Erik’s baantje.

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Erik’s baantje.

Bericht door beagle »

Omdat het een fictieve baan is, ik kijk niet zo nauw naar het materiaal en omdat ik vooral gecharmeerd ben door papier bouw voor gebouwen, werk ik veel met “Metcalfe” . Dus meer de ‘Engelse’ dan de ‘Duitse’ stijl van gebouwen. Heb ik mijn ontwerp maar de naam gegeven van de ontwerper.

In “mijn baanplan had ik al wat posting gezet over mijn ideetje van een modelspoor baan.
Maar ook al technische vragen en het begin van de bouw ervan. Dit leek mij toch niet de juiste plaats om verder te gaan, nu het ontwerp voor 90% vast ligt. Het vervolg, ofte het verwezenlijken van dat ontwerp, ga ik hier verder zetten.
met ook de nodige vragen.

Het idee:
Afbeelding

Even terug beschrijven wat het idee is.
Het is een fictieve baan, meer bedoeld om met iTrain te werken en te komen tot automatisch veel rangeren.
In het ontwerp is een dorp geplant, linkse kant van de baan, met rechte een industrie gebied.
Bovenaan komt dan een station.

Echt 100% scenery is ook niet de bedoeling . Het is op mijn leeftijd meer een uitdaging om met die iTrain ter kunnen werken . Het doel is dus meer technisch. ( zoals mijn neuroloog zei: Hoe je grijze massa bezig !)

Op de baan rijd ook een soort museum -trein. ttz de trein die ik heb leren kennen toen ik kort na WOII, met mijn grootouders, ik in korte broek , van Antwerpen naar St. Niklaas , maandelijks namen om de familie te bezoeken. Die heeft dus de functie van vooral rond te rijden met de nodige wachttijd in het station.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Erik’s baantje.

Bericht door beagle »

Zolang Peco nog weinig levert is eer ook geen tijd om al sporen te gaan leggen. rest me enkel de theorie .
Even toch een vraag.
Hoe meer ik N-project lees en hier ook op het forum, hoe meer vragen ik mezelf stel.!
Is N-project te theoretisch of negeert men in de praktijk die regeltjes.

het gaat hier meer over de bezetmelding op gedetecteerde en niet gedetecteerde sectie van een blok.
ttz. de diode schakeling wel of niet? en de zekering schakeling met een PPTC
zie schema:
Afbeelding

Het een en ander legt wel uit dat er over al die verschillende diodes- en PPTC er wel een zekere spanningsval optreed en men dus ook verplicht is om de rail spanning hoger te stellen.
Op zijn minst zijn het al 3 diodes in serie, als je het silicium type kiest heb je daar al een spanningsval van ≈ 0.9 à 1.1V

Ik zie die schakelingen wel heel weinig toegepast hier op het forum in de verschillende spoor ontwerpen alsook in de verschillende Y/T filmpjes. Is dat doelbewust genegeerd of word dat in de praktijk als overbodig beschouwd. Terwijl de uitleg hierover in N-project, volgens mij, wel steek houd.
het toepassen op een baan geeft wel weer meer componenten en PCB's onder de baan.

welk is jullie mening hierover.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Erik’s baantje.

Bericht door Nico Essers »

Het ligt er een beetje aan hoe je je baan in blokken verdeeld. Vaak wordt (bij koploper) een blok in 3 secties verdeeld waarbij het middelste blok ongedetecteerd blijft. De eerste en laatste sectie zijn dan wel gedetecteerd en vormen de afrem cq stop sectie. Bij iTrain wordt meestal op positie gereden waardoor de verschillende secties minder van belang zijn. Hierdoor wordt meestal het volledig blok gedetecteerd. Ook als er toch voor meerdere secties (in bijvoorbeeld het station) wordt gekozen. Als dan ook de wissels van een melder worden voorzien is er dus geen ongedetecteerde rails meer in de baan aanwezig en heb je ook geen diode nodig.
Voorzie je de wissels niet van een melder dan zijn deze ongedetecteerd en moet je dus wel een diode toepassen. Daarbij heb je vaak voldoende aan een diode voor je gehele baan. Vanuit deze diode worden dan alle ongedetecteerde stukken gevoed.
Er wordt niet veel aandacht aan geschonken maar zeker wel toegepast.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Erik’s baantje.

Bericht door beagle »

goede tip. Thanks :Thumb
I rij met iTrain. dus ga ik de blokken niet onderverdelen. maar wel de PPTC beveiliging ertussen zetten.
Dan één diode schakeling voor de wissels. en die ook als één kring beschouwen.


Tjonge Tjonge, moet ik nog veel leren in deze nwe hobby. ;)


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Erik’s baantje.

Bericht door beagle »

terwijl ik nog wacht op de leveringen van Peco…

Hoewel het initieel niet de bedoeling was van scenery te gaan maken en me bezig te houden met rails-treinen en iTrain. Maar stilzitten kan ik niet. ik moet iets onder handen hebben.
Dan maar een aantal kits van “Meltcalfe” besteld. Neen niet in England… wel bij een verdeler in NL.
Een aantal namiddagen en avondjes snijden en plakken…

De pub en wat huisjes voor de achtergrond.
Afbeelding

De remise voor een loc.
Afbeelding

En spoorbaan en een dorp heeft behoefte aan station.
Afbeelding

en een dorp zonder kerk ??
Afbeelding


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gebruikersavatar

kees gorter
Berichten: 1233
Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27

Re: Erik’s baantje.

Bericht door kees gorter »

Heerlijk dat Engelse!
Ik mag dat wel.
Ga zo door, ik wacht het af.
succes!

Kees



Causton Railways
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 jan 2020 12:57

Re: Erik’s baantje.

Bericht door Causton Railways »

Netjes gebouwd die gebouwen van metcalfe. Als je dunne stiften koopt kun je die witte lijnen op de zijkant mooi kleuren.

Beste is dat te doen als je ze in elkaar zet. De vouw iete meer doorbuigen en dan inkleuren met de juiste kleur



Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Erik’s baantje.

Bericht door beagle »

in de handleiding staat dat je dat moet doen met sterk verdunde waterverf.
Maar dan heb je ook een heel vaste hand nodig en een penseel met haartjes in een fijne punt.
Ik heb het geprobeer, maar kleur met mijn fijnste penseeltje meer naast dan in de plooi.

Vaste hand en penseel met een fijne punt heb ik niet. Daarom dat ik die plooien express wit gelaten heb.
Nu de serie klaar is en je het vanaf 50 cm. afstand bekijkt valt het bijna niet meer op. Mij stoort het echt niet.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Erik’s baantje.

Bericht door beagle »

Op mijn leeftijd is alles niet meer zoals het was toen ik 20-30 was. :twisted: ;)
Ik lees heel veel, maar ik heb meer een visueel geheugen. Teksten zegt mij niet veel.
Filmpjes op YT, allemaal leuk om te kijken, maar als ik het dan moet doen, ben ik weer vergeten hoe het was.

Normaal ga ik dan eens bij het een of ander lid naar zijn baan kijken en dan kan je ook directe vragen beantwoorden. ' zo deed ik dat toch bij scheepsmodelbouw ). Ik leer meer door te zien dan door te lezen. Maar met corona gaat dat dus niet.

Ik ben feitelijk op zoek naar een paar foto’s prentjes van hoe je draadjes aan electofrog’s van peco-55 soldeert. Om daar uit te kunnen kiezen welke werkwijze het beste past bij mijn wisselstraatje.
hoe breng je dan die draadjes naar de onderkant van je tafel. een of meerder boorgaatjes van 2 mm?

Zoek ook nog wat duidelijke foto’s hoe je dus servo’s onder de baan maakt.
- Hoe groot is dat boorgat waar dat veerstaal doorkomt?
- Hoe maak je dat boorgat later terug onzichtbaar?


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Erik’s baantje.

Bericht door shoven »

Erik, Ik doe het als volgt. Aan de wissel soldeer ik drie draadjes: een aan elke railstaaf (geel en bruin in de tekening) en een aan het puntstuk (paars). Bruin en geel zijn bij mij het DCC signaal (die kleuren zijn namelijk samen met blauw in alle diktes makkelijk verkrijgbaar in NL), die verbind ik dus met de ringleiding. Het paarse draadje verbind ik met de schakel-uitgang van de Servoswitch die ik gebruik. Bij het omzetten wordt dat dus omgeschakeld.

Vervolgens kien ik met de bedrade wissel in de hand uit waar de gaatjes in de plaat moeten komen. Als je dat een beetje precies doet valt het gaatje niet op, zeker als je het draadje zo onzichtbaar mogelijk (=onderzijde) aan de wissel soldeert. Ik gebruik daarvoor een 3mm boortje, maar met 2mm lukt het ook wel. 3mm geeft net iets meer ruimte om nog wat te schuiven. Met ballast zijn die gaatjes onzichtbaar te maken (lees weg te moffelen). Daarna fixeer ik hem met spijkertjes. Doe dat voor je de servo monteert.

De servo monteer ik onder de baan in een beugeltje. Martin Domburg verkoopt ze van gelaserd karton, je kunt ook een aluminium hoekprofiel verzagen en de servo daarin monteren, zie foto. De beugeltjes van Martin zijn makkelijker.

Voor het verenstaal maak ik met een boortje van 5 of 6mm een gaatje. Dat is even experimenteren wat er precies goed werkt, het gaatje moet niet te groot zijn maar wel voldoende ruimte bieden om de wissel om te zetten. Als het klaar is camoufleer ik het gaatje met wat ballast er omheen, en als het nog zichtbaar is doet een graspolletje of struikje wonderen. Als het verenstaal goed in de wissel zit en die functioneert goed, knip ik hem met een nijptang op lengte (met een dremel is geen goed idee, dan smelt je plastic).
Bijlagen
PA220162.jpg
PA220162.jpg (91.22 KiB) 3603 keer bekeken
Draadjes aan wissel.png
Draadjes aan wissel.png (71.63 KiB) 3603 keer bekeken


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Erik’s baantje.

Bericht door beagle »

nou, dank u
met jouw foto ga ik eens kijken aan elke wissel waar ik die draadjes aan de onderkant van de rails kan solderen. dan kan ik ook min of meer bepalen waar die gaatjes voor de draden moeten komen.
Die beugeltjes van DTS voor de servo's heb ik al. prima spul.

maar een domme vraag.
hoe krijg jij dat veerstaal zo geplooid rond die fragiele plastic van je servo ?? dat is niet iets dat je zomaar plooit en dan in elkaar schuift.

PS waar ik nu een beetje spijt van krijg is dat ik gekozen heb in mid-november voor peco . Ik Nu nog steeds zelfs geen omloop kan leggen wegens gebrek van rails & rail-lassen - wissel e.d. Het begint nu toch na 3maand te kriebelen om eens een treintje een rondje te zien rijden.
Theorie is mooi maar het begint toch te vervelen ,alleen maar dat lezen en niets kunnen doen. Had ik maar een ander type van rail-systeem gekozen. Alhoewel is dat ook wel beschikbaar nu in Corona krisis


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Erik’s baantje.

Bericht door shoven »

Dat verenstaal buig ik eerst zover mogelijk met een tangetje in de juiste vorm, daarna frut ik het met gepast geweld in het plastic dingetje.

V.w.b. Peco: er is weer het nodige verkrijgbaar als je bij Hatton's bestelt. Maar leverbaarheid is niet geweldig momenteel. Ik heb zelf in december heel erg moeten zoeken voor ik wat vond in the UK. Op eBay zitten nog wat aanbieders, ik heb daar laatst raillasjes gescoord.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Erik’s baantje.

Bericht door beagle »

nog een beetje geduld, hoor juist van "Martin" dat al mijn besteld materiaal er bijna is en gaat verzonden worden, behalve de metalen rail lassen en wat wissels.
Kan misschien toch maar beginnen met draadjes aan de wissels te solderen en de nodige gaten voor de draadjes van het verenstaal van de servo's in de basisplaat te gaan boren.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gebruikersavatar

Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Erik’s baantje.

Bericht door Hugo »

Als het je helpt heb ik eventueel nog wel raillassen voor je liggen.


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Erik’s baantje.

Bericht door beagle »

@Hugo
Vriendelijk aanbod , niet om onbeleefd te zijn, maar ik ga gewoon wachten op de levering van peco via 'martin'.
Denk dat zowat iedereen op leveringen van Peco zit te wachten. Als brave vlaming wacht ik wel op mijn beurt. 😀

Buiten trein-baantje heb ik nog scheepsmodelbouw om mij bezig te houden. Alhoewel dit het laatste model gaat zijn dat ik nog voor "derden" maak. daarna word het iTrain en N-spoor. In een zwart gat val ik voorlopig niet omdat de rail-lassen er niet zijn.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Erik’s baantje.

Bericht door beagle »

Vandaag nog wat werk aan de tafel kunnen uitvoeren. N.m.l. de schuiflade waar later de Mac moet opkomen om de baan te besturen
Afbeelding
en later indien niet in gebruik met de lade dicht/
onderkant
Afbeelding
Voorkant
Afbeelding

Eerste prob.
Nu de tafel toch omgekeerd lag, ineens maar de voedingen en de Z21 aan de onderkant willen bevestigen.
Waarom heeft Rocco of FLM nooit eraan gedacht om die Z21 en de voeding ervan te voorzien van bevestigings mogelijkheden. Je kan dat spul dus gewoon nergens aan vastmaken. grrrr. De enige oplossing is dat je dit ergens dus moet kunnen plaatsen . aan de onderkant van een tafel hangen ??
Dan wil ik het nog niet hebben over die aansluitdraden. Waarom moet dat ook uit zulke stijve draden zijn. Waarom zoals de rest niet met bussen of aansluitklemmen ?
Afbeelding

nu dus zou ik dus die voeding van 20V/3A willen vervangen door een “Mean-well” voeding. Die hebben wel geen 20V in hun gamma. Enkel een 24V. De spec’s van de Z21 zeggen dat de ingangsspanning begrepen moet zijn tussen 18-24V. Als ik dus op detoekomstige “Mean-well” de spanning wat lager zet ( b.v. naar 22V dan ben ik aan de veilige kant. wat is jullie mening ?

Maar hoe zet ik die Z21 vast aan de onderkant van de tafel ?


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Erik’s baantje.

Bericht door beagle »

De late 'goede Sint' of de vroege 'Paashaas' is langs geweest. Weer wat materiaal dat besteld was ,is toegekomen. o.a. servo's, wissel decoders, bezetmelder, rail, wat nog ontbreekt is raillassen en een aantal wissels.

Maar ik kan dus echt al gaan beginnen met het leggen van de wissels die ik heb, de isolatiebedding van de sporen.

hierover dus een vraag:
De isolatie is een soort foam van 3 mm dik , die ik met boekbinderslijm op de houtplaat wil vastleggen. moet ik nu eerst de gaten voor de servo bediening van de wissel nu boren, of pas later als de isolatie ligt en je de eigenlijke wissels gaat leggen.?


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Erik’s baantje.

Bericht door Nico Essers »

Het makkelijkste is tijdens het leggen van de wissels. Dan weet je ook precies waar je de gaten moet boren. Bespaart je onnodige gaten.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Erik’s baantje.

Bericht door FidOo »

Waarom ga je de voeding van de Z21 vervangen!? Die is toch dikke prima en de Z21 (ja de zwarte!!!) heeft een instelbare railspanning dus ik snap dat niet zo goed. Zou dat dus gewoon echt even laten

En hoe dat alles vast te zetten, nou gewoon met 2 strips/beugels van aluminium even in vorm buigen: _|~~~~|_ en 2 gaatjes boren voor schroefjes en klaar is kees of Erik.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Erik’s baantje.

Bericht door beagle »

@FidOo
waarom ik die voeding wil veranderen.
Ik dacht dat ik het al geschreven had; maar wil het graag nog wel eens op een ander manier uitleggen.

Bekijk deze foto:
Afbeelding

De voeding van Roco heeft ingegoten aansluitdraden, zowel primair als secundair en dan zijn die snoeren nog omgeven door stijve plastic. Bijna niet op te rollen. Ok, voor de ingegoten aansluitingen, dit valt onder categorie speelgoed en daar zijn strenge regels geldig.
Maar de plaatsing van zowel voeding als centrale is zo kort op elkaar dat ik een hele hoop snoeren moet gaan opbinden.

1) Persoonlijk hou ik er niet van om in dergelijke toestand in de snoeren te gaan knippen van deze voeding om ze in te korten. Dan wordt die voeding niet meer verhandelbaar en misschien kan ik later er nog iemand een plezier mee doen.
2) Opgerolde draden, dat zijn magneten-spoelen en een mooie bron van EMC storingen. En die kan ik met mijn CNC missen als kiespijn, in de werkplaats.
3) Geen opgerolde draden , tja dan zijn er niet zoveel mogelijke andere oplossingen dan een andere voeding te plaatsen.
4) Daarbij, ook voor EMC, wil ik zo kort mogelijke draden in het AC gedeelte.

met dit als resultaat:
Afbeelding
vind ik toch mooier dan die ' warknoop'

Neen, het is niet aangesloten. Mijn gereedschap, AMP kabelschoenen, ader-eindhulzen, klemtangen, liggen in de boot in Nederland en wij mogen nog altijd niet naar Nederland reizen of ik moet tien dagen bij jullie in quarantaine. Dus ik moet wachten met het bedraden van de baan tot wij,BE, terug naar NL, mogen reizen.
maar ik kan wachten, het heeft geen haast.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Erik’s baantje.

Bericht door beagle »

een vraagje voor de electronica. e.d. specialisten.

betreft de plaatsing van de Z21 centrale onder de baan.
ofwel :
Afbeelding

Hier ligt de centrale nogal kort tegen de voedingen en de AC-net lijnen. ook komt dan zowel de baan-voeding als de programmeer-voeding. vlak naast de AC leidingen. Kan dat leiden tot storingen door o.a. EMC. of zorgen voor andere gekende problemen.

of
Afbeelding
De centrale iets verder in het volgende vak. Dan is het enkel de UTP (patch) kabel die nog langs de AC voedingen loopt.
Alsook de voeding DC22V naar de Z21. de baan-voeding en de programmeer voeding kunnen dan anders gelegd worden.

Wat is de betere opstelling tussen deze twee?


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Erik’s baantje.

Bericht door FidOo »

Erik,

Ik denk dat je een vraag gesteld hebt waar je geen antwoord op gaat krijgen, EMC is iets wat vooral in de industriële sector speelt. Dat wil niet zeggen dat het nergens anders voor komt, maar op hobbygebied is daar totaal niets over bekend. Dus gewoon doorgaan hoe jij denkt dat het het beste is.
Ikzelf heb geen EMC filters of andere zaken er tussen en alles doet precies wat het moet doen.
Dus op basis van eigen ervaringen en wat ik bij andere gezien heb, kan ik alleen maar adviseren dat je het overdrijft. Maar gezien je achtergrond (je lijkt me een technicus) zal dat niets helpen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Erik’s baantje.

Bericht door beagle »

Neen je advies zal niets helpen i.v.m. EMC.😀🚂
Ik heb verleden jaar enorm veel problemen gehad in de werkplaats bij het plaatsen van de CNC besturing van de freesmachine wegens EMC. Gevolg ervan: de USB verbinding tussen de CNC electronica en de Mac die nu en dan uitviel, met verkeerd gefreesde stukken als gevolg. Vermits deze baan ook in de werkplaats is en staat en het zelfde netwerk verbonden is, wens ik niet dat ik weer problemen krijg, in het CNC gebeuren wegens storingen vanuit de treinbaan.
Maar goed. ik zal wel verder zien hoe het verloop, eenmaal de baan draait.
Toch bedankt voor het advies.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

tijdperk3
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 jan 2018 17:49

Re: Erik’s baantje.

Bericht door tijdperk3 »

Wat men in de industrie vooral doet is afschermen. Dus overal afgeschermde kabels gebruiken en deze bij beide connectiepunten aan aarde hangen. De mantels rondom aan aarde met een beugel. Dus niet de mantel tot een puntje draaien en dat in een kroonsteentje frotten. Aarde moet een ster netwerk worden met een centraal aardpunt.

En in onze hobby is dat best lastig. Zolang alles werkt is het goed toch. Ondertussen lees je wel dat mensen met een digitale baan toch wel eens rare storingen hebben. Zou EMC kunnen zijn. Hoeft niet.


Groeten, Peter

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Erik’s baantje.

Bericht door beagle »

Nog eens even een beetje tijd gevonden.

Het wissel-spannings gedeelte is nu in orde, socket, schakelaar, stopcontact voor de laptop, EMC filter, verdeling en voedingen. Later moet ik nog de patch kabel leggen van socket naar de Z21.
De voeding van 24V-Dc heb ik gemakkelijk kunnen afregelen naar 20V-Dc.

Afbeelding

Ter afscherming van eventueel ongewenst aanraken van de niet geisoleerde Amp-klemmen
heb ik er een houten plaatje over gezet.
De bedoeling is wel, later, als de leidingen liggen van railvoeding, wissels ed. , de hele onderkant te voorzien van een houten paneel.

Afbeelding


De leveringsproblemen door Corona en Brexit schijnen opgelost te raken. Kreeg gisteren twee nazendingen van “Metcalfe”.

Afbeelding

Nu hoop ik dat Peco ook snel gaat leveren. Ik mis nog steeds een aantal wissel maar vooral de raillassen…
ik had er ‘een paar’ en die heb ik opgebruikt bij het samenstellen van de wisselstraat. Zodat ik kan gaan beginnen met het leggen van isolatie, wissels, rails. etc..


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Plaats reactie