Alternatieve rail-aansluiting

Vraag maar raak!

Onderwerp starter
Wanderer
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 dec 2021 21:27

Alternatieve rail-aansluiting

Bericht door Wanderer »

Hallo Spoorders,

Het is heet en dus zullen velen onder jullie even niet al te intensief bezig zijn op zolder.....

Misschien toch benieuwd naar de laatste kreten om hulp? Hier dan een vraagje over het aansluiten van de elektriek aan de rail-segmenten.

Mijn project "Herrlich Eck", waarover ik in 'even voorstellen' schreef is nu zover dat ik de rail aan het leggen ben.

Daarbij gebruik ik rail die eerder aaneen-gesoldeerd is geweest. Ik ben van plan ALLE rail afzonderlijk aan te sluiten, zodat de stroomvoorziening wat de aansluitingen betreft 100% gegarandeerd is.

Probleem is dat ik nauwelijks in staat blijk om een kleine serie solderingen te produceren, laat staan 400 te maken.

Nu had ik bedacht om geleidende lijm te gebruiken, maar dat blijkt ook niet ideaal. MAAR, er is mogelijk een alternatief in de vorm van smalle, dunne koper plak-strip, waarvan ook de lijm geleidend blijkt te zijn.

Heeft iemand van jullie ervaring met dit materiaal ?
Ik heb 6mm brede tape op het oog.
Plak het in een 90° hoek om het rail-profiel heen. Dan een druppel secondelijm erover, zodat het goed vastzit.
Afknippen en een draadje eraan naar de ringleiding.

Klaar! Of niet..... ??

Wie het weet mag het zeggen.
Prettige zomer en

Dank en groet
Romke.



FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Alternatieve rail-aansluiting

Bericht door FidOo »

Ik denk dat je daar op de lange termijn geen plezier van gaat hebben en dat het onbetrouwbaar blijkt. Je kunt beter op een stuk rail gaan oefenen om goede solderingen aan te leggen. Ik ken eigenlijk niemand die het op een andere manier behalve solderen of al kant en klare railschoentjes met draad heeft opgelost.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Alternatieve rail-aansluiting

Bericht door BartenThomas »

Zal wel vloeken in de kerk zijn, maar een veegje soldeervet of drupje soldeervloeistof doet wonderen.
En natuurlijk een soldeerboutje, of beter nog een soldeerstation, met fijne punt.
Punt met een vochtig sponsje schoon houden.


Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Alternatieve rail-aansluiting

Bericht door Momfer »

Als je met soldeervet S39 of ander zuurhoudend vet bedoeld, dan is dat inderdaad flink losgaan in de kerk.

Niettemin zijn er ook andere oplossingen voor, genaamd soldeerflux. Dat vergemakkelijkt het solderen inderdaad behoorlijk, omdat soldeer daarmee makkelijker uitvloeit. Voorafgaand de rail schoonmaken met een glasvezelpotlood zorgt ook dat het gemakkelijker gaat.

Verder zou je ervoor kunnen kiezen om met losse raillasjes te werken, waar je draden aan soldeert. De losse raillasjes zijn een stuk makkelijker te solderen.

Fleischmann, minitrix en Kato hebben ze kant en klaar, via de sponsor leverbaar.


Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL

BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Alternatieve rail-aansluiting

Bericht door BartenThomas »

S39?! We zijn toch geen loodgieters😁😁
Idd soldeerflux zoals jij aangeeft.



Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: Alternatieve rail-aansluiting

Bericht door Arjuna »

Jawel dat zijn we wel of je buizen of staf soldeert het blijft het zelfde:-):-D

Arjuna


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?

Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: Alternatieve rail-aansluiting

Bericht door Arjuna »

Om 312.6 of 17.2 mm van een draadje te voor zien lijkt mij er ver gezocht .
Voor je dat doet reken FF het stroom verlies uit door de weerstand.
Maar anders soldeer ze.
Arjuna


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Alternatieve rail-aansluiting

Bericht door Momfer »

BartenThomas schreef: 19 jul 2022 19:35 S39?! We zijn toch geen loodgieters😁😁
Je zou niet de eerste zijn ....


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Alternatieve rail-aansluiting

Bericht door Bjor »

Romke,
Voor alle duidelijkheid, NOOIT S39 gebruiken. Is reeds eerder besproken:
viewtopic.php?t=11718


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Alternatieve rail-aansluiting

Bericht door FidOo »

Arjuna schreef: 19 jul 2022 20:23 Jawel dat zijn we wel of je buizen of staf soldeert het blijft het zelfde:-):-D

Arjuna
Nou dat zijn we dus niet. Een koperen buis of een elektrische verbinding solderen zijn toch echt 2 verschillende zaken. De enige overeenkomst is dat het solderen heet.
Soldeerflux/vet en je rail een beetje opruwen helpt al heel veel.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Alternatieve rail-aansluiting

Bericht door fenix »

een beetje soldeerflux, harskern soldeer en een fijne punt op de soldeerbout. Dan kun je zelfs met wat oefenen nog smd ledjes op een printje krijgen.
Met een draadje aan de rails solderen ook even opletten dat je niet probeert om een dwarsligger te versmelten.
Wat al gezegd is, probeer eens op een stukje rails dat je er voor kunt missen te oefenen. Let wel even op dat je soldering niet een bobbeltje bovenop de spoorstaaf oplevert en dat je wieltjes en wielflenzen aan de binnenkant van de spoorstaaf ook nog de vrije ruimte houden.

succes, Fenna



Onderwerp starter
Wanderer
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 dec 2021 21:27

Re: Alternatieve rail-aansluiting

Bericht door Wanderer »

Zeer veel dank vior al deze reacties.
Dat had ik niet verwacht in deze tropische weersomstandigheden.

Het is dus toch solderen geblazen !
En even zoeken naar die Flux.

Ik ga het proberen en zal jullie de uitkomst laten weten.

Groet aan allen.

Romke.


Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Alternatieve rail-aansluiting

Bericht door fenix »

Hallo Romke,

Als je nog weinig ervaring hebt met solderen, zou ik eerst nog wegblijven van loodvrije soldeer (tenzij er een medische indicatie is om niet met lood te werken.) Een veel voorkomende loodhoudende soldeer is een 60/40 verhouding zink en lood. Die soldeert in mijn ervaring het makkelijkst.

Fenna


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Alternatieve rail-aansluiting

Bericht door shoven »

Vergeet niet je bout voldoende op te stoken. Ik soldeer hier op 400 graden.
Wat ook een instinker is: sommige oude Minitrix rails laat zich bijna niet solderen (door de gebruikte legering).


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Wanderer
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 dec 2021 21:27

Re: Alternatieve rail-aansluiting

Bericht door Wanderer »

Dank ook aan Fenna en Steven.

Het is EEN WÓNDER . Zomaar 6x 2 draden aan de rail gefabriekt !!

DANK AAN ALLE Reacteurs/trices !!
Zo zie je maar. Ik heb maandenlang de inhoud hier nageplozen en toch over de soldeer-tips heen gelezen kennelijk.

Nogmaals hartelijk dank.
Ik heb nog 380 draadjes te doen.....

Tot gauw.

Romke.



Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Alternatieve rail-aansluiting

Bericht door Ronaldp »

Nu nog foto's van je eerste soldeer werk.
Misschien hebben mensen nog verbeterings voorstellen.

Mvg Ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Albert
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 aug 2020 10:34

Re: Alternatieve rail-aansluiting

Bericht door Albert »

Na de eerste 100 zijn de volgende 300+ een eitje hoor.
Succes



Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: Alternatieve rail-aansluiting

Bericht door Arjuna »

Kan de topic schrijver mij uitleggen hoeveel stroom verlies hij of zij verwacht dat er 400 draadjes nodig zijn om een spoor aan te sturen en hoeveel meter spoor is dat dan.
Dit is uit pure nieuwsgierigheid, je bent geen verklaring schuldig ,misschien kan ik dat dan ook doen op 34 meter spoor
Je

Arjuna


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?

FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Alternatieve rail-aansluiting

Bericht door FidOo »

Het gaat niet echt om stroomverlies maar om zekerheid. Elk railasje kan een punt zijn waar er een slechte verbinding kan zijn en daardoor storingen of spanningsloze rails.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Alternatieve rail-aansluiting

Bericht door bpieters »

Hoi Romke,

Is die zekerheid er niet als je er bijv. 100 maakt?
Naar mijn idee is elk railstuk van een aansluiting voorzien volstrekt onnodig.
Jarenlange ervaring heeft geleerd dat een meter of 3 makkelijk kan per aansluiting en waarschijnlijk nog wel veel meer.
Met die 3 meter zit je wel safe denk ik.
En als het een keer misgaat kun je alleen dat probleem oplossen.
Scheelt heel wat soldeerwerk waar ik ook niet echt vrolijk van werd. :D
Met goed aansluitende raillassen kan er niet veel misgaan lijkt me.
Het lijkt me sterk dat bij elke raillas een storing optreedt.
Die enkele zeldzame keer die ik meegemaakt heb heb ik met soldeer verholpen.
Minder draden maakt het onder de plaat ook wat overzichtelijker.
Vooral als je ook nog bezetmelders of schakelingen gebruikt voor het stroomloos zetten van spoorgedeeltes.
En ringleiding van voldoende dikte met om de paar meter een aftakking naar de rails lijkt me veel effectiever.
Eerlijk gezegd ben ik in de ca.40 jaar dat ik met deze hobby bezig ben nog niemand tegen gekomen die jouw idee heeft uitgevoerd.
Storingen kunnen trouwens ook ontstaan door het gebruikte materieel of het vies worden van rails.
Dat laatste is in veel gevallen meer de oorzaak van storingen dan een verkeerd raillasje.
Maar dat is mijn bescheiden mening.


Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Alternatieve rail-aansluiting

Bericht door jeemka »

Op mijn baan gebruik ik vrijwel alleen minitrix rails, slechts een enkel stuk met flexibele rail. Bij het leggen van de rails let ik er op dat de lasjes goed klemmen, anders knijp ik het lasje iets bij. Verder zijn er de vele gesoldeerde melder aansluitingen. Samen maakt dat een betrouwbaar geheel. Hooguit eens per jaar treedt er een slechte verbinding op, die snel hersteld wordt want ik kan nog overal bij.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu

Onderwerp starter
Wanderer
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 dec 2021 21:27

Re: Alternatieve rail-aansluiting

Bericht door Wanderer »

Beste mede-spoorders,

Ik ben even minder allert geweest vanwege Mantelzorg bij een goede bekende.

Maar nu dan even reageren op de laatste reactie op mijn vraag over de rail-aansluitingen:

Arjuna vroeg zich af hoezo er zoveel draadjes nodig zouden zijn.
Welnu, het volgende is het geval: ik heb louter rails ZONDER verbindingsstukjes omdat de rails voorheen door de vorige gebruiker aan elkaar werden gesoldeerd.
En omdat ik, zoals jullie reeds weten, geen ervaren soldeerder ben, is het voor mij dus eenvoudiger om elk stukje rail te voorzien van 2 draadjes. Bovendien vang ik op deze wijze ten minste 2 vliegen in een klap, want ik hoef me niet meer zorgen te maken over losse kontakten, zeker niet nu ik forse vorderingen maak met de soldeer-handigheid. Lees ook de inbreng van Joost. Hoeveel meter ? 75 ongeveer.

Dan over naar Bert en Jaap. Dank voor jullie altijd instructieve reacties. Je hebt intussen begrepen het waarom en hoezo. Jullui hebt helemaal gelijk dat het ietwat over de top is, maar je zult begrijpen dat ik niet anders kan met het materiaal voorhanden.

Beste groet aan allen. Houdt hoofd en voeten koel en, mocht je beweegbare bruggen gebruiken, vergeet dan de brandslangen niet bij de hitte van 1 op 160 !!!

Romke.



Onderwerp starter
Wanderer
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 dec 2021 21:27

Re: Alternatieve rail-aansluiting

Bericht door Wanderer »

Nog even verder.....
Ronald vroeg om foto's. Dáár moet ik ook nog op studeren Ronald. Wellicht zie ik het licht binnenkort en kan ik je verrassen.

Een alternatief voor de draden aan de rail zou het volgende kunnen zijn: i.p.v. de rail aan elkaar te solderen, de railsstukken met draadjes te verbinden. Nadeel daarvan is dat dan ofwel 'prefab' zou moeten worden op de werktafel, wat niet altijd haalbaar is ofwel solderen ter plekke, wat evenmin handig is, gezien de moeizame , gebogen houding van ondermeer de rug.
Misschien wordt het een afwisselend werken. Dat sluit ik niet uit.

Groet uit Santpoort.



FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Alternatieve rail-aansluiting

Bericht door FidOo »

Romke, dan zou ik je alleen wel willen zeggen dat rails zonder railasjes goed laten aansluiten op elkaar echt een heel gedoe is. En ik zie dat eerlijk gezegd nog wel mis gaan waardoor je continue ontsporingen krijgt!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Alternatieve rail-aansluiting

Bericht door shoven »

Eens. Mijn advies: hou het simpel.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie