Diorama unter Arnsberger Viadukt

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Re1044
Berichten: 314
Lid geworden op: 10 mar 2009 18:25
Locatie: Nieuwegein

Re: Diorama unter Arnsberger Viadukt

Bericht door Re1044 »

Tot nu toe is het geheel weer een feestje om naar te kijken !!.


Alex
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama unter Arnsberger Viadukt

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik begin er zelf nu ook blij van te worden nu er meer leven in komt. Ik zal wel met de poppetjes de nodige verhaallijnen moeten creëren om er meer leven in te krijgen. Dit is wel zo'n diorama dat iets wat saai is op 1 hoekje na en waar dus ieder detail telt.

In huis zit ik nu in de inrichtingsfase maar er ligt voor m'n gevoel nu nog te veel zooi om vrij uit te kunnen bouwen. Mijn huishoudelijke hulp komt woensdag dus er zit ook wat druk op om het werk n huis af te kunnen ronden als zij er is.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Re1044
Berichten: 314
Lid geworden op: 10 mar 2009 18:25
Locatie: Nieuwegein

Re: Diorama unter Arnsberger Viadukt

Bericht door Re1044 »

Ik vind het geen saai diorama , maar dat komt door het ontwerp wat je hebt gekozen en dat maakt het juist zo uniek eraan .
De eigen sfeer is goed getroffen , en vooral als je er zelf ook wel tevreden over bent dan staat er niets in de weg.


Alex
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama unter Arnsberger Viadukt

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik heb vandaag wat belijning op de weg geschilderd, bovenleiding gemaakt, wat auto's op het diorama gelijmd, 2 hekjes geplaatst en nog wat aan de overweglampen geschilderd. Ik heb bewust voor een verkeerslichtachtig type overweglampen gekozen omdat ik vind dat die er beter passen in mijn situatie als de knipper lampen die er in het echt staan.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama unter Arnsberger Viadukt

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik ben nu zover dat ik morgen de laatste aankleding kan doen. Ik heb vanmiddag een nieuwe pantograaf voor de tram gesoldeerd en gespoten. Vanavond heb ik de tram zelf opgeknapt en ik heb me verbaasd hoe afgetrapt zo'n ding kan wezen als die jaren bij iemand anders in de vitrinekast heeft gestaan. Hij kan nu in ieder geval aan z'n 2e leven beginnen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu word het ook tijd om over de achtergrond en verlichting na te denken. Naast dat ik een achtergrond moet maken die de echte omgeving zo dicht mogelijk benaderd zou het ook fijn zijn als ik ook hiermee m'n schilder vaardigheden kan verbeteren.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Diorama unter Arnsberger Viadukt

Bericht door maarten »

Prachtig herfstsfeertje!!


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama unter Arnsberger Viadukt

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Oke, ik zit met een creatief dilemma, passende onderdelen en foto's voor de achtergrond van dit diorama heb ik niet. De foto's die ik dacht te gebruiken wijken wat bouwstijl betreft toch aardig af. Vooral de huizen zijn of veel kleiner of in een erg afwijkende stijl. Bruikbare foto's voorbeeld gebouwen zoeken kost veel tijd en veel prikkels.

De vraag is nu moet ik iets gebruiken wat voor mij erg afwijkt van wat ik eigenlijk wil hebben of moet ik tijd investeren in het zelf tekenen van passende gebouwen? Optie 3 zou zijn die gebouwen gewoon op de achtergrond schilderen maar ik denk dat mijn schilder vaardigheden daar nog niet goed genoeg voor zijn om tot een resultaat te komen waar ik tevreden mee kan zijn.

Veel om te overdenken en ik zo eerst maar eens m'n zooi in de ICE mikken om richting Haarlem te gaan en Bjorn te vervelen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Diorama unter Arnsberger Viadukt

Bericht door Alro »

Zal ook voor het eerst zijn dat jij een probleem niet kan oplossen :lol:
Heb de omgeving van je viaduct via google maps bestudeerd en zag dat de huizen erachter idd. laag zijn. Zag ook een “hoge” boom achter het eerste huis en garages en verderop zelfs een heuvel met bomen. Kunnen die bomen niet als achtergrond dienen, tis tenslotte gelegen aan de rand van het dorp. Maar zoals gewoonlijk weet ik wel zeker dat je er zelf wel weer uitkomt :Thumb


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama unter Arnsberger Viadukt

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hoi Ronald, soms is een regio te goed kennen lastig. Ik heb letterlijk door de straat en onder dat viaduct gelopen en ben vele malen over het viaduct gereden. De laatste keer afgelopen september. Ik zal er vast wel uitkomen maar een reactie als die van jou helpt ook weer om op dingen te wijzen waar ik nog niet naar gekeken had.

Bomen en de heuvels op de achtergrond zijn geen probleem die komen er in ieder geval en zijn makkelijk te schilderen. Ik kijk nu ook via google maps/satelliet( wat ik nog niet had gedaan) en dan zie ik zo al 6 gebouwen die je tussen de huizen en het spoor door kan zien. Gebouwen in de lagen daar achter ga je niet zien dus daar hoef ik me niet druk om te maken. Het is heel jammer dat er in Duitsland voor 80 a 90% geen streetview beschikbaar is.

Wat ook wel een goede is is een screenshot van google maps gebruiken om te bepalen wat wel en wat niet te zien is. Ik denk verder dat ik de komende dagen wat ga tekenen wat meer detail heeft als wat ik kan schilderen maar ook niet meer als nodig is. Net genoeg om de gaten tussen het groen en de huizen van het diorama op te vullen. Ik ga ook nog even kijken of ik een paar jaar terug tijdens een vakantie in Hannover nog gebouwen gefotografeerd heb die als basis kunnen dienen.

In de ideale wereld heeft iemand van hier nog foto's van die straten.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama unter Arnsberger Viadukt

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Vannacht heb ik toch nog een aantal redelijk bruikbare foto's gevonden. Vandaag heb ik daar nog het een en ander bij gezocht. Ik heb het diorama begin van de middag in de kast geschoven en alles afgetekend van waar uit ik de grove lijnen voor de straten en spoorlijnen getekend heb. Nu heb ik de nodige afbeeldingen op verschillende formaten geprint, uitgeknipt en in de kast geplakt. Het perspectief klopt niet helemaal denk ik maar als ik alles aan elkaar geschilderd komt dat vanzelf goed.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama unter Arnsberger Viadukt

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik heb grotendeels eerst een groen/grijze basis laag aangebracht al bleek ik enkele plekken te zijn vergeten. Daarna nog 2 lichtere kleuren voor bergen verder weg.
Afbeelding

Afbeelding

Daarna heb ik met stippelen in grote lijnen het landschap op gebouwd.
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb nu geen zin meer maar morgen wil ik met fijner schilderwerk nog veel details aanbrengen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama unter Arnsberger Viadukt

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik heb bij 2 diorama's het licht aangelegd waaronder deze:
Afbeelding

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama unter Arnsberger Viadukt

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ook dit diorama is nu af, de combinatie diorama en achtergrond komt ook hier weer heel goed uit. Ik had een tijd m'n twijfels over dit diorama maar hij uiteindelijk veel beter en aantrekkelijker geworden als ik had verwacht.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: Diorama unter Arnsberger Viadukt

Bericht door Peter Ruifrok »

Mooi geworden Michiel. De achtergrond is heel goed gelukt!


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Diorama unter Arnsberger Viadukt

Bericht door jeemka »

Wederom een Meesterwerk. Chapeau!


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Diorama unter Arnsberger Viadukt

Bericht door maarten »

Erg goed gelukt met die achtergrond!!!


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Plaats reactie