Fleischmann BR 212 decoder wegwerken

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
marcopolo273
Berichten: 156
Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
Locatie: Enschede

Fleischmann BR 212 decoder wegwerken

Bericht door marcopolo273 »

Hoi allen.

Ik weet niet of jullie ervaringen hebben met het ombouwen van een Fleischmann BR 212 maar hier zou ik graag mijn tip aan jullie kwijt om een decoder van normaal formaat kwijt te kunnen. Bij deze locomotiefjes is mijn ervaring dat als je een decoder inbouwd deze vaak onder de kap in de cabine terecht komt. Gevolg is dat de kap niet lekker sluit en je locomotief erg hoog op zn pootjes komt te staan. Eigenlijk geen gezicht. Ik heb destijds de kleine decoder geprobeerd van D&H maar deze gingen na verloop van tijd toch kapot. Misschien konden de niet goed met de spanning overweg? Er is er zelf al eens 1 helemaal afgebrand. Kap van de loc totaal verwoest.

Maar goed nu zag ik ergens op youtube een filmpje en deze meneer presteerde het zelfs om een sound decoder en luidsprekers in te bouwen. Hiervoor was wel wat freeswerk nodig maar goed ...ik dacht ik ga het ook eens proberen. Ik heb mijn Dremel gepakt en ben gaan frezen in het frame. Het materiaal is knetter hard dus heb vooral veel geduld. Later kwam ik erachter dat met een schuur papier rolletje op de Dremel dit veel sneller ging. Het frezen doe je dus aan de korte kant van de loc aan de kant waar de koolborstels van de motor zitten.

In de printplaat zitten al 2 hele kleine gaatjes en die heb ik wat verder uit geboord. De draadjes kunnen hier mooi doorheen langs de as van de motor. En de decoder valt keurig onder de kap.
Geen decoder meer zichtbaar in de cabine en de kap sluit weer heel erg mooi aan. En geen hoog water meer.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.

Met vriendelijke groet,

Marc.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Fleischmann BR 212 decoder wegwerken

Bericht door maarten »

Netjes Marc! Geen problemen meer met warmte?


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 891
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Fleischmann BR 212 decoder wegwerken

Bericht door Hube »

Mooi gedaan!
I.p.v. met een dremel doe ik dit soort werk vaak met een minder subtiele grote slijpschijf waar je ook beitels en messen mee kunt slijpen. :roll:
Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
marcopolo273
Berichten: 156
Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
Locatie: Enschede

Re: Fleischmann BR 212 decoder wegwerken

Bericht door marcopolo273 »

Hoi Maarten. Nee geen probleem met warmte. Ik rijd met itrain en laat mijn locs minimaal 3 tot soms wel 5 minuten wachten in het schaduw station voordat ze weer vertrekken. Kunnen ze mooi even bijkomen en je varieert veel op deze manier. Zo voorkom je ook dat elke keer hetzelfde treintje voorbij rijd. Ik rijd nu met ongeveer 14 locomotieven dus afwisseling genoeg. En moet ook zeggen dat de decoder in die BR212 niet strak tegen de kap aan ligt hoor. Heb zowel aan de voorkant en de achterkant van de decoder ruimte over.


-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.

Met vriendelijke groet,

Marc.

Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Fleischmann BR 212 decoder wegwerken

Bericht door Raymond (UK) »

Netjes gedaan Marc,

Ik heb twee van die dingen, 7230 en 7231. Allebei de decoder in de cabine en inderdaad zit de kap niet lekker bij de ene. Die andere heeft een D&H PD05 en die zit wel lekker.

Misschien jouw advies volgen en ze zo inbouwen.

Thanks


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

piksov
Berichten: 1418
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Fleischmann BR 212 decoder wegwerken

Bericht door piksov »

Bij mijn br212 is er ruimte onder de motor

Guus


Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Fleischmann BR 212 decoder wegwerken

Bericht door Momfer »

Nette ombouw zo!

Deze gaat in het mapje voor de geplande ombouw van mijn V100/BR212. Ik weet nog niet of het freeswerk ook nodig gaat zijn als de motor wordt vervangen door de klokankermotor van Tramfabriek.

Rico


Gebruikersavatar

HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Fleischmann BR 212 decoder wegwerken

Bericht door HST »

Bij nieuwere generatie 212'n is er idd ruimte onder de motor. Ik heb echter ook nog een oude 212, de eerste lok die ik lange tijd terug heb gedigitaliseerd. Kapje zit idd wat hoog en dat is mij al een tijdje een doorn in het oog. Misschien ga ik het frame ook maar eens een keer met de dremel te lijf. Bedankt voor de tip!

Erwin



piksov
Berichten: 1418
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Fleischmann BR 212 decoder wegwerken

Bericht door piksov »

toevallig ...

vanaf minuut 8.30 ongeveer: ....


daar zie je de decoder onderin zitten ..

(Maar jouw oplossing is ook goed hoor Marc )

Guus


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
marcopolo273
Berichten: 156
Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
Locatie: Enschede

Re: Fleischmann BR 212 decoder wegwerken

Bericht door marcopolo273 »

Leuk om jullie reacties te lezen.
Die andere heeft een D&H PD05 en die zit wel lekker.
Klopt Raymond. Met een kleine decoder van D&H gaat het wel goed maar op de een of andere manier branden die dingen snel door. Ik heb er slechte ervaringen mee. Mijn baanspanning staat op 15V. ( want die vraag gaat een keer komen haha ).

@ Guus.
Bedankt voor het filmpje. Ik ken deze meneer van YouTube en kijk vaak naar zijn ombouw projecten. Maar wat ik mij afvraag is, hij doet olie aan de assen van een onderhoudsvrije motor. Dat heb ik ook eens gedaan en toen was het snel einde oefening. De olie loopt op den duur de motor in en dat geeft slecht rijgedrag. Tenminste dat ik mijn ervaring. Doen jullie wel olie aan onderhoudsvrije motoren dan?


-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.

Met vriendelijke groet,

Marc.

Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Fleischmann BR 212 decoder wegwerken

Bericht door Nijboer »

Wat wordt er eigenlijk precies verstaan onder een onderhoudsvrije motor?
Ik snap dat deze geen koolborstels hebben en om die reden onderhoudsvrij genoemd worden.

Maar zijn de lagers dan ook onderhoudsvrij?

Groet,
Collin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
marcopolo273
Berichten: 156
Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
Locatie: Enschede

Re: Fleischmann BR 212 decoder wegwerken

Bericht door marcopolo273 »

Hoi Collin,

Volgens mij word daar onder verstaan dat:
Er geen koolborstels in zitten.
De motor niet te openen is.
En de lagers niet gesmeerd hoeven te worden.

Als ze kapot zijn dan kun je er ook niks mee behalve weggooien in de vuilnisbak.

Mijn ervaring is dan ook dat olie aan de lagers geen goed doet omdat de olie dan in de motor terecht kan komen.

Dus ( ik denk ) dat de lagers ook onderhoud vrij zijn.


-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.

Met vriendelijke groet,

Marc.
Plaats reactie