Kato rails met Fleischmann digitaal DCC systeem

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Blackbushes123456
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mar 2022 09:24

Kato rails met Fleischmann digitaal DCC systeem

Bericht door Blackbushes123456 »

Beste mensen,
Wil graag een nspoor aanschaffen, voor de rails wil ik Kato toepassen en voor de sturing Fleischmann DCC dus digitaal systeem.
Gaat dit werken, kan ik Fleischmann treinen op Kato rails besturen met het digitale systeem van Fleischmann en kan ik de Kato wissels dan ook aansturen?
Alvast bedankt voor info.
Gr.M. Bindels


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Kato rails met Fleischmann digitaal DCC systeem

Bericht door BenQ »

N-spoor is universeel, je kan alle merken treinen op alle merken rails laten rijden, dus ook op KATO-rails.
Hoe de KATO-wissels werken weet ik niet maar het zijn naar wat ik wel gelezen heb DCC-wissels dus die zijn dan aan te sturen.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 774
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Kato rails met Fleischmann digitaal DCC systeem

Bericht door mini rijder »

Voor het digitaal schakelen van de wissels heb je nog een decoder nodig.
Dit kan helaas niet rechtstreeks met "gewone" schakeldecoders, omdat je een motorische wisselaandrijving hebt.
Dit houdt in dat in de wissel maar één spoel zit die omgepoold wordt om te schakelen. Dit in tegenstelling tot wisselaandrijvingen van minitrix en fleischmann, die twee spoelen hebben die elk één kant op werken.
Ik zelf gebruik de MDD 8 van Rosoft, hier kan je de draden van de wissels rechtstreeks op de decoder aansluiten.
Een andere optie is de DS51k1 van digitraxx, die in de wissel zelf is in te bouwen waardoor je geen draden meer naar de wissels hebt lopen. Deze pakken hun voeding van de rails.
Verder heeft digikeijs adapters om deze wissels met een "gewone" schakeldecoder te schakelen.

Groetjes: Robby



Onderwerp starter
Blackbushes123456
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mar 2022 09:24

Re: Kato rails met Fleischmann digitaal DCC systeem

Bericht door Blackbushes123456 »

Ben en Robby bedankt voor snelle info. Gr. Marco


Plaats reactie