Baanplan 270x100cm

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Baanplan 270x100cm

Bericht door tv_man »

Goedenavond,

in december verhuisden we naar een grotere woning en werd de oude baan opgeborgen (nog niet helemaal ontmanteld want ik moet nog eens rustig kijken of ik een deel kan hergebruiken). De nieuwe situatie is dat er meer ruimte is voor een modelbaan en omdat de ruimte anders van vorm is dan de plek waar de vorige modelbaan stond is dit een goed excuus om opnieuw te beginnen met bouwen.

In de kamer moeten ook een bureau en een boekenkast staan dus de beschikbare ruimte is minder dan waarop ik oorspronkelijk op hoopte toen we het huis zagen en ik de kamer claimde als werkkamer, maar ik denk dat op 270cm bij 70-100cm al het een en ander gebouwd kan worden.

Dus eerst de technische kant:

beschikbare ruimte:
270cm lang met aan de linkerkant 100cm ruimte en aan de rechterkant 50cm volledig vrije ruimte maar met de mogelijkheid om tot 70cm uit te breiden waarbij een deel van de baan op het bureau komt. Aan de linkerkant wordt de ruimte begrensd door een boekenkast met een diepte van dertig centimeter.

vast/segmenten/modules:
Het lijkt erop dat we hier voorlopig blijven wonen dus een vaste baan is goed mogelijk. Echter vind ik daarnaast het ook erg leuk om de baan naar tentoonstellingen mee te nemen zodat anderen er ook plezier aan kunnen beleven, dus een verplaatsbaar geheel staat op zich ook op het wensenlijstje. En als de twee gecombineerd kunnen worden zou het optimaal zijn. Misschien een vaste baan met een deel dat losgekoppeld kan worden.

analoog of digitaal:
Ha, goede vraag. De vorige twee banen waren volledig analoog, het digitale begint wel te kriebelen, maar de 20-30 locomotieven voorzien van decoders gaat prijzig worden vermoed ik. Zelfs als ik alle decoders zelf inbouw.

rails:
Peco code 55. En dan maar hopen dat het straks wanneer er gebouwd gaat worden voor een normale prijs beschikbaar is. Ik heb al een wissel en een stuk flexrails liggen.

Minimaal R3 als het even kan. Moet misschien een testspoortje maken met R2 en kijken of alles daar netjes doorheen komt. In het verleden probeerde ik een keerlus te maken met R2 en dat veroorzaakte problemen bij sommig materieel.

Als het even kan de mogelijkheid om met treinen te rijden van minstens 5, het liefst 6 moderne personenrijtuigen + locomotief. Dus hiermee rekening houden bij het plannen van het station en het schaduwstation.

Thema, locatie, tijdperk, etc.

locatie:
In de verzameling heb ik Duits, Hongaars, Nederlands, Russisch en Amerikaans materieel (want soms is een leuk treintje scoren leuker dan iets te kopen dat bij de rest van de verzameling past) Een klassiek en wat stereotype Europees heuvellandschap is waarschijnlijk waar het toch naar toe gaat, maar een Hollands tafereeltje zou ook heel leuk zijn. Hiervoor zijn er drie redenen: De Piko catalogus, de Gotische boog (zo zouden alle bovenleidingen eruit moeten zien) en de bootjes en dergelijke die ik afgelopen jaar eens voor de gein knutselde en die eigenlijk alleen in een Hollands landschap passen.

tijdperk: IV

thema: Middelgroot station aan een doorgaande enkelsporige hoofdlijn. Enkelspoor want met dubbelspoor heb je weer meer ruimte nodig en less is more. Een aftakking naar een zijlijn met aan het einde iets (industrie, klein stationnetje?)

Tenslotte wat ik tot dusver heb getekend:

(en het idee van een loskoppelbaar deel om naar beurzen mee te nemen is nieuw dus dat heb ik nog niet meegenomen op het baanplan)

Afbeelding

Kritiek en ideeën zijn van harte welkom.
Laatst gewijzigd door tv_man op 26 jan 2021 08:14, 1 keer totaal gewijzigd.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan 270x100cm (nieuw huis, nieuwe modelbaan!)

Bericht door bpieters »

Hoi Norman
Ik denk dat je problemen krijgt met het.schaduwstation.
Rechts is een halve cirkel wat niet voldoende is om zodanig te dalen dat het schaduwstation goed bereikbaar is.
Links geldt eigenlijk hetzelfde.
Meestal moet je een hoogteverschil aanhouden dat je met de hand erbij kan en dat haal je bij lange na niet.
Een helix of een helling aan de achterzijde zijn dan een mogelijkheid.
Hellingspercentage zou ik max.2,5% houden.
Niveau 0 en bergspoor zijn verder oke.
Groet
Bert


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Baanplan 270x100cm (nieuw huis, nieuwe modelbaan!)

Bericht door Nico Essers »

Norman, Bert heeft een punt met het schaduwstation. Dit zou je kunnen oplossen door de rails boven het station te verplaatsen zodat je net voor het schaduwstation blijft. Zo te zien zou ca 5 cm al genoeg kunnen zijn. Verder leuk eenvoudig ontwerp met de nadruk op het stationsgebeuren.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Baanplan 270x100cm (nieuw huis, nieuwe modelbaan!)

Bericht door tv_man »

Dankjulliewel voor deze opmerkingen! Ik ga eens kijken hoe ik dit het handigste kan oplossen.

Bert: Misschien past er aan de linkerkant een helix (helemaal geen ervaring met helixen, dus moet eens kijken wat er past en wat de minimumafmetingen zijn zodat iets langere treinen er ook zonder problemen doorheen komen) Een lange helling aan de achterzijde van de baan is misschien gemakkelijker te verwezenlijken. Bij een helling van 2,5% kan ik 6-7cm hoogte overbruggen als ik de hele tafellengte benut. Nog steeds niet royaal veel, maar misschien net te doen. Ik ga eens meten en tekenen.

Nico: Bedoel je dat de rails van het bergspoortraject een paar centimeter verplaatst worden zodat ik van boven bij het schaduwstation kan komen? Ik had meer in gedachten dat het schaduwstation van onder de tafel bereikbaar zou zijn. De hoeken van de tafel (boven rechts en links) zijn ongeveer een meter van de tafelrand wat zo een beetje het uiterste is waar ik bij kan komen.

Verder heb ik nu het baanplan getekend met de gedachte om met relatief lange treinen te kunnen rijden (want een sneltrein met zes rijtuigen of een lange sleep goederenwagens ziet er gewoon gaaf uit) maar misschien is het een en ander op te lossen door van een minder ambitieuze maximale treinlengte uit te gaan, bijvoorbeeld niet meer dan vijf rijtuigen en een locomotief, dus ongeveer 90 in plaats van 105cm. Nu heb ik op de langere stationssporen ruimte voor een trein van ongeveer 120cm (al is dat in praktijk niet mogelijk als de trein nog netjes voor een sein moet kunnen staan)

Ik weet nog niet wat ik met het stukje bergspoor wil. Dat heeft niet zo veel prioriteit want dat komt hoe dan ook pas later aan de orde. Niveau nul en het deel met het schaduwstation hebben de meeste prioriteit nu.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Baanplan 270x100cm (nieuw huis, nieuwe modelbaan!)

Bericht door Nico Essers »

Ik was er vanuit gegaan dat je via de achterzijde erbij kon komen. Van boven is moeilijker. Maar om de rails over elkaar te laten lopen in het huidige plan gaat niet lukken zonder te steile helling.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan 270x100cm (nieuw huis, nieuwe modelbaan!)

Bericht door bpieters »

Een heliix met een straal hart spoor van 30cm is voldoende lijkt me.
Hoogteverschil is dan voldoende per omwenteling.(ca.47mm).
2πx30=188,5:100=1,885x2,5=4,7cm
Er zijn trouwens firma's die kant en klare helixen kunnen leveren.
Voor andere vormen van hellingen heeft de fa.Noch een handig systeem.
Groet
Bert


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Baanplan 270x100cm (nieuw huis, nieuwe modelbaan!)

Bericht door shoven »

Dan heb je een helling van plm. 2,5%. Dat is prima natuurlijk, maar bij een hoogte van 4,7 cm moet je wel iets regelen voor je pantografen...
En de vraag is natuurlijk of de relatief kleine boogstraal niet teveel extra weerstand oplevert voor lange treinen. Strak leggen en constante hellingsgraad is wel noodzaak.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Baanplan 270x100cm (nieuw huis, nieuwe modelbaan!)

Bericht door tv_man »

Pantografen hebben soms de neiging om tamelijk hoog omhoog te veren en de maximale hoogte verschilt ook redelijk per lok. Ik geloof dat de pantograaf van de Hobbytrain Taurus het hoogste komt - In hoeverre is het mogelijk om ze een stukje naar beneden te drukken door middel van een de facto bovenleiding zodat ze door iets lagere tunnels (of klimspiralen) passen? Wanneer treinen onder bovenleiding rijden komt de pantograaf ook tegen de bovenleiding aan, niet waar? Of is dat in praktijk te storingsgevoelig?

Een grotere spiraal dus.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Baanplan 270x100cm (nieuw huis, nieuwe modelbaan!)

Bericht door shoven »

Martin Domburg had een manier om de panto's naar beneden te drukken in de spiraal, dat kwam erop neer dat de bovenleiding wordt doorgezet in de spiraal m.b.v. een stuk koper dat onder de plaat zit geplakt en de panto opvangt (zie ook dit draadje). Als dat goed werkt kun je toe met een kleinere tussenruimte.
Zelf kies ik liever voor een tussenruimte waar de panto altijd tussen past, zo'n 6,5 cm. Je hebt dan uiteraard wel een grotere radius nodig. Met een helling o.i.d. omzeil je dit probleem.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Baanplan 270x100cm (nieuw huis, nieuwe modelbaan!)

Bericht door tv_man »

Bedankt Steven, dat is precies wat ik zocht, was het al eens tegen gekomen. Hoe dan ook is er geen ruimte voor een klimspiraal met een radius van meer dan 30cm misschien 35cm zodat het nog mogelijk is om aan de achterkant van de baan te komen dus het kan zijn dat het hele baanplan onder handen moet worden genomen als er nog iets van een schaduwstation moet komen.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan 270x100cm (nieuw huis, nieuwe modelbaan!)

Bericht door bpieters »

Bij een hoogte van 65mm moet de straal van de helix dus zo'n 42cm worden.
Wat me ook opvalt is dat het schaduwstation in een vrij steile helling ligt omdat het onder het station door moet waar dan ook dat hoogteverschil moet zijn.
Al met al een behoorlijke puzzle.
Groet,
Bert



Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Baanplan 270x100cm (nieuw huis, nieuwe modelbaan!)

Bericht door tv_man »

Ik heb hier wat zitten meten en testen (heb een testhelling om te zien wat voor hellingen de locomotieven allemaan aankunnen) en heb nu om te beginnen de volgende waarnemingen gedaan: de tot nu toe geteste locomotieven in hun eentje (of met een enkel wagonnetje) kunnen extreme hellingen (9% op recht spoor) aan wat achtbaanachtige banen mogelijk zou kunnen maken. Het is dus zaak om uit te zoeken wat in praktijk mogelijk is voordat er verder getekend kan worden aan het baanplan. En nee, het wordt geen achtbaan.

Er is ook een maximale treinlengte gezien de lengte van de baan dus gaat het maximale aantal getrokken assen rond de 30 liggen. (8 Eaos met soepel rollende wielen, 32 dus in dat geval)

Nu verder testen. Daarna kijken hoe ze zich gedragen in een boog van R2 de berg op.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan 270x100cm (nieuw huis, nieuwe modelbaan!)

Bericht door bpieters »

Uiteraard zal een lok zo'n hellingspercentage wel eens halen.
Echter dat zal zeker niet voor alle loks gelden, zeker niet voor degene zonder slipbandjes.
Het beperkt wel erg je keuze in loks en treinlengte.
De ervaring leert dat minder dan of gelijk aan 3% goed werkt.
Minitrix geeft max. 4% aan wat al aan de uiterste grens zit.
Misschien hier eens kijken voordat je verder ontwerpt:
https://www.nproject.org/nl/algemene-ti ... l-of-helix
Een ovale helix met R2 is ook nog een optie.
Of anders alles op 1 niveau maken.
Dat voorkomt misschien teleurstelling.
groet,
Bert



Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Baanplan 270x100cm (nieuw huis, nieuwe modelbaan!)

Bericht door tv_man »

Je hebt gelijk, na nog wat meer testen blijkt dat een deel van de locomotieven de 4% helling niet op komt met een sleep van vijf vierassige rijtuigen (vooral materieel dat op lichte kato- en tomytec onderstellen staat) en bij een paar andere is het kantjeboord (de zesassers met slipbanden en een frame dat uit een groot blok metaal bestaat hebben helemaal geen problemen).

Er zit niets anders op dan verder te puzzelen om te zien of een ondergronds schaduwstation mogelijk gaat zijn.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Baanplan 270x100cm (nieuw huis, nieuwe modelbaan!)

Bericht door tv_man »

Het lijkt erop dat een ovale klimspiraal net gaat lukken samen met een schaduwstation om een paar treinen in kwijt te kunnen. En omdat het kan een stukje paradespoor. Het schaduwstation en de klimspiraal zullen van beneden bereikbaar zijn - niveau nul van de baan gaat op ongeveer 120cm komen te liggen dus er is zat ruimte om onder de baan te kruipen wanneer dat nodig is.

En ja, ik ben me ervan bewust dat er rekening gehouden moet worden met de keerlus. Maar een deel van de puzzel tegelijk.

Afbeelding


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan 270x100cm (nieuw huis, nieuwe modelbaan!)

Bericht door bpieters »

Dat ziet er al goed uit, Norman.
Ik zou voor de 2% helling gaan.( geen knikken in de helling dus)
Voor het keerlusprobleem zijn allerlei oplossingen zoals de keerlusmodule.
Ook daarvoor kun je terecht op nproject.org of anders hier op het forum opzoeken.
Groet,
Bert



Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Baanplan 270x100cm

Bericht door tv_man »

Vandaag een lading multiplex besteld, met een beetje geluk aan het eind van de week een raamwerk in elkaar zetten, dan wordt het plannen ook net wat gemakkelijker. Het plannen van het geheel wordt ook misschien wat gemakkelijker en ik kan dan eens concreet zien in hoeverre het mogelijk is om onder de baan te kruipen om bij het schaduwstation te komen als daar iets ontspoort.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Baanplan 270x100cm

Bericht door tv_man »

Ja ja, ik ken de regels: als het eerste stukje onderbouw er is moet je verdergaan op het subforum mijn n-baan, maar ik heb nog steeds geen idee hoe het baanplan zal worden dus houd ik dit draadje nog even actief.

Ik heb het idee van een ondergronds schaduwstation in een keerlus laten varen om het technisch allemaal relatief eenvoudig te houden. Wél zit ik weer te kijken naar het oorspronkelijke plan van 4 januari en dat dan mogelijk met klimspiralen van net genoeg omwentelingen om onder het station door te kunnen (en daar een schaduwstationnetje kwijt te kunnen met twee of drie opstelsporen) Maar dan kom ik mogelijk weer ruimte te kort, dus waarschijnlijk wordt het iets eenvoudigers. Een ovaaltje met een keerlus en aan de achterkant wat opstelsporen. Waar je nooit van je leven handig bij kunt.

Zoals op de foto is te zien is er nu een raamwerk met daarop een xps plaat van 30mm. Vandaag de randen modulebak grijs geverfd (RAL7001). Daar moet het straks allemaal op passen! Het hele gebeuren ligt trouwens los op de poten dus als er eens uitgebreid gesoldeerd moet worden onder de baan kan de hele boel op zijn kant gezet worden.

Afbeelding

Zodra er een beetje meer duidelijkheid bestaat over hoe het spoor moet gaan liggen en er een naam is bedacht voor deze inmiddels derde modelbaan zal ik er een apart draadje voor openen :)


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Baanplan 270x100cm

Bericht door tv_man »

"Less is more" en landschappen bouwen waar de treinen rustig doorheen kunnen rijden vind ik misschien belangrijker dan een tafel vol spoor, dus het geheel is weer wat vereenvoudigd (als we zo door blijven gaan houd ik straks een simpel ovaaltje over)

Nu alles op één niveau. Functioneel vrijwel gelijk aan de eerdere ontwerpen. Een maximale treinlengte van pakweg 120cm en een viersporig station zodat er toch een beetje ruimte is. En technisch alles tamelijk eenvoudig zodat er binnen afzienbare tijd gereden kan worden.

Baanplan en een 3d overzichtsplaatje van hoe het er allemaal uit moet gaan zien. Misschien.

Afbeelding

Afbeelding


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan 270x100cm

Bericht door bpieters »

Een leuk baanplan,Norman
Bedenk wel dat de zijlijn een keerlus is en dat de treinen daardoor van rijrichting veranderen en dan niet meer in de oorspronkelijke rijrichting kunnen terugkeren anders dan door in een van de stations kop te maken.



Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Baanplan 270x100cm

Bericht door tv_man »

Dankjewel voor je reactie Bert.
Misschien dat ik nog ga proberen of er niet nog een keerlus in de andere richting in past maar de ruimte blijft beperkt zolang ik met relatief lange treinen wil rijden.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Baanplan 270x100cm

Bericht door Nico Essers »

Als je alles op een niveau wilt houden dan lijkt mij het eenvoudigst om van links boven naar rechts onder nog een spoor te leggen. Omdat de sporen zich dan in het midden kruisen kun je dat oplossen middels een double slip of kruiswissel. Zal alleen even spelen worden met de lengte voor de keerlus modules links en rechts in de bochten.
Ga je over elkaar heen ( bijvoorbeeld door 1 spoor 3cm te laten zakken en 1 spoor 3 cm te laten stijgen) dan is dat eenvoudiger omdat je voldoende lengte hebt in de diagonalen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan 270x100cm

Bericht door bpieters »

De door Nico genoemde ongelijkvloerse kruising lijkt me dan idd het eenvoudigst.
Of het spoor niet als keerlus uitvoeren maar bijv. rechts parallel aan de boog maken en aansluiten op het schaduwstation.
De boog rechts wordt dan dubbelsporig.



Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Baanplan 270x100cm

Bericht door tv_man »

Bedankt voor het meedenken Nico en Bert!

Een ongelijkvloerse kruising gaat misschein net, moet nog kijken of ik genoeg hoogteverschil kan creëeren zodat pantografen niet blijven steken. Ben er ook niet helemaal blij mee dat dat rechts de binnenboog een radius heeft van niet meer dan 230mm.

Als bijlage een versie met een spoor van links boven naar rechts onder met een ietwat krappe binnenboog rechts en het een en ander aan moeilijk bereikbare tunnels.

Afbeelding

Als tweede ontwerp eentje zonder het diagonale spoor in het midden en in plaats daarvan een zijlijntje, al dan niet deels in een tunnel. De zijlijn heeft een stijgingspercentage van maximaal 2,2%

Afbeelding

Afbeelding

Er loopt bij deze ontwerpen geen spoor boven het schaduwstation achter, dus het kan of van boven open gelaten worden om gemakkelijk bij ontspoorde of haperende treinen te komen of het kan voorzien worden van een gemakkelijk afneembare deksel met wat heuvels erop. Het spoor ligt op 130cm dus je kijkt er eigenlijk altijd van de zijkant op dus een schaduwstation dat van boven open is zou niet moeten storen als er iets van een kleine 10cm hoog voor staat.

De opstelsporen van het schaduwstation zouden nog wat langer kunnen om een doorgaand spoor te hebben en twee opstelsporen waar op ieder twee treinen achter elkaar zouden kunnen staan.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Plaats reactie