Diodeschakeling bij bezet- en terugmelding

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Joopst
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 jan 2021 15:55

Diodeschakeling bij bezet- en terugmelding

Bericht door Joopst »

Beste mede hobbyisten,

Ik ga binnenkort starten met het aanleggen van blokken en bezet- en terugmelding.
Ben helemaal nieuw in de digitale treinwereld.
Ik heb gelezen dat het raadzaam is om een diodeschakeling toe te passen op de niet gedetecteerde baanvakken. (Van Rosoft)
Dit zou je via de ringleiding kunnen realiseren.
Mijn vraag is nu:
De voeding met diodeschakeling moet worden aangesloten op niet gedetecteerde baanvakken.

DR4088 krijgt de voeding dan direct van de DR 5000 zonder tussenkomst van de diode schakeling.
Alle andere aansluitingen op de baan gaan dan vanaf het punt na de diodeschakeling.
Het is dan toch niet nodig om een tweede ringleiding aan te leggen?

Heb ik dit dan zo goed begrepen?



Belgaboy
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 feb 2014 13:35

Re: Diodeschakeling bij bezet- en terugmelding

Bericht door Belgaboy »

Je kan ook alle afzonderlijke baanstukken (gedetecteerd en niet gedetecteerd) over de DR4088 laten lopen. Zo worden mijn wisselstraten ook gevoed door een DR4088, zo is de spanning overal op de baan identiek en heb je geen diodeschakeling nodig.
Werkt simpel en gemakkelijk…
Laatst gewijzigd door Belgaboy op 20 jul 2021 00:20, 2 keer totaal gewijzigd.


ESU ECoS II, ITrain

Belgaboy
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 feb 2014 13:35

Re: Diodeschakeling bij bezet- en terugmelding

Bericht door Belgaboy »

Alles moet dan niet gedetecteerd worden, mijn wisselsectie wordt gevoed door de DR4088 maar niet gedetecteerd in iTrain.
Het bespaart het gedoe met de diodeschakeling. Waarom zou je extra betalen voor die diodeschakeling? de DR 4088 heb je toch al...


ESU ECoS II, ITrain

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Diodeschakeling bij bezet- en terugmelding

Bericht door Marksintpancras »

Wim Ros schreef: 19 jul 2021 20:51
Belgaboy schreef: 19 jul 2021 18:33 Je kan ook alle afzonderlijke baanstukken (gedetecteerd en niet gedetecteerd) over de DR4088 laten lopen.
Dan is alles toch gedetecteerd Belgaboy, of is dat in België anders dan in de rest van de wereld?

Volgens mij is een diodeschakeling goedkoper en eenvoudiger. En wordt er hier weer erg moeilijk over en mee gedaan.

Groetjes.
Volgens mij is de oplossing van @Belgaboy nog zo gek nog niet. Je offert 1 gedetecteerde uitgang op voor niet gedetecteerde baanvakken. Kan is bepaalde gevallen dus voordeliger zijn dan de diode oplossing. Dit hangt dus totaal aan het baanplan af.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Diodeschakeling bij bezet- en terugmelding

Bericht door martindomburg »

Wat @Belgaboy schrijft is verre van een raar idee, sterker nog wij doen dit ook op die manier.

Sowieso zijn ongedetecteerde stukken bij gebruik van moderne software zoals iTrain onzin, het is een erfenis van oude software welke inmiddels achterhaald zijn, en in de toekomst zelfs nadelige gaat worden.

Maar wij hebben ook wel eens te maken met oude software zoals koploper, en dan vind ik de methode van onze Belg de mooiste oplossing. Dan weet je zeker dat de spanningsval exact gelijk is. Dit kan variëren per type diode die gebruikt word.

Dus +1 van mijn kant.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Diodeschakeling bij bezet- en terugmelding

Bericht door Wim Ros »

martindomburg schreef: 20 jul 2021 07:36 Wat @Belgaboy schrijft is verre van een raar idee, sterker nog wij doen dit ook op die manier.
Dat is wel raar want hij sluit ongedtecteerde delen aan op een DR4088CS, alleen dan zijn het geen ongedetecteerde delen meer, maar gewoon delen met detectie. En daar gaat het mij om. Oftewel dan heeft de baan geen ongedetecteerde delen meer maar heeft alles detectie.
Zo simpel is het, maar dan moet je wel alles juist benoemen en omschrijven.

En dat heeft niets met welk software programma dan ook te maken.

Groetjes.



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Diodeschakeling bij bezet- en terugmelding

Bericht door Marksintpancras »

@Wim Ros 1 Dr4088 uitgaan (die toch over hebt, ga ik van uit) voor meerdere gewenste ongedetecteerde baanvakken. Is niks mis mee.
Is goedkoop, doeltreffend en juist beschreven en benoemd.

Ik denk dat jij het juist moeilijker maakt dan het is. Gewoon ruim denken en geen tunnelvisie hebben. Er zijn meerdere wegen naar München :lol:


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Diodeschakeling bij bezet- en terugmelding

Bericht door Wim Ros »

Nee Mark,

Goed lezen wat Belgaboy schreef.
Je kan ook alle afzonderlijke baanstukken (gedetecteerd en niet gedetecteerd) over de DR4088 laten lopen. Zo worden mijn wisselstraten ook gevoed door een DR4088, zo is de spanning overal op de baan identiek en heb je geen diodeschakeling nodig.
En dan gaat het dus over niet gedetecteerd over de DR4088CS laten lopen.

Oftewel dan zijn ze gewoon gedetecteerd, en vervangt die terugmeldaansluiting de diodeschakeling.
Als je veel delen daar gezamenlijk op aansluit, dan moet je rekening houden dat je niet meer dan 2A aan stroom gaat gebruiken via deze aansluiting.



Groetjes.


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Diodeschakeling bij bezet- en terugmelding

Bericht door Michiel »

Wim, het is niet belangrijk om gelijk te will hebben over de interpretatie van een woord. ;) Als Mark niets doet met het bezetsignaal, dan is niets gedetecteerd: geen trein, geen loc, geen positie. Maar dat is helemaal het probleem niet. De definitie van "gedetecteerd" is niet belangrijk.

Wat technisch wel werkt is zijn alternatief voorstel, en dus het gebruik van de diodeschakeling om de spanningen gelijk te houden, en dus de wel-gedetecteerde secties (dus niet de wisselstraat) correct te laten functioneren.

En daar hoef je geen Belg voor te zijn. :)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Diodeschakeling bij bezet- en terugmelding

Bericht door Wim Ros »

Helaas Michiel, helaas vind ik dat wel, want dat voorkomt verwarringen. Gewoon het beestje bij zijn naam noemen, en er geen alternatieve betekenis aangeven.

Groetjes.



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Diodeschakeling bij bezet- en terugmelding

Bericht door Marksintpancras »

Verwarring??? Dit vraagstuk heeft gewoon meerdere oplossingen. Niet meer en niet minder.
1. Via diode schakeling, let op de gebruikte diodes.
2. Via DR4088 waarbij een gedetecteerde uitgaan software matige op offer.

@Wim Ros hieruit kan de vraagsteller kiezen.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Diodeschakeling bij bezet- en terugmelding

Bericht door Wim Ros »

Dus iets aansluiten op een terug/bezetmelder maakt dat dat iets detectie heeft, en dat je het kunt monitoren op je centrale en of in je software, als zijnde vrij of bezet. Iets wat je via een diodeschakeling niet kunt. Zo simpel is het en zo rechtlijnig denk ik.

Groetjes.


Gebruikersavatar

H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2335
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: Diodeschakeling bij bezet- en terugmelding

Bericht door H@Ns »

Hallo,

Even flink opgeruimd hier. Ik zou de Heren willen verzoeken om niet iedere keer in haantjes gedrag te vervallen.
Intussen is het geduld aan deze kant wel op...


groet, Hans


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires

Onderwerp starter
Joopst
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 jan 2021 15:55

Re: Diodeschakeling bij bezet- en terugmelding

Bericht door Joopst »

Nog bedankt voor alle reacties. Had alleen niet zo'n hevige discusdie verwacht.
Maar goed, als ik het dus goed begrijp zet je óf een diode schakeling in de voedingsleiding, óf je gebruikt 1 aansluiting van de 4088 via een soldeerplint naar alle andere punten welke niet gedetecteerd hoeven te worden.
Ik ben echt een leek en probeer o.a. via dit leuke forum om hierin een beetje thuis te geraken.
Groet, JoopST



Rehorst
Berichten: 165
Lid geworden op: 19 nov 2012 19:39
Locatie: kamerik

Re: Diodeschakeling bij bezet- en terugmelding

Bericht door Rehorst »

Joop

Ik rij zelf met Selectrix en daar wordt het snelheids verschil tussen de gedetecteerde en niet gedetecteerde baangedeelte door de loc decoder gecompenseerd.
Is dit bij jou systeem niet zo?


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst
( spoor-n - selectrix - koploper - decoder-63 )

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Diodeschakeling bij bezet- en terugmelding

Bericht door Wim Ros »

Daar gaat het niet om, dat snelheidsverschil is niet erg, en niet het doel van de diodeschakeling.

Het doel is om de baanspanning even hoog te maken. De niet gedetecteerde delen hebben nu een hogere spanning dan de delen met detectie.
Als je nu de scheiding overbrugt tussen niet gedetecteerd en wel gedetecteerd, maak je via de wielcontacten de spanning even hoog met de niet gedetecteerde delen, met als gevolg er is geen spanningverschil meer en meet je geen bezet. of te laat of niet iedere keer op hetzelfde moeite moment. Ergo een diodeschakeling is altijd noodzakelijk.

Groetjes.



Onderwerp starter
Joopst
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 jan 2021 15:55

Re: Diodeschakeling bij bezet- en terugmelding

Bericht door Joopst »

Ik heb een DR5000 en verder bezetmeldmodules van Digikeijs. 2 rail, n spoor.
Is mijn vraag over aansluiten van de diode schakeling zoals het moet?



Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Diodeschakeling bij bezet- en terugmelding

Bericht door Wim Ros »

Joop, en wat is nu precies de vraag????

Delen zonder detectie dus zonder een aansluiting op een terug/bezetmelder (stroomdetectie) die sluit je altijd aan op een diodeschakeling.
Geldt voor alle merken.

Mvg
Wim.



Onderwerp starter
Joopst
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 jan 2021 15:55

Re: Diodeschakeling bij bezet- en terugmelding

Bericht door Joopst »

Ik heb het inmiddels door Wim. Ik ga de diodeschakeling toepassen. Vriedelijk dank iedereen voor het beantwoorden.



TBBW
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 nov 2020 12:46

Re: Diodeschakeling bij bezet- en terugmelding

Bericht door TBBW »

Welke bezetmelder van digikeijs gebruikt U?


Plaats reactie