Peco 55 baan 280x120cm
Peco 55 baan 280x120cm
Goedemorgen,
Toen ik mijn oude treinbaan materialen weer in handen had, begon het toch weer te kriebelen.
Na wat Google werk, en een aantal filmpjes gezien te hebben van het digitaal rijden moest dit het worden.
(Elektrische wissels, bezetmelders, seinen, ontkoppelaars)
Ik heb wat stukje spoor besteld en uiteindelijk gekozen om het met PECO 55 te gaan uitvoeren.
Waar ik mee wil starten is een stuk opstel/rangeer terrein, waarbij ook omgelopen kan worden (mits het spoor vrij is)
Hiervoor heb ik het materiaal al besteld zodat ik kan gaan "testen" en iets meer ervaring op doen.
Ik wil echter wel ook werken naar het volledige plan, waarbij ik een station en wat aftakkingen wil maken.
Daarbij denk ik om het opstel/rangeer terrein lager te leggen dan het station.
Het hoofd spoor zou ik dubbel spoor willen hebben.
Punten waar ik tegenaan loop:
- de "kruiswissels" het station in en uit, dit past zo niet. Dacht van het hoofdspoor alle 5 de sporen op het station te bereiken.
- hoogte verschil tussen opstel/rangeer station en het station is nu 3cm, wat eigenlijk wel iets meer mag zijn van mij.
Als er iemand is die suggesties heeft, graag.
Alvast bedankt,
Mark
PS. Uploaden van het ontwerp lukt even niet, zoek dit nog even uit....
Toen ik mijn oude treinbaan materialen weer in handen had, begon het toch weer te kriebelen.
Na wat Google werk, en een aantal filmpjes gezien te hebben van het digitaal rijden moest dit het worden.
(Elektrische wissels, bezetmelders, seinen, ontkoppelaars)
Ik heb wat stukje spoor besteld en uiteindelijk gekozen om het met PECO 55 te gaan uitvoeren.
Waar ik mee wil starten is een stuk opstel/rangeer terrein, waarbij ook omgelopen kan worden (mits het spoor vrij is)
Hiervoor heb ik het materiaal al besteld zodat ik kan gaan "testen" en iets meer ervaring op doen.
Ik wil echter wel ook werken naar het volledige plan, waarbij ik een station en wat aftakkingen wil maken.
Daarbij denk ik om het opstel/rangeer terrein lager te leggen dan het station.
Het hoofd spoor zou ik dubbel spoor willen hebben.
Punten waar ik tegenaan loop:
- de "kruiswissels" het station in en uit, dit past zo niet. Dacht van het hoofdspoor alle 5 de sporen op het station te bereiken.
- hoogte verschil tussen opstel/rangeer station en het station is nu 3cm, wat eigenlijk wel iets meer mag zijn van mij.
Als er iemand is die suggesties heeft, graag.
Alvast bedankt,
Mark
PS. Uploaden van het ontwerp lukt even niet, zoek dit nog even uit....
Re: Peco 55 baan 280x120cm
Alle stationssporen die van alle kanten te bereiken zijn zorgt voor een ingewikkeld ontwerp.
Misschien is het een idee om per rijrichting 2 stationssporen en het middenspoor te nemen.
Het middenspoor is dan in beide richtingen te berijden.
Verder zou ik de slingers links en rechts van het station eruit halen.
Enkele linkse wissels vervangen door een rechtse en enkele rechtse wissels door een linkse volstaat al.
Bovendien worden de stationssporen dan wat langer.
Wat het niveauverschil betreft zou je na beide spoorsplitsingen de sporen naar het station kunnen laten stijgen en de andere sporen laten dalen.
Dan zou je een cm of 5 a 6 moeten kunnen halen.
Volgende vraag is of je met die breedte wel overal bij kan komen.
Misschien is het een idee om per rijrichting 2 stationssporen en het middenspoor te nemen.
Het middenspoor is dan in beide richtingen te berijden.
Verder zou ik de slingers links en rechts van het station eruit halen.
Enkele linkse wissels vervangen door een rechtse en enkele rechtse wissels door een linkse volstaat al.
Bovendien worden de stationssporen dan wat langer.
Wat het niveauverschil betreft zou je na beide spoorsplitsingen de sporen naar het station kunnen laten stijgen en de andere sporen laten dalen.
Dan zou je een cm of 5 a 6 moeten kunnen halen.
Volgende vraag is of je met die breedte wel overal bij kan komen.
Re: Peco 55 baan 280x120cm
Eens met de opmerkingen van Bert.
Je hebt nu een baan geschetst met twee dubbelsporige ovalen waarbij je op het bovenste deel van de baan kunt wisselen tussen beide rondjes. Dat levert echter veel kruisende treinbewegingen op en beperkt daardoor het aantal treinen dat je kunt laten rijden. Ook zorgt het ervoor dat je niet veel hoogte verschil kunt maken tussen het hoofdstation en de rangeersporen. En tot slot zijn die wissels natuurlijk ook kostbaar en zeker de engelse wissels ook nog eens minder betrouwbaar.
Mijn advies is om er een dubbel gevouwen ovaal van te maken. Onderstaand een grove schets. Je krijgt op die manier meer lengte om de hellingen te maken.
Je hebt nu een baan geschetst met twee dubbelsporige ovalen waarbij je op het bovenste deel van de baan kunt wisselen tussen beide rondjes. Dat levert echter veel kruisende treinbewegingen op en beperkt daardoor het aantal treinen dat je kunt laten rijden. Ook zorgt het ervoor dat je niet veel hoogte verschil kunt maken tussen het hoofdstation en de rangeersporen. En tot slot zijn die wissels natuurlijk ook kostbaar en zeker de engelse wissels ook nog eens minder betrouwbaar.
Mijn advies is om er een dubbel gevouwen ovaal van te maken. Onderstaand een grove schets. Je krijgt op die manier meer lengte om de hellingen te maken.
(Arjan) Martin
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox
Re: Peco 55 baan 280x120cm
Bedankt voor de reacties, feedback waar ik iets mee kan, top!
Ik ga beginnen met de dubbele ovaal, vanmiddag eens kijken hoe dat wordt.
Ik was eerst bang dat dit juist minder treinen op da baan zou geven, maar met een goede sectie verdeling moet dit ook geen probleem zijn.
De tafel is idd 120cm diep, wat ik wel haal, maar verre van comfortabel is om echt werk te doen. Vandaar dat ik hem op wielen wil hebben, dan kan ik makkelijk aan de “achterkant” komen. Met het aanpassen naar een dubbele ovaal zal ik eens kijken of het iets smaller kan nu.
@bpieters je hebt het over de slingers bij het station, linkse en rechtse wissels wisselen, zou je dit kunnen schetsen voor mij? Ik kan je daar niet helemaal volgen.
Verder idd nu alles met dubbele Engelsman wissels getekend, maar idd als ik een rij richting per spoor heb, is dit overbodig en kan je af met wissels en een normaal kruispunt.
Ik heb wat huiswerk en post het nieuwe ontwerp weer voor feedback.
Ik ga beginnen met de dubbele ovaal, vanmiddag eens kijken hoe dat wordt.
Ik was eerst bang dat dit juist minder treinen op da baan zou geven, maar met een goede sectie verdeling moet dit ook geen probleem zijn.
De tafel is idd 120cm diep, wat ik wel haal, maar verre van comfortabel is om echt werk te doen. Vandaar dat ik hem op wielen wil hebben, dan kan ik makkelijk aan de “achterkant” komen. Met het aanpassen naar een dubbele ovaal zal ik eens kijken of het iets smaller kan nu.
@bpieters je hebt het over de slingers bij het station, linkse en rechtse wissels wisselen, zou je dit kunnen schetsen voor mij? Ik kan je daar niet helemaal volgen.
Verder idd nu alles met dubbele Engelsman wissels getekend, maar idd als ik een rij richting per spoor heb, is dit overbodig en kan je af met wissels en een normaal kruispunt.
Ik heb wat huiswerk en post het nieuwe ontwerp weer voor feedback.
Re: Peco 55 baan 280x120cm
Hoi Flip
Ik bedoelde zoiets.
Dit is het linker stationsgedeelte.
Rechts kan soortgelijks gemaakt worden.
Het concept van Martin is denk ik wel een mooie oplossing om hoogte te creeren en zonder ingewikkelde kruisingen.
Ik bedoelde zoiets.
Dit is het linker stationsgedeelte.
Rechts kan soortgelijks gemaakt worden.
Het concept van Martin is denk ik wel een mooie oplossing om hoogte te creeren en zonder ingewikkelde kruisingen.
- Bijlagen
-
- scan_20210124102811.jpg (37.46 KiB) 2302 keer bekeken
Re: Peco 55 baan 280x120cm
Door de dubbele ovaal is het idd gelukt om nu een hoogte van 7,5cm te halen met 3% klim.
Voordeel is dat de sporen in de bogen boven elkaar kunnen liggen en er meer ruimte is ontstaan voor het station.
Bogen zijn naar R van 250mm en 285mm, waar ik lees dat het met een beetje aandacht prima moet kunnen.
Hiermee heb ik de tafel 280x110cm kunnen maken, maar ook wat meer ruimte tussen het rangeer/opstel gedeelte en het hoofdspoor.
Het perron is nu 90cm lang, idd veel mooier dan de 50cm die ik eerst had.
Daarbij heb ik nu 5 sporen aan het perron, en een spoor buitenom, waar tevens een onderhoud loods en een zij spoortje is gekomen.
Ik kan nu vanuit het beide richtingen van hoofdspoor 3 perrons bereiken, waarbij 1 gedeelde.
Erg benieuwd naar de opmerkingen op deze versie, ik hoor het graag.
Mark
Voordeel is dat de sporen in de bogen boven elkaar kunnen liggen en er meer ruimte is ontstaan voor het station.
Bogen zijn naar R van 250mm en 285mm, waar ik lees dat het met een beetje aandacht prima moet kunnen.
Hiermee heb ik de tafel 280x110cm kunnen maken, maar ook wat meer ruimte tussen het rangeer/opstel gedeelte en het hoofdspoor.
Het perron is nu 90cm lang, idd veel mooier dan de 50cm die ik eerst had.
Daarbij heb ik nu 5 sporen aan het perron, en een spoor buitenom, waar tevens een onderhoud loods en een zij spoortje is gekomen.
Ik kan nu vanuit het beide richtingen van hoofdspoor 3 perrons bereiken, waarbij 1 gedeelde.
Erg benieuwd naar de opmerkingen op deze versie, ik hoor het graag.
Mark
Re: Peco 55 baan 280x120cm
Ziet er goed uit.
Mijn opmerking zou zijn om de s-bocht rechts bij het station aan te passen.
Die komt niet zo realistisch over.
Mijn opmerking zou zijn om de s-bocht rechts bij het station aan te passen.
Die komt niet zo realistisch over.
Re: Peco 55 baan 280x120cm
Dit is veel beter. De zes sporen bij het station vind ik royaal, ik zou 1 of zelfs 2 van buitenste sporen skippen.
De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Re: Peco 55 baan 280x120cm
Hi,
Ik heb de baan op 1:1 schaal afgedrukt en wat stukken spoor erop gelegd om te kijken hoe dit er uit ziet.
Wat mij opvalt is dat de 35mm die ik als hart op hart afstand had gebruikt wel erg veel is in de rechte stukken.
Voor de delen die niet zichtbaar zijn absoluut geen probleem, maar de delen in zicht wil ik dat wel terug brengen naar de 27mm.
Hoe maak je dan een nette overgang naar de grotere afstand bij bogen?
Als bijlage een stuk uit de tekening, het blauw gemarkeerde hokje bevat de overgang zoals die er eventueel uit komt
Het voelt niet heel erg netjes.... Het is vooral dat het wissel dat direct aan de boog zit die beperkt dat je het van 2 sporen uit doet.
Heeft iemand suggesties?
Ik heb de baan op 1:1 schaal afgedrukt en wat stukken spoor erop gelegd om te kijken hoe dit er uit ziet.
Wat mij opvalt is dat de 35mm die ik als hart op hart afstand had gebruikt wel erg veel is in de rechte stukken.
Voor de delen die niet zichtbaar zijn absoluut geen probleem, maar de delen in zicht wil ik dat wel terug brengen naar de 27mm.
Hoe maak je dan een nette overgang naar de grotere afstand bij bogen?
Als bijlage een stuk uit de tekening, het blauw gemarkeerde hokje bevat de overgang zoals die er eventueel uit komt
Het voelt niet heel erg netjes.... Het is vooral dat het wissel dat direct aan de boog zit die beperkt dat je het van 2 sporen uit doet.
Heeft iemand suggesties?
Re: Peco 55 baan 280x120cm
Inmiddels een groot deel van het materiaal binnen of onderweg.
Hout voor de tafel is in huis, dus vond het wel tijd om het plan nog even een keer te delen voordat ik echt van start ga.
Onderop een shaduw station en aan de voorkant ruimte om materiaal op te stellen en te spelen.
Bovenop een station, wat opstel sporen en spoor richting wat industrie (wordt mogelijk nog anders, eens kijken hoe dit in het echt er uit gaat zien)
Bogen in oranje hebben een R van 228mm de rest is 250mm of groter. Station heeft een volledige lengte flex (914mm).
Verder varieert het spoor afstand tussen 32mm voor de bogen, 28mm bij het station, 30mm op het rangeer gedeelte en andere stukken standaard peco.
Als ik nog iets over het hoofd gezien heb lees ik dat graag.
Mark
PS. Teken oppervlakte is 10cm groter aan alle kanten, met AnyRail is dit makkelijker inzoomen.
Hout voor de tafel is in huis, dus vond het wel tijd om het plan nog even een keer te delen voordat ik echt van start ga.
Onderop een shaduw station en aan de voorkant ruimte om materiaal op te stellen en te spelen.
Bovenop een station, wat opstel sporen en spoor richting wat industrie (wordt mogelijk nog anders, eens kijken hoe dit in het echt er uit gaat zien)
Bogen in oranje hebben een R van 228mm de rest is 250mm of groter. Station heeft een volledige lengte flex (914mm).
Verder varieert het spoor afstand tussen 32mm voor de bogen, 28mm bij het station, 30mm op het rangeer gedeelte en andere stukken standaard peco.
Als ik nog iets over het hoofd gezien heb lees ik dat graag.
Mark
PS. Teken oppervlakte is 10cm groter aan alle kanten, met AnyRail is dit makkelijker inzoomen.