dat geluid zou je toch ook moeten kunnen opnemen? Kwam uiteindelijk uit bij de app ‘NowSmart Sound recorder’. Heel basic opname appje waarmee je o.a. de geluiden die de computer afspeelt op kan nemen. Dus ook die van youtube.
Toen eventjes gezocht met wat Duitse zoektermen als ‘BR218 Zug’ 'BR 218 anfahrt/ankunft’ ‘BR218 sound’ ‘Bahnübergang’ (Duitse treinen laten zich het best vinden met Duitse zoektermen (en Nederlandse dus met Nederlandse). Snel gevonden dus! Filmpjes bekijken en beluisteren. Stukje opnemen met de soundrecorder. In een halfuurtje had ik alle benodigde geluidsbestandje bij elkaar. Deze bestanden heb ik in de video editor onder de filmpjes geplakt, geknipt en bewerkt. Je kan meerdere geluidlagen over elkaar plakken en ook het volume regelen regelen. Naast treingeluiden dacht ik op het laatste moment nog aan de zeemeeuwen, maar kerkklokken, spelende kinderen etc. kan natuurlijk ook allemaal.

Alle geluiden zijn van echte treinen, behalve de snerpende wissels, dat is het geluid uit een ESU-sounddecoder die in een HO-model van een BR218 zit (wat natuurlijk ook weer ontleent is aan een geluidsopname). Het filmpje daarvan stond vanzelfsprekend ook op Youtube.

Tot zover de uitleg. Ik merk wel aan het aantal filmpjes met geluid op dit forum of het duidelijk was. Ik ben in ieder geval van plan het niet meer zonder geluid te doen. Het geeft een extra dimensie aan de film en versterkt de illusie. Ik heb nog wel een hoop geluiden te gaan., dus kom maar op met de herfst...
mooi door gaan en o ja de R zit er de komende maanden in dus we verwachten nog e.e.a.
Bedankt Bob, ik ga m'n best doen. Er zit nog wel wat in het vat...

Groets, Erwin



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Nordende

Bericht door erik-n-fan »

Leuk! Bewegend beeldmateriaal blijft een mooie toevoeging aan onze hobby!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Nordende

Bericht door Wim H »

Hoi Erwin,
Ik had je voortgang van de laatste maanden gemist. Inmiddels heb ik het ingehaald. Erg leuk om te zien wat je in korte tijd hebt gebouwd! De brug is een mooi en uniek exemplaar! En de filmpjes zijn ook geweldig! Wat ik zelf ook erg leuk vind, is dat je uitgebreid laat zien hoe je aan het rangeren bent. Dat is weer eens iets anders dan alleen rijdende treinen (ook leuk natuurlijk).
Het geluid bij de filmpjes is de kers op de taart!
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nordende

Bericht door HST »

Zo, Alaphilipe pakt de wereldtitel op een F1 circuit en Verstappen sprokkelt wat puntjes bij elkaar. Kan ik nu een fotootje droppen van de voortgang in Nordende Hafen. Twee gebouwtjes klaar. Nog een te gaan, dan de kraan nog spuiten en het havenbekken vol laten lopen.

Afbeelding

Groets, Erwin


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Nordende

Bericht door traiNiac »

Mooi plaatje Erwin :Thumb

Die pickup voor de loods, wat is dat voor karretje?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nordende

Bericht door HST »

Die pickup voor de loods, wat is dat voor karretje?
Gauw even gekeken: het is van Tomytec, er staat geen modelnummer op anders dan '2006' en in het wit '76'. Heb ik lang geleden gescoord in Houten. Welgesteld is het formaat iets te groot, schaal 1:150, maar valt niet op als het niet in de buurt van een auto staat die wel op schaal is. Heeft hier en daar wel een likje verf gehad natuurlijk.

At your service!


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Nordende

Bericht door traiNiac »

Thnx Erwin,

Het leek uit de verte wel een oude Peugeot pick-up. Die Tomytec karrretjes heb ik ook wel eens gehad, maar weg gedaan want te modern voor mij :D



garco
Berichten: 253
Lid geworden op: 01 apr 2013 20:36

Re: Nordende

Bericht door garco »

Volgens mij is het een Datsun 1200 (LV-15 in Japan) Pickup, uit de jaren 60 dus niet echt modern :)


Gr. Tjarco
-------------------------------------------------------------------
Scandinavisch N-spoor -- bezig met overstap naar SNCF
https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Nordende

Bericht door bob vermeulen »

Erwin,

Leuk aanzicht zo op de haven, het zal een heel ander gezicht worden als je het water aangevuld heb.

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

geertvt
Berichten: 274
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Nordende

Bericht door geertvt »

Heerlijk filmpje, bedankt voor het delen! :Thumb


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Gebruikersavatar

Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Nordende

Bericht door Hugo »

HST schreef: 27 sep 2020 16:00 Zo, Alaphilipe pakt de wereldtitel op een F1 circuit en Verstappen sprokkelt wat puntjes bij elkaar. Kan ik nu een fotootje droppen van de voortgang in Nordende Hafen. Twee gebouwtjes klaar. Nog een te gaan, dan de kraan nog spuiten en het havenbekken vol laten lopen.

Afbeelding

Groets, Erwin
Woew, dat is een serieus hoge kademuur waar die kraan staat. Ziet er mooi verweerd uit.


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Stukje verder

Bericht door HST »

Hello Hobbygenoten,

Tijd om wat stof van dit draadje af te blazen. Ondanks mijn enthousiasme dat de R weer in de maand zat wilde de lust om met de modelbaan aan de slag te gaan niet echt komen. Als afleiding heb ik wat geexperimenteerd met modelbaan automatisering en een klein testbaantje gebouwd en via de S88 aan RocRail gekoppeld. Supergaaf en eigenlijk best makkelijk. Vervolgens werden mijn modelbaandromen wel steeds groter en groter... wie kent dat niet? In de meantime nog wat rondgesnuffeld en via het net wat materieel gescoord, wat foto's en filmpjes gemaakt. En langzaamaan kwam er weer wat focus op verbeteringen van de baan zelf en ook de zin om weer wat te knutselen. Er is tenslotte nog heel veel te werk te verrichten! En zo'n close-upje inspireert ook wel weer.

Afbeelding

Zo lag het water al heel lang op mij te wachten. Nou kijk ik graag verlekkerd naar mooie modelbouw wateroppervlaktes van giethars, met golfjes en alles erop en eraan, maar dat zag ik toch even niet zitten. Ik heb het wateroppervlak eerst van twee laagjes verf voorzien (een mixje van olijfgroen en grijs) en ben er vervolgens met jachtlak overheen gegaan. In de jachtlak heb ik nog wat donkere olijfgroen verf gemengd, zodat het allemaal niet te egaal wordt. Er zitten nu twee laagjes lak op, en het begint al ergens op te lijken. Op de foto is te zien dat ik niet al te precies gewerkt heb, de groene klodders op de kademuur worden nog wel een keertje gemaskeerd.

Afbeelding

Ook werd het eens tijd om de laadkraan bij de havenloods eens onder handen te nemen. Dat geel was me wat te schreeuwerig en bovendien zat het geheel nog niet in elkaar gelijmd. Dus dat eerst maar eens gedaan en daarnaa de luchspuit uit de kast gehaald. Eerst een laagje blauw, dan een dun laagje donkergijs en vervolgens hier en daar wat roestbruin. Binnenkort nog imitatierail in het wegdek verwerken en dan is er weer een stapje gezet.

Afbeelding

De 229 op onderstaande foto lag plotseling in de brievenbus (hoe kan dat nou?) en moet nog van een decoder worden voorzien, vandaar dat de lampen niet branden. Wel heb ik het DR logo al vervangen door een DB-decal. De loks hebben in deze toestand waarschijnlijk nooit het noorden van Duitsland bereikt. Maar WTF! het is mijn fantasie en daar is tenslotte alles mogelijk (nou ja, bijna alles). Oogt best lekker ! Analoog zijn de rijeigenschappen al heel goed. Het binnenwerk lijkt heel veel op de Brawa-Ludmilla dus digitaliseren zal geen probleem zijn.

Afbeelding

Als uitsmijter doe ik er nog een filmpje bij. Als je niet van muziek houdt zet dan het geluid maar uit. Het zijn allerlei opnames door elkaar, hier en daar nostalgisch (met een filtertje) en overigens ook nog van voor de de hier beschreven aanpassingen.

Veel plezier met kijken!




Groets, Erwin


Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: Nordende

Bericht door Spoor010 »

Super leuke film weer Erwin.
Het water is ook goed gelukt, je ziet een mooie spiegeling.
:Thumb


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Nordende

Bericht door Hans »

Leuk om naar te kijken, Erwin.
Veel afwisseling. Je hebt er een hoop werk van gemaakt. Klasse.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

sik234
Berichten: 302
Lid geworden op: 14 jun 2015 15:10

Re: Nordende

Bericht door sik234 »

weer een mooi spanend filmpje;)


Gebruikersavatar

Slabbetje
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 aug 2020 19:05

Re: Stukje verder

Bericht door Slabbetje »

HST schreef: 06 dec 2020 17:50De 229 op onderstaande foto lag plotseling in de brievenbus (hoe kan dat nou?) en moet nog van een decoder worden voorzien, vandaar dat de lampen niet branden. Wel heb ik het DR logo al vervangen door een DB-decal. De loks hebben in deze toestand waarschijnlijk nooit het noorden van Duitsland bereikt. Maar WTF! het is mijn fantasie en daar is tenslotte alles mogelijk (nou ja, bijna alles).
Zo is het maar net! Nordende bestaat toch immers ook niet echt, maar als het had bestaan had er vast ook een 229 gereden, in een parallel universum ;)

Ik blijf je baan prachtig en inspirerend vinden.

Ik zat trouwens je topic terug te lezen en las over je keuze voor de perronlengtes en het omlopen van locomotieven. Ik zat met hetzelfde dilemma en heb ook uiteindelijk de concessie gedaan dat de trein na het omlopen maar een stukje terug tegen het juk gezet moet worden. Het geeft me toch een gevoel van steun dat ik niet de enige hierin ben :lol:


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Dukdalf

Bericht door HST »

Hello allen,

Allereerst natuurlijk bedankt voor de positieve bijval.
Ik zat trouwens je topic terug te lezen en las over je keuze voor de perronlengtes en het omlopen van locomotieven. Ik zat met hetzelfde dilemma en heb ook uiteindelijk de concessie gedaan dat de trein na het omlopen maar een stukje terug tegen het juk gezet moet worden. Het geeft me toch een gevoel van steun dat ik niet de enige hierin ben :lol:
Wel, op modelbanen van de andere kant van de Noordzee zie je dat principe regelmatig terug. Vooral op de zogenaamde micro-layouts. Bij Bahnhofen bij onze oosterburen wil het juist nog wel eens gebeuren dat de trein eerst terug geduwd wordt de 'tuin' in, waarna de lok omloopt om vervolgens het geheel weer tegen het stootjuk te zetten (Bijv. Lauscha of Kranichfeld). Rete onhandig en arbeidsintensief natuurlijk maar geeft ons een mooi excuus om wat met treintjes heen-en-weer te rijden. Oftewel: You'll never walk alone, en zeker hier niet op het forum.

Zo, en nu terug on topic. De Dukdalf.

Na ettelijke lagen jachtlak vond ik het wel weer welletjes. Dit weekend maar eens gebruikt om wat dukdalfjes in elkaar te knutselen. Bij gebrek aan styreen balkjes heb ik hiervoor maar teruggegrepen op lucifers. Even goed sorteren, want sommige zijn nogal krom. Gesneden en vervolgens de plankjes van styreen erop geplakt. Dan de zwarte verf erop. Toen dat eenmaal droog was heb ik het met jachtlak op het 'water' geplakt, zodat er geen verschil zou ontstaan door het gebruik van andere lijm. De volgende dag was alles uitgehard en konden de laatste details met de kwast aangebracht worden. Een likje wit, een likje groen. Als klap op de vuurpijl nog snel een lichtsignaal voor het scheepvaartverkeer gefrummeld en opgeplakt.

Twee foto's uit verschillende hoek:


Afbeelding


Afbeelding

Het project brug nadert zo zijn einde. Binnenkort maar eens aan de slag met een paar bootjes en de 229 moet nog een decodertje. Daarnaast ben ik van plan een grasmaster of greenkeper aan te schaffen om eens wat re-work te doen aan het (spaarzame) gras en om onder aan de spoordijk een fatsoenlijk weiland te maken.

En dan nog een plaatje omdat we zo'n mooie hobby hebben (wel een beetje vals gespeeld met de achtergrond).

Afbeelding

groets, Erwin


Plaats reactie