Die Knochenbahn

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 1938
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Die Knochenbahn

Bericht door Bjor »

Ook fraai Bert! Dat lijkt wel een baan voor liefhebbers van die Amerikaanse houten achtbanen.
In ieder geval geen baan van een scenerybouwer ;)
Maar: ieder zijn meug.

Zodra hier de eerste spijkers in het hout gaan, meld ik mij weer.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541

BartenThomas
Berichten: 284
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Die Knochenbahn

Bericht door BartenThomas »

Bjor schreef: 30 aug 2023 20:31 De nieuwe lus ligt in een module die na gebruik 90 gr. naar beneden wordt geklapt. Alles kan, maar ik zie niet hoe ik dan het spoor aan een neergaande helling kan verbinden zodat alles veilig en stabiel blijft als die module wordt neergeklapt.
Is dat geen kwestie van bouwen als een vaste baan en dan boven, en in lijn met, de scharnieren doorslijpen/zagen?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 1938
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Die Knochenbahn

Bericht door Bjor »

Bart,

Ja, maar ik heb op de twee stationsmodulen geen ruimte om de helling boven de modulen te laten lopen. De helling moet ik dan buiten de modulen laten lopen.
Zoals ik eerder schreef, weet ik nog niet hoeveel ruimte ik voor mijn baan krijg. We willen in ieder geval veel kleiner haan wonen.
Daarom ga ik voorlopig maar uit van een baan die niet groter dan een eenpersoons bed is. Als we eenmaal iets hebben gevonden zien we verder.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 1938
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Die Knochenbahn

Bericht door Bjor »

Een baanontwerp moet groeien. Telkens krijg ik weer nieuwe ingevingen om de baan aan te passen en (hopelijk) te verbeteren.
Het probleem is dat ik niet weet of een uitbreiding met een lange keerlus links of rechts kan plaatsvinden. Ik heb dus de mogelijkheid van uitbreiding naar een lus aan beide zijden in het ontwerp uitgeprobeerd. Welke het wordt, of dat het een baan van maar 2 modulen blijft moet later blijken.
De groene wissels en rails kunnen - mits er ruimte voor is - zorgen voor een eventuele uitbreiding.
Afbeelding
Maar als die rechts komt, blijft het "probleem" van de korte lus ter linkerzijde bestaan. Maar dat zij dan zo. Zoals Confucius al zei: "Het is MIJN baan."

Ik heb wat landschap onderdelen erbij getekend om een indruk te krijgen van hoe het er uit zou kunnen komen zien:
Afbeelding
Links is er een overweg. De weg gaat daarna direct naar rechts, kruist het spoor dat onder het verhoogde stations door loopt en volgt dat spoor naar de achterkant. Waarschijnlijk gaat de weg net over het midden rechtsaf naar het (iets hoger liggende) stationsgebouw.

Rechts naast de perronsporen liggen twee goederensporen met een goederenloods.
Afbeelding
Het terrein is voor het vrachtverkeer te bereiken via een brug aan de voorkant.
Links van het goederen terrein ligt een kleine lokloods met een beperkte mogelijkheid voor het verzorgen van stoommloks.
Links achter in de hoek komt mogelijk een kleine boerderij, afkomstig van mijn vorige baan. De ruimte is beperkt, dus ik zie wel.
Links van de perronsporen het stationsgebouw met een ingang op niveau 0 en de toegang tot de perrons op 45mm. Vanaf het station loopt de achtergrond schuin omhoog. (Niet getekend.) Daar komt mogelijk een weg met een rij huizen, die over het stationsgebied uitkijken.

Aan de andere komt de gasfabriek. Ik heb hem tot 80mm verhoogt, zodat hij nu over de eventueel te handhaven kleine keerlus heen kraagt.
Er is een ruimte van ca. 400 x 500mm beschikbaar. Daar moet een rudimentaire gasfabriek kunnen worden geplaatst.
Afbeelding

Het kolenlosspoor voor de gasfabriek. De kolen worden hier in een bunker gestort en via een lift naar de cokesoven getild. Het RIVM komt t.z.t. metingen van de luchtkwaliteit doen. ;-)
Afbeelding

Misschien komen er nog meer aanvullingen en wijzigingen, maar over enige tijd wil ik een verkleinde voorstudie maken van karton en piepschuim, op een kwart van de afmetingen van de baan (schaal 1:640 dus). Zo kan ik landschapselementen, gebouwen en groen uitproberen, om te zien wat past en wat niet.

Maar dat komt dan waarschijnlijk in een bouwdraadje.
Alle commentaar, advies en aanvullingen zijn welkom!


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541

Arjuna
Berichten: 143
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: Die Knochenbahn

Bericht door Arjuna »

Hoe ga je dit aankleden .


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 1938
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Die Knochenbahn

Bericht door Bjor »

Koen,
De hooggelegen, vlakke delen worden uit de bodemplaat gezaagd en aan een raamwerk in de module bevestigd. De muren die de hooggelegen delen dragen worden uit hout en/of XPS opgebouwd. Het meeste van XPS, omdat daar bijvoorbeeld goed een steenstructuur en arkadebogen in kunnen worden gemaakt. Bovendien houdt het de modulen lekker licht.
De spoorhellingen worden van Woodland hellingen gemaakt en stukjes braakliggende grond e.d. maak ik van piepschuim, XPS en een dun laagje Sculptamold.

De rails komen op een verhoogde bedding te liggen. Voor de aankleding van de objecten gebruik ik Vallejo acrylverf, modder uit een potje, en pigmenten, zoals (on)gebrande omber, houtskoolpoeder en talk.
Ik heb nog een aardige voorraad gebouwde en ongebouwde stadshuizen voor achter het station.
De gasfabriek maak ik deels zelf, deels met gebouwen uit bouwdoosjes.

Op mijn vorige baan (zie onderschrift) heb ik de laatste tijd ervaring opgedaan met technieken om het landschap een zo natuurlijk mogelijke uitstraling te geven, zoals meerdere kleuren, nat-in-nat, drybrushen, natuurlijk grijs, sporen van water, alg en begroeiing e.d.
Ik heb er zin in!


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541

Arjuna
Berichten: 143
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: Die Knochenbahn

Bericht door Arjuna »

Dan heb je wat te doen .
Gein en toewijding toegewenst


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 1938
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Die Knochenbahn

Bericht door Bjor »

Dank je Koen,

Dat is ook precies de bedoeling. Een baan die ik in een redelijke tijd kan bouwen en waarin ik me kan uitleven op de vormgeving van het landschap. Dat zal zeker de nodige gein opl;everen :-)

Ik ben al begonnen met een maquette in 1:4. Die zal ik binnenkort in een bouwdraadje laten zien.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541
Plaats reactie