Langer Heinrich

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
piksov
Berichten: 1418
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Langer Heinrich

Bericht door piksov »

Hoi,

ik zag onlangs een minitrix set 'Langer Heinrich' aangeboden in de rubriek vraag&aanbod, dat was een set van 40 wagens en 2 loks.

Ik heb zelf een 'micro heinrich', mijn kolentrein heeft maximaal 14 wagens en br151 in dubbeltractie, of br44 in dubbeltractie.
Langer dan dit past eigenlijk niet op mijn baan. Dat is dan 1.3 meter.

En toen bedacht ik ... hmm 40 wagens. Dat moet dan een trein zijn van iets van 4 meter ....

Zijn er mensen die zo'n trein echt kwijt kunnen?

Guus


Gebruikersavatar

MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Langer Heinrich

Bericht door MarcoTrix »

Daarom hebben sommige mensen een Teppichbahn ;-)


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Langer Heinrich

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

De trein zal met een dubbele loc een lengte hebben van ongeveer 3,2 meter. De wagons hebben een lengte van 71mm gemeten over de buffers. Een dergelijke trein kan ik niet kwijt op mijn baan in aanbouw. Ik heb rekening gehouden mer treinen van max. ongeveer 30 wagons = 900ton. Heel veel meer werd er niet gesleept in middelgebergte. De Langer Heinrich is ook een trein die in Noord Duitsland reed waar het redelijk vlak is. De Langer Heinrich telde in het echt 50 wagons en met locomotieven erbij zaten ze ongeveer op het maximum aan assen waarmee in Duitsland nog gerangeerd mocht worden. Maar 40 wagons met twee kreunende locomotieven is ook al een imposant gezicht, met een (veel) korter paradetraject lijkt er dan ook geen einde aan te komen.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

tv_man
Berichten: 1437
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Langer Heinrich

Bericht door tv_man »

Ik twijfel bij de benaming Teppichbahn altijd of mensen daadwerkelijk spoor op tapijt leggen. Moet er niet aan denken hoe binnen de korste keren alle bewegende onderdelen vol stof zitten. Zeer gaaf deze lange treinen, nog mooier als ze compleet op de baan passen.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Langer Heinrich

Bericht door Momfer »

Afgaande op een aantal tweedehands lokjes die ik onderhanden heb gehad zijn er daadwerkelijk mensen die op tapijt rijden. Bij de revisie van een stoomlokje, zoals bijvoorbeeld een BR81, ben je al gauw een uurtje of twee bezig met een loep en pincet om de zaak weer draaiend te krijgen.

Van een oud vrouwtje geweest, zullen we maar zeggen :)



thevandijks
Berichten: 430
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: Langer Heinrich

Bericht door thevandijks »

piksov schreef: 13 jan 2023 12:05 Hoi,

ik zag onlangs een minitrix set 'Langer Heinrich' aangeboden in de rubriek vraag&aanbod, dat was een set van 40 wagens en 2 loks.

Ik heb zelf een 'micro heinrich', mijn kolentrein heeft maximaal 14 wagens en br151 in dubbeltractie, of br44 in dubbeltractie.
Langer dan dit past eigenlijk niet op mijn baan. Dat is dan 1.3 meter.

En toen bedacht ik ... hmm 40 wagens. Dat moet dan een trein zijn van iets van 4 meter ....

Zijn er mensen die zo'n trein echt kwijt kunnen?

Guus
Ik neem genoegen met een stuk of 18 wagens en 2x of soms 3x 2400, met sound, is heel indrukwekkend. Trein staat op een apart lang spoor en maakt af en toe een slagje op de baan. Maakt wel veel herrie 8)7


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Langer Heinrich

Bericht door shoven »

Een meter of 3 moet wel lukken, maar dan neemt ie regelmatig 2 baanvakken in beslag...


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Langer Heinrich

Bericht door Rick »

Momenteel bestaat mijn kolentrein uit 41 wagons, er staan er nog drie in de planning, en dan is de trein compleet (met natuurlijk alle wagens een verschillend nummer). De lengte is dan zo'n 3,5 meter zonder loc(s) en dat past niet op het langste rechte stuk of een opstelspoor. Als tractie komen er Vectrons, 189'ers, een set 2200'n of 6400'n voor te staan.


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Langer Heinrich

Bericht door WimC »

piksov schreef: 13 jan 2023 12:05 Ik heb zelf een 'micro heinrich', mijn kolentrein heeft maximaal 14 wagens en br151 in dubbeltractie, of br44 in dubbeltractie.
Langer dan dit past eigenlijk niet op mijn baan. Dat is dan 1.3 meter.
Da's die van mij ook, maar dan met een Br 185 (op het moment, het varieert wel eens) en 15 wagons. Wat langer zou nog kunnen, mijn langste spoor in het schaduwstation is 2m, maar aangezien het paradevak maar 1,85m is, smoelt dat niet. Eigenlijk is het tot 1,5m nog mooi.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Langer Heinrich

Bericht door MarcoTrix »

tv_man schreef: 13 jan 2023 14:39 Ik twijfel bij de benaming Teppichbahn altijd of mensen daadwerkelijk spoor op tapijt leggen. Moet er niet aan denken hoe binnen de korste keren alle bewegende onderdelen vol stof zitten. Zeer gaaf deze lange treinen, nog mooier als ze compleet op de baan passen.
Of in de tuin dan, heb je wat minder last van stof :D



FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Langer Heinrich

Bericht door FidOo »

Ja die Lange Heinrich is gewoon imposant en inderdaad een flinke lengte, bij op de baan is mijn ice 1 de langste trein die past met zijn volledige lengte van 220cm.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Langer Heinrich

Bericht door Jeroen »

Hier rijdt alles met een max lengte van 2 meter. Dus een lok+ 11 rijtuigen of het equivalent met goederen. Ik heb hier een ertstrein die langer kan (heb extra wagons) met BR 151 in dubbeltractie. Voor de liefhebber kan ik die wel eens de maximale lengte geven. Blokkeert dan wel de hele boel hier, maar goed….eens kijken wat er gebeurt. Ben zelf ook wel benieuwd,


Afbeelding
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Langer Heinrich

Bericht door Ad_M »

Misschien off topic, maar ik heb Sjaak @Krab eens gevraagd een container sleepje te maken met alles wat hij had... :P
Hij kwam op 6.90 meter!!! 8-) :lol:

Voor hen die het willen zien (zijn "oude baan"):
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 99#p212999

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Sven
Berichten: 185
Lid geworden op: 29 okt 2008 22:03

Re: Langer Heinrich

Bericht door Sven »

Hier is alles max 2 meter, dan kan het nog bij het perron staan of passeren. Behalve m'n containertrein, die is bijna 3 meter. Uiteraard heb ik wel eens meer aan elkaar geknoopt om te kijken hoe het rijdt. Een metertje of 9 is geen probleem met een goeie loc en soepel lopende wagens. Er zijn geen hellingen in mijn baan.


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Langer Heinrich

Bericht door WimC »

Ad_M schreef: 16 jan 2023 11:09 Misschien off topic, maar ik heb Sjaak @Krab eens gevraagd een container sleepje te maken met alles wat hij had... :P
Hij kwam op 6.90 meter!!! 8-) :lol:
Dat zijn nog eens treinen :lol: Ik deed dat vroeger (in mijn eerste 'modelspoor leven' in de jaren 80 ook wel eens: alles wat ik had aan elkaar hangen (niet alleen containerwagens, maar gewoon echt alles). Maar toen had ik niet zoveel, dus kwam denk ik nog niet aan 6 meter. Was maar goed ook, want zoveel baanlengte had ik niet.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Plaats reactie