Logo fictieve spoorweg maatschappij

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
andrerhb
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 dec 2020 12:07

Logo fictieve spoorweg maatschappij

Bericht door andrerhb »

Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ben op zoek naar een mooie passende logo voor mijn fictieve spoorweg bedrijf.

De naam van mijn spoorweg bedrijf LBB, Limburgse Berg Bahn

Wie heeft een leuk iedee of weet een site waar ik ideeën op kan doen?



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Logo fictieve spoorweg maatschappij

Bericht door tv_man »

Hoe logo's eruit zien hangt ook af van het tijdperk, dus logo's van begin van de twintigste eeuw zijn ander dan die die je tegenwoordig ziet. Dus welk jaar is het in de wereld van de LBB?


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
andrerhb
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 dec 2020 12:07

Re: Logo fictieve spoorweg maatschappij

Bericht door andrerhb »

tv_man schreef: 03 dec 2022 10:02 Hoe logo's eruit zien hangt ook af van het tijdperk, dus logo's van begin van de twintigste eeuw zijn ander dan die die je tegenwoordig ziet. Dus welk jaar is het in de wereld van de LBB?
Ik verzamel sbb en rhb materiaal van de laatste jaren daar naast nog een paar museum locomotieven.


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Logo fictieve spoorweg maatschappij

Bericht door Hoontje »

Je hebt software online en vaak gratis waar je gemakkelijk zelf logos kunt maken. Je kunt erop googlen en dan verschillende gratis varianten uitproberen? :)



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Logo fictieve spoorweg maatschappij

Bericht door tv_man »

Ter inspiratie kan je in je favoriete zoekmachine afbeeldingen zoeken met zoektermen zoals "eisenbahngesellschaft logo" "railway company logo" etc.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Logo fictieve spoorweg maatschappij

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Andre, heb je zelf al een idee waar je heen wil?, sommige bedrijven zoals de NS gebruiken een logo's waar geen letters in zitten. Andere gebruiken weer een afkorting bestaande uit 1 of meer letters of( zeker vroeger) hun volledige naam.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Logo fictieve spoorweg maatschappij

Bericht door jeemka »

Google geeft met "LBB logo" al heel wat inspiratie.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Logo fictieve spoorweg maatschappij

Bericht door tv_man »

Honderdvijftig jaar geleden toen de eerste LBB treinen reden begonnen ze met het bovenste logo. Later in de jaren vijftig was het tijd voor een nieuwe uitstraling en gingen ze over op een moderner design. In de jaren negentig besloot de directie om een strak en modern logo in gebruik te nemen.

Misschien heb je hier wat aan, misschien ook niet. Ik wil je de vectorbestanden wel opsturen als je wilt. Het lijkt me duidelijk waar de onderste twee schetsjes op gebaseerd zijn.

Maar begrijp ik het goed dat je dus een logo zoekt voor je grotendeels moderne Zwitserse treinen om ze onder een fictief spoorwegbedrijf te laten rijden? (in dat geval kan er verder gesleuteld worden aan een moderne variant)
Bijlagen
lbb.jpg
lbb.jpg (32.83 KiB) 1417 keer bekeken


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
andrerhb
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 dec 2020 12:07

Re: Logo fictieve spoorweg maatschappij

Bericht door andrerhb »

Zal dit passend zijn voor een fictieve spoorweg maatschappij ?
Afbeelding


Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Logo fictieve spoorweg maatschappij

Bericht door mini rijder »

Dat lijkt mij meer iets voor een toeristisch lijntje door de Limburgse Alpen.
Voor een ov-bedrijf zou ik gaan voor een logo met letters en eventueel de leeuw uit de Limburgse vlag, zoals hij ook op de treinstellen van arriva staat.

Groetjes: Robby



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Logo fictieve spoorweg maatschappij

Bericht door tv_man »

Is het de bedoeling dat het gesitueerd is in Nederlands/Belgisch Limburg? Of Duits Limburg? Of ergens anders?


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Logo fictieve spoorweg maatschappij

Bericht door neudalhausenstadbahn »

andrerhb schreef: 04 dec 2022 12:20 Zal dit passend zijn voor een fictieve spoorweg maatschappij ?
Afbeelding
Ongeacht voor welk Limburg je gaat sluiten deze zwitserse hoge bergen daar totaal niet bij aan. Als je iets in deze richting wilt zou ik je aanraden wat meer het echte landschap te benaderen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Logo fictieve spoorweg maatschappij

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Bedenk er nog wel bij dat het logo op de zijkant van locomotieven, rijtuigen en wagons moet komen. En verder misschien een uithangbord of poster ergens in de "stad". Dus zo zonder meer naar 1:160 en mogelijk nog verder. De vraag wordt dan of het logo nog "overeind" blijft en herkenbaar is. Ik had zelf ook zo'n idee en kwam er achter dat mijn logo zo ongeveer verdween als dat geschaald werd. Uiteindelijk is de beschikbare dpi op de printer de scheidsrechter.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Logo fictieve spoorweg maatschappij

Bericht door maarten »

Als je gaat printen is het aantal dpi van je printer niet de ultieme scheidsrechter. Het begint met je bron!! Een logo in vector formaat zal, eenmaal verschaald, altijd beter overeind blijven dan een logo in bitmap formaat. Bij het verkleinen van een bitmap plaatje (jpg, bmp, etc.) gaat er meer informatie verloren dan bij het verkleinen van een vector afbeelding (svg). Daar helpt een hoge dpi van je printer niets aan!!

Dit heb ik hier op het forum ooit gelezen. Daar had ik als (destijds) technicus in de (foto-) grafische industrie een hard hoofd in en heb dus destijds de proef op de som genomen. En inderdaad, een verkleinde vector afbeelding is gewoon scherper en duidelijker dan een verkleinde bitmap afbeelding. De resultaten van mijn test heb ik destijds ook gepost hier op het forum maar dat is niet meer te vinden helaas.

Het aantal programma's dat vector afbeeldingen kunnen maken is wat kleiner dan die voor bitmap afbeeldingen. Een bekende naam is Adobe Illustrator, maar dat is erg duur. Een gratis alternatief is bijvoorbeeld Inkscape. Je zou ook naar een gratis online variant kunnen kijken zoals bijvoorbeeld vector.com.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Logo fictieve spoorweg maatschappij

Bericht door MarcoTrix »

Afbeelding

;-)

(JPEG / TIFF / PDF / EPS / SVG, kies maar)


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Logo fictieve spoorweg maatschappij

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Heel origineel, ik zou minimaal de kleur nog aanpassen maar ik zou iets originelers zoeken. Zo rijden er inmiddels ook 4 of 5 vervoerders met de lay-out van het oude Bundesbahn logo rond, op grotere afstand is dan totaal niet te herkennen welke vervoerder het is.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Logo fictieve spoorweg maatschappij

Bericht door MarcoTrix »

Brengt me nog wel op een ideetje. Welke kleur heb je het liefst?


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Logo fictieve spoorweg maatschappij

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Het is niet voor mij dus ik wil niks ;) . Ik heb andre ook al 2 keer( in dit topic en daarvoor via pb) gevraagd wat hij wil maar daar heeft hij nog niet op gereageerd :?: . Als je geen feedback krijgt valt er weinig mee te denken :?

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Plaats reactie