Basheim Hafen

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Slabbetje
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 aug 2020 19:05

Basheim Hafen

Bericht door Slabbetje »

Hallo allemaal,

Met dit topic wil ik jullie meenemen in mijn ideeën en pogingen voor de bouw van een modelbaan naar Duits voorbeeld in de overgangsperiode tijdperk IV-V.

Ik heb niet veel ruimte dus ik begin met iets kleins. Dat zou later eventueel uitgebreid kunnen worden. Ik wil voornamelijk met diverse regionale treinen rijden en met korte goederentreinen wat kunnen rangeren zoals wagens uitsorteren. Een Intercity of Interregio lijkt me ook mooi, maar ik heb geen ruimte voor hele lange treinen. Het thema moet zich dus lenen voor korte treinen, bijvoorbeeld koersrijtuigen naar een toeristische bestemming. Ik vind het concept van een fiddleyard of schaduwstation interessant zodat je echt kunt spelen met verschillende treinsamenstellingen. Dus niet rondjes rijden met vaste sets.

Dit waren dus de "randvoorwaarden" zoals je dat noemt en zo ben ik op het idee gekomen tot een eindpunt van een nevenlijn met overstapmogelijkheid op de boot en niet ver van de hoofdlijn gelegen zodat er uitbreiding mogelijk is. De opzet lijkt op Emden, met het lijntje van het Hauptbahnhof naar de Außenhafen, waarover regionale treinen, IC's en goederentreinen rijden, maar het wordt zeker geen nabouw. Ik wil ook de nodige inspiratie halen uit andere veerbootstations zoals Dagebüll en Norddeich. De omgeving moet een afwisseling worden van een typische badplaats, rond het station wat lichte bedrijvigheid en een duinlandschap met als blikvanger een vuurtoren.

Ik moet nog beginnen aan de bouw van de tafel. De afmeting wordt ongeveer twee bij één meter, maar als één geheel zou dat niet meer de hobbykamer uit kunnen komen. Daarom heb ik gekozen voor twee semi-permanent aan elkaar verbonden tafels, die eventueel makkelijk uit elkaar kunnen. Ik heb alleen geen zin in ingewikkelde module-overgangen. Ik ga de sporen dus gewoon over de naad heen bouwen, maar in het ontwerp houd ik er rekening mee dat er geen wissels, gebouwen of andere ingewikkelde dingen over de naad heen lopen. Bij het (bij hoge uitzondering zoals door een verhuizing of andere huishoudelijke ontwikkelingen) splitsen van de tafels moet het dan een kwestie zijn van de rails doorzagen en bij het herenigen ervan weer aan elkaar solderen. Althans dat is het idee.

De besturing wordt overgens analoog, dus met een zelfgebouwd bedieningspaneel voor de wissels en afschakelbare secties.

Het baanplan staat op mijn computer, maar die laat ik uit tijdens de hittegolf. Later meer!

Groeten, Bastiaan



garco
Berichten: 253
Lid geworden op: 01 apr 2013 20:36

Re: Basheim Hafen

Bericht door garco »

Leuk die randvoorwaarden, en dan daar op verder bouwen.
Prima verhaal, ben benieuwd naar de uitvoering.


Gr. Tjarco
-------------------------------------------------------------------
Scandinavisch N-spoor -- bezig met overstap naar SNCF
https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/

piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Basheim Hafen

Bericht door piksov »

Ik zou hier eens kijken, deze engelse meneer heeft het over cassettes om hele treinen in te parkeren, en die cassettes kan hij dan weer wisselen.

https://www.youtube.com/watch?v=nrLsQ5l-q00 (vanaf 1.25)

En dirk heeft aan de linkerkant van z'n station een aansluiting voor een schaduwstation op m.b.v. kabelgootjes.
Daarmee kan hij ook complete treinen z'n baan op en afrijden als ie thuis is.

https://stummiforum.de/viewtopic.php?f=64&t=96070


Guus


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Slabbetje
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 aug 2020 19:05

Re: Basheim Hafen

Bericht door Slabbetje »

Ik heb wel nagedacht over cassettes, maar ben eigenlijk eerst van plan om het simpel te houden met een gewoon schaduwstation met vijf sporen. Het is wel iets om in het achterhoofd te houden. Bedankt voor de tip in ieder geval.

Het baanplan. Om een beeld te geven heb ik hier even een schetsje "uit het hoofd" in Paint. Ik laat het het baanplan dat ik op schaal in AnyRail heb uitgelegd nog wel zien als ik daar bij kan.

Door het station schuin te leggen kan er wat spoorlengte worden gewonnen voor een loc met vier rijtuigen en de nodige uithaalsporen om te kunnen omlopen. De consequentie was dat de ruimte aan de voorkant wat kaal zou worden. Dit heb ik ingevuld met een extra perronspoor. Hierdoor ontstaat de interessante situatie met een station dat al wat ouder is en een apart gunstiger voor de veerboot gelegen perron dat duidelijk later is aangelegd. Op het aparte perronspoor zullen voornamelijk trek-duwtreinen en treinstellen op behandeld worden, maar getrokken treinen kunnen er ook behandeld worden met een wisselloc. Daarnaast kunnen eventueel twee goederentreinen behandeld worden.

De rest is nog in uitwerking. Er komt in ieder geval een overslagspoor zoals dat in iedere haven hoort. Voor verdere invulling dacht ik aan een bierbrouwerij. Enerzijds omdat je met een bierbrouwerij op een realistische manier meerdere soorten wagens kunnen inzetten (graan-, gesloten, koelwagens etc.), heb ik mij eens laten vertellen. Anderzijds natuurlijk omdat bier drinken mijn andere passie is :D

Afbeelding

Dan de vuurtoren. Dit moet de blikvanger worden. Ik heb een paar maanden geleden voor het bouwpakket Westerheversand van Kibri gekozen. De hittegolf was voor mij de perfecte gelegenheid om het bouwpakket tevoorschijn te halen samen met het nodige gereedschap. Lijm bleek nauwelijks nodig want het meeste liet zich vanzelf in elkaar klikken, dat is blijkbaar typisch Kibri.

Het origineel:
Afbeelding
Foto: Helfmann op Wikipedia Commons

Afbeelding
Foto: Uwe Schmid op Wikipedia Commons

Het resultaat in model:
Afbeelding

Als we het resultaat vergelijken met het grote voorbeeld dan zien we helaas wel dat de firma Kibri de vrijheid heeft genomen om nogal wat aan de eigen interpretatie over te laten. Ik wil daar nog het nodige aan verbeteren, om te beginnen de toren zelf, die is in werkelijkheid glad en niet opgebouwd uit rode en witte elementen. Dat wordt plamuren, schuren en opnieuw spuiten. Ook de huisjes missen naar mijn idee nog details. En het hekwerk op de toren daar moet ik echt wat op verzinnen. Bovendien ben ik hier en daar toch wat slordig geweest en moet ik wat lijmschade wegwerken. Wordt vervolgd.


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Basheim Hafen

Bericht door Hans »

Hallo Bastiaan,

Die vuurtoren is hoe dan ook een mooie blikvanger.
Het geeft een fraaie extra dimensie aan je baan.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Slabbetje
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 aug 2020 19:05

Re: Basheim Hafen

Bericht door Slabbetje »

Afbeelding
(klik op het plaatje voor grotere versie)

Nu de hittegolf voorbij is heb ik AnyRail maar eens aangeslingerd om verder aan het baanplan te ontwerpen. Ik ben er wel zo'n beetje uit over de afmetingen. Ik had eerst 180 cm in gedachten, maar dat was eigenlijk net iets te krap geweest. Nu heb ik er tien centimeter vanaf gesnoept en daar heb ik een beter gevoel bij.

Ik ben tevreden over het sporenplan. De aankleding is alleen nog een idee. Ondanks het thema haven/strand heb ik nergens water in het ontwerp gepland. Dan moet ik aan de gang met kunsthars en zo en dat is voor een totaal onervaren modelbouwer als ik nog wat te hoog gegrepen denk ik. Ook is de beoogde constructie van de baan niet berekend op hoogteverschillen tussen land- en zeeniveau. De uitdaging wordt om het de sfeer van de kust te laten uitademen zonder dat er ook maar een centimeter zee op te zien is.

Dan wordt het maar eens tijd om binnenkort wat hout op maat te laten zagen bij de bouwmarkt.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Slabbetje
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 aug 2020 19:05

Re: Basheim Hafen

Bericht door Slabbetje »

Zo, dat was even schrikken dit weekend. Terwijl ik bij mijn Baureihe 628 een antislipbandje wilde monteren, begonnen er spontaan onderdelen van de bodem af te breken die op hun beurt zowat uit elkaar brokkelden.

Op internet stuitte ik op dit topic waarin meerdere mensen te maken hebben met poreus geworden plastic en ik kon helaas alleen maar concluderen dat mijn model hier ook mee te maken heeft ("dat overkomt mij niet"). Een van de afgebroken onderdelen was het bevestigingspunt van het motordraaistel. Het was zo uit elkaar gevallen dat vastlijmen geen optie meer was.

Ik heb mijn vader gevraagd om hulp en advies. Hij heeft geprobeerd van een plastic buisje een nieuw bevestigingspunt te maken. Maar terwijl hij bezig was bleven delen van de bodemplaat afbreken. Het plastic was zo verrot dat we ons moesten afvragen of het wel zin had om het te lijmen.

Moesten we de hele bodem dan afschrijven? Maar wat is dan het alternatief? Het is niet meer als reserveonderdeel te krijgen, waarschijnlijk omdat meer mensen dit probleem hebben. Een heel treinstel erbij kopen als onderdelenleverancier dan maar? Dat wordt een dure aangelegenheid. De enige nu haalbare optie, als lijmen echt niet meer zou lukken, was zelf nabouwen. Nou gaat mijn vader zo'n uitdaging nooit uit de weg en was al voortvarend begonnen!

Afbeelding

Ondertussen een nachtje uitharden afgewacht. De oorspronkelijke bodemplaat met nieuw bevestigingspunt voor het draaistel bleek gelukkig te houden!

Afbeelding

Zo alles maar weer in elkaar gezet en getest. En nu voorlopig niet meer mee prutsen en afwachten hoe lang het heel blijft. Mocht er later toch een nabouw nodig zijn, het begin is er in ieder geval...

Mijn vader bouwt normaal gesproken in schaal 0 en vond dit gepriegel in N eigenlijk maar niks :lol: Wie geïnteresseerd is in zijn bouwsels, kijk dan eens op Spoornulforum:
BLS Ae 4/4 255 in styreen
NS 2200 in messing
NS 2600 in messing



Kevin Nijssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
Locatie: Friesland

Re: Basheim Hafen

Bericht door Kevin Nijssen »

Tof baanplan, ga je digitaal/automatisch rijden? Veel mogelijkheden in ieder geval. Ik ga dit volgens,

Groetjes Kevin



Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Basheim Hafen

Bericht door Raymond (UK) »

Goed gelukt die 628 fixen Bastiaan. Hopen dat ie het uithoud. Blijft een mooi stel. Ik heb er een in mint groen sinds een aantal weken.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Slabbetje
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 aug 2020 19:05

Re: Basheim Hafen

Bericht door Slabbetje »

Kevin Nijssen schreef: 04 okt 2020 21:24 Tof baanplan, ga je digitaal/automatisch rijden?
Bedankt :D
Het wordt volledig analoog met bedieningspaneel voor de wissels en afschakelbare secties.



FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Basheim Hafen

Bericht door FidOo »

Dat verhaal met je 628 ken ik. Heb hier ook zo'n geval waar exact hetzelfde probleem zich voordeed. Ik heb het bevestigingspunt met een 5mm ledje weten te fixen.
Nu moet ik zeggen dat het bij mij een dummy treinstel is geworden omdat de motor niet goed meer was en ik al een 2e treinstel heb die wel rijdt


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Slabbetje
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 aug 2020 19:05

Basheim Hafen: de baan staat!

Bericht door Slabbetje »

De afgelopen weken bezig geweest met de constructie van de baan. Zoals eerder verteld moet de baan van 160x80 in kleinere delen op termijn weer de kamer uit kunnen. Ook moet de baan binnen de kamer verplaatsbaar kunnen zijn, dus op wielen. Hoe we dat moesten oplossen zijn we gaandeweg achter gekomen.

Het uiteindelijke resultaat is een frame waarop twee modules van 80x80 rusten. Als hout is veel MDF gebruikt en vuren latten. De poten zijn demontabel en staan op simpele kantoorwielen. Het geheel hoeft natuurlijk niet zo veel gewicht te dragen (zo lang niemand erop gaat leunen of zitten). De schuine latjes waren niet voorzien maar uiteindelijk toch nodig voor de stabiliteit.

Afbeelding

Afbeelding

Onder de baan kunnen nog dingen opgeborgen worden en dat is gezien de beperkte ruimte wel prettig.

Zo, nu kan ik echt aan de slag met het baanplan!


Gebruikersavatar

HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Basheim Hafen

Bericht door HST »

Mooi thema heb je gekozen voor je modelbaan. Leuk dat je uitgaat van end-to-end (herkenbaar). Kun je de opstelsporen achterin straks wel goed bereiken, of ga je de tafel met de korte kant tegen de muur zetten?

Het bouwpakketje van kibri oogt al fraai en wordt straks een mooi verdwijnpunt op je baan. Ik ben benieuwd naar de verdere uitvoering, succes met het leggen van de rails!

Groets, Erwin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Slabbetje
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 aug 2020 19:05

Re: Basheim Hafen

Bericht door Slabbetje »

Het is de bedoeling dat de tafel naar voren kan rollen zodat ik er achter kan. Het is wel passen en meten in de ruimte, maar het lukt.

Ik vind jouw baan Nordende overigens geweldig en een belangrijke inspiratiebron, als dat mag :D



Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Basheim Hafen

Bericht door Raymond (UK) »

Netjes onderstel is dat hoor. Ook een groot voordeel om overal bij te kunnen omdat het op wieltjes staat. Heb je het hele baanplan uit uitgetekend?


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Basheim Hafen

Bericht door HST »

...een belangrijke inspiratiebron, als dat mag
Mede hobbyisten inspireren is juist een van de doelen van een forum! Beter goed gejat dan slecht bedacht :lol:

Een puntje ter overweging, voordat het echt niet meer kan:
Zo te zien heb je de baan in de dwarsrichting verdeeld in twee delen. Als je dat in de lengte richting zou doen dan heb je minder sporen op de overgang tussen twee delen, ook handig met bedrading, maar kan je later ook het stationsdeel eenvoudig behouden mocht je nog eens wat anders willen of langs de wand gaan bouwen.

Groetsjes, Erwin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Slabbetje
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 aug 2020 19:05

Re: Basheim Hafen

Bericht door Slabbetje »

@HST Bedoel je zodat je twee delen van 160x40 krijgt? Dat is op zich wel een logische gedachte, al had één plaat van 160x80 dan ook gewoon gekund. Een belangrijke overweging is dat de delen zonder te kantelen het huis uit moeten kunnen. En ik ben al blij dat de tafel überhaupt staat, dus ik laat het verder zo ;)

@Raymond (UK) Ik ben de tel kwijt hoe vaak ik het plan inmiddels al niet heb aangepast. The devil is in the details. Op een gegeven moment ben je alleen maar sporen en wissels aan het toevoegen en vraag je je uiteindelijk af met welk nut, behalve omdat je denkt dat ze misschien wel eens handig kunnen zijn. Dus weer terug naar het essentiële wat nodig is om de basisdienst te kunnen uitvoeren en van daaruit weer verder werken. En soms moet je concessies doen en accepteren dat niet alle dingen die je wil kunnen. Op dat punt ben ik nu.

Afbeelding

Op het perronspoor met omloopmogelijkheid wil ik een DE 1024, Ludmilla of iets van die lengte met vier rijtuigen kunnen laten omlopen. Maar de vier rijtuigen passen net, het uithaalspoor rechts houdt ook niet over en er moet nog een juk op, en bij het terug aankoppelen links komt de loc uit de bocht, dus ook niet optimaal.

Voor de veerboot denk ik inspiratie te hebben gevonden dankzij de baan Spodsbjerg Havn. Dat is ook een vlakke plaat, maar de boot is er zo in verwerkt alsof hij in de haven ligt. Briljant bedacht! Dus zoiets heb ik ook in gedachten.



FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Basheim Hafen

Bericht door FidOo »

Die baan heb ik in Rijswijk bij staan kijken en was erg gaaf. Zeker met dat schip wat eigenlijk als een verborgen tunnel werkt.

Wat betreft jouw plan. Besef je wel dat de diesel die je nu noemt (en hoewel ik groooot fan ben van deze loks) wel erg flinke jongens zijn. Eigenlijk staan die loks nooit voor zulke korte treinen. Een br216/218 zou daar realistischer zijn.

Verder vind ik dit plan wel geslaagd. Maar dat is niet raar want lijkt verder ook wel op mijn eigen baan / thema


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Slabbetje
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 aug 2020 19:05

Re: Basheim Hafen

Bericht door Slabbetje »

Maar als de ruimte beperkt is en je wil toch graag zo'n loc inzetten dan moet je wat.
Drie rijtuigen zou voor mijn gevoel inderdaad te kort zijn, maar vier rijtuigen oogt acceptabel :mrgreen:
Wie weet ooit later ruimte voor langere treinen.


Plaats reactie