Ga weer beginnen met een nieuw te bouwen N baan
Ga weer beginnen met een nieuw te bouwen N baan
Zoals eerder aangegeven wil ik weer opnieuw starten met het bouwen van een modelspoorbaan, vanwege de beschikbare ruimte die ik heb zal het een digitale N spoor worden (vandaar dat ik me hier heb aangemeld). Heel lang geleden heb ik een Marklin HO 3-Rail baan gehad in combinatie met een Central Station 2, nu na inmiddels veel te hebben rond geneusd op het internet denk ik dat ik ga starten met het kopen van een Trix N spoor start set en deze wil ik gaan besturen met een nieuw aan te schaffen Marklin Central Station 3 of 3 plus daar ben ik nog niet uit. Ik zou graag vernemen of deze combinatie een goede keuze is, daar ik in de toekomst weer automatische wil gaan rijden met b.v. ITrain, ik denk hierbij aan het maken van detectie blokken op de baan, want ik heb begrepen dat de werking hiervan nogal verschild van mijn vroegere 3-Rail systeem. Ik ben niet alles vergeten maar de overstap van wissel naar gelijk spanning roept toch weer andere vragen op.
Groetjes Willy...
Groetjes Willy...
Spoor N voornamelijk Minitrix, besturing middels Marklin CS3 Station, Software: iTrain Plus, AnyRail, Marklin CS3. Auteur Stationsomroeper en TrainBase.
Re: Ga weer beginnen met een nieuw te bouwen N baan
Hallo Willy,
Welkom hier. Ik kan je echter niet helpen, ik rij analoog.
Welkom hier. Ik kan je echter niet helpen, ik rij analoog.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Ga weer beginnen met een nieuw te bouwen N baan
Hoi Willy,
Leuk dat je weer gaat beginnen. Ik associeer Marklin niet met N-spoor omdat daarvoor geen wisselspanning is, dus of het een goede combinatie is kan ik je niet vertellen.
Volgens mij moet het wel mogelijk zijn, maar daarvoor zou ik informatie vragen bij de N-spoorstore of Domburg Train Support omdat die de bovenstaande materialen verkopen en gespecialiseerd zijn in n-spoor.
Om te rijden met iTrain heeft elk blok tenminste 1 terugmelder nodig. Hoe meer melders hoe nauwkeuriger iTrain wordt. Daarnaast geef je ook elke wissel(straat) zijn eigen melder.
Het enige waar je bij de overstap van 3-rail naar gelijkspanning op moet letten zijn de keerlussen!
Oja en wat vaker je rails poetsen.![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Veel plezier bij je zoektocht!
Leuk dat je weer gaat beginnen. Ik associeer Marklin niet met N-spoor omdat daarvoor geen wisselspanning is, dus of het een goede combinatie is kan ik je niet vertellen.
Volgens mij moet het wel mogelijk zijn, maar daarvoor zou ik informatie vragen bij de N-spoorstore of Domburg Train Support omdat die de bovenstaande materialen verkopen en gespecialiseerd zijn in n-spoor.
Om te rijden met iTrain heeft elk blok tenminste 1 terugmelder nodig. Hoe meer melders hoe nauwkeuriger iTrain wordt. Daarnaast geef je ook elke wissel(straat) zijn eigen melder.
Het enige waar je bij de overstap van 3-rail naar gelijkspanning op moet letten zijn de keerlussen!
Oja en wat vaker je rails poetsen.
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Veel plezier bij je zoektocht!
Groetjes Geert
DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro
Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro
Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Re: Ga weer beginnen met een nieuw te bouwen N baan
Zou volgens mij ook mogelijk moeten zijn. Tenslotte kun je de Central Station ook bij Trix kopen.geertvt schreef: ↑23 okt 2022 17:20 Hoi Willy,
Leuk dat je weer gaat beginnen. Ik associeer Marklin niet met N-spoor omdat daarvoor geen wisselspanning is, dus of het een goede combinatie is kan ik je niet vertellen.
Volgens mij moet het wel mogelijk zijn, maar daarvoor zou ik informatie vragen bij de N-spoorstore of Domburg Train Support omdat die de bovenstaande materialen verkopen en gespecialiseerd zijn in n-spoor.
Re: Ga weer beginnen met een nieuw te bouwen N baan
Klop met het Marklin Central Station kun je ook DC rijden, ze heben zelf decoders voor DC.
Spoor N voornamelijk Minitrix, besturing middels Marklin CS3 Station, Software: iTrain Plus, AnyRail, Marklin CS3. Auteur Stationsomroeper en TrainBase.
Re: Ga weer beginnen met een nieuw te bouwen N baan
Willy,
Zou persoonlijk nog even navragen en nadenken over het beginnen met een Minitrix startset, geen idee wat er allemaal bijzit.
Op het iTrain-forum lees ik weinig problemen met centralstation 2, weet niet of je deze nog hebt maar het scheelt in het begin met investeringen.
Zou persoonlijk nog even navragen en nadenken over het beginnen met een Minitrix startset, geen idee wat er allemaal bijzit.
Op het iTrain-forum lees ik weinig problemen met centralstation 2, weet niet of je deze nog hebt maar het scheelt in het begin met investeringen.
Re: Ga weer beginnen met een nieuw te bouwen N baan
Inmiddels heb ik een Marklin CS3 gekocht samen met twee Minitrix starterkits 11150 en 11159. De locomotief van starterkit 11150 was digital voorbereid dus daar heb ik een DCC decoder 66857 ingezet, Beide Trix locomotieven kon ik zonder problemen aanmelden op het CS3. Om straks ook terugmelding toe te passen heb ik voor de Marklin S88 DC 60882 gekozen, echter deze kun je niet rechtstreeks koppelen met het CS3 maar moet eerst worden gekoppeld aan de Marklin S88 Link decoder 62883 die wel gekoppeld kan worden met het CS3. In ieder geval werkt alles en op een klein test baantje lopen beide locomotieven zonder problemen. Waarom ik voor een Marklin besturing systeem heb gekozen is omdat ik heel lang geleden een 3 Rail systeem heb gehad met een CS2 dus de basis kennis komt beetje bij beetje weer boven drijven. Het wachten is nu op het metalen frame, een tafel van 80 bij 160 cm waarop een MDF plaat komt te liggen. Met behulp van AnyRail heb ik al geprobeerd een baan plan te tekenen met een helling naar een bergje. Voor zover even een kleine update.
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/X78v7JrV/ALBEKA-ONDERSTEL.webp)
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/x111k2mL/MARKLIN-60226.jpg)
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/1375wj02/Schermafbeelding-2022-10-28-210010.png)
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/5tH93Sn0/TRIX-11150.jpg)
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/MGh6rfFY/TRIX-11159.jpg)
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/X78v7JrV/ALBEKA-ONDERSTEL.webp)
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/x111k2mL/MARKLIN-60226.jpg)
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/1375wj02/Schermafbeelding-2022-10-28-210010.png)
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/5tH93Sn0/TRIX-11150.jpg)
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/MGh6rfFY/TRIX-11159.jpg)
Spoor N voornamelijk Minitrix, besturing middels Marklin CS3 Station, Software: iTrain Plus, AnyRail, Marklin CS3. Auteur Stationsomroeper en TrainBase.
Re: Ga weer beginnen met een nieuw te bouwen N baan
Willy,
Mooie start met leuk materiaal.
Enige punt waar ik mijn bedenking over heb, is dat je gebruik wilt gaan maken van MDF.
Ik zou je dat toch willen afraden, MDF heeft de nodige nadelen, is erg zwaar, moeilijk te bewerken, boren en zagen geven ontzettend veel stof.
daarbij is het een zeer vocht gevoelig materiaal en daardoor niet vormvast, wil nogal snel doorbuigen.
Ik zou je willen adviseren om te kiezen voor Berken of Populieren multiplex. Beide aanzienlijk handelbaarder. en veel beter te verwerken.
mvg
Freddy
Mooie start met leuk materiaal.
Enige punt waar ik mijn bedenking over heb, is dat je gebruik wilt gaan maken van MDF.
Ik zou je dat toch willen afraden, MDF heeft de nodige nadelen, is erg zwaar, moeilijk te bewerken, boren en zagen geven ontzettend veel stof.
daarbij is het een zeer vocht gevoelig materiaal en daardoor niet vormvast, wil nogal snel doorbuigen.
Ik zou je willen adviseren om te kiezen voor Berken of Populieren multiplex. Beide aanzienlijk handelbaarder. en veel beter te verwerken.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Ga weer beginnen met een nieuw te bouwen N baan
Thanks voor deze tip, ga ermee aan de slag.spoor65 schreef: ↑28 okt 2022 21:33 Willy,
Mooie start met leuk materiaal.
Enige punt waar ik mijn bedenking over heb, is dat je gebruik wilt gaan maken van MDF.
Ik zou je dat toch willen afraden, MDF heeft de nodige nadelen, is erg zwaar, moeilijk te bewerken, boren en zagen geven ontzettend veel stof.
daarbij is het een zeer vocht gevoelig materiaal en daardoor niet vormvast, wil nogal snel doorbuigen.
Ik zou je willen adviseren om te kiezen voor Berken of Populieren multiplex. Beide aanzienlijk handelbaarder. en veel beter te verwerken.
mvg
Freddy
Spoor N voornamelijk Minitrix, besturing middels Marklin CS3 Station, Software: iTrain Plus, AnyRail, Marklin CS3. Auteur Stationsomroeper en TrainBase.
Re: Ga weer beginnen met een nieuw te bouwen N baan
Willy,
In je sporenplan gebruik je zo te zien boogstraal R1 (194mm) gebruikt en 24 graden wissels waarvan het afbuigend spoor ook R1 is. Steeds meer materieel rijdt niet of met moeite door R1 (en al helemaal door zo'n S-bocht als een wisselverbinding). Het gaat niet alleen om lang materieel maar ook om moderne gelede treinstellen. Ik zou je dan ook aanraden om die 24 graden wissels te vervangen door 15 graden wissels, in ieder geval in de hoofdbaan. Voor de hoofdbaan kun je beter als bogen R2 (228mm) voor het binnenste en R2a (261mm, catalogusnummer 14910) voor het buitenste gebruiken. De rechte stukjes voor de bogen moeten dan alleen iets korter worden.
Voor de zijlijn/industriespoor is R1 minder erg, daar hoeft niet alle doorheen te kunnen. De combinatie van wrijving in R1 en de hellingen heeft wel invloed op het aantal wagons dat een loc naar boven kan slepen.
Groeten, Rob
In je sporenplan gebruik je zo te zien boogstraal R1 (194mm) gebruikt en 24 graden wissels waarvan het afbuigend spoor ook R1 is. Steeds meer materieel rijdt niet of met moeite door R1 (en al helemaal door zo'n S-bocht als een wisselverbinding). Het gaat niet alleen om lang materieel maar ook om moderne gelede treinstellen. Ik zou je dan ook aanraden om die 24 graden wissels te vervangen door 15 graden wissels, in ieder geval in de hoofdbaan. Voor de hoofdbaan kun je beter als bogen R2 (228mm) voor het binnenste en R2a (261mm, catalogusnummer 14910) voor het buitenste gebruiken. De rechte stukjes voor de bogen moeten dan alleen iets korter worden.
Voor de zijlijn/industriespoor is R1 minder erg, daar hoeft niet alle doorheen te kunnen. De combinatie van wrijving in R1 en de hellingen heeft wel invloed op het aantal wagons dat een loc naar boven kan slepen.
Groeten, Rob
-
- Berichten: 430
- Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10
Re: Ga weer beginnen met een nieuw te bouwen N baan
Sterker nog. Div. Kato matriaal komt ook niet door R2.
Kleinste straal van Kato rails is net ff ruimer dan R2.
Ik zou dus R2a en R3 kiezen.
Kleinste straal van Kato rails is net ff ruimer dan R2.
Ik zou dus R2a en R3 kiezen.
Re: Ga weer beginnen met een nieuw te bouwen N baan
De baan moet nog worden opgebouwd maar inmiddels heb ik her en daar al wat rails en wissels op de kop getikt. Ik wil deze dus ook gaan gebruiken in mijn baan. Dus ook de 24 graden wissel want daar heb ik er 9 stuks inclusief elektrische aandrijving van liggen. Maar dit lezende heb ik even enkelen rails en de 24 graden wissel in elkaar gestoken om te testen of de personen wagons die werden mee geleverd met het Trix starters kit 11150 problemen zouden hebben, maar zij gaan er moeiteloos over heen, ook door de R1 bochten. Groetjes Willy...roba schreef: ↑30 okt 2022 16:23 Willy,
In je sporenplan gebruik je zo te zien boogstraal R1 (194mm) gebruikt en 24 graden wissels waarvan het afbuigend spoor ook R1 is. Steeds meer materieel rijdt niet of met moeite door R1 (en al helemaal door zo'n S-bocht als een wisselverbinding). Het gaat niet alleen om lang materieel maar ook om moderne gelede treinstellen. Ik zou je dan ook aanraden om die 24 graden wissels te vervangen door 15 graden wissels, in ieder geval in de hoofdbaan. Voor de hoofdbaan kun je beter als bogen R2 (228mm) voor het binnenste en R2a (261mm, catalogusnummer 14910) voor het buitenste gebruiken. De rechte stukjes voor de bogen moeten dan alleen iets korter worden.
Voor de zijlijn/industriespoor is R1 minder erg, daar hoeft niet alle doorheen te kunnen. De combinatie van wrijving in R1 en de hellingen heeft wel invloed op het aantal wagons dat een loc naar boven kan slepen.
Groeten, Rob
Spoor N voornamelijk Minitrix, besturing middels Marklin CS3 Station, Software: iTrain Plus, AnyRail, Marklin CS3. Auteur Stationsomroeper en TrainBase.
Re: Ga weer beginnen met een nieuw te bouwen N baan
Dag Willy,
Ja, allicht gaan die erdoorheen, zou wat slordig zijn van Trix om een startset uit te brengen waar het materiaal niet door de bochten heen gaat. Niettemin hebben Rob en Bart wel gelijk dat lang niet alles er doorheen gaat, inderdaad hebben treinstellen er vaak problemen mee, of andere merken. Ikzelf heb R2 als kleinste straal, en heb gemerkt dat daar al niet alles soepel doorheen gaat. Van een setje Brawa rijtuigen moest ik de koppeling van het stuurstandrijtuig vervangen, omdat die te kort gekoppeld was en ontspoorde.
Ja, allicht gaan die erdoorheen, zou wat slordig zijn van Trix om een startset uit te brengen waar het materiaal niet door de bochten heen gaat. Niettemin hebben Rob en Bart wel gelijk dat lang niet alles er doorheen gaat, inderdaad hebben treinstellen er vaak problemen mee, of andere merken. Ikzelf heb R2 als kleinste straal, en heb gemerkt dat daar al niet alles soepel doorheen gaat. Van een setje Brawa rijtuigen moest ik de koppeling van het stuurstandrijtuig vervangen, omdat die te kort gekoppeld was en ontspoorde.
Re: Ga weer beginnen met een nieuw te bouwen N baan
Ik denk dat het bij mijn ook een beetje te maken heeft met de beschikbare ruimen die ik ter beschikking heb. Mijn hobby kamer is niet al te groot maar ik kan er net een tafel van 160 bij 80 cm in kwijt, toch wil ik wat meer dan alleen maar een rondje te kunnen rijden. Ik denk dat ik niet zonder die R1 bochten kan op deze afmeting, want ik ben de afgelopen dagen dagelijks bezig geweest met mij baan ontwerp, die inmiddels alweer is aangepast.WimC schreef: ↑31 okt 2022 08:08 Dag Willy,
Ja, allicht gaan die erdoorheen, zou wat slordig zijn van Trix om een startset uit te brengen waar het materiaal niet door de bochten heen gaat. Niettemin hebben Rob en Bart wel gelijk dat lang niet alles er doorheen gaat, inderdaad hebben treinstellen er vaak problemen mee, of andere merken. Ikzelf heb R2 als kleinste straal, en heb gemerkt dat daar al niet alles soepel doorheen gaat. Van een setje Brawa rijtuigen moest ik de koppeling van het stuurstandrijtuig vervangen, omdat die te kort gekoppeld was en ontspoorde.
Groetjes Willy...
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/SRn5J1MF/Schermafbeelding-2022-11-01-120602.png)
Spoor N voornamelijk Minitrix, besturing middels Marklin CS3 Station, Software: iTrain Plus, AnyRail, Marklin CS3. Auteur Stationsomroeper en TrainBase.
Re: Ga weer beginnen met een nieuw te bouwen N baan
Dag Willy,
Wat wil je qua baan? Rijden, rangeren, of gewoon rijdende treinen zien? Wil je iets realistisch maken, of maakt dat niet uit? Want ik zie wel aardig wat rails, maar het is niet duidelijk wat het voor moet stellen. Je hebt b.v. twee moderne treinen gekocht, maar tekent nu een draaischijf in. Wat is daar het idee achter? Bij de draaischijf mist ruimte voor bekoling, waterkranen etc. Dus hij ligt er alleen maar, en past niet bij het materieel wat je nu hebt gekocht.
Je hebt twee opstelspoortjes/een spooraansluiting, maar daar is geen omloopmogelijkheid. In het hoofdspoor kun je wel van spoor wisselen, maar het ziet er niet uit als een station.
Wat wil je qua baan? Rijden, rangeren, of gewoon rijdende treinen zien? Wil je iets realistisch maken, of maakt dat niet uit? Want ik zie wel aardig wat rails, maar het is niet duidelijk wat het voor moet stellen. Je hebt b.v. twee moderne treinen gekocht, maar tekent nu een draaischijf in. Wat is daar het idee achter? Bij de draaischijf mist ruimte voor bekoling, waterkranen etc. Dus hij ligt er alleen maar, en past niet bij het materieel wat je nu hebt gekocht.
Je hebt twee opstelspoortjes/een spooraansluiting, maar daar is geen omloopmogelijkheid. In het hoofdspoor kun je wel van spoor wisselen, maar het ziet er niet uit als een station.
Re: Ga weer beginnen met een nieuw te bouwen N baan
Hoi Willy,
Als oud-3-rail rijder heb je er misschien niet op gelet, maar in je laatste ontwerp heb je twee keerlussen geintroduceerd. Op zich geen probleem, er zijn vele manieren om dit op te lossen.
Paul
Als oud-3-rail rijder heb je er misschien niet op gelet, maar in je laatste ontwerp heb je twee keerlussen geintroduceerd. Op zich geen probleem, er zijn vele manieren om dit op te lossen.
Paul
Schäßburg an der Kokel
Re: Ga weer beginnen met een nieuw te bouwen N baan
Ja zie het nu ook, dus weer terug naar de teken tafel.
Groetjes Willy...
Spoor N voornamelijk Minitrix, besturing middels Marklin CS3 Station, Software: iTrain Plus, AnyRail, Marklin CS3. Auteur Stationsomroeper en TrainBase.
Re: Ga weer beginnen met een nieuw te bouwen N baan
In principe hoef je je baanplan niet te veranderen vanwege de keerlussen. Daar zijn goede oplossingen voor. Je baanplan is nu het standaard hondebot met verbindingen in het middenstuk (station ?). Maar misschien heb je andere redenen om je ontwerp te veranderen.
Paul
Paul
Schäßburg an der Kokel
Re: Ga weer beginnen met een nieuw te bouwen N baan
P.S. Als je reageert op de vorige post hoef je deze niet te quoten. Scheelt weer capaciteit op de server.
Schäßburg an der Kokel