Voeding probleem bij tegengestelde Peco wissels

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Leon1957
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 feb 2020 10:57

Voeding probleem bij tegengestelde Peco wissels

Bericht door Leon1957 »

Goede middag heren ik heb een klein probleem waar jullie misschien wel raad bij weten
Zoals bekend moeten de Sl-E wissels geïsoleerd worden t.p.v de frog dat is geen probleem als de wissels kont aan kont liggen dan voed vanuit de raillas maar hoe voed je als je opvolgende aftakkingen hebt op een rangeer terrein bijvoorbeeld.
Zie bijgaande foto.
Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

BramvanLeeuwen
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
Locatie: Haarlem

Re: Voeding probleem bij tegengestelde Peco wissels

Bericht door BramvanLeeuwen »

Dan moet je de voeding met een tweetal relais schakelen, of met een dubbel relais. Net zoals bij een engelsman of kruiswissel. Je hebt namelijk een soort engelsman gebouwd met twee wissels.
De relais moeten ervoor zorgen dat de wissel verbonden wordt met een blok waar de trein uit komt, of waar de trein heen gaat.
Zie de voeding van een kruiswissel. Er zijn op internet vele voorbeelden.
Heb je hier genoeg aan?
Laatst gewijzigd door BramvanLeeuwen op 11 nov 2023 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.


met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen

FidOo
Berichten: 5675
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Voeding probleem bij tegengestelde Peco wissels

Bericht door FidOo »

Gewoon een draad aan je rails solderen....


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

BramvanLeeuwen
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
Locatie: Haarlem

Re: Voeding probleem bij tegengestelde Peco wissels

Bericht door BramvanLeeuwen »

Ik heb je baanplan bekeken maar zie niet waar het probleem zou moeten zitten. Je kunt hier alle wissels voeden vanuit het blok aan de scherpe kant, zou ik denken. Alle wissels naar blok 3,7 8 en 9 voed je uit blok16; naar blok 11 en 12 vanuit 10.
Alleen bij de kruising (die uit twee wissels bestaat) heb je een dubbel relais nodig, dat kiest bijvoorbeeld tussen blok 16 en 18, afhankelijk van de rijweg, of tussen 19 en 5, zo je wilt... Ik zou je trouwens willen aanraden die twee wissels te handhaven en niet te vervangen door een engelsman. Wissels zijn wat minder gevoelig voor kleine oneffenheden on de baan dan kruiswissels. Daar verliezen locomotieven toch nog wel eens railcontact. Bij gewone wissels heb ik dat echt nooit.
Overigens kun je van voor twee wissels ook een aparte blokvoeding gebruiken. Ik zelf vind dat overbodig kostbaar en ingewikkeld. Je krijgt dan een soort schijnblok in je baan. Het lijkt eenvoudig, maar erg logisch is het niet om de twee wissels tot blok te promoveren. Het werkt, dat wel.
Laatst gewijzigd door BramvanLeeuwen op 17 nov 2023 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.


met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen

Onderwerp starter
Leon1957
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 feb 2020 10:57

Re: Voeding probleem bij tegengestelde Peco wissels

Bericht door Leon1957 »

Dank je Bram voor je uitleg ik ga het eens uitpluizen Mvg Leon


Plaats reactie