Raptor digital

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
drix
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 nov 2020 14:56

Raptor digital

Bericht door drix »

Hallo forumleden,

Ik ben sinds kort in het bezit van een Raptor.
Ik heb ook een DR5033 booster.
Weet iemand of ik deze booster kan gebruiken icm de Raptor ( CDE uitgang ) ?
Als deze booster ook werkt met Tams of Intellibox , dan werkt deze ook met de Raptor, volgens hun forum.
Heeft iemand ervaring met de Raptor?

Groeten,
Hennie



piksov
Berichten: 1419
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Raptor digital

Bericht door piksov »

@anne w Misschien kun jij Hennie helpen?

Guus



Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Raptor digital

Bericht door Wim Ros »

De raptor handleiding is daar toch duidelijk in de Raptor heeft CDE aansluiting, de DR5033 heeft een CDE aansluiting, dus wat is dan het probleem?

Groetjes.



Onderwerp starter
drix
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 nov 2020 14:56

Re: Raptor digital

Bericht door drix »

Hallo Wim. Ik stel deze vraag naar aanleiding van dit stuk uit de raptorforum :

Vraag van XXX aan Mark van de Raptorfabriek:

Kan de Digirails (Digikeijs) DR5020 (of DR5033) booster gebruikt worden met de Raptor?
Er hangt vaag iets bij dat je ooit verteld hebt dat dat niet ging?

Mvrgr
XXX

Beste XXX,

Neen, dat gaat niet. Want de DR5020 of DR5033 is geen versterker in de zin dat deze
het ingangssignaal enkel onvervormd versterkt naar de rails. In plaats
daarvan zit aan de DR5020-ingang een "sniffer" interface welke DCC &
Motorola signalen eruit vist, converteert en deze dan aan het centrale-deel
van de DR5020 aanbied. Maw, wat op de rails terecht komt is geen
Raptor-signaal meer maar een Digirails-signaal. Verder "krijg"
je dan ook fase-verschillen als je van de ene booster-sectie naar de andere
rijdt. Gelukkig kan de DR5020 "sniffer" het Raptor-signaal niet detecteren
zodat de DR5020 in alle talen zwijgt indien deze op een Raptor aangesloten
wordt.

Aldus Mark

Maar misschien bedoelen ze hier niet de cde ingang ?
Groeten, Hennie



Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Raptor digital

Bericht door Wim Ros »

Tegen zoveel ongeloof en onkunde ben ik helaas niet opgewassen, dus verder geen commentaar.

Groetjes.



anne w
Berichten: 303
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: Raptor digital

Bericht door anne w »

Beste Wim,

Ik mag hopen dat t.z.t. bij jou wel het standaard principe geldt: "over de doden niets dan goeds".

Beste Guus, ik heb een antwoord gegeven in de geest van CDE aansluiting?, maar er ook bij vermeld dat ik niet weet of de booster goed kan omgaan met Motorola.

Beste Hennie,

Gelezen hebbend wat jij van wijlen Mark hebt ontvangen denk ik dat je het gewoon kunt proberen, zorg er wel voor dat de Raptor op DCC only staat.

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

Onderwerp starter
drix
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 nov 2020 14:56

Re: Raptor digital

Bericht door drix »

Sorry Wim, maar ik ben een analoge rijder, die is gestart met digitaal rijden om te zien wat ik ermee kan.
Dus onkunde is er zeker, maar dat probeer ik hier wat op te krikken.

Groeten, Hennie



Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Raptor digital

Bericht door Wim Ros »

anne w schreef: 03 apr 2021 23:00 Beste Wim,

Ik mag hopen dat t.z.t. bij jou wel het standaard principe geldt: "over de doden niets dan goeds".

Heb geen idee in welke context ik dit moet lezen. Volgens mij heb ik alleen op Hennie gereageerd.
En heb ik niets over een overledende gemeld of geschreven. Dus waar jouw opmerking opslaat begrijp ik niet.

GvG
Wim.



anne w
Berichten: 303
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: Raptor digital

Bericht door anne w »

"Tegen zoveel ongeloof en onkunde ben ik helaas niet opgewassen, dus verder geen commentaar" kan ik niet anders interpreteren als dat je vindt dat het ongeloof en onkunde van "Mark" is en jij weet donders goed dat "Mark" overleden is.

Dus Hennie, de opmerking van Wim slaat niet op jou.

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Raptor digital

Bericht door Wim Ros »

Nee Anne W mijn opmerking ging niet over het stuk van Mark. Maar over het ongeloof wat Hennie. Het staat duidelijk in de handleiding van de Raptor.

En in een booster zitten protocol filters zoals je zo langzamerhand nu toch wel moet weten. Want CDE booster zijn van huis uit LENZ boosters.

Gvg



Onderwerp starter
drix
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 nov 2020 14:56

Re: Raptor digital

Bericht door drix »

Hallo Wim,

Dit staat er in de handleiding :
Raptor is een centrale die geen energievoorziening heeft om de modelspoorbaan van energie te
voorzien. Hiervoor dient u één of meerdere externe booster(s) aan te sluiten, die aangesloten wordt/worden op de 5
polige connector aan de achterzijde van Raptor, t.b.v. het Märklin booster principe, of de CDE connector volgens het
Lenz booster principe.
Hoe moet ik als leek weten met 0,0 digitale kennis, dat de DR5033 hetzelfde principe hanteert als Lenz, als op het Raptor forum wat anders staat?
Voor mij is dit een normale vraag en geen stuk ongeloof.

Groeten, Hennie



anne w
Berichten: 303
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: Raptor digital

Bericht door anne w »

Beste Hennie,

Heel goed antwoord, als Wim gelijk heeft dat moet de booster dus gewoon werken, als wijlen Mark gelijk heeft dan werkt hij niet, nu ben ik zo "onkundig" dat ik wel weet wie/wat Lenz is, maar niet hoe hun producten zijn, mijn baan wordt al een jaar of 25-30 van vermogen voorzien door een Edits booster van het "niet H-brug" type en een LDT DB 2 booster, ook een "niet H-brug type, de DR 5033 is een H-Brug booster.

Voor de "onkundigen" zit er een groot zichtbaar verschil tussen de twee types boosters: de H-Brug heeft geen koelplaten/vinnen nodig, de niet H-Brug wel, voor de kundigen zijn er natuurlijk andere verschillen.

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
Plaats reactie