Printje met smd ledjes

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
59erke
Berichten: 158
Lid geworden op: 14 jan 2021 11:59
Locatie: Oost Vlaanderen - Belgie

Printje met smd ledjes

Bericht door 59erke »

Beste forumleden,

Voor een nieuw zelfbouw treinstelletje zou ik graag 2 witte en 2 rode ledjes inbouwen. Echter heb ik geen plaats om overtollige draadjes en weerstandjes op te bergen.

Het idee is om een klein printje te laten maken met daarop zeer kleine smd ledjes (2x rood en 2x wit) met bijhorende smd weerstanden dat onder het raam kan worden gemonteerd. Bijgevolg kan ik met slechts 3 draadjes naar de decoder ipv 8 draadjes.

Weet iemand waar ik dergelijke printjes kan laten maken (zelf solderen is geen optie) ?

Afbeelding

Alvast bedankt


Belgisch N Spoor - Thuisbaan La Gleize TPIV - Collector reeks 59 NMBS

Grtjs Koen

caspervt
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 nov 2012 13:11

Re: Printje met smd ledjes

Bericht door caspervt »

Hoi Koen,

Ik heb hier ook lang naar gezocht en er zijn een aantal stappen voordat je een printplaat op maat in je handen hebt. Je moet eerst een Gerber file maken waarin alle lagen staan die de fabrikant van de printplaat nodig heeft. Ik ben zelf fan van Easy Eda:
https://easyeda.com/nl

Deze is volledig online en makkelijk te leren. YouTube instructiefilmpjes erbij en in een middagje heb je een ontwerp. Daarna kan je het vanuit Easy Eda direct uploaden naar JLC pcb in China. Dan ontvang je binnen een paar weken je printplaat (10x10 cm max) in tienvoud voor nog 15 euro incl bezorging. Goede kwaliteit. Enige nadeel is dat je ontwerp geen smallere onderdelen mag bevatten dan 6 mm. Iets waar je voor N spoor nog wel eens op vaak kan lopen...

Succes!!

Met groet, Casper



caspervt
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 nov 2012 13:11

Re: Printje met smd ledjes

Bericht door caspervt »

En een makkelijker alternatief kan zijn om smd ledjes met aangesoldeerde draadjes in de kap te lijmen. Dan kan je de weerstanden wegwerken buiten het zicht.
Gr, Casper



Onderwerp starter
59erke
Berichten: 158
Lid geworden op: 14 jan 2021 11:59
Locatie: Oost Vlaanderen - Belgie

Re: Printje met smd ledjes

Bericht door 59erke »

Casper , bedankt voor de feedback. Bedoel je bij uw eerste reactie dan enkel de kale printplaat of kan je deze bestellen inclusief componenten ?

Uw tweede optie heb ik in het verleden al geprobeerd maar op een vrije ruimte van iets meer dan 1m2 krijg je nooit 8 draadjes met 2 weerstanden kwijt zonder dat deze ergens tussen blijven hangen met draadbreuk tot gevolg.


Belgisch N Spoor - Thuisbaan La Gleize TPIV - Collector reeks 59 NMBS

Grtjs Koen

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Printje met smd ledjes

Bericht door FidOo »

Op 1m² krijg je dat heus wel weg hoor. Ook op 1cm² lukt dat nog wel. Ik heb dat ook in mijn BR218 van fleischmann zo gedaan.
Ik zou inderdaad ook de LEDs achter de lampopening plakken en dan een hulpprintje met weerstanden in het dak plakken. Dan kun je met 3 of 5 stevigere draden naar je decoder.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
59erke
Berichten: 158
Lid geworden op: 14 jan 2021 11:59
Locatie: Oost Vlaanderen - Belgie

Re: Printje met smd ledjes

Bericht door 59erke »

Blijkbaar heb ik mij wat vergist van afmeting, meter ipv centimeter. Maar goed de oplossing met het printje in het dak zou ik eens kunnen proberen, maar dan heb je wel dat de draden voor het raam naar boven zichtbaar zijn.

Zou ik eventueel kunnen oplossen door een foto van een bestuurderspost genomen vanaf de buitenzijde voor het raam te kleven, Iemand die zo'n foto toevallig op zijn pc heeft staan ?


Belgisch N Spoor - Thuisbaan La Gleize TPIV - Collector reeks 59 NMBS

Grtjs Koen
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Printje met smd ledjes

Bericht door maarten »

Als je lakdraad neemt hoeft dat geen probleem te zijn, die plak je onzichtbaar tegen de binnenkant van de raamspeilen.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Pjiotr
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 feb 2021 19:39
Locatie: Almere

Re: Printje met smd ledjes

Bericht door Pjiotr »

Heb je al gekeken bij Digikeys? die hebben lsmd led met draad een weerstand.
Zie https://www.digikeijs.com/nl/modelspoor ... dules.html

S6
P.Kramer


Grt'en en S6
P.Kramer


40 jaar digitale N-spoorder.
Zoeken kan ik als de beste, het vinden lukt me niet zo makkelijk

mjdb
Berichten: 133
Lid geworden op: 26 feb 2021 21:48

Re: Printje met smd ledjes

Bericht door mjdb »

Ik gebruik de allerkleinste leds met aangesoldeerde draadjes. Deze zijn 0,2 x 0,4 mm groot. De draadjes zijn zo dun als mensenhaar. Zie o.a. modelbouwled.nl of aliexpress. De draadjes zijn 20cm lang met een aangesoldeerde weerstand. Ze zijn aan te sturen vanaf een decoder met helderheid op de laagste stand.
Inbouwen doe ik door de leds van achter af door een gaatje te steken met een heel klein beetje UV lijm. Als de led goed zit kort je UV lampje er op. Als alle leds zijn geplaatst en gecontroleerd, dan aan de achterzijde de draadjes geleiden en de leds goed bedekken met wat meer UV lijm. De draadjes em de weerstanden kun je dan elders opbergen en aansluiten.
Marco


Marco

Digitaal spoor N met Z21 (voorheen DR5000) en Digikeijs modules.
Diverse Arduino's voor wissels en seinen. Zelfbouw DCC decoders.
Ook een paar DTS ground-detectie modules.
Aangestuurd door Koploper.
Plaats reactie