Bosrandbaan 200 x 90
-
Onderwerp starter - Berichten: 654
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Bosrandbaan 200 x 90
Na een stilte van ruim een half jaar, waarin we - via een omweg van een tijdelijke woning - naar een nieuwe woning gaan verhuizen (volgende week staan de verhuizers er weer), kan ik eindelijk beginnen aan een nieuwe baan.
In eerste instantie waren er wilde plannen voor een 2 x 1 meter baan met helix en schaduw station. Echter, een compromis moest uiteindelijk toch gesloten worden om de ruimte in het huis optimaal te kunnen benutten. De baan was daar helaas het slachtoffer van, en zijn de plannen wat naar beneden bijgesteld.
Het baan oppervlakte word 2m bij 90cm. In plaats van een vaste tafel word het een opklapbare baan. Hierbij maak ik gebruik van een Murphy bed constructie. Hierdoor kan de baan netjes uit het zicht verdwijnen maar de constructie is zo gebouwd dat er nog altijd 30 cm ruimte in de hoogte is, wat genoeg is voor de Nederlandse scenery en achtergrond die ik in gedachte heb.
De baan word een ovaal. De eerste 40 cm diepte is in zicht, de rest verdwijnt achter een achtergrond.
In zicht zal de scenery zich vooral vormen rond een klein station. Hier zullen 4 sporen zijn: een doodlopend spoor voor een pendeldienst, een perronspoor op de doorgaande lijn, een spoor voor het vracht station en in het midden een spoor voor doorgaande treinen. Met een molen, een seinhuis en een zuivelfabriek word het landschap compleet gemaakt. Om de treinen netjes via de achtergrond te laten verdwijnen zal ik veel gebruik maken van bomen om dit te camoufleren waardoor er een soort van bosrand lijkt te ontstaan. Dat verklaart dan ook de naam.
Achterin komt een schaduw station met sporen om voor afwisseling te zorgen. Het plan is om automatisch te gaan rijden (dmv iTrain). Als centrale gebruik ik de Z21, aangevuld met Roco bezetmelders en Roco signaal decoders. De rails word vrijwel geheel Peco code 55, waarbij alle wissels door servo's aangestuurd worden. Hiervoor heb ik de ESU Servo switch aangeschaft. Alle wissels zijn ofwel unifrogs ofwel electrofrog, dus met puntstuk polarisatie. Keuze van de technologie is heel erg gedreven door betrouwbaarheid en gemak van opzetten/besturen, niet zozeer de goedkoopste. Dit jaar weinig nieuwe loks op de verlanglijst dus dat kon er vanaf
Omdat de baan op een opklapbed constructie komt te staan kan ik niet eventjes onder de baan duiken. Om die reden worden in het schaduw station alle servo's bovenop de baan gemonteerd. Hetzelfde geldt voor de decoders. Dat is dan wel het voordeel van een ovaaltje want dat laat genoeg ruimte. De uitdaging word het scenery gedeelte. Hier moeten de servo's wel onder de baan komen. Nu kan ik de baan uit het frame halen maar het idee is om zo min mogelijk onder de baan te hebben.
Wat betreft het rijden moet de pendelbaan voor de afwisseling zorgen.zoals op het baan plan te zien is kunnen treinen op 3 plekken door de achtergrond: links, rechts en in het midden. Dat laatste is voor de pendelbaan (wadloper, kameel). Deze kunnen pendelen tussen het station en de 2 opstelsporen achter de achtergrond, maar de kruiswissel maakt het ook mogelijk dat ze andere routes pakket . Het word een leuke uitdaging dat met iTrain uit te vogelen!
Het baan plan doet een beetje Duits aan omdat het station klein is en er links wat heuvels komen met een tunnel ingang, maar de bebouwing zal naar Nederlands voorbeeld worden, met wat Markenburg gebouwtjes en de gebruikelijke molen
Voor de achtergrond ben ik weer van plan PeArd achtergronden te gebruiken want dat bevalt erg goed. Rechts een loofbom achtergrond en links vooral blauwe lucht.
Tot zover de introductie. Het baan plan is nog bijgevoegd. Volgende week zal ik het hout gaan bestellen (het frame zelf staat al) en vanaf die tijd proberen hier regelmatig een update te plaatsen. Snel zal het niet gaan want peco code 55, automatisering enz zijn allemaal zaken waar ik nog veel moet leren, maar juist dat houd het interessant!
In eerste instantie waren er wilde plannen voor een 2 x 1 meter baan met helix en schaduw station. Echter, een compromis moest uiteindelijk toch gesloten worden om de ruimte in het huis optimaal te kunnen benutten. De baan was daar helaas het slachtoffer van, en zijn de plannen wat naar beneden bijgesteld.
Het baan oppervlakte word 2m bij 90cm. In plaats van een vaste tafel word het een opklapbare baan. Hierbij maak ik gebruik van een Murphy bed constructie. Hierdoor kan de baan netjes uit het zicht verdwijnen maar de constructie is zo gebouwd dat er nog altijd 30 cm ruimte in de hoogte is, wat genoeg is voor de Nederlandse scenery en achtergrond die ik in gedachte heb.
De baan word een ovaal. De eerste 40 cm diepte is in zicht, de rest verdwijnt achter een achtergrond.
In zicht zal de scenery zich vooral vormen rond een klein station. Hier zullen 4 sporen zijn: een doodlopend spoor voor een pendeldienst, een perronspoor op de doorgaande lijn, een spoor voor het vracht station en in het midden een spoor voor doorgaande treinen. Met een molen, een seinhuis en een zuivelfabriek word het landschap compleet gemaakt. Om de treinen netjes via de achtergrond te laten verdwijnen zal ik veel gebruik maken van bomen om dit te camoufleren waardoor er een soort van bosrand lijkt te ontstaan. Dat verklaart dan ook de naam.
Achterin komt een schaduw station met sporen om voor afwisseling te zorgen. Het plan is om automatisch te gaan rijden (dmv iTrain). Als centrale gebruik ik de Z21, aangevuld met Roco bezetmelders en Roco signaal decoders. De rails word vrijwel geheel Peco code 55, waarbij alle wissels door servo's aangestuurd worden. Hiervoor heb ik de ESU Servo switch aangeschaft. Alle wissels zijn ofwel unifrogs ofwel electrofrog, dus met puntstuk polarisatie. Keuze van de technologie is heel erg gedreven door betrouwbaarheid en gemak van opzetten/besturen, niet zozeer de goedkoopste. Dit jaar weinig nieuwe loks op de verlanglijst dus dat kon er vanaf
Omdat de baan op een opklapbed constructie komt te staan kan ik niet eventjes onder de baan duiken. Om die reden worden in het schaduw station alle servo's bovenop de baan gemonteerd. Hetzelfde geldt voor de decoders. Dat is dan wel het voordeel van een ovaaltje want dat laat genoeg ruimte. De uitdaging word het scenery gedeelte. Hier moeten de servo's wel onder de baan komen. Nu kan ik de baan uit het frame halen maar het idee is om zo min mogelijk onder de baan te hebben.
Wat betreft het rijden moet de pendelbaan voor de afwisseling zorgen.zoals op het baan plan te zien is kunnen treinen op 3 plekken door de achtergrond: links, rechts en in het midden. Dat laatste is voor de pendelbaan (wadloper, kameel). Deze kunnen pendelen tussen het station en de 2 opstelsporen achter de achtergrond, maar de kruiswissel maakt het ook mogelijk dat ze andere routes pakket . Het word een leuke uitdaging dat met iTrain uit te vogelen!
Het baan plan doet een beetje Duits aan omdat het station klein is en er links wat heuvels komen met een tunnel ingang, maar de bebouwing zal naar Nederlands voorbeeld worden, met wat Markenburg gebouwtjes en de gebruikelijke molen
Voor de achtergrond ben ik weer van plan PeArd achtergronden te gebruiken want dat bevalt erg goed. Rechts een loofbom achtergrond en links vooral blauwe lucht.
Tot zover de introductie. Het baan plan is nog bijgevoegd. Volgende week zal ik het hout gaan bestellen (het frame zelf staat al) en vanaf die tijd proberen hier regelmatig een update te plaatsen. Snel zal het niet gaan want peco code 55, automatisering enz zijn allemaal zaken waar ik nog veel moet leren, maar juist dat houd het interessant!
- Bijlagen
-
- Bosrandbaan - plan.jpg (72.34 KiB) 4785 keer bekeken
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: Bosrandbaan 200 x 90
Hallo Sander,
Je hebt er duidelijk goed over nagedacht.
Maar 90 cm is best diep. Kun je er dan nog goed bij? Voor storingen e.d.
m.vr.gr.
Hans
Je hebt er duidelijk goed over nagedacht.
Maar 90 cm is best diep. Kun je er dan nog goed bij? Voor storingen e.d.
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
-
Onderwerp starter - Berichten: 654
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Bosrandbaan 200 x 90
Hoi Hans, vanwege het opklap mechanisme is de baan best laag. Daarnaast kan ik er ook via de zijkant bij. Het achterste spoor heeft ook geen wissels, dus al met al verwacht ik geen grote problemen. Maar we zullen het zien. Ik heb de rails al binnen en zodra het hout er is kan ik het rails gaan leggen, dus dan zal ik het zeker nog even valideren.
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: Bosrandbaan 200 x 90
Ik had nog nooit van een "Murphy bed constructie" gehoord, dat heb ik eerst maar eens opgezocht... De opstelling van het station vind ik erg leuk.
Er is veel "loze ruimte" tussen de achtergrond en de opstelsporen. Je zou die ruimte kunnen gebruiken voor meer scenery of zelfs een aftakking van het middelste spoor?
Er is veel "loze ruimte" tussen de achtergrond en de opstelsporen. Je zou die ruimte kunnen gebruiken voor meer scenery of zelfs een aftakking van het middelste spoor?
De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
-
Onderwerp starter - Berichten: 654
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Bosrandbaan 200 x 90
Hoi Hans,
Wel over gedacht maar om 2 redenen niet gedaan. Ik heb nu net genoeg ruimte om de pendelbaan achter te laten verdwijnen om juist in het zicht wat afwisseling aan treinen te kunnen doen. Zodra de achtergrond opschuift vervalt dat. Wat dat betreft probeer ik iets meer een beurs baan gevoel te creëren.
De tweede reden is een praktische: omdat ik niet makkelijk onder de baan kan komen (ik moet deze dan uit het frame tillen) will ik alle decoders enz bovenop de baan zetten, achter de achtergrond. Dus dan is die lege ruimte heel snel opgevuld (dat viel me vies tegen hoeveel je al gauw nodig hebt!).
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: Bosrandbaan 200 x 90
leuk plan Sander.
Het zichtbare gedeelte ziet er mooi rustig uit met toch voldoende mogelijkheden.
Ben wel benieuwd naar de constructie van het geheel.
Ik blijf het volgen.
Het zichtbare gedeelte ziet er mooi rustig uit met toch voldoende mogelijkheden.
Ben wel benieuwd naar de constructie van het geheel.
Ik blijf het volgen.
Re: Bosrandbaan 200 x 90
Duidelijk verhaal Sander. Overigens begint mijn naam wel met de letter "H" maar ik heet niet HansSibbesuisje schreef: ↑23 mei 2021 13:15Hoi Hans,
Wel over gedacht maar om 2 redenen niet gedaan...... ..Dus dan is die lege ruimte heel snel opgevuld (dat viel me vies tegen hoeveel je al gauw nodig hebt!).
De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
-
Onderwerp starter - Berichten: 654
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Bosrandbaan 200 x 90
Sorry Hugo! Snap niet hoe ik dat nou verkeerd heb kunnen typen. Ik ben duidelijk geen zondagswerker
Duidelijk verhaal Sander. Overigens begint mijn naam wel met de letter "H" maar ik heet niet Hans
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
-
Onderwerp starter - Berichten: 654
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Bosrandbaan 200 x 90
De tijd vliegt, het is alweer even geleden dat ik wat gepost had. De verhuizing koste toch wat meer moeite. Maar goed, we zijn over en dit weekend eindelijk echt aan de baan kunnen werken.
Zoals gezegd word de baan in een murphybed constructie opgeslagen. Dit mechanisme werkt op basis van veren. Om het een beetje goed te laten zakken moet het geheel worden afgesteld op basis van gewicht. Nu schat ik dat de baan uiteindelijk tussen de 20 en 24 kilo zal worden dus een matras van een dikke 20kg gebruikt om het te laten afstellen (het opklap mechanisme is gedaan door professionals, ik ben niet zo handig dat ik dat zelf kan maken).
Nadat het mechanisme stond kon ik eindelijk beginnen met het frame van de baan zelf. Het frame is 6.5cm hoog, er komt een 9mm plaat bovenop en dan een achtergrond van 20cm. Om er voor te zorgen dat de baan niet uit het metalen frame valt zitten er een paar lange pinnen in aan de voorkant. Niet vastgeschroefd, maar strak genoeg om de boel op zijn plaats te houden wanneer in opgeklapte toestand.
Ik ga proberen de achtergrond te vormen met 3mm multiplex dus heb een stuk van 150x10cm gekocht om te zien of ik dat straks mooi kan buigen.
Volgend weekend hoop ik de plaat klaar te maken zodat deze bovenop het frame kan worden geplaatst zodat ik daarna kan beginnen met het leggen van de rails. Een volgende update komt dan ook pas als dat straks een beetje vordert.
Zoals gezegd word de baan in een murphybed constructie opgeslagen. Dit mechanisme werkt op basis van veren. Om het een beetje goed te laten zakken moet het geheel worden afgesteld op basis van gewicht. Nu schat ik dat de baan uiteindelijk tussen de 20 en 24 kilo zal worden dus een matras van een dikke 20kg gebruikt om het te laten afstellen (het opklap mechanisme is gedaan door professionals, ik ben niet zo handig dat ik dat zelf kan maken).
Nadat het mechanisme stond kon ik eindelijk beginnen met het frame van de baan zelf. Het frame is 6.5cm hoog, er komt een 9mm plaat bovenop en dan een achtergrond van 20cm. Om er voor te zorgen dat de baan niet uit het metalen frame valt zitten er een paar lange pinnen in aan de voorkant. Niet vastgeschroefd, maar strak genoeg om de boel op zijn plaats te houden wanneer in opgeklapte toestand.
Ik ga proberen de achtergrond te vormen met 3mm multiplex dus heb een stuk van 150x10cm gekocht om te zien of ik dat straks mooi kan buigen.
Volgend weekend hoop ik de plaat klaar te maken zodat deze bovenop het frame kan worden geplaatst zodat ik daarna kan beginnen met het leggen van de rails. Een volgende update komt dan ook pas als dat straks een beetje vordert.
- Bijlagen
-
- 202106 baan framework.jpg (126.23 KiB) 4328 keer bekeken
-
- 202106 veren constructie (1).jpg (127.35 KiB) 4328 keer bekeken
-
- 202106 murphybed constructie.jpg (120.11 KiB) 4328 keer bekeken
-
- 202106 baan opgeklapt (1).jpg (97.08 KiB) 4328 keer bekeken
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
-
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 23 mar 2021 15:22
Re: Bosrandbaan 200 x 90
Welke hoogte is je baan straks vanaf de vloer?
Mvg Rob
MiddenGroningen96 is de plek waar mijn huis woont. De baan (ooit) wordt een USA baan.
Kato rails, Railmodeller pro, Mac mini en iTrain 5 standard.
"Horseshoe Curve"
Persoonlijk blog op FB
MiddenGroningen96 is de plek waar mijn huis woont. De baan (ooit) wordt een USA baan.
Kato rails, Railmodeller pro, Mac mini en iTrain 5 standard.
"Horseshoe Curve"
Persoonlijk blog op FB
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Bosrandbaan 200 x 90
Mooie oplossing Sander. Ik heb dit principe een keer in een youtube filmpje gezien. Zal nog eens zoeken of ik dat kan vinden. Enig nadeel misschien is de hoogte van de baan die ca. 50 cm zal zijn. Zo te zien heb je een bestaand murphy bed met bijbehorende kast gebruikt.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
-
- Berichten: 1042
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: Bosrandbaan 200 x 90
Toffe oplossing!
Mvg, Erik
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
-
Onderwerp starter - Berichten: 654
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Bosrandbaan 200 x 90
@Nico Essers @MiddenGroningen96
Inderdaad, nadeel is dat de baan niet erg hoog van de grond is. Het rails zal slechts 47cm boven de grond zitten. Ik gebruik een rugleuning die op de grond zit om er lekker bij te kunnen zitten. Het is helaas de concessie die gedaan moest worden. Gelukkig ben ik nog redelijk flexibel dus de komende jaren moet dat geen probleem zijn . Indien nodig kan ik de baan er altijd uit tillen en het framework is sterk genoeg om op schragen te zetten.
Het murphybed is custom build maar wel van een bedrijf dat hierin specialiseerd. Dat is het voordeel van leven in Azië, het is redelijk betaalbaar om dit te laten maken.
Inderdaad, nadeel is dat de baan niet erg hoog van de grond is. Het rails zal slechts 47cm boven de grond zitten. Ik gebruik een rugleuning die op de grond zit om er lekker bij te kunnen zitten. Het is helaas de concessie die gedaan moest worden. Gelukkig ben ik nog redelijk flexibel dus de komende jaren moet dat geen probleem zijn . Indien nodig kan ik de baan er altijd uit tillen en het framework is sterk genoeg om op schragen te zetten.
Het murphybed is custom build maar wel van een bedrijf dat hierin specialiseerd. Dat is het voordeel van leven in Azië, het is redelijk betaalbaar om dit te laten maken.
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: Bosrandbaan 200 x 90
Hoi Sander,
Ik weet niet hoe hoog je meubel is.
Kun je niet een soort blok onder het meubel maken en hier door de baan omhoog brengen?
Ik weet niet hoe hoog je meubel is.
Kun je niet een soort blok onder het meubel maken en hier door de baan omhoog brengen?
Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,
Frank.
Frank.
-
Onderwerp starter - Berichten: 654
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Bosrandbaan 200 x 90
@Spoor010 hoi Frank, technisch zou dat misschien wel kunnen maar dat is helaas niet wenselijk.
Er zitten nu poten aan de voorkant die zeg maar ingevouwen worden bij het dichtklappen. Verhogen van de constructie zou langere poten nodig maken en dan ook de kast dieper.
Daarnaast is deze hele constructie de uitkomst van een compromis. We moeten de ruimte optimaliseren en de ruimte tot het plafond is al geheel in gebruik voor andere dingen.
Vergeleken de vorige baan is het al een hele vooruitgang, want een baan van 2m x 0.9m kon ik voorheen absoluut niet kwijt
Dank je @Pierre en @erik-n-fan voor jullie aanmoediging.
Er zitten nu poten aan de voorkant die zeg maar ingevouwen worden bij het dichtklappen. Verhogen van de constructie zou langere poten nodig maken en dan ook de kast dieper.
Daarnaast is deze hele constructie de uitkomst van een compromis. We moeten de ruimte optimaliseren en de ruimte tot het plafond is al geheel in gebruik voor andere dingen.
Vergeleken de vorige baan is het al een hele vooruitgang, want een baan van 2m x 0.9m kon ik voorheen absoluut niet kwijt
Dank je @Pierre en @erik-n-fan voor jullie aanmoediging.
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
-
Onderwerp starter - Berichten: 654
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Bosrandbaan 200 x 90 - ontkoppelrails testen
Ondertussen langzaam begonnen met het leggen van de rails. Voor het eerst met flexrails gewerkt, maar de progressie is nog wat beperkt. Foto's laat ik later wel een keer zien als er meer te zien is
Vandaag bezig geweest wat dingen te testen. Niet alleen de peco kruisingen maar ook eens de ontkoppelrails wat verder bestudeerd. Recentelijk had Ad een mooi verslag gescheven over het creeren van het ontkoppel mechanisme voor zijn module met de Oranjeboom fabriek. Dat vond ik een fascineerend verslag. Ik wist tot die tijd bijvoorbeeld niet dat de richting van belang is voor het goed ontkoppelen.
Nu had ik voorheen een rangeerbaantje met zowel Fleischmann en Minitrix ontkoppelrails waar het ontkoppelen niet altijd goed ging, maar voordat ik dat kon optimaliseren was de baan gesloopt ivm een verhuizing.
Ik had 2 spoortjes gelegd, een met fleischmann en een ander met Minitrix. Allereest wou ik alle ontkoppelrails nog eens testen, ik wou kijken of er een verschil was in rijrichting (zoals Ad had aangegeven) en welke richting dus optimaal was. Daarnaast wou ik nog checken of alle wagons goed ontkoppelde.
Voor de besturing (met DR4018 decoder) besloot ik een tijdsgebonden puls op te zetten. 1.5 tot 2.0 seconden werken beide goed zonder dat je heel exact hoeft te timen.
Het was al snel duidelijk dat rijrichting cruciaal is, maar hoe verschilt per merk:
Fleischmann: in de goede rijrichting ontkoppeld het soepel. In de omgekeerde richting is het ontkoppellen niet consistent.
Minitrix: de ontkoppelrails van Minitrix is hoger dan die van Fleischmann. In de goede rijrichting verhoogt dit het slagings percentage van de ontkoppeling, al maakt een wagon wel snellen een 'hopje'. In de verkeerde rijrichting resulteerd het echter in een blokkade. Als je met de lok erover heen rijd komt de lok dan ook tot stilstand, terwijl in het geval van fleischmann rails de lok er nog wel overheen kan rijden. Met andere woorden, het krachtigere mechanisme van Minitrix is minder vergevingsgezind dan die van Fleischmann.
Met betrekking tot de wagons lijkt er ook een verschil te zijn tussen de koppelingen. De nieuwere versies (weet niet exact wat de juiste benaming daarvoor is) werken beter dan de wat oudere versies met veertjes. In dit geval was de Frico wagon met een wat ouder mechanisme. Dit probleem zag ik meer bij de fleischmann ontkoppelrails dan bij de Minitrix.
Ik denk dat ik op de baan de fleischmann ontkoppelrails zal gaan gebruiken. Dat lijkt me op de lange termijn wat vriendelijker voor het materiaal.
Tot zover het test weekendje. Volgend weekend weer verder met rails leggen
Vandaag bezig geweest wat dingen te testen. Niet alleen de peco kruisingen maar ook eens de ontkoppelrails wat verder bestudeerd. Recentelijk had Ad een mooi verslag gescheven over het creeren van het ontkoppel mechanisme voor zijn module met de Oranjeboom fabriek. Dat vond ik een fascineerend verslag. Ik wist tot die tijd bijvoorbeeld niet dat de richting van belang is voor het goed ontkoppelen.
Nu had ik voorheen een rangeerbaantje met zowel Fleischmann en Minitrix ontkoppelrails waar het ontkoppelen niet altijd goed ging, maar voordat ik dat kon optimaliseren was de baan gesloopt ivm een verhuizing.
Ik had 2 spoortjes gelegd, een met fleischmann en een ander met Minitrix. Allereest wou ik alle ontkoppelrails nog eens testen, ik wou kijken of er een verschil was in rijrichting (zoals Ad had aangegeven) en welke richting dus optimaal was. Daarnaast wou ik nog checken of alle wagons goed ontkoppelde.
Voor de besturing (met DR4018 decoder) besloot ik een tijdsgebonden puls op te zetten. 1.5 tot 2.0 seconden werken beide goed zonder dat je heel exact hoeft te timen.
Het was al snel duidelijk dat rijrichting cruciaal is, maar hoe verschilt per merk:
Fleischmann: in de goede rijrichting ontkoppeld het soepel. In de omgekeerde richting is het ontkoppellen niet consistent.
Minitrix: de ontkoppelrails van Minitrix is hoger dan die van Fleischmann. In de goede rijrichting verhoogt dit het slagings percentage van de ontkoppeling, al maakt een wagon wel snellen een 'hopje'. In de verkeerde rijrichting resulteerd het echter in een blokkade. Als je met de lok erover heen rijd komt de lok dan ook tot stilstand, terwijl in het geval van fleischmann rails de lok er nog wel overheen kan rijden. Met andere woorden, het krachtigere mechanisme van Minitrix is minder vergevingsgezind dan die van Fleischmann.
Met betrekking tot de wagons lijkt er ook een verschil te zijn tussen de koppelingen. De nieuwere versies (weet niet exact wat de juiste benaming daarvoor is) werken beter dan de wat oudere versies met veertjes. In dit geval was de Frico wagon met een wat ouder mechanisme. Dit probleem zag ik meer bij de fleischmann ontkoppelrails dan bij de Minitrix.
Ik denk dat ik op de baan de fleischmann ontkoppelrails zal gaan gebruiken. Dat lijkt me op de lange termijn wat vriendelijker voor het materiaal.
Tot zover het test weekendje. Volgend weekend weer verder met rails leggen
- Bijlagen
-
- Verschillende koppelingen
- test 3 (4).jpg (122.47 KiB) 3849 keer bekeken
-
- De optimale richting gevonden!
- test 2 (2) (4).jpg (124.77 KiB) 3849 keer bekeken
-
- test spoortjes en verschil per merk
- test 4 (4).jpg (92.37 KiB) 3849 keer bekeken
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: Bosrandbaan 200 x 90
De moderne steekkoppelingen werken inderdaad veel beter dan de oudere met veertjes heb ik een paar maanden geleden kunnen vaststellen (zie bouw Enkelspoormodule). Het nadeel met zo 'met de hand' testen, lijkt me dat ook de snelheden bij de ontkoppelingen steeds iets anders zijn. Dus weet je niet 100% zeker waaraan het ligt als het niet altijd werkt. Ik ben benieuwd naar de verdere uitkomsten. Interessant.
mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
-
Onderwerp starter - Berichten: 654
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Bosrandbaan 200 x 90 - schaduwstation
Deze week eindelijk wat progressie geboekt met rails leggen. Voor de bochten uiteindelijk toch maar set track gebruikt ipv flexrails, maar nadat de wissels gelegd waren was het toch tijd om met de flexrails aan de slag te gaan voor de rechte stukken tussen de wissels in. Al doende leert men dus uiteindelijk ging dat steeds makkelijker. Ik ga wel met een slakkengang: stukje knippen, bedraden en met lijm (boekbinders lijm) leggen, boeken erop voor gewicht en dan een paar uur laten drogen. Daarna even controleren en dan weer verder.
Nu zijn de eerste 5 sporen gelegd. De buitenbaan heeft 2 blokken van ruim een meter en de sporen daarnaast zijn tussen de 96cm en 115cm.
Deze middag komen er nieuwe kruiswissels binnen (electrofrog double switches) die ik me eerst eigen ga maken voordat die gelegd gaan worden, en dit weekend dan maar eens de bedrading gaan aansluiten om hopelijk de eerste test ritten te gaan maken.
Voor de bedrading gebruik ik nu van die wago 221 clips, niet de goedkoopste oplossing maar heel wat fijner werken dan kroonsteentjes of van die brawa plugjes. Ik had alleen onderschat hoeveel bedrading erbij komt kijken!
Nu zijn de eerste 5 sporen gelegd. De buitenbaan heeft 2 blokken van ruim een meter en de sporen daarnaast zijn tussen de 96cm en 115cm.
Deze middag komen er nieuwe kruiswissels binnen (electrofrog double switches) die ik me eerst eigen ga maken voordat die gelegd gaan worden, en dit weekend dan maar eens de bedrading gaan aansluiten om hopelijk de eerste test ritten te gaan maken.
Voor de bedrading gebruik ik nu van die wago 221 clips, niet de goedkoopste oplossing maar heel wat fijner werken dan kroonsteentjes of van die brawa plugjes. Ik had alleen onderschat hoeveel bedrading erbij komt kijken!
- Bijlagen
-
- Het schaduw station begint wat te worden
- E8503908-6CFE-4597-BBDB-788F5730EB24.jpeg (102.65 KiB) 3631 keer bekeken
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: Bosrandbaan 200 x 90 - schaduwstation
Hoi Sander,
Ik was al een tijdje niet meer aktief geweest op het forum, maar inmiddels ben ik terug van weg geweest
Daarom zie ik je plannen voor je nieuwe baan nu pas. Het ziet er prima uit! Niet te druk, leuk stationnetje en je hebt het landschap direct mee genomen in de planning. Daar hou ik wel van!
De constructie met het opklapbed is een interessante. Mooi om te zien hoe je dit heb toegepast voor je baan. Ik heb er zelf ook even over gedacht voor mijn nieuwe baan, maar uiteindelijk heb ik toch gekozen voor een ouderwetse vaste constructie.
Succes met de verdere bouw! Ik blijf je draadje volgen!
Groet, Wim
Ik was al een tijdje niet meer aktief geweest op het forum, maar inmiddels ben ik terug van weg geweest
Daarom zie ik je plannen voor je nieuwe baan nu pas. Het ziet er prima uit! Niet te druk, leuk stationnetje en je hebt het landschap direct mee genomen in de planning. Daar hou ik wel van!
De constructie met het opklapbed is een interessante. Mooi om te zien hoe je dit heb toegepast voor je baan. Ik heb er zelf ook even over gedacht voor mijn nieuwe baan, maar uiteindelijk heb ik toch gekozen voor een ouderwetse vaste constructie.
Dat had ik bij mijn vorige baan ook. Ruime bogen gaat prima met flex, maar als het krapper wordt (voor niet zichtbare trajecten) geef ik toch de voorkeur aan fabrieksbogen.Sibbesuisje schreef: ↑29 jul 2021 08:28 ... Voor de bochten uiteindelijk toch maar set track gebruikt ipv flexrails...
Heel herkenbaar... Het bedraden is voor mij het minst leuke deel van de hobby...Sibbesuisje schreef: ↑29 jul 2021 08:28 Ik had alleen onderschat hoeveel bedrading erbij komt kijken!
Succes met de verdere bouw! Ik blijf je draadje volgen!
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 654
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Bosrandbaan
Ruim een maand verder dus maar weer eens tijd voor een update. Er is namelijk best wat progressie geboekt:
- alle rails is gelegd
- met wat hulp alle blokken op de bezetmelder aangesloten (zat eerst een draadje verkeerd, koste ruim een dag het probleem te vinden)
- 20 van de 23 wissels hebben hun servo’s gekregen. Ik ben erg blij met de ESU switch decoders want die maken het instellen zo ongelofelijk makkelijk!
De bouwactiveiten vallen nu een beetje still want ik had 3 servo’s te weinig (had het baanplan aangepast nadat ik de servo’s besteld had) en moet nog wat extra rood stroom draad kopen want daar ben ik al helemaal doorheen. Want de draden consumptie had ik wat onderschat
Ondertussen begonnen met proefrijden. Het bevalt erg goed! Alleen op de wissels valt het soms eens stil maar dat komt omdat ik de puntstuk polarisatie nog moet aansluiten. Dat word het werk voor volgend weekend.
Verder wel opgemerkt dat met de slanke wissels van peco je eigenlijk nog meer lengte verliest in de blokken, dus ik moet wel oppassen met de trein lengte.
Nog even wat foto’s van de huidige status onder en bovenop de baan, en een foto van het proefrijden waar de afstand tussen de rails maar net genoeg bleek
- alle rails is gelegd
- met wat hulp alle blokken op de bezetmelder aangesloten (zat eerst een draadje verkeerd, koste ruim een dag het probleem te vinden)
- 20 van de 23 wissels hebben hun servo’s gekregen. Ik ben erg blij met de ESU switch decoders want die maken het instellen zo ongelofelijk makkelijk!
De bouwactiveiten vallen nu een beetje still want ik had 3 servo’s te weinig (had het baanplan aangepast nadat ik de servo’s besteld had) en moet nog wat extra rood stroom draad kopen want daar ben ik al helemaal doorheen. Want de draden consumptie had ik wat onderschat
Ondertussen begonnen met proefrijden. Het bevalt erg goed! Alleen op de wissels valt het soms eens stil maar dat komt omdat ik de puntstuk polarisatie nog moet aansluiten. Dat word het werk voor volgend weekend.
Verder wel opgemerkt dat met de slanke wissels van peco je eigenlijk nog meer lengte verliest in de blokken, dus ik moet wel oppassen met de trein lengte.
Nog even wat foto’s van de huidige status onder en bovenop de baan, en een foto van het proefrijden waar de afstand tussen de rails maar net genoeg bleek
- Bijlagen
-
- Langzaam aan begonnen met het organiseren van de draadjes bende
- 02E70BB8-07C7-471F-8503-D85A431E949A.jpeg (114.99 KiB) 3210 keer bekeken
-
- Al het rails ligt
- 83D11D22-8BDB-4ABC-ADF7-2E20AD815BF3.jpeg (120.58 KiB) 3210 keer bekeken
-
- Dat gaat net :)
- 7CEC86C4-56D8-490F-8A0D-36D86763C6F5.jpeg (114.12 KiB) 3210 keer bekeken
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
-
- Berichten: 1042
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: Bosrandbaan 200 x 90
Proefrijden! Altijd een leuke mijlpaal met zo z’n frustraties over stilvallende treinen Polarisatie zal zeker helpen inderdaad!
Mvg, Erik
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
Re: Bosrandbaan 200 x 90
Hallo Sander,
Mooie mijlpaal.
Die slanke wissels kosten inderdaad wel veel ruimte, maar het is wel mooi om te zien.
m.vr.gr.
Hans
Mooie mijlpaal.
Die slanke wissels kosten inderdaad wel veel ruimte, maar het is wel mooi om te zien.
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
-
Onderwerp starter - Berichten: 654
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Bosrandbaan 200 x 90
Bedankt Erik en Hans, ja het is altijd erg leuk als het eindelijk rijd
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain