The Secrets of Dumbledore

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 280
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

The Secrets of Dumbledore

Bericht door MarcoTrix »

Het hoeft niet altijd Harry Potter te zijn, en ook niet de Hogwarts Express. Alhoewel een exemplaar in N-schaal heel erg leuk zou zijn.
Andere boeken van J.K. Rowling zijn ook verfilmd, zoals Fantastic Beasts — The Secrets of Dumbledore. In deze film reist ons illuster gezelschap in een trein naar het Berlijnse Ministerie van Toverkunst. En dat is niet de Hogwarts Express.
Aan de filmbeelden te zien is hier gebruik gemaakt van CGI, en is niet een echte trein verfilmd. Toch heeft deze digitale artiest goed gekeken naar de werkelijkheid. Mijn vraag is dan ook, herkent iemand deze rijtuigen?
Het achterste exemplaar is een bagagerijtuig, maar het rijtuig er voor maakt me ook nieuwsgierig. Want volgens mij heb ik deze ooit in Nordlingen gezien, en is dit een stoomverwarmingsrijtuig. En dat is wel een beetje vreemd als de trein getrokken wordt door een stoomlocomotief.

Afbeelding

Graag jullie reactie, want ik ben nieuwsgierig wat dit is.


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1000
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: The Secrets of Dumbledore

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Het is gezien het bagagerijtuig geen slaap of restauratiewagon, die waren in die tijd rood mits het gaat om Duitse wagons. Heb geen info over andere landen, het houd ergens op. Het kan aan het einde van de trein heel goed een verwarmingswagen zijn omdat bij lange treinen de stoomlocomotief niet voldoende stoom kan leveren zodat de achterste wagons ook voldoende warmte hadden. Het was heel gewoon dat internationale treinen 12 tot 14 wagons hadden. Later met de opkomst van bussen en eigen autobezit nam het reizen per trein af.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 280
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: The Secrets of Dumbledore

Bericht door MarcoTrix »

Ik was in de veronderstelling dat verwarmingsrijtuigen pas opkwamen met de komst van diesel en elektrische locomotieven, omdat die meestal geen stoom konden produceren voor de verwarming van rijtuigen. Elektrische treinverwarming is van latere datum.
Kleurstelling van treinen in films moet je soms met een korrel zout nemen, ik denk dat in deze film de kleurstelling bewust is uitgebleekt omdat het een "spooktrein" betreft.


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1000
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: The Secrets of Dumbledore

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Wikipedia;
Zunächst wurden die Reisezugwagen durch einzelne Öfen beheizt. Bald wurden durchlaufende Dampfheizleitungen und Wärmetauscher eingerichtet, die aus den Kesseln der Dampflokomotiven versorgt wurden. Allerdings funktionierte das bei sehr langen Zügen nicht befriedigend.[1] Deshalb wurde in diesen Fällen zusätzlich ein Wagen mit einem Kessel eingestellt, der ausschließlich dazu diente, Dampf für die Heizung zu erzeugen. Die ersten Heizwagen waren zwei- oder dreiachsig.[2] Die ersten Elektro- und Diesellokomotiven für Personenzüge hatten zunächst zusätzliche Heizkessel für die Zugheizung, um die Dampfheizleitungen versorgen zu können.

Je hebt dus ook nog elektrische locomotieven met een ketel, dit geeft een wonderlijk gezicht, pantografen en een schoorsteen, bijvoorbeeld de E36, E49, E50.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

roba
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 mar 2016 20:53

Re: The Secrets of Dumbledore

Bericht door roba »

Het gaat hier om een DRG Heizkesselwagen model 1941, daar zijn er 180 van afgeleverd. Deze was eigenlijk meer bedoeld voor inzet in verlofgangers-en gewonden vervoer. Treinen bleven bij het front op de laatste paar honderd kilometer vaak een tijd staan zonder locomotief. De loc moest dan vaak een andere gestrande trein of een hulptrein gaan verslepen. Een verwarmingswagen is vooral in onderhoud veel goedkoper dan een stoomloc. Na 1945 zijn ze inderdaad meer gebruikt als een eloc geen stoom kon leveren aan oudere rijtuigen of een diesel geen passende verwarming; De DR 130 had bijvoorbeeld geen ketel. Voor zover ik weet hadden bepaalde subseries van de DB V100 en V160 ook geen ketel.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 280
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: The Secrets of Dumbledore

Bericht door MarcoTrix »

Het moet dus zoiets zijn: Hobbytrain 23904.

Afbeelding


Gebruikersavatar

Modelbouwerke
Berichten: 785
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: The Secrets of Dumbledore

Bericht door Modelbouwerke »

MarcoTrix schreef: 21 jan 2023 22:35 Ik was in de veronderstelling dat verwarmingsrijtuigen pas opkwamen met de komst van diesel en elektrische locomotieven, omdat die meestal geen stoom konden produceren voor de verwarming van rijtuigen. Elektrische treinverwarming is van latere datum.
Kleurstelling van treinen in films moet je soms met een korrel zout nemen, ik denk dat in deze film de kleurstelling bewust is uitgebleekt omdat het een "spooktrein" betreft.
De diesellocs waar ik mijn opleiding op heb gehad hadden een stoomketel.
De temperatuur in de rijtuigen werd geregeld met een soort thermostaat, maar ook met de stoomdruk.
We konden de druk opvoeren tot ongeveer 6 bar wat resulteerde in zeer warme rijtuigen.


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Plaats reactie