Stroomloos maken

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
ErikJan
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 jan 2017 21:55
Locatie: Almere

Stroomloos maken

Bericht door ErikJan »

Hallo allemaal,

"Nieuw onderwerp"....pff echt niet :roll: ...er zijn zat onderwerpen die over stroomloos maken gaan. Maar het is net niet datgene wat ik zoek, of het gaat me net m'n pet te boven (en dat is in mijn geval al gauw eerlijk gezegd, zeker als het om stroom gaat :D ).

Maar goed, ik ga het gewoon eens proberen uit te leggen wat mijn vraag is.

Ik rij met Minitrix rails, dit vooropgesteld. Ik rij is een groot woord, er liggen drie schaduwstations en ik kan rondrijden, daarmee ben je er op dit moment wel. Dat rondrijden gaat nu nog analoog, maar ik ben van plan zeer binnenkort de Fleischmann z21 startset, met uitbreiding van een router en draadloze Multimaus, te gaan halen. Maar dat is uiteindelijk alleen bedoeld om ermee digitaal te kunnen rijden, zodat bijvoorbeeld een EC sneller rijdt dan een goederentrein. Of om een stoomloc een mooi geluid te geven. Alle andere zaken, zoals wissels omzetten, stoppen (zeker in de schaduwstations) wil ik middels de bekende puls- en tuimelschakelaartjes doen op een tableau. Kijk in het station straks kan ik zien waar er gestopt moet worden, kan ik hem eventueel mooi zelf tot stilstand brengen, maar in een schaduwstation wordt dat wat lastig. Vandaar dat ik naar de situatie wil van; schakelaar in de ene stand, trein stopt en schakelaar omzetten, trein rijdt weer verder. Het liefst nog met een ledje eraan gekoppeld zodat ik op mijn tableau kan zien, er staat een trein.

En daar ligt nu mijn vraag. Ik ben een leek op stroomgebied 8)7 , heb nog wel ergens een briefje van mijn vader zaliger gevonden hoe je een wissel aansluit op een schakelaar, maar hoe je een trein moet laten stoppen...geen idee. Ja, iets met een isoleer-raillasje aan begin en aan het eind van je stopsectie snap ik nog, maar dan??? :?:

Graag zou ik van jullie allesweters willen horen (als het kan in Jip en Janneketaal) hoe ik hiervoor te werk ga. Welke draden soldeer ik waar, en waar gaan die heen? Iemand die dat helder kan uitleggen? Schema mag ook, maar dan ook wel graag met een duidelijk uitleg, want meestal snap ik geen snars van die dingen. Maar ik wil het allemaal wel graag leren om het zelf te kunnen. :geek:

Ik kijk uit naar jullie bijdragen! Alvast bedankt daarvoor! :mrgreen:



59erke
Berichten: 158
Lid geworden op: 14 jan 2021 11:59
Locatie: Oost Vlaanderen - Belgie

Re: Stroomloos maken

Bericht door 59erke »

Dit hoeft niet moeilijk te zijn. Ten eerste gebruik geen railasjes maar slijp uw rails door voor en achter de sectie die je stroomloos wil maken. Zorg er zeker voor dat er geen contact tussen de rails meer wordt gemaakt. Vervolgens soldeer je een draad aan de rail die net voor de inslijping stopt en breng deze naar je schakelaar. Dit doe je ook na de inslijping. Op deze manier is de "stroom" verplicht om via je schakelaar te lopen, staat je schakelaar op uit gaat er geen stroom door en valt je trein stil, omgekeerd rijdt deze lekker verder.


Belgisch N Spoor - Thuisbaan La Gleize TPIV - Collector reeks 59 NMBS

Grtjs Koen

Onderwerp starter
ErikJan
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 jan 2017 21:55
Locatie: Almere

Re: Stroomloos maken

Bericht door ErikJan »

Dank je voor je reactie Koen. Sorry maar ik snap het niet helemaal. En dat ligt echt niet aan jouw uitleg, maar alles te meer aan mijn inzicht .... waar gaat de draad van de trafo dan naar toe? Ook naar de schakelaar?
En doe je dit (dat inslijpen en draadjes solderen) maar op één spoorstaaf of allebei??



59erke
Berichten: 158
Lid geworden op: 14 jan 2021 11:59
Locatie: Oost Vlaanderen - Belgie

Re: Stroomloos maken

Bericht door 59erke »

Geen probleem, alle begin is moeilijk. Ik probeer het te verduidelijken aan de hand van een schema. Momenteel rij je analoog dus je transfo is ergens aan je rails verbonden via een aansluitrail of andere verbinding (ik ben niet op de hoogte van het gamma rails van minitrix) daar hoef je niets aan te doen. Waar je wil dat de trein stopt slijp je 1 rail door aan het begin en einde van je stopsectie (zorg er wel voor dat de spatie tussen de rails niet te groot is dat de wieltjes van de lok dit nog kunnen overbruggen, 1à 2 mm is meer dan genoeg)

Dan soldeer je een draad aan de buitenzijde van de rail (die je doorgeslepen hebt) net voor de inslijping en breng je deze naar de schakelaar (klem 1), dit doe je ook aan de andere zijde van de inslijping en deze breng je ook naar de schakelaar (klem 2).

Afbeelding

Mocht je het niet zien zitten om te slijpen kan je ook alles aanpassen met bestaande raillengtes en de railasjes vervangen door geïsoleerde railasjes, werkt even goed


Belgisch N Spoor - Thuisbaan La Gleize TPIV - Collector reeks 59 NMBS

Grtjs Koen

Onderwerp starter
ErikJan
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 jan 2017 21:55
Locatie: Almere

Re: Stroomloos maken

Bericht door ErikJan »

Ik ga er eens mee stoeien. Bedankt!



Eendenreetx
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Stroomloos maken

Bericht door Eendenreetx »

Ik ga dit ook een proberen voor mijn kerstbaantje.
Ik heb echter een standaard aansluitrail van minitrix. Hoe weet ik dan welke de + is? Kan daar niet zien waar de blauwe en rode draad op zit.

Kun je ook zonder een dremel oid de rails doorslijpen? Voor 1 stukje zonder om een dremel aan te schaffen.



Zolderspoor
Berichten: 808
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Stroomloos maken

Bericht door Zolderspoor »

De vraag welke rail de + is, is simpel te beantwoorden. Zet een loc op de rails en draai aan de trafo. In de rijrichting gezien is de rechtse rail, spoorstaaf is juister, de plus.



59erke
Berichten: 158
Lid geworden op: 14 jan 2021 11:59
Locatie: Oost Vlaanderen - Belgie

Re: Stroomloos maken

Bericht door 59erke »

Eendenreetx schreef: 30 okt 2023 07:59
Kun je ook zonder een dremel oid de rails doorslijpen? Voor 1 stukje zonder om een dremel aan te schaffen.
Gaat ook perfect met een ijzerzaagje of een kniptang ( in het laatste geval wel opletten dat je de rail niet kromtrekt.


Belgisch N Spoor - Thuisbaan La Gleize TPIV - Collector reeks 59 NMBS

Grtjs Koen

Eendenreetx
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Stroomloos maken

Bericht door Eendenreetx »

Ik bestel wel even railasje iso voordat ik alles afbreek.
Ik ben al blij dat ik er 2 draadjes na een half uur aan gesoldeerd krijg haha.
Nu zie ik op websites van model winkel alleen maar een schakelaar met 3 pinnen staan. Maakt het nog uit hoe ik die aansluit?


Afbeelding



59erke
Berichten: 158
Lid geworden op: 14 jan 2021 11:59
Locatie: Oost Vlaanderen - Belgie

Re: Stroomloos maken

Bericht door 59erke »

Schakelaar met 3 pinnen betekent dat het nulpunt in het midden staat en je eigenlijk 2 schakelstanden hebt. In dit geval soldeer je 1 draad aan de middelste klem en 1 draad aan een andere klem naar keuze.


Belgisch N Spoor - Thuisbaan La Gleize TPIV - Collector reeks 59 NMBS

Grtjs Koen

Eendenreetx
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Stroomloos maken

Bericht door Eendenreetx »

Ik zit me nu af te vragen. Volgens mij heb ik gisteren voordat ik de rails ging ballasten op allebei de spoorstaven een geïsoleerd railasje gezet🙈



Eendenreetx
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Stroomloos maken

Bericht door Eendenreetx »

Het is trouwens een 2 standen schakelaar( links en rechts) ipv 3 echter heeft hij wel 2x 3 pinnen aan de onderzijde. Waar sluit ik dan de 2 plus draden op aan?
Afbeelding



Zolderspoor
Berichten: 808
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Stroomloos maken

Bericht door Zolderspoor »

Van links naar rechts geteld:
Bovenste rij 1-2-3 en onderste rij 4-5-6. Dan verbindt in de ene stand van de knipschakelaar 2 met 3 resp. 5 met 6 en loopt de stroom wel door. In de andere stand van de knipschakelaar zijn ze dan onderbroken.



Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: Stroomloos maken

Bericht door Arjuna »

@Erik Jan

Ik zat met het zelfde dilemma en de baan is een soort rondje met aftakkingen een forum lid waar ik nu hulp in krijg met Arduino besturing gaf mij de volgende oplossing het gaat om om polen en stroom loos maken van een baanvak met aanduiding
De middenstand is uit en de twaalf volt kan ook 3 volt of wat dan ook zijn ivm de ledjes ik zelf ga voor bi Color leds scheelde weer ruimte op het controle paneel
In het schema staat geen uitstand maar de schakelaar heeft 9 polen en is een On Off On schakelaar

Groet
Arjuna
Afbeelding

De schakelaar is een MTS 303 te koop via onze vriend Xi Jinping en makker Ali


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?

BartenThomas
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Stroomloos maken

Bericht door BartenThomas »

Arjuna, wat jij aangeeft is het ompolen van de spanning op de baan, niet het stroomloos maken.



Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: Stroomloos maken

Bericht door Arjuna »

@ Barten Thomas

Het is een On Off On schakelaar ,en de midden stand is nul
De schakelaar schakelt intern naar off in midden stand en dan is alles stroom loos
Ik keek er ook verkeerd naar 'maar de multimeter gaf het antwoord.
Kijk maar naar een of de data sheet

Arjuna


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?

BartenThomas
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Stroomloos maken

Bericht door BartenThomas »

Aha, dan is het in je schema niet goed getekend.
Aangezien Erik-jan niet heel erg thuis is in elektronica ben ik bang dat het voor hem verwarrend is.



Eendenreetx
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Stroomloos maken

Bericht door Eendenreetx »

Het is gelukt met de manier van zolderspoor! Bedankt het werkt


Plaats reactie