nieuw plan 365x110. 2 niveau's

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

nieuw plan 365x110. 2 niveau's

Bericht door JaapVZ »

Aan mijn huidige baan (crayenest) valt niet veel meer te bouwen. Ik kan nog wel wat etaleren, maar dat is het dan wel. alleen rondjes rijden boeit me niet en daarom ben ik gaan nadenken over een nieuwe baan met een schaduwstation. Voordat ik mijn baan ga afbreken wil ik eerste een goed en spannend plan voor een nieuwe hebben.

In de nieuwe baan wil ik meer rijlengte en treinen moeten regelmatig verdwijnen.
Mijn tafel blijft 365 lang maar gaat van 90 naar 110 cm breedte. Nadeel van breekt is dat ik moeilijk over de tafel kan reiken maar de tafel staat op wielen en ik kan er aan alle kanten bij.
Het schaduw station komt op de huidige tafel. Ongeveer 25 cm daar boven het 2e niveau met scenery.

Ik ben al en tijd aan het puzzelen maar het zint me nog niet.
Hieronder de ideeën.


Afbeelding

Over het schaduw station ben ik wel tevreden. Door gaten in de tafel te maken kan ik makkelijk bij de sporen en kan ik werken aan het niveau er boven.


Afbeelding

Dit zichtbare deel moet beter en spannender kunnen. Nadeel is dat getrokken treinen alleen maar rondjes met de klok mee kunnen rijden vanuit het schaduwstation. Ik heb met keerlussen gespeeld maar kom daar niet uit.

Ik ben benieuwd welke inspiratie de forummers geven kunnen. Welke fouten zien jullie?
Alvast bedankt voor de suggesties.
Groeten, Jaap


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: nieuw plan 365x110. 2 niveau's

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Ik zie van alles fout gaan. Tweemaal dezelfde radius als dubbelspoor gaat natuurlijk niet, ergens ga je wisselgeld betalen. Geen stukjes recht tussen wissels. Keerlus ligt er bijna al, dus dat is geen probleem. De allergrootste fout is om te beginnen met flex rail, zowel in het echt alles in cad is dat maar moeilijk te leggen, vooral dan als er bogen in voorkomen. De truc is om vanuit alle bibliotheken de baan in elkaar te zetten. Dus als er geen R2a bestaat ga je opzoek in een bibliotheek waar dat wel bestaat. Het cad programma heeft geen last van deze zo diverse aansluitingen. Wel moet je zelf goed in de gaten houden waar je dat doet. Waarom zo? Wat je nu maakt is een plan met rail coördinaten. Als alles past en aansluit kun je de "foute" rail vervangen door flexrail. Vanwege de rail coördinaten zal flexrail zich zeer waarschijnlijk correct voegen tussen de punten, maar evengoed moet je dan opletten. Boog en tegenboog zijn dan aparte stukken omdat het cad programma de kortste verbinding wil leggen.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: nieuw plan 365x110. 2 niveau's

Bericht door JaapVZ »

Ik laat mijn zoektocht zien naar een nieuw baanplan. Het plan moet haalbaar zijn maar zeker ook leuk.

In versie 2 heb ik het eerste ontwerp versimpeld. De ruimte aan de linkerkant wordt echter nauwelijks benut.


Afbeelding

In versie 3 kwam ik tot de ontdekking dat bij kruisende sporen je niet alleen de hoogte in hoeft te gaan, maar sporen ook kunt laten zakken. Ligt voor de hand maar je moet het wel zien. Nadeel is dat het groene spoor zicht ontneemt aan de sporen daarachter en dat een mooi station maken lastig is.


Afbeelding

Ik versie 4 ben ik bijna weer terug bij af. Maar het ziet er nu wel strakker uit. Het linker deel wordt benut. Daar zouden nog rangeersporen kunnen komen.


Afbeelding

Nadeel van alle versies is dat getrokken treinen alleen maar met de klok mee kunnen rijden. Dat is de consequentie van het gebruik van een helix naar een schaduwstation.
Ik ga nog verder experimenteren. Mogelijk een combi van de versies. als iemand nog goede ideeën heeft hou ik me aanbevolen.



Rehorst
Berichten: 165
Lid geworden op: 19 nov 2012 19:39
Locatie: kamerik

Re: nieuw plan 365x110. 2 niveau's

Bericht door Rehorst »

Jaap

Ik zou de helix aan de linker kant uit 5 slagen maken waardoor je mee ruimte krijg tussen de niveaus en je makkelijk bij het
schaduwstation kan


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst
( spoor-n - selectrix - koploper - decoder-63 )

Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: nieuw plan 365x110. 2 niveau's

Bericht door JaapVZ »

Rehorst, goed advies. Ik ga het opnieuw berekenen.
Jaap


Plaats reactie