opbergen rijdend materiaal

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

opbergen rijdend materiaal

Bericht door beagle »

hello , ben feitelijk een beetje lui om in al de postings te gaan zoeken via de zoekfunctie

ik begin nu wat rollend materiaal binnen te krijgen, wat loc's, wat wagonnetjes.
(feitelijk al iets te veel wagons met kool lading besteld Vergeten dat ik ze al ergens in de pipe-line had)

- Ik heb een spoorbaan in een opklapbare kast. Dus materiaal op de rails laten staan of in opstel sporen is uit den boze. Maar ik zit mij nu af te vragen wat de meesten hier doen.
Telkens dat rijdend materiaal terug in hun doosje doen of een soort vitrine kast waarin dan het rijden materiaal word in weggezet en de doosjes in een grote karton doos voor ...geval van .. of een andere wijze ?

ik dacht eerst van een soort opberging te maken zoals voorgesteld in N-project in een lade of twee. Maar dan bedacht ik mij, als de baan uitgeklapt is, kan ik niet meer aan die laden. De baan is ook 85 cm breed. Dus ik kan ook geen vitinekast tegen de achterwand van het meubel maken. Dan kan ik er niet aan, mijn armpjes zijn zolang niet.

iemand een suggestie.?
Laatst gewijzigd door beagle op 11 jan 2021 13:33, 2 keer totaal gewijzigd.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Harri
Berichten: 194
Lid geworden op: 04 nov 2016 11:52

Re: opbergen rijdend materiaal

Bericht door Harri »

Zoiets?
https://www.feldherr.com/modelleisenbahn/spur-n

Originele doosjes sowieso bewaren voor als je het spul een keer wil verkopen.
Laatst gewijzigd door Harri op 01 jan 2021 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.


DB diesels, tijdperk IV
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: opbergen rijdend materiaal

Bericht door Ipharra »



Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: opbergen rijdend materiaal

Bericht door beagle »

Harri schreef: 01 jan 2021 11:46 Zoiets?
https://www.feldherr.com/modelleisenbahn/spur-n

Originele doosjes sowieso bewaren voor als je het spul een keer wil verkopen.
Thanks Harri.
Dat lijkt mij wel wat. Prima om het Heijdens materiaal in de werkplaats te bewaren , midden tussen plexistof , houtstof , zaagsel..
Nog even wachten, op misschien nog andere ideeën. maar anders ga ik mij wel zo'n koffertje bestellen.

Iets verder kijkend op deze site, zag ik ook dergelijks maar in een kartonnen box. Bij mij gaat het niet zozeer om transport maar om opbergen en zoveel mogelijk vrijwaren van stof. Met de maten van de karton dozen, past het juist in een kast . Dus heb ik maar alvast 2 dozen besteld.
Nu hopen dat die postduif ook geen covid heeft en ik weer weken moet wachten.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5077
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: opbergen rijdend materiaal

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Zoals algemeen bekend is rij ik op een enkele beursbaantjes die ik samen met Bjorn(Ol49) niet maar juist daardoor heb ik wel allerlei manieren om materieel op te bergen.

Veruit het meeste staat in de 2 vitrinekasten voor railvoertuigen:
Kast 1; 17 sporen van 210cm waarvan 2 voor meterspoor en 49 sporen met een gemiddelde lengte van 40cm en vele ruimtes tussen die korte sporen word ook gebruikt en samen is dat zo'n 73m aan opstelruimte die ook 99,5% vol is. Veel op en tussen de korte sporen is ook voorraad voor op diorama's

Kast 2; bevat 16 sporen van 163cm, dat is zo'n 26m en daarvan zijn nog enkele vrij.

Het materieel dat op ombouw ligt te wachten of wat over is ligt in een lade van 43x30x12 binnenruimte op platen foamboard die als tussen vloer dienen en waarmee ik laag voor laag( totaal 4 lagen) er uit kan tillen. Dat moet dan wel heel voorzichtig want ruimte voor opstaande randen was er niet.

Materieel voor de Chempark 2040 baan moet mee kunnen naar beurzen en daarvoor heb ik een koffertje van 2 bakken met deksel van foamboard voorzien.
Afbeelding

Afbeelding
Die staat nog hier omdat ik nog veel materieel daarvoor moet ombouwen maar als de partij die er nu ligt klaar is gaat dat net als die baan bij Bjorn in beheer.

In een ver verleden toen ik nog wel reed en weinig materieel had had ik ook zigarenblikken in gebruik om treinen gerold in keukenpapier in op te bergen. Dat was al snel te klein en toen kwamen de kartonnen opbergdozen van IKEA in beeld. Die heb ik ook korte tijd daarvoor gebruikt tot de eerste vitrinekast voor railvoertuigen kwam.

Als ik naar beurzen ga en voertuigen mee moet nemen stop ik ze nu nog wel gerold in keukenpapier in metalen blikken, welk soort en formaat hangt af van hoeveel er mee moet.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: opbergen rijdend materiaal

Bericht door beagle »

Dit heb ik dus besteld
Afbeelding


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5077
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: opbergen rijdend materiaal (gesloten)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ja dat is een mooi ding dat is het zelfde principe als wat ik in het koffertje heb gemaakt dit ziet er alleen wat strakker en professioneler uit.

Ps; je zou nog kunnen overwegen een ruitje in de deksel te maken zodat je ook direct kan zien wat er in zit.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: opbergen rijdend materiaal (gesloten)

Bericht door TonN »

Wanneer je een kistje gebruikt voor het vervoer naar beurzen, adviseer ik een stickertje op elke locatie in het kistje om aan te geven waar wat hoort. Dan zie je snel of je al je spul weer mee terug neemt.



Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: opbergen rijdend materiaal (gesloten)

Bericht door beagle »

ToN.
Ik ga niet naar beurzen hoor. Het is gewoon om het spul in een kast te kunnen zetten, een beetje van het houtstof voldaan.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5077
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: opbergen rijdend materiaal

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik zal die tip van TonN wel aan Bjorn(Ol49) doorgeven want voor hem is dat wel van toepassing.

Edit: @TonN, bedankt voor de tip namens Bjorn

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: opbergen rijdend materiaal (gesloten)

Bericht door beagle »

Voor wie het graag bekijkt.
De doosjes om de loc's-wagon-s en rijtuigen in op te bergen zijn ook al binnen via de postduif :-)
de gesloten doos.
Afbeelding

als je het deksel open doet:
Afbeelding

De inlegvakjes zijn mooi ingevuld met extra materiaal
Afbeelding

en al met wat rollend materiaal
Afbeelding


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: opbergen rijdend materiaal

Bericht door TonN »

neudalhausenstadbahn schreef: 03 jan 2021 21:34 Ik zal die tip van TonN wel aan Bjorn(Ol49) doorgeven want voor hem is dat wel van toepassing.

Edit: @TonN, bedankt voor de tip namens Bjorn

Groetjes Michiel
Leuk dat ik iemand een tip kan geven. Ik had ook een klein stukje papier onder de wagens geplakt met mijn initialen. Gewoon met houtlijm (plakt wel maar beschadigd niet). Ook als iemand anders dan een wagen wil opruimen, is het "Hier Ton, nog één van jou."


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5077
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: opbergen rijdend materiaal

Bericht door neudalhausenstadbahn »

TonN ik heb eerder tipp-ex gebruikt om info onder op te schrijven.

@Erik, kan je die opmerking "gesloten" uit je start post verwijderen?, wij sluiten hier geen topics( op vraag en aanbod na) dit topic blijft gewoon open en actief. Andere moeten zich ook vrij kunnen voelen hun vragen over dit onderwerp in dit topic te stellen.

edit; Erik, bedankt :Thumb .

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: opbergen rijdend materiaal

Bericht door erik-n-fan »

Harri schreef: 01 jan 2021 11:46 Zoiets?
https://www.feldherr.com/modelleisenbahn/spur-n
Dank voor de tip @Harri, precies het soort opslag waarvan ik niet wist dat ik het zocht :D

Bestelling geplaatst! Hopelijk kan ik zo mijn collectie wat toegankelijker opbergen voor mezelf.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: opbergen rijdend materiaal (gesloten)

Bericht door Raymond (UK) »

Dat zijn nette opberg dozen Erik @beagle .

Sommige 'opstapjes' op goederen wagons steken nog weleens uit. Je moet dus wel oppassen dat die niet blijven haken in het schuim anders breken die zo af..


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Plaats reactie