Mijn baan en het ouder worden.......advies?

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Mijn baan en het ouder worden.......advies?

Bericht door EdwinB »

Ola allen,

Na lange tijd weer eens een bericht van mij, bouwer van Zugeheim. Een tijd lang niets kunnen doen door allerlei zaken als kleinkinderen, werk etc. Inmiddels heb ik weer tijd en kan bezig met mijn baan echter.........
De tijd heeft niet stilgestaan en ik merk dat mijn fysieke toestand niet meer toereikend is om mijn baan goed te onderhouden. Het gebuk onder mijn baan om bedrading te leggen/onderhouden of mijn schaduwstation goed schoon te houden levert mij steeds meer problemen op en dat vergalt het plezier. Ik denk er dus hard over na om een andere meer toegankelijke baan te maken.
Zijn er meer onder jullie die hier mee te maken hebben( gehad ) en wat hebben jullie gedaan.Tips zijn welkom.

gr. Edwin


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2
Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: Mijn baan en het ouder worden.......advies?

Bericht door rjvanhouten »

EdwinB schreef: 16 mar 2021 14:02 Zijn er meer onder jullie die hier mee te maken hebben( gehad ) en wat hebben jullie gedaan.Tips zijn welkom.
Beste Edwin,

Mijns inziens ligt modulebouw het meest voor de hand, omdat je de afzonderlijke segmenten dan van elkaar kunt loskoppelen, en op z'n kant plaatsen, teneinde bij je bedrading te kunnen. Sommigen bouwen die modulebakken zelf (zoals Pin Nuckel bijvoorbeeld laat zien op z'n Youtube-kanaal) maar er bestaan ook kant-en-klaar-oplossingen, zoals bijvoorbeeld die van Markenburg of van BM Connects/DAAR. Wellicht het overwegen waard.

Groet,
Robert Jan


Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Mijn baan en het ouder worden.......advies?

Bericht door Hans »

Hallo Edwin,

Ik ben fysiek ook niet meer in staat om onder de baan te werken. De baan ligt daarom op een tafel.
Het laagst gelegen deel van mijn baan (schaduwstation) ligt 14 cm boven de tafel. Tussen de tafel en de baan liggen bezetmelders, schakeldecorder, bedrading, etc.
De bedrading heb ik soms vooraf al helemaal in elkaar gezet, vervolgens onder de baan geschoven en verbonden met deelbare kroonsteentjes (zie blz 3 van mijn draadje).
Als ik nu weer opnieuw zou moeten beginnen zou ik overigens iets meer ruimte nemen dan 14 cm.

Verder heb ik veel afneembare gedeelten. Daardoor kan ik er vaak nog beter bij. Bij de afneembare delen is de bedrading aangebracht terwijl ze los waren van de baan (zie blz 7 van mijn draadje, bijna onderaan).
Omdat de hele baan van XPS is weegt het niks en kan ik makkelijk manoeuvreren met de losse delen.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: Mijn baan en het ouder worden.......advies?

Bericht door Peter Ruifrok »

Ook ik ben de jongste niet meer, en we krijgen allemaal ditzelfde probleem -:). Ik zou ook voor modules gaan. In ieder geval voor delen die je op hun zijkant kunt zetten, zodat je bij de onderkant kunt voor het leggen van de draden. Twee meter bij 50 cm gaat nog prima, veel groter zou ik niet doen. Misschien nog iets dieper zodat je minstens R2 kunt leggen. Maar een pendelbaan kan ook prachtig zijn. Dan heb je vaak aan 30 cm genoeg. Als je baan een achtergrond heeft (zou ik doen), dan ligt die daar stabiel op, aangenomen dat je de achterkant van bijv. dun triplex maakt en vast schroeft aan je baan. Melders, wissel decoders etc. etc kun je aan de zijkant buiten je baan houden i.p.v. er onder "plakken". Dan kun je altijd er bij. Licht multiplex (beuken) met er onder wat latjes tegen het doorbuigen geven je een lichte onderplaat. Wat kurk er op tegen het geluid en klaar is kees. Of kopen, zoals hier boven aangegeven, ook een prima oplossing. En zorg, dat je overal goed bij kunt, staande. Ook bij de schaduw stations. Dus bijv. op wielen. De hoogte zo kiezen, dat je er staand of zittend goed bij kunt. Niet iets halverwege zitten en staan, dat lukt op onze leeftijd niet meer.


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC

WimR
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Mijn baan en het ouder worden.......advies?

Bericht door WimR »

Ik heb mijn nieuwe baan op een keukenblok van de bekende Zweed gemaakt.
Eerst begonnen met een baan die ik op z'n kant kon zetten, grote nadeel je kan niet te hoog en nog erger al wil je een lantaarnpaal plaatsen dan moet je alles wat los zit er eerst afhalen.

Daarom opnieuw begonnen en nu kan ik alles van bovenaf bereiken.
ca. 10 cm. tussen het keukenblok en de onderste laag van de baan zodat je er ook nog van de voorkant bij kan.

Tevens het schaduw station aan de voorkant want na een tijdje rust op de baan willen de treinen in het schaduw station af en toe niet vertrekken en moet je de bovenbouw, welke afneembaar is, er af halen.
Zit het schaduwstation aan de voorkant dan kan je er nog bij.

Mijn rug vindt het in ieder geval ideaal, vooral omdat alle losse elementen zitten achter je werktafel gemaakt kunnen worden.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Mijn baan en het ouder worden.......advies?

Bericht door spoor65 »

Edwin,

leuk dat je er weer bent, en gelijk met een wel heel erg actueel geworden onderwerp voor mij.

Een onderwerp waar ik de laatste 2 weken veel over nadenk en tegenaan loop. juist doordat bij mij, in de afgelopen maand, het medisch even helemaal fout is gegaan en ik nu zowel lichamelijk als emotioneel een berg zal moeten gaan beklimmen en overwinnen

Nadat ik afgelopen maand met hartklachten het ziekenhuis in ging, tijdens het dotteren en plaatsten van 7 stens, een hartinfarct kreeg, en vervolgens 5 dagen later, gelukkig door complicaties, nog in het ziekenhuis lag, en daar getroffen werd door een hartstilstand. ben ik nu weer een 3 tal weken thuis, een ervaring en een ICD in mijn lichaam rijker, kan ik nu gaan beginnen aan mijn revalidatie.

de gevolgen van de reanimatie en het plaatsten van de ICD/pacemaker zijn dusdanig dat ik op dit moment nog weinig kan.
maar je wel laat relativeren dat er ooit een moment komt dat alles anders moet.

Mijn module baan, staat al even op een laag pitje, maar overweeg ik nu om die ook helemaal op zijn kop te gooien, zodat die makkelijker word om aan te werken, maar ook om eventueel nog mee te nemen naar evenementen en beurzen.
Dit idee had ik al, omdat ik sowieso al niet zo heel veel van dit soort dagen kon mee doen.

dat is dan ook het enige positieve punt op dit moment, beurzen en evenementen zal ik in de toekomst zeer waarschijnlijk meer kunnen bezoeken en aan mee doen. aangezien ik van beroep zal moeten gaan veranderen doordat ik met de ICD mijn beroep als chauffeur niet meer zal mogen uitvoeren.

nu echter ook voel ik al meer dan ooit mijn lichamelijke beperking,
ik zal dit draadje dan ook zeker volgen en waar nodig proberen mijn bevindingen en ideeën te delen.

1 van die dingen die ik nu overweeg is dus een baan te gaan bouwen die zowel kan dienen als vaste baan hier in huis, maar ook, eventueel deels, mee te kunnen naar beurzen. en dat alles dusdanig gebouwd dat het handzaam en werkbaar is.\

hoe en wat, daar ben ik nu naar op zoek, het modulaire systeem van https://www.daarkunjemeebouwen.nl/ spreekt mij idd erg aan. maar aan de andere kant het steeds weer op en afbouwen lijkt mij juist weer wat onhandig.

ik ga mij er op beraden en ook hier de langs komende ideeën meenemen

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 892
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Mijn baan en het ouder worden.......advies?

Bericht door Hube »

Hallo Edwin,
Ik heb te maken met dezelfde fysieke problemen. Met versleten knieën steeds onder een baan kruipen om de bezeltmelders, servo’s etc., te bedraden gaat voor mij niet meer. Daarom heb ik mijn baan van 65 bij 210 cm, kortgeleden op een zit-sta onderstel van Ikea gebouwd. In de hoge stand kan Ik er onder zitten op een klein krukje en draden aansluiten. In de laagste stand kan Ik eroverheen buigen om de achterste sporen te bereiken.
Deze oplossing is uiteraard alleen toepasbaar voor kleinere banen. Maar ik heb er veel plezier van.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Lopkoper
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mei 2018 18:24
Locatie: Tilburg

Re: Mijn baan en het ouder worden.......advies?

Bericht door Lopkoper »

Beste Edwin,

voor mij was dat ook wel een punt. Respect voor de mensen die dat kunnen maar ik zie mezelf niet zo gauw meer onder een tafel kruipen en over 5 jaar weet ik dat helemaal niet meer?
Ik ben een herstarter en nieuw met spoor N en ga het nu anders aanpakken dan voorheen toen ik jong was 😊.

Ik ben met een grotere module bezig. 132x72. Ik werk gewoon beneden op de eettafel eraan. En kan deze zonodig op 2 schragen plaatsen of gewoon op z n kant zetten.
Ik gebruik populieren multiplex 12 en 9mm. Populieren is zeer licht nl 450kg/m3.
De modulebak + open dekplaat zoals op de foto weegt nu ca 3100 gram.
Onderste deel wordt schaduwstation met 2 opstelsporen. De rails komt op 4mm multiplex stroken te liggen. Verder ga ik ook nog xps of ps gebruiken. En om de module heen, wil ik uiteindelijk nog 4mm multi lijmen om het stootbestendiger te maken.

Ik hoef de module gelukkig niet perse naar de zolder te brengen. Dat zou net kunnen maar het liefst hou ik deze gewoon beneden. Gewoon lekker naast een kast tegen de muur zetten ofzo. Mijn vrouw is heel vergevingsgezind 😊
De wissels ga ik met tuimelschakelaars bedienen en mbv een multimaus de treinen.
Dus minder draden....hoop ik?🙄
Het is een dubbelspoor hondenbot railplan met evt aansluiting voor een andere module of fiddle yard?

Ik ga hier nog een eigen topic voor openen.

Afbeelding


Met vriendelijke groeten,
Frits

Module 132x72, tijdvak III IV.
Kato unitrack rail.
Trein digitaal, wissels analoog/elektronisch.
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Mijn baan en het ouder worden.......advies?

Bericht door Jeroen »

Ik zou zeggen: een prachtige borreltafel voor met je vrienden!👍


Afbeelding

WimR
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Mijn baan en het ouder worden.......advies?

Bericht door WimR »

Er kan meer dan een meter bier in.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Mijn baan en het ouder worden.......advies?

Bericht door bpieters »

Wat ook enkele opties zijn:
1 maak een eenvoudig ontwerp.
2 maak de schakelingen simpel zoals de z-schakeling en rij analoog dus geen bezetmelders e.d.
3 bedien wissels en seinen met de hand.

Wat ik vaak zie is baanplan van een omvang die een bouwtijd vergt van meerdere jaren en dat er veel bijna onbereikbare plekken zijn.
Een baanontwerp maken die misschien 20 jaar bouwtijd vergt als je boven de bijv. 65 bent is niet verstandig.
Vooral als je al niet meer de jongste bent is een eenvoudiger ontwerp misschien beter.
Modules ,shelf-layouts noem maar op zijn mogelijkheden.
Vooral op Amerikaanse sites is hier veel over te vinden.
Hoewel digitaal rijden best wel aantrekkelijk is vergt het wel een hoop bedrading.
Voorbeelden te over hier op het forum van de meest complexe bedradingen.


Op mijn simpele baan werk ik met bovengenoemde z-schakeling met de schakelaars in een afneembaar
bedieningspaneel.
Wat overblijft is een paar draadjes naar de diverse blokken.
Elk blok is dubbelzijdig geisoleerd en dus volledig onafhankelijk van de aansluitende blokken.
Voordeel is ook dat er per blok gewisseld kan worden naar digitaal of analoog als ik dat zou willen.
Van de ca. 20 wissels is er maar 1 electrisch bediend op mijn baan ,de rest met de hand.
Op deze manier maak je het voor jezelf wel wat gemakkelijker.



Adriaan
Berichten: 617
Lid geworden op: 09 feb 2013 19:21
Locatie: Voorburg

Re: Mijn baan en het ouder worden.......advies?

Bericht door Adriaan »

Mijn baan heb ik op 120 cm hoogte gemaakt.
Lukt allemaal aardig om er onder te kruipen en op een laag krukje zittend de zaken te monteren.
Als ik weer een nieuwe baan maak dan weer op 120 cm hoogte.
Op de houten plaat, stel ik mij zo voor, leg ik dan zachtboard platen.
Dan kan ik daar sleuven in maken en de bedrading in leggen.
Daarna de sleuf dichtzetten en voila, zonder moeite gereed.
Lijkt mij een mooie oplossing.



Fernhout
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 mei 2021 09:25

Re: Mijn baan en het ouder worden.......advies?

Bericht door Fernhout »

Hoi EdwinB,

Ook ik liet tegen ouderdomsproblemen aan (inmiddels bijna 73 en beginnende Parkinson) en ik bedacht de volgende oplossing. In de logeer kamer, boven het logeerbed, een stellage gemaakt van alu kokerbalkjes en het bed op zwenkwielen gezet. Aan de stellage een modelbaan van 250 x 125 cm. Kun je een flinke n-baan op bouwen. De baan kan ik d.m.v. 2 liertjes aan de kopse einden een kleine meter op en neer draaien. Als je alleen bent: in 2x
In de laagste stand is er ca, 50 cm. ruimte tot het matras en dan kan ik nog ca 80 cm. omhoog. In de onderste stand lig ik op mijn rug eronder voor bekabeling e.d. en is de baan op ong. tafelhoogte. In de bovenste stand is er ca. 130 cm. zat genoeg om onder te slapen. Wel een stuk plastic op de matras leggen als je gaat lijmen en verven! (uit ondervinding) Als je interesse, hebt wil ik wel eens een kort filmpje hier plaatsen. (Als mijn kennis van computer daarvoor groot genoeg is)
Groeten Piet Fernhout.


2x DCC loc. Fleischmann centrale 680801, multimaus (bekabeld), Roco centrale z21, Wlan maus, Tp-link, wisseldecoder Dr. 4018
Plaats reactie