breedte van een straat, weg in schaal n

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
edje123
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 nov 2016 00:19

breedte van een straat, weg in schaal n

Bericht door edje123 »

Beste collega's,

Waarschijnlijk een niet veel gestelde vraag, ik moet een straatje aanleggen op mijn baan, heb nog geen wagentjes, dus ik kan nog iet vergelijken
hoeveel is de breedte van een normale straat ,weg in onze n-schaal?

Bedankt op voorhand, met vriendelijk groeten,

Vandewalle Edwin.


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: breedte van een straat, weg in schaal n

Bericht door Bjor »

Edwin,

Gaat het om hedendaagse, Nederlandse wegen? Zie dan hier:
https://www.wegenwiki.nl/Rijstrook
Landweggetjes en bospaden kunnen natuurlijk afwijken.
Ook in vroeger tijden (voor de oorlog) waren er volgens mij meer wegen met afwijkende breedten.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5084
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: breedte van een straat, weg in schaal n

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Los van wat normen zijn en wat niet, ik houd het volgende aan:

2cm per rijstrook
1cm per parkeerstrook
1cm per fietspad
1cm per voetpad

Alles uitgaande van ruim opgezette doorgaande wegen. Wil je iets met oude straatjes of in woonwijken kijken even om je heen. Rondwegen hier in de wijk komen uit op 3,5cm, zijstraten 2,5cm. In beide gevallen worden de auto's dan gewoon op straat geparkeerd. Spreek voor zich dat je elkaar met (gelede)bussen op die rondwegen niet kunt kruisen als er auto's geparkeerd staan maarja dat is zo dus als je niet oplet moet je ook met je trolleybus achteruit.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1516
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: breedte van een straat, weg in schaal n

Bericht door Hans »

Hallo Edwin,

Wat Michiel aangeeft houd ik meestal ook aan. Voetpaden waarop lantaarns staan maak ik iets breder.
De doorgaande weg op mijn baan is 4 cm breed. Bij een vluchtheuvel 2 x 2 cm rijstrook.
Hoe dat er uitziet in verhouding tot het verkeer, kun je o.a.zien als je op blz 5 van mijn draadje (viewtopic.php?f=14&t=9055&start=100) naar beneden scrolt.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

Onderwerp starter
edje123
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 nov 2016 00:19

Re: breedte van een straat, weg in schaal n

Bericht door edje123 »

Beste collega's,

Ben enorm blij met de vele reacties, nu kan ik mij volledig op de afwerking van mijn wegen storten, ga nog even kijken naar de topics
die jullie mij aanraden te bekijken.

Met vriendelijke groeten Edwin Vandewalle.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: breedte van een straat, weg in schaal n

Bericht door shoven »

edje123 schreef: 01 dec 2021 20:01 Beste collega's,

Waarschijnlijk een niet veel gestelde vraag, ik moet een straatje aanleggen op mijn baan, heb nog geen wagentjes, dus ik kan nog iet vergelijken
hoeveel is de breedte van een normale straat ,weg in onze n-schaal?

Bedankt op voorhand, met vriendelijk groeten,

Vandewalle Edwin.
Hangt van het soort weg af. We kennen in NL drie soorten wegen:
  • Erftoegangswegen, waar je 30 of 60 km/h mag (binnen/buiten bebouwde kom). Dit zijn normaal gesproken de wegen in een woonwijk of plattelandswegen.
  • Gebiedsontsluitingswegen, waar je 50 c.q. 80 mag. Dit zijn doorgaande wegen, bedoeld om wat grotere afstanden in een stad/gebied af te leggen.
  • Stroomwegen, waar je 100 c.q. 120/130 mag. Dit zijn snelwegen en grotere autowegen buiten de kom. (Binnen de kom met 70 km/h is wat zeldzamer)
De belijning verschilt per soort weg.
De maten staan aangegeven in het artikel waar Bjor naar verwijst. De NL standaard wordt bepaald door de CROW, waar de NL wegbeheerders in samenwerken). De standaard voor snelwegen wordt door Rijkswaterstaat bepaald.
In de praktijk zijn er overigens vele afwijkingen op. Het basisidee is dat hoe hoger de snelheid is, hoe meer breedte je nodig hebt. Dat komt door de zgn. vetergang, ofwel slingeren, je rijdt nooit in een perfecte rechte lijn.
Dus hoe breed je weg moet worden, hangt af van waar het ding ligt en hoe het gebruikt wordt. Plus hoe precies je wilt modelleren.

Grtz
Steven (die in het dagelijks leven wegen laat aanleggen)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: breedte van een straat, weg in schaal n

Bericht door Wim H »

Hallo Edwin,

Ik heb even gekeken bij een weg in aanbouw op mijn modelbaan. Ik heb er ook een paar auto's op geplaatst ter vergelijking:

Afbeelding

De weg is 50 mm breed. Dit is dus 8 meter in werkelijkheid. Waarschijnlijk dus iets te breed voor het thema (Duitsland in 1970). Aan de andere kant is het de doorgaande weg die mijn dorpje verlaat en naar het volgende dorp gaat.
Misschien maak ik hem nog ietsje smaller, 45 mm of zo. 40 mm oogt erg smal vind ik.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1831
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: breedte van een straat, weg in schaal n

Bericht door OBBinN »

Ik heb enkel wat test dingetjes gemaakt omdat ik dit thema ook net begin aan te snijden. Houd ook rond de 20mm aan, zet vaak 2 vrachtwagens naast elkaar en zolang die elkaar op een 'normale' manier kunnen passeren is dat prima voor doorgaande wegen. Andere weggetjes zullen wat smaller worden omdat die minder druk zijn of niet direct doorgaand met vrachtverkeer.


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Plaats reactie