Aan het plaatsen van een weerstandje heb ik ook gedacht. Tussen beide asjes van een draaistel kan echter niet werken omdat de assen volledig geïsoleerd zijn van de wielen. Dus dan zou er ergens in het binnenste een weerstandje overheen gesoldeerd moeten worden. Nu ben ik wat huiverig om dit treinstel te openen, misschien maak ik meer kapot dan dat ik oplos...
Verder zoekend met de handleiding er maar eens bij (waar lag die ook alweer?) dacht ik even een oplossing gevonden te hebben.
Aan de onderzijde zitten een paar kleine schakelaars voor het stoppen die afhankelijk van rijrichting en onderbroken spoorstaaf aan of uit moeten. Deze werken volgens de handleiding alleen analoog, en dat blijkt dus inderdaad zo te zijn. Maar misschien kan er digitaal wel iets soortgelijks ingesteld worden in de cv's...maar daar kwam ik dus niet uit en de handleiding zegt er niets over.
Al puzzelend ben ik wel tot een work around gekomen. De bezetmelding gebruik ik alleen voor het automatisch rijden. In de software (RocRail) zit de mogelijkheid om een trein te centreren als deze eenmaal de juiste remtijd tussen enter- en inmelding heeft. Die tijd was bij dit treinstel vanwege de detectie behoorlijk onbetrouwbaar. Op basis van andere materieel heb ik een vaste waarde ingevuld. Daarna nog wat andere parameters ingevuld en de juiste vinkjes gezet (na het nodige trail and error). De software rekent nu zelf na een in-melding uit waar de trein moet stoppen om tussen enter en in te staan. De 628 rijdt dan in ieder geval niet meer het sein voorbij en veroorzaakt geen kortsluitingen meer op de wissels en stopt redelijk netjes langs het perron.
Echter... ook dat is geen 100 procent oplossing; het verhaal is namelijk nog niet ten einde.
Het bleek dat het treinstel in één sectie dus vrijwel helemaal niet detecteert. Wat ongewenste gevolgen heeft. Met de vinger (en andere locs) is er gewoon een bezetmelding in die sectie. Toevalligerwijs kwam ik er daarbij achter dat het treinstel bij meerdere secties pas detecteert als minimaal een as van het tweede deel de sectie bezet (B in het plaatje). Gek genoeg detecteert het stel ook als ik het deel dat niet in de sectie staat iets kantel, waarbij alleen de rode wielen op de doorgaande spoorstaaf contact maken (C in het plaatje).
Het blijft mij een raadsel, maar misschien gaat er bij iemand een lichtje branden!?!
Groet, Erwin