Arnold stoomloc 2540

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Wouter
Berichten: 118
Lid geworden op: 29 dec 2021 18:40

Arnold stoomloc 2540

Bericht door Wouter »

Beste forum leden,
Wie kan mij vertellen waar ik informatie kan vinden over het digitaliseren van een Arnold locomotief de 2540-18408 ik heb al gekeken op de side 1Z160 maar hier staat dit model niet bij.
MVG Wouter Zwijnenberg.


Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Arnold stoomloc 2540

Bericht door Momfer »

Niet helemaal zeker, maar dit filmpje zou het wel eens kunnen zijn, inclusief rookgenerator.



Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL

Onderwerp starter
Wouter
Berichten: 118
Lid geworden op: 29 dec 2021 18:40

Re: Arnold stoomloc 2540

Bericht door Wouter »

Hallo Momfer,
bedankt voor deze tip maar deze ombouw is in het duits dat is niet zo erg maar deze persoon heeft ook nog een zwaar beiers accent dus het is moeilijk te verstaan en je wilt toch kunnen horen wat iemand hier over zegt ondanks het filmpje dank hiervoor.
maar ik hoop dat er nog forum leden met mij mee kunnen denken en iemand nog tips heeft.
Mvg Wouter.



FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Arnold stoomloc 2540

Bericht door FidOo »

https://www.digit-electronic.de/ (cookies toestaan) dan op de site rechtsboven het vakje " Gunter wiencirz" aanklikken en dan naar Lok-decoder-einbau.

Vervolgens kun je daar uit merk en type lok kiezen.

Dit is de rechtstreekse link: https://www.digit-electronic.de/wiencir ... Arnold.php
Maar weet niet of dat werkt. (anders staat ie onder arnold S3/6)

Enige is dat ze het licht voor en de rookgenerator niet aansluiten in dit voorbeeld. Dit is zeker te realiseren met dun draad. Helaas heb ik geen foto's, maar eigenlijk komt het er op neer dat je zowel het lipje voor het licht moet isoleren en daar dan een draadje aan moet solderen en verleggen. Voor de rookgenerator geldt dat je het schuifcontact moet verwijderen en dan daar aan het lipje ook een draadje moet solderen en verleggen. Ik zou niet zoals het filmpje het draadje aan de rookgenerator zelf solderen aangezien deze lastig te solderen is, en bij hitte van het solderen nogal eens defect wil raken (rara hoe weet ik dat!)
Dit is een redelijk lastige klus omdat je de gehele lok moet demonteren en ook de stroomafname en de veertjes die daar bij zitten los moet nemen. Technisch niet ingewikkeld maar vooral een hoop priegelwerk. Tevens is dun en flexibel draad een must!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Wouter
Berichten: 118
Lid geworden op: 29 dec 2021 18:40

Re: Arnold stoomloc 2540

Bericht door Wouter »

Hallo FidOo,
Bedankt voor de side en ik ga me er in verdiepen en de zaak goed door lezen en afbeeldingen bekijken.
Mvg Wouter


Plaats reactie