Aaansluiting,

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Onderwerp starter
mwrv155
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 jan 2019 16:56
Locatie: Friesland

Re: Aaansluiting,

Bericht door mwrv155 »

Hallo,hobbyisten


Heb de vele reacties op dit topic gelezen,gezien de vele meningen hierop zal ik proberen een schema te maken van de baan,want er is nog geen duidelijke oplossing in het geheel.
Ik als nieuwe starter,dacht dat dit niet moeilijk zou zijn,maar niets is minder waar dus gezien de vele meningen hierover.
Het is van mij dus nog steeds wel de bedoeling om van analoog naar digitaal te gaan,dus dat is de erste zekerheid,en ja er is dus veel veranderd op dit gebied,is iets waar ik dan ook wel rekening mee moet houden.
Maar ja je kan ook niets alles weten,en domme vragen bestaan niet zegt men.
Ga mijn best doen om een schema te maken,en mijn reacties zullen eerst wel even uitblijven,gezien ik een kaakoperatie moet ondergaan.
Maar eerst toch bedankt voor de moeite en tijd.

Max,


Gebruikersavatar

PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: Aaansluiting,

Bericht door PaulRoman »

Hoi Max,

Het is ook geen domme vraag die je stelt, maar met het plaatje van je sporenverloop kunnen we precies bepalen hoe de oplossing voor de digitale baan eruit zou kunnen zien. Er zijn ook geen vele meningen over een oplossing, maar er werden oplossingen aangedragen voor allerlei verschillende situaties.

Groet,

Paul

P.S. Succes met je operatie. Je hoeft hier gelukkig niet te praten, alleen te schrijven :D


Schäßburg an der Kokel

Onderwerp starter
mwrv155
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 jan 2019 16:56
Locatie: Friesland

Re: Aaansluiting,

Bericht door mwrv155 »

Hoi Paul,

Ja ik begrijp dit wel hoor,maar zelf heb je wel voor jezelf het idee dat het zo gepiept is,ja en het is ook maar een klein baantje,en had eigenlijk ook niet het idee om digi te gaan rijden,maar her en der wat geneust,biedt dit toch meer mogelijkheden.


Gebruikersavatar

PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: Aaansluiting,

Bericht door PaulRoman »

Hoi Max,

Ik weet niet waarop je het idee baseert dat ik denk dat het zo gepiept is. Misschien wel, misschien niet, dat hangt van je sporenplan af.

Groet,

Paul


Schäßburg an der Kokel

Onderwerp starter
mwrv155
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 jan 2019 16:56
Locatie: Friesland

Re: Aaansluiting,

Bericht door mwrv155 »

hoi Paul,

Oh ,dat gepiept ,bedoel ik mee om die 2 meegebogen wissels er tussen te zetten,en enige aanpassing in het stroomkring schema.

bvd Max,


Gebruikersavatar

PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: Aaansluiting,

Bericht door PaulRoman »

Max,

In de tijd die je hebt besteed aan het typen van al je antwoorden had je al tien keer een schetsje van je sporenverloop kunnen plaatsen !

Groet,

Paul


Schäßburg an der Kokel
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Aaansluiting,

Bericht door WilcoV »

mwrv155 schreef: 01 feb 2023 10:18 hoi Paul,

Oh ,dat gepiept ,bedoel ik mee om die 2 meegebogen wissels er tussen te zetten,en enige aanpassing in het stroomkring schema.

bvd Max,
Het is vooral van belang dat we je gehele sporenstaat zien. Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden en is eigenlijk niet zo moeilijk als het lijkt

1) het is inderdaad een opstelling zoals Ben aangaf met een binnen- en een buitenspoor met tegengestelde stroomkringen
In dit geval is het eigenlijk simpel. Zorg dat beide sporengedeelten dezelfde niet tegengestelde stroomkring krijgen en je kan zo je wissels invoegen en je baan digitaal aansluiten waarbij je GEEN keerlus module hoeft te gebruiken

2) er zit een keerlus voor ons nog verborgen op je baan. In dat geval zal een keerlusmodule geplaatst moeten worden en kan een sporenplan ons de mogelijkheid geven je te adviseren hoe en waar deze te plaatsen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
mwrv155
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 jan 2019 16:56
Locatie: Friesland

Re: Aaansluiting,

Bericht door mwrv155 »

Hallo,

Ben ik weer terug ,en heb zo goed als mogelijk de baan getekend,als er nog al vragen zijn dan zal ik die proberen te beantwoordden.
doe er ook nog foto,s bij van het gedeelt dat je niet ziet,dit is een afneembaar gedeelte.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: Aaansluiting,

Bericht door PaulRoman »

Hallo Max,

Hier kunnen we wat mee. Een heel uitgebreid plaatje. Als ik het in de gauwigheid even snel heb gezien is het eigenlijk een hele grote enkelvoudig loop.
Nu wil je twee tegengestelde sporen aan elkaar knopen. Dat vergt wel enige studie. Het is dus niet de situatie die de meesten van ons hadden verondersteld. Morgen meer.

Groet,

Paul


Schäßburg an der Kokel
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Aaansluiting,

Bericht door WimC »

Nu heb je volgens mij geen keerlus.

Met je aanpassing heb je er volgens mij twee. En heb je tussen beide A's een module nodig en tussen beide B's.
IMG-0082.jpg
IMG-0082.jpg (120.93 KiB) 538 keer bekeken
Bij de B's kan het ook in het rechterspoor ipv het linker, of verderop in de keerlus.
Laatst gewijzigd door WimC op 03 feb 2023 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Aaansluiting,

Bericht door WimC »

Overigens, netjes en duidelijk getekend :Thumb :Thumb


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: Aaansluiting,

Bericht door PaulRoman »

Hoi,

Volgens mij heb je niet helemaal gelijk Wim. De baan is nu in feite een ingenieus in elkaar gevouwen hondebot zonder verbinding. Door de verbinding door middel van de twee boogwissels te leggen krijg je een hondebot met een verbinding. De standaard oplossing voor een digitale baan hiervoor is de verbonden delen hetzelfde aansluiten, en in allebei de lussen ieder een keerlusschakeling aanbrengen. De keerlusschakelingen zie ik bij jou wel, maar het veranderen van de railaansluitingen in een van de verbonden delen niet. Dat is wel noodzakelijk, anders houd je nog steeds kortsluiting.
Als ik vandaag nog tijd heb maak ik er nog even een schematisch plaatje van. Nu moet ik sneeuw ruimen en het huis wat beter tegen de verwachte vorst van 5 nachten met -15 beschermen.

Groet,

Paul


Schäßburg an der Kokel

Onderwerp starter
mwrv155
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 jan 2019 16:56
Locatie: Friesland

Re: Aaansluiting,

Bericht door mwrv155 »

hallo,

Heb de reacties gelezen en zie dat er nog wel mogelijkheden zijn,maar wacht nog de juiste methode even af.
Overigens dat van die 2 meegebogen wissels was mijn idee en dus echt niet noodzakelijk ,indien er eventueel een oplossing is zoals boven omschreven.
Als dit een goede oplossing zou worden is het mogelijk om eventueel een bedradings overzicht te geven,en of de keerlusmodule is te gebruiken.
Bedankt voor jullie reacties,ja was van mijn kant iets traag ,daarvoor mijn excuus.
Wacht dit even af.

bvd Max,


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Aaansluiting,

Bericht door WimC »

Paul,

Het is inderdaad een opgevouwen hondenbot.

Ik was nu alleen uitgegaan van de tekening. En ik zie nu inderdaad in de eerste post van Max dat op het punt waar de nieuwe aansluiting komt, ook de stroomvoorziening omgekeerd is aangesloten. Dat moet inderdaad veranderen. Overal moet dezelfde spoorstaaf dezelfde aansluiting (polariteit) krijgen. Dan heb je in de lussen een kortsluitingsprobleem en daar zet je de keerlusmodules in.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
mwrv155
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 jan 2019 16:56
Locatie: Friesland

Re: Aaansluiting,

Bericht door mwrv155 »

Hallo,

Ja ik had nog een berichtje geplaatst,maar ik zal wel iets verkeerds hebben gedaan,maar alle veranderingen oke hoor ,niet verkeerd begrijpen die wissels was een idee ,maar een betere oplossing zonder dit is ook oke top.
Ja ,en ik heb het baantje gemaakt om kortsluiting te vermijden,maar verkeeerde denkwijze mijn kant,denk ik dan.
Dit om misverstanden te voorkomen.


Gebruikersavatar

PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: Aaansluiting,

Bericht door PaulRoman »

Hallo Max,

De sneeuw is geruimd en het hout is gehakt. Nu weer verder met jouw baan.
Ik heb twee plaatjes gemaakt. Het eerste is de huidige originele situatie. Nergens kortsluiting, nergens keerlussen.
Het tweede is een oplossing voor DIGITAAL waarbij twee bochtwissels zijn geplaatst op de plaats die je wilde. Hierdoor moeten een aantal aansluitingen van rood en blauw worden omgekeerd, en moeten twee keerlusmodules worden gebruikt. De keerlusmodule A-A moet op de aangegeven plaats liggen. De keerlusmodule B-B kun je plaatsen waar hij nu ligt, maar je kunt de plaats in de lus als het ware verder naar links schuiven, zelfs tot je bij de boogwissel uitkomt. Zie ook de eerdere opmerking van Wim. Let er wel op dat de aansluitingen links en rechts van de keerlus blijven zoals in het plaatje is aangegeven.
Zelf zou ik keerlus B-B wat verder naar links schuiven, tot voorbij de bocht rechtsboven. Dat geeft je dan namelijk de mogelijkheid om ook in die bocht twee boogwissels te plaatsen, zodat je weer terug kunt komen te rijden in de oorspronkelijke richting. Met een paar boogwissels zoals je nu wilt plaatsen blijf je als je eenmaal over de boogwissels bent gereden altijd in die richting rijden. Met het tweede paar kun je weer terugkomen in de oorspronkelijke richting.

Verder ben ik wel benieuwd met hoeveel treinen je nu rijdt. En hoeveel snelheidsregaelaars (trafo's) je gebruikt. En of je een of andere vorm van beveiliging hebt ingebouwd. Waarschijnlijk heb je ook een aantal sporen die je stroomloos kunt maken, of met een schakelaar of door het gebruik van zgn. 'denkende' wissels, zodat er een trein blijft staan.

Zoals eerder in dit draadje al werd opgemerkt: digitaal rijden vraagt een heel andere denkwijze. De richting waarin een trein rijdt wordt nl. niet meer bepaald door de aansluitingen plus en min, maar door de decoder. Het hele bovenstaande verhaal met keerlussen is in feite een oplossing voor een elektrotechnisch probleem. Door de vorm van de baan kom je namelijk op twee plaatsen met rood tegenover blauw en blauw tegenover rood uit. Op die plaatsen heb je dus die keerlusmodules nodig, omdat je rood nu eenmaal niet aan blauw en omgekeerd kunt knopen. De keerlusmodule zorgt op het juiste moment voor het omschakelen van de rode en blauwe aansluiting in het rood aangegeven stuk spoor. Zodat er geen kortsluiting optreedt als de trein door de keerlus rijdt. Hiervoor zijn wel twee voorwaarden van belang: De keerlus moet volledig geisoleerd zijn van de aansluitende rails. En de lengte van de keerlus (het rode stuk) moet groter zijn dan de lengte van je langste trein. Ofwel je langste trein moet in zijn geheel in de keerlussectie passen.

Succes. Groet,

Paul

Afbeelding

Afbeelding


Schäßburg an der Kokel
Gebruikersavatar

PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: Aaansluiting,

Bericht door PaulRoman »

Variant op de eerste versie digitaal met boogwissels: Keerlus B-B op een andere plaats. Zoals ook al door Wim beschreven.

Afbeelding

Groet,

Paul


Schäßburg an der Kokel

Onderwerp starter
mwrv155
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 jan 2019 16:56
Locatie: Friesland

Re: Aaansluiting,

Bericht door mwrv155 »

Hallo ,

Heb het geheel gelezen,is een heel verhaal,en zoals Paul in zijn verhaal ook omschrijft is dit een andere denkwijze ,en daar ben ik me nu ook wel van bewust.
Denk dat ik hier wel mee uit de voeten ken qua stof etc,zal ik mij iets meer in verdiepen.
Als ik dit zo bekijk(en zal ik ook wel vaker doen denk ik) denk ik voor wat betreft het veranderen de eerste optie waarbij de keerlus in de binnen baan zit om te veranderen handiger,want het maakt zoals de tekeningen laten zien voor B niet uit.
En nog als aanvulling op Paul zijn vraag ,rijdt op dit moment met 2 loco.s,en verder zijn het denkende wissels?voor beveiliging zit ik nog over te dubben.
Zijn vele mogelijkheden hierin.
Misschien dat jullie nog een aanbeveling kunnen doen (als jullie willen).
Voor Digitaal heb ik Lenz met de eventueel nodige boosters.
En in digitaal is ook veel keus, dus is wel eens moeilijk om de juiste keuze te maken,maar slecht spul maken ze tegenwoordig toch ook niet meer.
En het financieel plaatje is er ook nog,zit ook nog wel eens verschil in.
Vooralsnog wil ik jullie bedanken voor de tijd ,en de oplossingen,en hoop dat ik nog eens terug kan komen met eventuele problemen.

Max,


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Aaansluiting,

Bericht door WimC »

Denkende wissels zijn meestal niet handig/nodig op een digitale baan. In de meeste gevallen wil je altijd overal stroom op hebben.

Ik denk niet dat je baan zo groot is dat je boosters nodig hebt.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
mwrv155
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 jan 2019 16:56
Locatie: Friesland

Re: Aaansluiting,

Bericht door mwrv155 »

Hallo Wim,

Even overdie denkende wissels,als je die draadbruggen verwijderd dan is het geen denkende ? widdel meer toch.
Wat die boosters betreft ,die zaten bij een kavel op Catawiki,ging mij in eerste instantie op de centrale,maar daar ben ik niet aan verkocht hoor.
Heb nog wel een vraagje over die keerlus module waarvan ik ook een foto heb gepost,neem aan dat ik deze hiervoor kan gebruiken,om het te veranderen.
zelf had ik het idee om keerlus B in de binnenbaan te doen,dit met het oog voor het aanpassen.


Groet van mij Max,


Plaats reactie