startset 1 lok rijdt maar 2de toevoegen gaat niet ...

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
chouchou
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 dec 2020 14:22

startset 1 lok rijdt maar 2de toevoegen gaat niet ...

Bericht door chouchou »

hoi,

startset Fleischmann N aangekomen, Multimaus met Z21, lok rijdt met adres 3.

Nu heb ik 2de nagelnieuwe lok , maar krijg deze niet geprogrammeerd, rijdende heeft ook adres 3 ....

iedere poging strand op foutmelding multimaus error 2 ... terwijl er voeding op de baan staat ....

kan je met een Fleischmann Multimaus niet te weten komen welk adres de 2de locomotief heeft als die op de baan staat ?

groetjes,

Jeannot



WimR
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: startset 1 lok rijdt maar 2de toevoegen gaat niet ...

Bericht door WimR »

Je moet een lok een ander adres geven.
Standaard worden alle decoders uitgeleverd met adres 3.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: startset 1 lok rijdt maar 2de toevoegen gaat niet ...

Bericht door Ipharra »

Op de Multimaus menu plus 1 tegelijk drukken in het scherm komt dan het adres van de lok, doe dit op een apart programmeer spoor. Als het een nieuwe lok is zal deze standaard op adres 3 staan. Het display blijft dan knipperen op dit getal welke je dan kunt wijzigen. Na het ingeven van nieuw adres op OK drukken. Oftewel RTFM, ik citeer uit Multimaus manual blz 43


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

Onderwerp starter
chouchou
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 dec 2020 14:22

Re: startset 1 lok rijdt maar 2de toevoegen gaat niet ...

Bericht door chouchou »

Ipharra schreef: 13 jan 2021 15:18 Op de Multimaus menu plus 1 tegelijk drukken in het scherm komt dan het adres van de lok, doe dit op een apart programmeer spoor. Als het een nieuwe lok is zal deze standaard op adres 3 staan. Het display blijft dan knipperen op dit getal welke je dan kunt wijzigen. Na het ingeven van nieuw adres op OK drukken. Oftewel RTFM, ik citeer uit Multimaus manual blz 43
hallo, eerste lok kan ik enkel maar laten rijden in lok menu met adres 3, als we 2de lok willen programmeren op de baan enkel deze lok erop krijg ik adres 255... lok maakt lawaai dus decoder wordt gelezen ... als ik dit wil veranderen krijg ik steeds error 2 terwijl de baan normale digitale spanning krijg ...

kan dus zelfs niet rijden onder loknaam om te starten .... eerste lok heeft nu adres 4 maar kan enkel rijden op 0004 in lokmenu ... dus zelfs niet vanaf naam ...

als starter bovendien op bochtwissel gloednieuw met gloednieuwe loc en wagonnetjes slecht contact, oplossen met vod met wat methylalcohol ?


Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: startset 1 lok rijdt maar 2de toevoegen gaat niet ...

Bericht door Ipharra »

Hoe ben ja aan deze loc gekomen, nieuw uit de winkel of tweede hands. Hoe lees je het adres uit. Anders de decoder een reset geven en kijken of hij dan wel op adres 3 reageert.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: startset 1 lok rijdt maar 2de toevoegen gaat niet ...

Bericht door Ipharra »

Multimaus error 2 wil zeggen dat de Multimaus geen signaal terugkrijgt van de decoder door slecht contact. Licht vaak aan vuile wielen of vervuilde rails of beide.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

Onderwerp starter
chouchou
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 dec 2020 14:22

Re: startset 1 lok rijdt maar 2de toevoegen gaat niet ...

Bericht door chouchou »

Ipharra schreef: 13 jan 2021 16:11 Multimaus error 2 wil zeggen dat de Multimaus geen signaal terugkrijgt van de decoder door slecht contact. Licht vaak aan vuile wielen of vervuilde rails of beide.
nou gloednieuwe rails gloednieuwe locomotief uit pas uitgeleverde startset van de fabrikant ... :D



Onderwerp starter
chouchou
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 dec 2020 14:22

Re: startset 1 lok rijdt maar 2de toevoegen gaat niet ...

Bericht door chouchou »

hallo,

nieuwe dag nieuwe start : enkel programmeer spoor aangesloten op Z21 en Multimaus ...

hoe kan ik van lokadresmodus naar bibliotheekmodus ?

nu heb ik geprobeerd 2de lok te laden ... lukt niet voorlopig hier de stappen die ik onderneem :

loc op programmeerspoor
menu + 1 : loc ratelt CV 1 wordt gelezen staat op 255 die verander ik naar 3
multimaus zegt prog op scherm maar valt dan steeds in Error 2 ...
spoor is proper aansluiting is correct anders zou Z21 de decoder niet lezen ...

wat doe ik dan verkeerd ? ik volg gewoon de instructies zoals op meegeleverde blad ...

en het moet werken want 1 ander lokje kan rijden in lokadresmodus met adres 3 ... en die rijdt haar rondjes ...

hopelijk kan iemand mij volledig opnieuw op weg zetten ...



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: startset 1 lok rijdt maar 2de toevoegen gaat niet ...

Bericht door FidOo »

Kun je even vertellen welke loks het om gaat (welk type en welk artikelnummer)

Dat je 2e lok adres 255 geeft lijkt me al verkeerd want dat is een lang adres en zou als deze nieuw en digitaal is niet kloppen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: startset 1 lok rijdt maar 2de toevoegen gaat niet ...

Bericht door Ipharra »

Adres 255 wil zeggen dat alle bits in CV 1 op 1 staan en er duidelijk iets niet klopt in de decoder, het lange adres staat in andere CV''s, zoals eerder gezegd probeer de decoder te resetten meestal CV8 de waarde 8 geven, hangt van de fabrikant van de decoder af. Als dit niet lukt zou ik zeggen terug naar de winkel waarschijnlijk een defecte decoder.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Plaats reactie