Nieuwe baan Wattenbach

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
F Paternoster

Nieuwe baan Wattenbach

Bericht door F Paternoster »

Een goededag allen,

Ben Ferdinand uit Raamsdonksveer, en kan eindelijk definitief plannen betreft een baan, had al een Baanontwerp ( via beneluxspoor ) maar dat was voor het andere huis, na scheiding is de rust definitief terug en kan me storten op de mooie hobby modeltreinen.

Ben met een nieuw ontwerp bezig, gezien ik nu meer ruimte tot me beschikking heb.

Had keuze tussen 2 optie's
a- een kamer van 4 x 2,5 mtr betrekken bij een kamer van 5,4 x 2,5 mtr
b- of naar zolder waar de ruimte 5,5 x 5 mtr is.

Optie a is aantrekkelijk ivm de lengte van 9,4 mtr echter wordt de kamer van 5,4 x 2,5 mtr betrokken bij de Master bedroom om zo een ruimte te creeëren van 23 m2 en kan daar een walk in frigde maken :D oftewel een inloop kledingkast.

De zolder heeft 2 nadelen, een vlizotrap ( gelukkig in het midden ) en de 2 schuine daken.
De Ketel plus expansievat ga ik verplaatsen zodat ik 4 wanden tot mijn beschikking heb

Mijn tijdperk wordt tijdperk 4 met een museum lijntje, duits / Oostenrijk / Zwitsers
Wil een station maken van een middel grote stad, 6 of 7 peronsporen, met nodige opstelsporen. + BW voor electrisch en diesel ( iets van een grensstation zodat ik met verschillende materialen kan rijden.
Perron kan een treinstel met 10 bakken herbergen, misschien dat ik het terug breng naar 8 bakken.
Ik wil ook zoveel mogelijk loks en treinstellen in zicht ergens plaatsen als deze geen dienst hebben en niet alleen daar het schaduwstation voor te gebruiken.
Voor het er nu uit ziet, komen er 3 schaduwstations.

Het ontkoppelen en omlopen, en lokwissels gaan ook vervuldig voorkomen op de baan ( wat op de testbaan al goed verloopt )

Ben nu aan het ontwerpen in wintrack, valt niet mee, gezien ik ook wat parallele rijbewegingen op de wisselstraten wil krijgen, zonder dat ik het concept verkracht :mrgreen:


Aan de andere kant komt een kleine doorgangstation met 3 perronsporen met een goederenplaats erbij.
Dan nog een zijlijntje erbij.

Gezien de ruimte kan ik nog een concept verzinnen, welke weet ik nog niet, kolen, groeve, hout, haventje ????

Rails gaat Peco Code 55 worden met large wissels, deze worden aangedreven door servo's , wissel decoders zijn van Karst Drenth de ServoSwitch, s88SD16-n van Wim Ros besturing IB en koploper, heb een PC met SLI configuartie staan ( is overkill I know ;-) ) maar kan wel hier max 4 schermen op aansluiten, moet kijken of dat gaat met koploper, met 2 in iedergeval wel :-).

Probeer deze week nog een banenplan erop te krijgen.

mvg

Ferdinand


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Nieuwe baan Wattenbach

Bericht door Jos »

Zo te horen maak je er geen half werk van Ferdinand, ben benieuwd hoor.

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
F Paternoster

Re: Nieuwe baan Wattenbach

Bericht door F Paternoster »

Hallo beste mensen,

Na wat vertragingen, heb ik toch gekozen voor de zolder, dus een ruimte van 5,5x 5 mtr, en gebruik 3 zijkanten, de 4e was ook een optie, maar dan moet ik de ketel + de rest verplaatsen en met 3 benen moeten we ook wat moois kunnen maken.

Ben nu bezig met het banenplan en werk nu aan het grote station met max 5 of 6 perronsporen, 2 perrons moeten een trein kunnen herbergen met 8 á 10 rijtuigen dus kom ik op maximaal 1.85 mtr.

De wisselstraat rechts is af, kan hier 3 trein bewegingen tegelijk overheen laten rijden

Nu wil ik een deel van het station in een boog leggen, optisch zal het er beter uit zien denk ik, ( is moeilijk te beoordelen in wintrack ondanks de 3D functie ) daarbij kan ik het station en de 2 wisselstraten dan verdelen over 2 benen van de modelbaan, waardoor ik ruimte krijg voor de opstelsporen om de treinstellen neer te zetten die buiten bedrijf zijn, hoe lang deze minimaal moeten worden heb ik nog geen idee van, dat moet ik nog opzoeken wat mooi oogt qua rijtuigen achter elkaar.

Alleen welke minimale boogstraal geeft een goede beeld, zonder dat de pleisterfiguurtjes superatleten moeten zijn om van het perron in de trein te kunnen stappen ( vliegen ;) ), omdat de trein dan tever van het perron komt in de bogen.

Ik heb helaas geen flex meer los liggen om het te testen, alles zit in de testbaan verwerkt dus vraag ik het via deze manier.

Mvg Ferdinand.


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Nieuwe baan Wattenbach

Bericht door Michiel »

Hallo Ferdinand,

Een station in een flauwe boog geeft dikwijls een mooie en natuurlijke indruk. Het heeft mijn voorkeur, maar het is natuurlijk wel iest moeilijker te bouwen. Je kan niet de standaard perrons gaan gebruiken, maar je zal ze zelf moeten gaan maken. Probeer wel de hoek van 90 graden te vermijden, want anders wordt het weer erg steriel. Maar goed, om terug te komen op je vraag: naar mijn idee is een straal van 400mm toch echt wel een minimum om niet al te veel overhang te hebben, en om zonder al te veel probleem te kunnen koppelen en ontkoppelen. Succes met het plannen van je baan.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
F Paternoster

Re: Nieuwe baan Wattenbach

Bericht door F Paternoster »

Hey hallo michiel,

Ok dat is een heel stuk minder dan wat ik had gedaan, ik zat op minimaal 1200mm als straal :oops:

Nee 90 graden de hoek om ga ik niet, net wat je zegt dan zal dat te steriel lijken, dacht meer aan max 45 tot 60 graden en dat het overloopt naar een flauwe bocht en dan recht spoor in het station.

Groetjes Ferdinand


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Nieuwe baan Wattenbach

Bericht door shoven »

Lijkt dit er misschien op?

Afbeelding

Dit heeft een straal van (naar schatting) ergens rond de 2000mm.
Dit ben ik nu aan het bouwen, perrons wordt zelfbouw. Lengte van deze stationssporen is plm. 1m25.
(Links aan de rand van de foto eindigt het en rechts plm. bij de kop van de loc)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
F Paternoster

Re: Nieuwe baan Wattenbach

Bericht door F Paternoster »

Hallo Steven.

Beelden zeggen meer dan woorden :D .

Ik denk dat voor mij dat iets te flauw is ? wil nog genoeg rechte spoor aan het perron hebben voor het stations gebouw met de evt. overkaping.

Misschien in een boog aankomen, en station schuin op de plaat leggen om dan weer een boog te maken.
In Wintrack ziet er niet uit als ik op 3D kijk. moeilijk moeilijk om een voorstelling ervan te maken hoe het in je eigen banenplan eruit komt te zien.

Het probleem zijn de wisselstraten, gezien ik peco code 55 ga gebruiken worden de wisselstraten al vrij snel lang, gezien ik geen gebogen wissel gebruik, ik wil mijn kleinste straal in zicht minimaal op 800mm houden om het er nog mooi eruit te laten zien.

Ik ga weer verder puzzelen, alvast dank voor de input.

Mvg

Ferdinand



Onderwerp starter
F Paternoster

Re: Nieuwe baan Wattenbach

Bericht door F Paternoster »

Hallo beste mede n-spoorders.

Ik gebruik peco code 55 en ziet ernaar uit dat ik misschien de gebogen wissels moet gebruiken om toch mooi uit te komen.

Alleen kan ik nergens vinden wat de straal van deze wissels zijn ? Ik wil namelijk in zicht niet kleiner gaan dan 800mm in straal.

Dit is namelijk de minimale straal om het mooi en natuurlijk te laten verlopen.

Hopeijk zijn er medegebruikers van Peco code 55 die mij het antwoord hierop kunnen geven.

Bij voorbaat dank

Groetjes Ferdinand


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Nieuwe baan Wattenbach

Bericht door Jos »

Van de site van Hattons:

Outside 914mm (36in)
Inside 457mm (18in)

Groetjes,
Jos


Plaats reactie