Pc voor de baan.

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
enderscw
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Pc voor de baan.

Bericht door enderscw »

Goedemiddag,

M’n huidige laptop uit het jaar 0 begint meer en meer kuren te krijgen (ding is gewoon oud).
Maar nu vraag ik me af waar een beetje fatsoenlijke pc aan moet voldoen voor het aansturen van een treinbaan.
Ik wil een mini pc omdat deze alleen de baan hoeft aan te sturen maar een game pc met alles er op en er aan lijkt me ook wat overdreven.

Heb wel het een en ander zien staan maar weet niet echt wat nou echt nodig is en wat is overkill. Zoals de pc van DTS leuk ding maar ik ga geen 500,- neerleggen voor een pc die alleen treintjes laat rijden.
En zo zie je wel meer voorbijkomen wat je denkt ja pc is zeer snel maar daar komt ook het prijskaartje bij.

Wat is/zou voldoende moeten zijn om een baan met een trein of 10/12 en de benodigde seinen/wissel aan te kunnen sturen.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

Modelbouwerke
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: Pc voor de baan.

Bericht door Modelbouwerke »

DTS heeft ook de mogelijkheid bekeken om de baan aan te sturen met een Raspberry PI 4.
De 4 Gb voldeed voor een kleine tot middelgrote baan.
Er blijkt ondertussen ook een 8 Gb versie te bestaan.
Je kan het eens uitzoeken, maar voor een trein of 10 / 12 lijkt me dit een oplossing.


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Pc voor de baan.

Bericht door Jeroen »

Wouter,

Die krant van wakker Nederland......die heeft wel eens aanbiedingen, van die refurbished laptops. Werkt prima voor mij op de zolder, en kost zeker niet de wereld. Kun je ook mee Nspoorforummen, foto’s uploaden etc etc. Voor gamen/racen moet ik een verdieping naar beneden voor de PS.

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Pc voor de baan.

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Er zijn ook goede kringloopwinkels die goed bruikbare pc's hebben, zo werk ik op 2 van die dingen. Alleen die winkels zijn nu dicht en vanuit Berlijn ff naar Zutphen pendelen word ook een duur geintje.

Ps; Het technisch centrum van die winkel bevind zich in Brummen waar zo nu en dan aan een modelbaan geklust moet worden :mrgreen: 7(8)7 _o_

Edit: een PC in de rugzak en dan ff per trein naar Berlin op en en neer om die af te leveren had me ook wel leuk geleken :mrgreen: . Dan had ik gelijk Uelzen-Stendal en nog een ander traject kunnen doen doe die ik nog moet 7(8)7 .......maarja door iets met een C word uhm dat even niet |:( |:(

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Pc voor de baan.

Bericht door shoven »

Ik heb voor de baan een tweedehands refurbished PC aangeschaft voor nog geen €100. Voldoet prima, als het ding een beetje voldoende geheugen heeft (8 Gb voor Windows 10) en verder de standaard voorzieningen aan boord heeft voldoet-ie wel. Een flitsende videokaart heb je niet nodig, het kan wel handig zijn als er een mogelijkheid voor een 2e monitor op zit.
Als je even googlet vind je al snel meerdere webwinkels die dit aanbieden, meestal zijn het partijen van bedrijven die hun PC's hebben vernieuwd.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Pc voor de baan.

Bericht door MadSeven »

shoven schreef: 28 jan 2021 14:16 Ik heb voor de baan een tweedehands refurbished PC aangeschaft voor nog geen €100. Voldoet prima, als het ding een beetje voldoende geheugen heeft (8 Gb voor Windows 10) en verder de standaard voorzieningen aan boord heeft voldoet-ie wel. Een flitsende videokaart heb je niet nodig, het kan wel handig zijn als er een mogelijkheid voor een 2e monitor op zit.
Als je even googlet vind je al snel meerdere webwinkels die dit aanbieden, meestal zijn het partijen van bedrijven die hun PC's hebben vernieuwd.
Mee eens, zoiets als dit voldoet echt wel; https://www.conrad.nl/p/fujitsu-esprimo ... ap-2236144

Heeft 1x dvi en 1x displaypport, dus 2 beeldschermen kan als je even oplet.
Ik heb geen aandelen Conrad, trouwens.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
enderscw
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Pc voor de baan.

Bericht door enderscw »

Top mannen!

Dank voor jullie reacties.
Ik zal is rond gaan kijken.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Pc voor de baan.

Bericht door shoven »

MadSeven schreef: 28 jan 2021 14:34
shoven schreef: 28 jan 2021 14:16 Ik heb voor de baan een tweedehands refurbished PC aangeschaft voor nog geen €100. Voldoet prima, als het ding een beetje voldoende geheugen heeft (8 Gb voor Windows 10) en verder de standaard voorzieningen aan boord heeft voldoet-ie wel. Een flitsende videokaart heb je niet nodig, het kan wel handig zijn als er een mogelijkheid voor een 2e monitor op zit.
Als je even googlet vind je al snel meerdere webwinkels die dit aanbieden, meestal zijn het partijen van bedrijven die hun PC's hebben vernieuwd.
Mee eens, zoiets als dit voldoet echt wel; https://www.conrad.nl/p/fujitsu-esprimo ... ap-2236144

Heeft 1x dvi en 1x displaypport, dus 2 beeldschermen kan als je even oplet.
Ik heb geen aandelen Conrad, trouwens.
Zoiets heb ik inderdaad staan. Maar dan voor de helft van de prijs, dus even goed rondsnuffelen op het internet. :mrgreen:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Pc voor de baan.

Bericht door jeemka »

Hele eer van Michiel om mij 'technisch centrum Brummen' te noemen. Maar inderdaad zijn hier in de loop der jaren honderden pc's voor mensen door m'n handen gegaan. Maar ik doe niet aan verkoop, wel staan bij de kleine kringloopwinkel van onze kerk in Zutphen regelmatig pc's die daar ingebracht zijn en die ik wat opgeknapt heb.
Een goed adres is wél 2Switch, de grote kringloopwinkel in Zutphen. Die heeft veel desktops en laptops voor leuke prijzen. Maar...lockdown.

Steven's advies is prima. Een pc met 4gb voldoet ook. En met een ssd start die lekker snel. Een oude Core2duo is ook al goed, iTrain werkt dan goed.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu

MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: Pc voor de baan.

Bericht door MaartenOtto »

Ik wil zelf een 43” TV ophangen (4K) aan een beugel aan de muur. Aangezien er alleen iTrain op hoeft te draaien denk ik aan een van de meest lichte Linux distro’s. Zit nog een beetje te twijfelen tussen een Larkbox Pro of iets van een mini pc met een Ryzen CPU. Ook een oude optiplex met een GT1030 is mogelijk en is de meest goedkope optie (heb nog drie van die lompe krengen liggen). Zit daarmee alleen vast aan DDR2 geheugen....


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.

Ipio
Berichten: 455
Lid geworden op: 01 sep 2008 21:08
Locatie: Heemskerk

Re: Pc voor de baan.

Bericht door Ipio »

Kijk eens op https://www.remarkt.nl/ hele goede en betaalbare computers, laptops, printers en nog veel meer
Zelf je eigen computer samen stellen voor een hele lage prijs


Met Vriendelijke Groeten,
Marco

Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
enderscw
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Pc voor de baan.

Bericht door enderscw »

Dit is ‘m geworden.
Via Amazon, van alle gemakken voorzien en genoeg mogelijkheden en niet te duur.
En er is plek voor een extra SSD kaart.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding


Groet,

Wouter


Every day is a school day.

MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: Pc voor de baan.

Bericht door MaartenOtto »

Ik heb vandaag de Dell Optiplex 745 voorzien van Puppy Linux en morgen gaat er een GT1030 in die ik voor €50 op de kop heb getikt. Van het geld dat ik uitspaar aan een nieuwe PC kan ik ook bijna 20 wissels kopen.... of wat TM44 kaarten.


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.
Plaats reactie