welke rails

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Beachcraft
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 dec 2023 19:08

welke rails

Bericht door Beachcraft »

hallo,
ben nieuw hier en meteen een vraag.

Graag zou ik willen weten van welk merk ik het beste rails kan kopen, detaillering en contact

bvd voor jullie tips

John


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1213
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: welke rails

Bericht door WimC »

Welkom.

Wat je het beste kunt kopen hangt van je wensen af.
Peco wordt veel gebruikt, is code 55*, maar is niet plug & play.
Ook redelijk veel gebruikt is Minitrix evt. icm met Fleischmann zonder bedding (beide code 80) en Peco. Is wel plug & play, maar als je de aandrijvingen 'ondergronds' wilt hebben, moet je uitsparingen in je ondergrond maken.
Fleischmann met bedding dito.
Minitrix komt met code 60 rails.
Kato (code 80 volgens mij) heeft ook bedding en wisselaandrijvingen zitten in de bedding verwerkt.

Als ik nu zou beginnen, zou ik waarschijnlijk voor Kato kiezen. Nu heb ik mijn baan met Minitrix en Fleischmann zonder bedding gebouwd.

* code 55 slaat op het railprofiel (de hoogte van de railstaaf), die is lager dan bij code 80.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

59erke
Berichten: 158
Lid geworden op: 14 jan 2021 11:59
Locatie: Oost Vlaanderen - Belgie

Re: welke rails

Bericht door 59erke »

Peco heeft ook code 80 rails wat wel te combineren valt met fleischmann.


Belgisch N Spoor - Thuisbaan La Gleize TPIV - Collector reeks 59 NMBS

Grtjs Koen
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4487
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: welke rails

Bericht door spoor65 »

John, ik heb hieronder mijn reactie gekopieerd vanuit een ander topic (met de titel "Twijfels") waar ook een gelijksoortige vraag langs kwam,
gewoon, omdat ik denk dat het de enige manier is, om de rail te vinden die het meeste voldoet aan jouw wensen en gevoel:

Vraagstuk dat we vaak langs zien komen, logisch ook, omdat er best wel keus is.

Maar eigenlijk is er maar 1 antwoord mogelijk, proberen en ondervinden. want ieder type rail heeft zijn eigen groep tevreden gebruikers.
Alleen ondervinden kan je overtuigen van jouw juiste keus.

Leg eerst jouw criteria naast elkaar.
moet het makkelijk in en uit elkaar kunnen? ga je liever voor optisch mooie rail, waar je zelf de ballast moet verzorgen of mag het rail op bedding zijn. Wat spreekt jou gewoon het meeste aan.

technisch aspect, wil je mooie slanke wisselstraten of zo compact mogelijk en daarmee iets minder realistisch, wat past daarbij ook binnen jouw baanplan en ruimte.
wil je wel of geen boogwissels gebruiken (zijn in het echie ook zo min mogelijk gebruikt en in model voldoen eigenlijk alleen de boogwissels van Peco code 55, de overige geven vaak problemen).

Zo zijn er nog wel wat dingen te bedenken die het overwegen waard zijn.

Als je dit soort vraagtekens redelijk duidelijk hebt in jouw gedachten, is het mss verstandig, om gewoon van de overgebleven mogelijkheden, een paar stukken rail te kopen en er wat mee te experimenteren. dat hoeft je echt de kop niet te kosten.
Beter een paar tientjes extra uitgeven, waarna je de keus kunt maken die het beste bij jou past, dan heel veel uitgeven en er achter komen dat je toch die andere keus had moeten maken.

mijn 2 centen in iets meer woorden.

mvg,
Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Plaats reactie