N-Spoorforum

Het forum voor de N-Spoor liefhebber

n-spoorstore.nl TopLinks-Modellbahn Liste auf Online-Modellbahn.de
Het is nu di sep 19, 2017 21:43

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 160 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 16  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Denfeld III
BerichtGeplaatst: wo okt 06, 2010 09:52 

Hallo,

Ik besloten om de bouw van mijn baan ook hier te posten. Ik merk dat ik steeds vaker op dit forum zit omdat mijn interesse nou eenmaal bij N spoorbanen ligt. Net als Martin (hookies), Chris (Sachbrett) en Jeroni (Boppard) en anderen zal ik op beide fora mijn verslag doen. Er zitten hier mensen die niet op BNLS zitten. Ik denk wel dat ik op dit forum dieper inga op Specifieke N-spoor dingetjes.

Goed, Ik ga niet mijn vorderingen tot nu toe helemaal opnieuw beschrijven. Ik zal wel een samenvatting geven. Een volledig verslag kan je hier vinden: http://forum.beneluxspoor.net/index.php ... #msg287302

Ok,Ik ben dus sinds 3 jaar bezig met de bouw van Denfeld III (vernoemd naar mijn eerste dochter Denise). Dit is inmiddels mijn 3e modelbaan (binnen 5 jaar). In deze hobby is het handig om eerst ervaring op te doen. Denfeld I was echt een proefbaan. Denfeld II had mijn echte modelbaan moeten worden. Echter het plan was niet goed doordacht waardoor ik besloten heb om een weer nieuwe baan te maken. (modules te zwaar, slechte overgangen, te klein schaduwstation en te weinig ruimte tussen de niveau´s)

Denfeld is een fictief klein land ergens tussen Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland in. In Denfeld hebben ze geen eigen spoorwegmaterieel, maar lenen/huren ze oud (museum)materieel uit omringende landen. Uiteraard rijden er veel doorgaande treinen van/naar omringende landen. Denfeld maakt gebruik van het Duitse seinstelsel.

Uiteraard is die onzin hierboven een excuus om lekker te rijden met treinen die ik mooi vind!

Ik hou van lange treinen. Ik heb dus rijlengte nodig en veel opstelsporen. Dat is nogal een uitdaging omdat de beschikbare kamer gebruikt wordt als treinenkamer, logeerkamer, administratie, knutselkamer en studeerkamer.

De oplossing is een modulebaan met een vast deel en wat losse delen. Goed, genoeg geschreven, hier wat foto´s. Indien er vragen zijn over onderstaande, laat maar weten!

Afbeelding
Eerst maar even de plattegrond van de kamer. Rechts is de modelbaan. Links een bureau met kast. De deur zit link onderin. Weinig ruimte in de kamer dus!

Afbeelding
Ik ben begonnen met de bouw van een helix en schaduwstation. Ik gebruik overigens Peco 55 rails.

Afbeelding
In de kamer staat ook een slaapbank. Wanneer we logees krijgen dan wordt de modelbaan deels verwijderd. Het deel dat achter tegen de muur staat, blijft staan.
Wanneer de het bed staat, ziet het er dus zo uit:
Afbeelding

Afbeelding
Nadat het schaduwstation af was, ben ik begonnen met de bovenbouw. Het baanplan is relatief simpel (of toch niet?). In ieder geval wil ik niet de baan helemaal volbouwen met rails.

Afbeelding
Om de helix te maskeren komt hier een berg. Deze moet wel licht zijn zodat hij eenvoudig is te verwijderen bij calamiteiten.

Afbeelding
De rail overgangen van de modules hebben extra aandacht nodig. De methode die gebruik is toto nu toe zeer effectief. Als hier meer over wilt weten, hoor ik het wel!

Afbeelding
Op de baan komt een station met wat rangeerspoortjes. Ook heb ik een Draairolbrug van Minitrix die ik wil inbouwen. Deze zal in een flauwe boog worden gelegd. Hier nog wat foto´s.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo, hierboven dus in sneltreinvaart een verslag van mijn baan. Indien er vragen zijn, stel ze maar!

Later een vervolg!

Groet, Jeroen.

Profiel  

Berichttitel: Re: Denfeld III
BerichtGeplaatst: wo okt 06, 2010 10:34 

Hoi Jerome,

Dat is een mooi, doordacht plan! Een ruim schaduwstation, en een rustig bovenbouw met weidse bogen met veel ruimte voor scenery en sfeerbouw. Het enige wat me een beetje stoort is de overmaatse "rolbrug-loods", dat eigenlijk geen functie heeft in een dergelijk klein doorgangsstation. Maar ik snap natuurlijk helemaal dat zoiets helemaal top is om locomotieven te showen, rangeren en te wisselen. Misschien dat je het accent "grensstation" nog wat kan versterken in het sporenplan (weegbrug, douanepost, ... wat vind je zoal op een grensstationsemplacement?), wat meteen de talrijke locwissels vergoelijkt.

Maar nogmaals, er goed bezig! En natuurlijk verneem ik met bijzondere belangstelling meer over je effectieve segmentovergangen voor de rails.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 06, 2010 10:47 

Hallo Michel,

Dank voor de reply! Helemaal mee eens dat de Draairolbrug eigenlijk niet past in dit beeld. Overigens is het geen grensstation, maar een station in het fictieve land Denfeld. Ik vind de rolbrug echter erg mooi. Ik wil deze ook digitaal maken, zodat ik em kan aansturen met koploper/TC. Ik denk dat hij toch op de baan gaat komen. Ik zeg altijd maar, het gaat een fantasie-speelbaan worden met realistische trekjes. ;)

Ik kom nog even terug hoe ik de modules heb gekoppeld en hoe rails op elkaar aansluit.

Onlangs ben ik begonnen met het volgende deel van de baan, aan de linkerkant van het station. Ik heb eerst mijn treintafel groter gemaakt met een plankje die ik kan weghalen.
[Afbeelding
Hierdoor kan ik de treintafel nog naar voren rijden indien dat nodig is. Ik werk met scharnieren om de delen exact te laten aansluiten (later meer daarover). Werkt prima! Overigens zit hier een lelijke bocht (R2). Deze zal verdwijnen in een berg.

Zoals eerder geroepen hou ik van lange treinen. Ik heb dus rijlengte nodig. Doordat deze kamer veel doeleinden heeft staat deze nogal vol. Ik moet dus improviseren… De volgende module zal smal zijn en over de rugleuning van de slaapbank lopen! Op deze manier creeer ik toch rijlengte. De module is rechts (dacht ik) 30 cm en links 20 cm.
Afbeelding
Ik heb een brug van Hack gekocht. Ondanks dat de ´stalen´balken iets te dun uitgevoerd zijn, vind ik em wel mooi. Ik hoop ooit nog deze te gaan vervangen door een zelfbouw brug. Maar of ie er ooit komt…..
Afbeelding
De overgangen naar de modules, dat is een secuur werk, maar niet moeilijk.
Afbeelding
Helaas is deze overgang iets te laag, maar met dremel kan je dat verschil verkleinen. inmiddels geeft de overgang geen problemen meer.
Afbeelding
Ik heb eerst de rail roestbruin geverfd, daarna vastgeplakt met verdunde boekbinders lijm.
Afbeelding
Tja, soms moet je creatief zijn om de rails aan te drukken!

Later weerrr meerrr…

Jeroen

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 06, 2010 11:10 

Hallo Jeroen,

Het is mooi om te zien dat je hier ook aan de gang gaat!! :D
Voor mij had het percies dezelfde reden om ook hier een draadje te starten.

Gr Chris

Bahnfahren ist ÖBB!!!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 07, 2010 17:35 

Ziet er goed uit hoor Jeroen!
Leuk dat je je baan hier post.

Groetjes,
Jos

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 07, 2010 18:51 

Het ziet er allemaal picobello uit Jeroen. Ik vind die brug van Hack wel fraai!

Mvg,
Martin

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 07, 2010 22:16 

Mannen, Thanks!!!

Martin, ja die brug is wel mooi. Ik heb er zeer regelmatig in mijn handen mee gestaan bij de Wapstad in Rijswijk. na 6 maanden toch gekocht. De balken zijn voor mijn gevoel wat te dun, maar ik denk dat dit later minder zal opvallen.

Binnenkort weer de volgende update (met een korte uitleg over de module overgangen)

Greetz, Jeroen

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 07, 2010 22:26 

beste jeroen,
ik ben onder de indruk van je baan en foto's maar leg me even uit waarom je in het rood schrijft, heeft dat een betekenis?

groetjes henry

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr okt 08, 2010 08:10 

Hoi Jeroen.

Leuk dat jij ook een bouwverslag bent begonnen.
Ik ga ook zeggen dat ik het erg mooi vindt, complimenten.
Maar.... :?
Ik heb helaas wel even wat kritische vragen over de helix.
Het ziet er verder goed uit, maar dat wist je al ;) .
Alleen de bovenste laag, daar loopt de rails, vlak tegen de aansluitende bovenlaag.
Daar heeft de trein met rijtuigen straks geen draaicirkel.
Heb je dat al getest?
En dan vervolgens wordt er een platau boven de helix gemonteert, wat erg aan de krappe kant is gebouwt.
Dat komt niet erg lekker uit met de rails.

Een tip.
Je maakt ook mooie foto,s van wat je hebt bouwt.
Kijk voor jezelf ook kritisch naar die foto,s.
Ze kunnen vaak een goede hulp bieden, om foutjes op te sporen.
Dan zie je vaak dingen die zo op het eerste gezicht niet opvallen.
Zo werk ik ook steets, veel foto,s maken uit verschillende positie,s.
Dan kijk je er kritisch naar op je pc en kun je die dingen goed opsporen.
En noteren, en dan op de baan corigeren.
Ik zelf heb er bij mij, door middel van dit systeem.
Al zoveel punten uit weten te halen, en nog steets ben ik niet tevreden. :o
Sucses en probeer het maar. ;)
Ik bekijk erg veel foto,s van wat jullie zoal doen.
Daar leer je echt ontzettend veel van.

Martin de Deugd

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr okt 08, 2010 16:22 

Mooie baan en foto's. Ook een mooie helix!! :D
Ik hou zelf ook van wat langere treinen en vooral van wat rij lengte en heb het idee gevat om op 1 plaat de 'grote' baan te bouwen en verder rondom de kamer met cm of 20 breed te gaan, op bepaalde plaatsen misschien een opstelspoor, maar dat zie ik nog wel.

Ga je ook de kamer rond, of komt er ergens een keerlus te liggen?

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FB

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 160 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur