Nieuw baanplan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
PatrickD
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 nov 2021 23:03

Nieuw baanplan

Bericht door PatrickD »

Hallo allemaal,

Ik ben al een tijd lang aan het oefenen geweest in Anyrail. Het is mij nu gelukt om de baan compleet te krijgen. Ik wil graag rails gaan gebruiken van Fleischmann Piccolo. Deze moeten nog aangeschaft worden. Ik ben nu vooral bezig om een goed baanplan te ontwerpen waarmee ik kan starten.

Vanwege plaatsgebrek heb ik gebruik moeten maken van R1 mochten. Deze wil ik uit het zicht laten. Ik ben mij ervan bewust dat dit mogelijk problemen kan geven voor langere treinen. Ik lees er vrij gemengde posts over, om het wel of niet te gebruiken. Mocht iemand tips hebben om de bochten naar minimaal R2 te krijgen, graag. Het lukt mij namelijk niet met de ruimte die ik heb.

Qua landschap wil ik richting een zuid Duits, Zwitsers landschap gaan. Zie hieronder de plannen:

Afbeelding

Afbeelding

Ik sta open voor tips op en aanmerkingen richting het plan welke ik gemaakt heb in Anyrail.

Groetjes, Patrick



tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Nieuw baanplan

Bericht door tv_man »

Wel, naar aanleiding van je vraag over R1 bochten: Met wat voor treinen ben je van plan om te rijden? Als het echt alleen tweeassertjes zijn en korte locomotieven dan gaat het nog wel, maar meer dan dat en je gaat tegen problemen aan lopen.

Houd bij deze baan er ook rekening mee dat er grote hoogteverschillen zijn. Doorgaans hebben treinen moeite bij hellingen van meer dan 2-3 graden. Een enkel locje zal nog wel meer aankunnen, maar in een bocht en met meerdere wagons kan je het al gauw vergeten.

De baan is groot dus je moet er van alle kanten bij kunnen. Als de baan tegen een wand aan staat moet je wel heel lange armen zijn om bij de andere kant te komen om te bouwen, rails te poetsen of een ontspoorde trein te bergen. Wat doe je wanneer een trein in een tunnel ontspoort?


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Nieuw baanplan

Bericht door Hugo »

Ambitie is een mooi iets maar in dit geval zou ik voor eenvoudiger ontwerp kiezen. Dat geeft gelegenheid om grotere bochtstralen te gebruiken en qua aanleg is het voor een startende bouwer ook beter te overzien.


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Nieuw baanplan

Bericht door bpieters »

Ik ben het met Hugo eens dat dit wel een heel ingewikkeld sporenplan is.
Met een iets simpeler ontwerp kom je denk ik wel uit met minimaal R2.
R1 zou ik vermijden.
Verder zou ik de hellingen max 2,5% maken.
Om eerlijk te zijn heb ik dat niet bekeken.
De bereikbaarheid is ook nog een punt van aandacht.



Onderwerp starter
PatrickD
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 nov 2021 23:03

Re: Nieuw baanplan

Bericht door PatrickD »

Dank voor jullie berichten. Ik heb na dit bericht nog liggen puzzelen en heb alle R1 bochten eruit gekregen. Ik heb de rails van fleischmann zonder bedding daarvoor gebruikt. De hellingen liggen allemaal onder de 3%.

Het klopt dat de baan groot is. Ik had zelf gedacht om onder de tafelpoten wielen te monteren zodat hij van de wand af kon komen. Daar heb ik de ruimte wel voor. Ik wilde de achterkant ook vrij houden mocht een trein ontsporen zodat ik erbij kom.

Ik denk dat mijn ambitie iets te groot is. Ik zie prachtige banen (met hoogteverschil in prachtige landschappen). Wellicht is het beter om toch voor iets simpelers te gaan qua spoorplan. Ik vind het alleen moeilijk om te bepalen tot hoe ver ik kan gaan en wat onder de noemer simpel valt? Iemand een idee? Ik zou liefst willen blijven bouwen in het thema wat ik eerder aangaf. Kan dit met een simpel baanplan?


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Nieuw baanplan

Bericht door bpieters »

Omdat je ontwerp een heel lang hondebot is op verschillende niveaus kun je eigenlijk pas rijden als alles compleet is.En dat kan wel even duren qua bouwtijd.Misschien kleinere gedeelten maken zodat je wel al snel kunt rijden en dan deze van lieverlee uitbreiden.
Dan is er misschien ook wat meer afwisseling mogelijk want dit is achter elkaar aanrijden met maar een enkele passeermogelijkheid.



Onderwerp starter
PatrickD
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 nov 2021 23:03

Re: Nieuw baanplan

Bericht door PatrickD »

bpieters schreef: 28 sep 2022 17:32 Omdat je ontwerp een heel lang hondebot is op verschillende niveaus kun je eigenlijk pas rijden als alles compleet is.En dat kan wel even duren qua bouwtijd.Misschien kleinere gedeelten maken zodat je wel al snel kunt rijden en dan deze van lieverlee uitbreiden.
Dan is er misschien ook wat meer afwisseling mogelijk want dit is achter elkaar aanrijden met maar een enkele passeermogelijkheid.
Ik heb het baanontwerp iets korter gemaakt en grotere bochten genomen en het station iets langer gemaakt. Ik heb er nog een helling in zitten, deze blijft onder de 2,3%. Wellicht is dit al beter om mee te beginnen of is dit nog steeds te veel van het goede? Ik vind een dubbelspoor mooier dan een enkelspoor.

Het maakt mij overigens niet veel uit om snel te rijden. Ik vind het bouwen ook al leuk om te doen :)

Daarnaast heb ik de tafel ook ingekort naar 90cm in de breedte.

Afbeelding
Afbeelding



tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Nieuw baanplan

Bericht door tv_man »

Stukken realistischer qua grootte zo. Let er wel op dat vooral de hoek linksboven waarschijnlijk heel lastig bereikbaar is, ervan uitgaande dat die hoek tegen de muur aan staat. Zelf heb ik al de grootste moeite om bij een vergelijkbare hoek te komen op mijn eigen baan die redelijk precies 100 cm van de tafelrand af ligt.

Het sporenverloop zoals het nu ligt is feitelijk nog steeds een rondje om de kerk/hondebot met twee inhaalsporen, dus het enige mogelijke treinverkeer is rondjes rijden met twee of drie treinen, wat misschien voldoende is, maar niet bijster interessant. Dus zoals Bert ook al schreef overwegen of je niet wat meer afwisseling of mogelijkheden daartoe wilt. Ruimte heb je in overvloed tenslotte.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
PatrickD
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 nov 2021 23:03

Re: Nieuw baanplan

Bericht door PatrickD »

tv_man schreef: 29 sep 2022 07:49 Stukken realistischer qua grootte zo. Let er wel op dat vooral de hoek linksboven waarschijnlijk heel lastig bereikbaar is, ervan uitgaande dat die hoek tegen de muur aan staat. Zelf heb ik al de grootste moeite om bij een vergelijkbare hoek te komen op mijn eigen baan die redelijk precies 100 cm van de tafelrand af ligt.

Het sporenverloop zoals het nu ligt is feitelijk nog steeds een rondje om de kerk/hondebot met twee inhaalsporen, dus het enige mogelijke treinverkeer is rondjes rijden met twee of drie treinen, wat misschien voldoende is, maar niet bijster interessant. Dus zoals Bert ook al schreef overwegen of je niet wat meer afwisseling of mogelijkheden daartoe wilt. Ruimte heb je in overvloed tenslotte.
Goed punt, daar had ik nog niet over nagedacht met betrekking tot de bocht linksbovenin. Wellicht is het een stomme vraag, maar hoe krijg ik er meer afwisseling in zodat het niet een rondje om de kerk gaat zijn?


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Nieuw baanplan

Bericht door bpieters »

ik kwam toevallig deze tegen.
Misschien wat voor je als uitgangspunt.
Voordeel is dat op het paradebaanvak na alles op 1 niveau ligt en er is een schaduwstation.
Nadeel is dat je er aan achterzijde bij moet kunnen komen en de boog linksboven wat een bottleneck is.
En er zijn wel veel rangeersporen dus daar zou je er wat van weg kunnen laten.

Afbeelding


je zou ook nog op deze site kunnen kijken:

https://www.moba-trickkiste.de/wie-mach ... laene.html


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1000
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Nieuw baanplan

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Een aantal zaken lijkt in de laatste toevoeging van Bert niet te kloppen. Links van het station zijn de nodige rangeer en opstelsporen zichtbaar. De mankementen eraan zijn dat je het hoofdspoor bezet met rangeer bewegingen terwijl het station de nodige drukte verwacht gezien het aantal perrons.
Als de rangerende trein van enige lengte is zal deze in de tunnel verdwijnen. Ik ken een dergelijke situatie in het echte spoorbedrijf niet, maar moet er aan toevoegen dat ik ook niet alles gezien heb. Tenslotte helemaal linksonder een wisselcomplex uit het zicht, de blauwe lijn van de achtergrond suggereert dat er wel eenvoudig bij te komen is, maar toch. Aan een kant wordt het enkelspoor en aan de andere kant dubbelspoor, geeft leuke complicaties in de dienstuitvoering, maar kan ook tot opstoppingen en zelfs totale "lock down" leiden omdat er niks meer te verplaatsen is.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Nieuw baanplan

Bericht door bpieters »

Zaunkönigs Bahn schreef: 30 sep 2022 17:14 Een aantal zaken lijkt in de laatste toevoeging van Bert niet te kloppen. Links van het station zijn de nodige rangeer en opstelsporen zichtbaar. De mankementen eraan zijn dat je het hoofdspoor bezet met rangeer bewegingen terwijl het station de nodige drukte verwacht gezien het aantal perrons.
Als de rangerende trein van enige lengte is zal deze in de tunnel verdwijnen. Ik ken een dergelijke situatie in het echte spoorbedrijf niet, maar moet er aan toevoegen dat ik ook niet alles gezien heb. Tenslotte helemaal linksonder een wisselcomplex uit het zicht, de blauwe lijn van de achtergrond suggereert dat er wel eenvoudig bij te komen is, maar toch. Aan een kant wordt het enkelspoor en aan de andere kant dubbelspoor, geeft leuke complicaties in de dienstuitvoering, maar kan ook tot opstoppingen en zelfs totale "lock down" leiden omdat er niks meer te verplaatsen is.
Klopt inderdaad dat er nogal wat mankementen in het plan zitten.
Wat de bottlenecks en de lockdown betreft heb je helemaal gelijk.
Op deze site is dit baanplan besproken:
https://www.1zu160.net/scripte/forum/fo ... ?id=388241
Het opvallende is dat er vrijwel niemand op dat forum op de mankementen in het plan attendeerde.

Ik postte dit plan eigenlijk alleen om een ontwerprichting aan te geven in plaats van het daadwerkelijk na te bouwen.Dit om aan te geven dat er veel meer mogelijk is dan een simpele hondebot.
Ik zou betreffende dit plan ook een aantal dingen helemaal anders doen.

De vraag is of de afwisseling ook mag bestaan uit wat rangeerwerk of dat alleen een schaduwstation met een doorgangsstation voldoende is.
Bij dit plan is het station en rangeerwerk de hoofdmoot en het paradevak eigenlijk bijzaak.


Gebruikersavatar

geertvt
Berichten: 274
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Nieuw baanplan

Bericht door geertvt »

Hoi Patrick, lekker fanatiek met het ontwerpen bezig. :Thumb Mijn advies is om je eerste baan niet zo enorm groot te maken. Maak een leuk klein ontwerp en ga leren en experimenteren hoe het allemaal werkt... geloof me, je moet van heel veel markten thuis zijn om zo'n groot ontwerp op de juiste manier ten uitvoer te brengen. Er is niks mis met een simpel rondje rond de kerk of in jouw geval rond en door de berg. ;)
Heb je je eerste baantje helemaal af en trots aan iedereen laten zien, vind je het nog steeds leuk, dan ben je toe aan een uitdagendere baan en kun je je ervaring gebruiken die je al hebt opgedaan.
Veel plezier met deze fantastische hobby! :mrgreen:


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje

Onderwerp starter
PatrickD
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 nov 2021 23:03

Re: Nieuw baanplan

Bericht door PatrickD »

bpieters schreef: 29 sep 2022 15:57 ik kwam toevallig deze tegen.
Misschien wat voor je als uitgangspunt.
Voordeel is dat op het paradebaanvak na alles op 1 niveau ligt en er is een schaduwstation.
Nadeel is dat je er aan achterzijde bij moet kunnen komen en de boog linksboven wat een bottleneck is.
En er zijn wel veel rangeersporen dus daar zou je er wat van weg kunnen laten.

Afbeelding


je zou ook nog op deze site kunnen kijken:

https://www.moba-trickkiste.de/wie-mach ... laene.html
Hoi Bert,

Dankjewel voor de tips en de website, die kende ik nog niet :). Ik ga er eens rondneuzen. Ik heb wel steeds meer en meer het idee dat een rondje om de kerk voor mij meer dan genoeg zal zijn qua bouw en techniek erachter. Ik heb ook nog helemaal geen ervaring met modelspoorbanen bouwen. Ik heb vroeger enkel eens wat Faller bouwpakketten in elkaar gezet. Ik wil mij in ieder geval goed inlezen voordat ik iets ga kopen. Ik blijf gewoon wat stoeien met ontwerpen en denk dat ik het best zo simpel mogelijk kan houden.



Onderwerp starter
PatrickD
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 nov 2021 23:03

Re: Nieuw baanplan

Bericht door PatrickD »

geertvt schreef: 30 sep 2022 21:50 Hoi Patrick, lekker fanatiek met het ontwerpen bezig. :Thumb Mijn advies is om je eerste baan niet zo enorm groot te maken. Maak een leuk klein ontwerp en ga leren en experimenteren hoe het allemaal werkt... geloof me, je moet van heel veel markten thuis zijn om zo'n groot ontwerp op de juiste manier ten uitvoer te brengen. Er is niks mis met een simpel rondje rond de kerk of in jouw geval rond en door de berg. ;)
Heb je je eerste baantje helemaal af en trots aan iedereen laten zien, vind je het nog steeds leuk, dan ben je toe aan een uitdagendere baan en kun je je ervaring gebruiken die je al hebt opgedaan.
Veel plezier met deze fantastische hobby! :mrgreen:
Dankjewel! Ik denk inderdaad zoals ik ook al tegen Bert aan gaf ik eerst eens een simpel ontwerp ga bouwen en hiermee ga experimenteren. Wellicht een leuke startset aanschaffen? Ik wil in ieder geval wel digitaal gaan rijden.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Nieuw baanplan

Bericht door bpieters »

Goed idee Patrick om eenvoudig te beginnen.
Om eea te leren is een simpel ovaal met 1 inhaalspoor en 1 kopspoortje meestal al voldoende.


Gebruikersavatar

geertvt
Berichten: 274
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Nieuw baanplan

Bericht door geertvt »

Ik kan je van harte de cursus digitaal of als je ook wil leren automatiseren, de cursus iTrain van N-Spoor Store of Domburg Train Support aanraden.
Je leert een hoop van de professionals, je kunt je vragen stellen waar je tegenaan loopt en ik vond
het ook erg leuk om op die manier mede modelspoorhobbyisten te ontmoeten.
Zij kunnen je ook goed adviseren bij je eerste aankoop. Heel veel succes!


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje

XanderL
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 nov 2017 21:58

Re: Nieuw baanplan

Bericht door XanderL »

Misschien zou je kunnen overwegen om je buitenste lus van het hondenbot om te vormen tot een keerlus, dat is volgens mij wel haalbaar.



Onderwerp starter
PatrickD
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 nov 2021 23:03

Re: Nieuw baanplan

Bericht door PatrickD »

Dank voor jullie reacties! Echt heel fijn! Mochten jullie aanraders hebben met welke startset het best te beginnen is, hoor ik het graag. Ik ga die cursussen ook eens bekijken.

Groetjes
Patrick


Gebruikersavatar

geertvt
Berichten: 274
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Nieuw baanplan

Bericht door geertvt »

Hoi Patrick, ik kan je niet adviseren in de aanschaf van een startset. Het leuke van een starterset is dat je snel kunt beginnen met digitaal rijden. Leuke loc met wagonnetjes uitzoeken, rondje leggen, centrale aansluiten, multimaus inpluggen en gaan. Dit rondje gaat bij velen dan al snel vervelen en je wilt meer.
Toen ik naar een modelspoorwinkel ging voor een startset en vertelde dat ik graag automatisch wilde rijden met een computer, werd mij meteen afgeraden om met een startset te beginnen omdat je daarmee beperkt bent met de mogelijkheden. Ik heb goed geluisterd, heb er thuis nog eens over nagedacht en een losse centrale gekocht (Digikeys dr5000) met een Piko Hondekop en NS1828 omdat ik graag Nederlands wilde gaan rijden. Met wat rails erbij was ik meer kwijt dan een startset, maar was wel meteen 100% tevreden met mijn aankoop en gebruik nog steeds alle spullen die ik toen gekocht heb. Met een cursus iTrain leerde ik snel hoe je automatisch moest rijden en vanaf dat moment ben ik begonnen aan een grote baan... te groot waardoor de leercurve voor mij te snel/moeilijk was. Ik ben overgestapt naar kleine baantjes van 90x60cm zodat ik sneller aan scenery kon gaan werken. Mijn tip: laat je goed voorlichten en denk na over wat je precies wilt. Succes! :Thumb


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje

Onderwerp starter
PatrickD
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 nov 2021 23:03

Re: Nieuw baanplan

Bericht door PatrickD »

geertvt schreef: 06 okt 2022 12:34 Hoi Patrick, ik kan je niet adviseren in de aanschaf van een startset. Het leuke van een starterset is dat je snel kunt beginnen met digitaal rijden. Leuke loc met wagonnetjes uitzoeken, rondje leggen, centrale aansluiten, multimaus inpluggen en gaan. Dit rondje gaat bij velen dan al snel vervelen en je wilt meer.
Toen ik naar een modelspoorwinkel ging voor een startset en vertelde dat ik graag automatisch wilde rijden met een computer, werd mij meteen afgeraden om met een startset te beginnen omdat je daarmee beperkt bent met de mogelijkheden. Ik heb goed geluisterd, heb er thuis nog eens over nagedacht en een losse centrale gekocht (Digikeys dr5000) met een Piko Hondekop en NS1828 omdat ik graag Nederlands wilde gaan rijden. Met wat rails erbij was ik meer kwijt dan een startset, maar was wel meteen 100% tevreden met mijn aankoop en gebruik nog steeds alle spullen die ik toen gekocht heb. Met een cursus iTrain leerde ik snel hoe je automatisch moest rijden en vanaf dat moment ben ik begonnen aan een grote baan... te groot waardoor de leercurve voor mij te snel/moeilijk was. Ik ben overgestapt naar kleine baantjes van 90x60cm zodat ik sneller aan scenery kon gaan werken. Mijn tip: laat je goed voorlichten en denk na over wat je precies wilt. Succes! :Thumb
Hoi Geert, dankjewel! Ik heb ondertussen al wat meer informatie opgezocht over de centrale. Ik ga alles gewoon los kopen. Ik vind de locs ook niet mooi die in de startsets zitten. Beter wat meer geld uitgeven en kwalitatief betere spullen hebben. Daarna eerst eens op een simpel ovaal en twee wissels eens gaan oefenen met het digitaal onder de knie te krijgen. Moet ik een multimaus aanschaffen of is dit gewoon handig om erbij te gebruiken? Uiteraard wordt het aangesloten via de computer/laptop. Ik heb daarnaast trouwens nog wat liggen stoeien met mijn ontwerp, waar ik heen wil na het oefenen op het ovaal. In de linkerbovenhoek ga ik erbij komen als ik de tafel op wielen ga zetten.

Afbeelding

Ik denk niet dat ik al wil gaan werken met keerlussen. Dit gaat volgens mij te moeilijk worden voor mij om mee te beginnen. Ik ga ook geen verschil in niveaus maken.

Groetjes Patrick


Gebruikersavatar

geertvt
Berichten: 274
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Nieuw baanplan

Bericht door geertvt »

Goed over nagedacht Patrick, daar ga je geen spijt van krijgen. Je hebt niet per sé een multimaus nodig. Bij mijn Digikeijs DR5000 zat de mogelijkheid om het via de Z21 app aan te sturen met telefoon en iPad. Nu heb ik een ook een zwarte Z21 en heb ik er later een Piko Smartcontroller Light bijgekocht en moet bekennen dat het wel heel erg handig is. Leuk om mee te spelen, want het geeft me weer het oude het gevoel de trein te besturen met een trafo zoals ik dat deed in mijn jeugd. :mrgreen: :Thumb

Lekker beginnen met je ovaaltje, inhaal en kopspoortje. Je leert in korte tijd dan al zoveel dat je tegen de tijd dat je het onder de knie hebt
je baanplan al wat uitdagender durft te maken.

Veel koop, bouw, programmeer en leer plezier!


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Plaats reactie